ad

Geregisseerd door: Michael Winterbottom

Met onder meer: Colin Firth, Catherine Keener en Perla Haney-Jardine

Releasedatum: 1 januari 2008

Over Genova

Joe heeft een nieuwe baan aan de universiteit van Genua en hoopt dat hij daarmee zichzelf en zijn dochters een betere kans geeft om de dood van hun echtgenote en moeder als gevolg van een auto-ongeluk te verwerken. De dochters, die direct betrokken waren bij de tragische dood van hun moeder, gaan elk op hun eigen manier om met hun verdriet en Joe probeert ondanks zijn zorg voor en zijn zorgen om zijn kinderen open te staan voor een nieuwe relatie.

image

scorsese

Trage film waarbij een vader en zijn twee dochters de draad weer proberen op pakken in Italie na het verlies van hun moeder. De film kent een vrij onheilspellende sfeer, waarbij de indruk wordt gewekt of er ieder moment iets kan gebeuren, maar een schokkende gebeurtenis blijft uiteindelijk afwezig. Het realisme van de film wordt verhoogd door hand-held camerawerk, de locatie en het naturelle acteerwerk.

avatar van Knisper

Knisper

Ik vond dit eigenlijk toch wel een hele sterke film. Film die heel langzaam en subtiel de emoties van de personages blootlegt. Dat werkt vooral door de goede cameravoering en ook het hoge acteerniveau. Genova is vooral heel voelbaar.

Positief is ook de locatie. De steegjes van Genua worden erg goed gebruikt als een soort doolhof. Vaak worden bij dit soort films de exotische locatie gebruikt als een soort extra vakantie op de kosten van de geldschieters, maar hier werkt het wel erg sfeerverhogend. Ook bijvoorbeeld hoe Kelly met de Italiaanse jongeren omgaat. Eigenlijk zijn alledrie de karakters op zoek naar de aandacht die ze missen, nadat de moeder gestorvenis. Joe (Colin Firth) gaat daar niet direct naar op zoek, maar geniet tegelijkertijd wel van alle vrouwelijke aandacht die hij krijgt. Kelly zoekt de jongens op en Mary houdt het alsnog bij haar moeder. Het is toch mooi om te zien hoe zo'n gezin zich ondanks de moeilijkheden toch bij elkaar houdt. En dat zonder overdreven sentiment.

Erg sterke film!

avatar van Querelle

Querelle

Hartverscheurend drama, die me niet onberoerd liet. Logisch als het uitgangspunt een kind van 10 jaar is met een verterend schuldgevoel. Onzettend goed geacteerd ook, en die gezichtsuitdrukkingen en nachtelijke huilpartijen van haar gingen af en toe door merg en been.

Gelukkig wordt het leed niet geëxploiteerd omdat alles erg eerlijk en op een losse manier in beeld wordt gebracht. Een rechtlijniger scenario had van deze film waarschijnlijk een regelrechte draak gemaakt.

Ook het einde vond ik zeker niet onbevredigend zoals sommigen. Als je verwacht dat de problemen van Mary moeten worden opgelost binnen dit tijdsbestek zal het inderdaad onbevredigend zijn. Maar wat er wel gebeurd is dat haar vader en oudere zus op een bepaalde manier inzien dat zij meer aandacht en begeleiding nodig heeft. Als in de allerlaatste scene de 2 zussen voor het eerst níet met een afstand van 10 meter tussen elkaar de school betreden is dat eigenlijk het mooist haalbare voor dit verhaal, dat zich slechts concentreert op een korte tijdsloop.

avatar van Djumbo

Djumbo

Sfeer is wel knap.... en af en toe kon de film mij wel echt boeien.

Maar soms vond ik deze film toch wel wat te lang .... en de personages missen wat diepgang ....

De doolhof steegjes zijn wel symbolisch en een knappe vondst.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Erg aangrijpend en qua locatie onheilspellend drama over een gezin dat na de dood van de moeder nog verder verscheurd dreigt te raken.

Don't Look Now maar dan puur drama.

Vreselijk goed geacteerd ook door die hele jonge actrice, die nachtelijke huilbuien ... kippenvel!!

avatar van mikey

mikey

Wat saaie film waarin veel dingen worden herhaald... zoals die huilbuien en dan het identieke loopje van pa naar het kind met dezelfde camerastanpunt. Dat zat er 3 keer in....

Maar wel goed geacteerd door Firth die naturel bleef acteren. Hele mooie locaties. ik vond die moeder, die elke keer terugkwam, eng. Zoals die laatste scene met haar.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Als slice of life-drama is dit wel erg dun, en Winterbottoms techniek verpest de rest. Die guerrilla-achtige cameravoering (shots van afstand wanneer de acteurs zogenaamd niet weten dat ze gefilmd worden zodat je hun "spontane" gedrag kunt vastleggen, onverwachte zooms, vlak na dialoog wegsnijden enz.) is misschien bedoeld om je de suggestie te geven dat je het als toevallige en onopgemerkte toeschouwer allemaal direct meemaakt, alsof het niet een verfilmd script maar "het ware leven" is, maar mij persoonlijk valt zoiets zó ontzettend op dat ik me er juist aan stoor, waardoor het tegenovergestelde effect wordt verkregen – ik word juist úít de film getrokken. Volgens mij werkt een onopvallende montage juist veel beter om de kijker de film binnen te zuigen. Maar goed, ik lees hier zinnen als "terloops", "alsof je er zelf bij bent", "naturel", "als een stukje puur leven", kennelijk ben ik in deze toch een uitzondering. Mij doet het in ieder geval denken aan experimentele Amerikaanse cinema uit de jaren 70. Uitstekend acteerwerk vergoedt veel, hoewel Colin Firth misschien wel wat meer te doen had mogen krijgen.

avatar van Stijn B.

Stijn B.

Heel aangrijpende film over het verwerken van het overlijden van de moeder na een tragisch ongeval. Zeer knap is hoe de makers Genua in beeld brengen.

De jongste dochter is wel het sterkte uitgediept karakter. Bij de vader blijft men naar mijn aanvoelen toch wel iets te vaag naar zijn verwerkingsproces. Maar voor de rest een heel sterke film over rouwen en verwerken van schuldgevoelens

Tarkus

De vertolkingen van zowel de kinderen als Colin Firth zijn prima, en ook de locatie is prachtig.

Maar het verhaal is niet echt m'n ding en kon me amper boeien.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Voor mij een langdradige aaneenrijging van oppervlakkig-sentimentele scènes. (Genua is knap, maar dat is niet de verdienste van Winterbottom.)

avatar van Robi

Robi

Mooie film die prima wegkeek. Maar ook geen hoogvlieger. Ik ken betere films van Winterbottom. (Alhoewel, als ik naar mijn stemgedrag kijk valt dat toch wel mee. Dan moeten we terug naar 1999 en oudere films. Kennelijk staat Winterbottom in mijn gedachten hoger aangeschreven als in de praktijk.)

avatar van Noodless

Noodless

Wachten op iets wat er niet komt !

Vrij saaie film waarbij het verhaal heel langzaam voortkabbelt zonder dat er echt iets gebeurt.

De verwerkingsprocessen maken weinig indruk en het terug opnemen van hun leven boeien niet echt. Wandelen in smalle straatjes, piano spelen, weer wandelen, aan het strand, nachtmerries....neen, ik kon er echt weinig mee. De locatie is wel een pluspunt en ook de cast deed het naar behoren. 4/10

avatar van jippie2010

jippie2010

Ik had deze film al een keer eerder gezien, en hij blijft boeiend.

Sterk in zijn eenvoud: *3,5

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Herzien.

Wat is deze stad toch mooi geportretteerd in deze onderschatte film.

Het verhaal is ondergeschikt aan de ode aan de stad, dus hier moet je tegenkunnen..

Ilja Pfeijffer zei het al wel eens bij boeken: "de meeste Italiaanse steden zijn net openlucht musea, Genua leeft"

Het sprookjesachtige van Genua, gaat hand in hand met de onheilspellendheid van de donkere steegjes. Iets wat de film Biutiful ook laat zien, alleen dan van Barcelona. Rouw realisme.

Ik ga naar de 4 *

avatar van Lavrot

Lavrot

Noodless schreef:

Wachten op iets wat er niet komt !

Sluit me hier helemaal bij aan. Mooie stad, goed in beeld gebracht, gedegen acteerwerk, maar het verhaal is dun als de krant van gisteren, waar het doolhof van Genua tot veel meer diepgang en verrassing had moeten leiden. Het eind goed al goed was al helemaal te drakerig. Binnenkort Don't Look Now maar eens zien te scoren.

avatar van Mr_Mephisto

Mr_Mephisto

Aardig.

Maar ook niet meer dan dat. Genova schotelt de kijker namelijk een rommelig verhaaltje voor dat om de zoveel tijd en schijnbaar uit pure noodzaak een bepaald thema moet aankaarten: het pubergedrag van de oudste dochter, het trauma van de jongste, etc. Een lijn is er echter niet in terug te vinden. Daarnaast speelt Firth zeer sober maar degelijk, en is Willa Holland puik in haar rol als onuitstaanbaar wicht. Bovenal is Genova sfeervol, realistisch, en goede reclame voor de stad zelf.

avatar van blurp194

blurp194

Geen lijn, geen begin en geen einde - dobberen voor gevorderden. Want wel een sterke sfeer, goed gespeelde personages die net voldoende diepgang krijgen, en ondanks wat slordigheidjes vrij goed gefilmd. Aan de andere kant ook weer wat onbevredigend - er wordt maar spaarzaam gebruik gemaakt van de acteurs en de locaties, en er had wel wat meer spanning in het verhaal mogen zitten. Zoals geloof ik elke film van Winterbottom zowel iets goeds als iets slechts in zich heeft, en het er maar een beetje aan ligt welke van die twee het duidelijkst doorkomt.

avatar van Boenga

Boenga

• 2011 berichten

Mooi verhaal, heerlijke sfeer, pakkende scenes, fantastische acteurs.

Uitschieters zijn voor mij enerzijds het camerawerk: knap hoe gezellige smalle straatjes de angst van het doolhof uitstralen.

Maar anderzijds en vooral de prestatie van meisje dat Mary speelt: zelden zag ik een kind (11 was ze bij de opnames) zo real life z'n personage neerzetten. Haar huilbuien bezorgden me meer kippenvel dan 10 horrorfilms samen. En de scene waar haar zus wil dat ze niet naast, maar een eindje achter haar loopt...: ijzersterk, aangrijpend, maar ook confronterend en bedroevend hoe hard mensen - als kind of als volwassene - voor elkaar kunnen zijn.

Allicht niet voor het grote publiek, maar voor wie voor dit genre valt: aanrader.

avatar van mrklm

mrklm

Een half jaar nadat zijn echtgenote [Hope Davis] is omgekomen bij een auto-ongeluk waarbij zijn beide dochters waren betrokken, besluit ader Joe [Colin Firth] te verhuizen naar Genua waar hij een baan heeft weten te bemachtigen aan de universiteit. Oudste dochter Mary [Perla Haney-Jardine] geeft haar veel jongere zusje Kelly [Willa Holland] de schuld van het ongeluk en probeert zich los te rukken van haar familie. Kelly kampt mede daardoor met een enorm een enorm schuldgevoel wat zich uit in heftige paniekaanvallen waarin ze om haar moeder roept. Joe wordt verscheurd tussen zijn verantwoordelijk als vader en zijn behoefte aan een nieuwe relatie.

Uitstekend geregisseerd, goed geobserveerd, maar vooral hartverscheurend portret van een gezin dat probeert het verlies van een familielid te verwerken. Winterbottoms typische documentaire-achtige stijl verhoogt de intensiteit van de genuanceerde vertolkingen van de hoofdrolspelers, inclusief Catherine Keener als Joes collega, een vriendin van vroeger.