Vanilla Sky (2001)

Verenigde Staten / Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Cameron Crowe
met Tom Cruise, Penélope Cruz en Cameron Diaz

De jonge, knappe en rijke uitgeverijmagnaat David Aames (Cruise) kan alles krijgen wat zijn hart begeert. Toch schijnt David's bekoorlijke leven niet compleet. Op een zekere avond ontmoet David de vrouw van zijn dromen (Penélope Cruz) en hij denkt dat hij misschien het ontbrekende stukje gevonden heeft. Maar een beslissend treffen met een jaloerse minnaar (Cameron Diaz) brengt David's leven plotseling uit zijn baan en stuurt hem langs een achtbaan van romantiek, seks, verdenkingen en dromen...

(verwijderd)
Wat een aangename verrassing zeg. De film met misschien wel de mooiste filmtitel mag er als geheel ook zeker zijn.

Heerlijk origineel en onvoorspelbaar verhaal, heb me geen enkel moment verveeld. De discoscene was fucking briljant.

Cruise zijn misschien wel beste rol die ik ooit zag en ik vind hem sowieso al goed. Penelope Cruz, tja, prachtig zoals altijd. Favoriete actrice.

Visueel gezien is er toch nauwelijks moeite in gestolen lijkt het, dat is best jammer. Mijn droomwereld was in ieder geval fraaier geweest, dat kan ik je verzekeren.

Een terugkerende soundtrack is mij niet opgevallen, wel worden perfect gekozen liedjes op perfect getimede momenten ingezet. Dat is altijd genieten.

Ik zag natijd pas dat dit een remake is, ga de originele ook zeker nog kijken, met opnieuw Cruz.

Aanrader.

avatar van T1000
Ik heb op YouTube eens een filmpje gezien, een best interessante review over deze film Vanilla Sky, dat begin 2000 een best opvallend jaar was voor deze film, en een andere en ook hele goede, Mulholland Dr. omdat ze ongeveer dezelfde sfeer hadden als het gaat om dromen/onderbewuste- wat is nou echt en wat niet genre, en dan ben ik daar best benieuwd naar, want lijkt deze film voor mij steeds beter te worden elke kijkbeurt? ik denk het, want elk detail in de film heeft volgens mij ook een betekenis, misschien moet ik bij elk shot het beeld stilzetten Het is of elke scène tot in perfectie is uitgebeeld, ik zat er al meteen in bij die fantastische openingsshot van de gebouwen, het beeld knippert even op zwart, en weer terug, Cruise rent door een lege straat waar geen hond is te bekennen, kijk dat noem ik pas een perfecte opening, ja Crowe heeft een goede cameraman uitgekozen. Fijne muziek trouwens als Cruise wakker word en we horen Radiohead, goed album trouwens, maar daar hebben we musicmeter voor, ga ik niet verder op in Ook Penélope speelt goed en Diaz heeft volgens mij meer van deze rollen gespeelt, maar doet het ook erg goed hierin, en dan vooral wat er allemaal gebeurt in de auto zo wat een mokerslag was dat zeg! En dat het gezicht van Cruise na dat ongeluk niet helemaal in orde is, is goed te merken, want hij probeert het bedrijf te redden en langzaam gaat het de andere kant op, en tegen het einde is dat ook visueel goed te zien in de film als je goed oplet. Goede film

avatar van Rozekoek
T1000 schreef:

T1000, jij verwoordt precies wat ik ook denk. Het heeft een paar re-runs geduurd, voordat ik doorhad dat zijn lucid dream op exact dat moment gebeurde na de discotheek. Dit is in ieder geval een van mijn favoriete romantische films! De soundtrack, de storyline, scenes als: de teken scene, de discotheek scene (muziek van Underworld), zn eerste droom na het ongeluk (Nancy Wilson - Elevator Beat... meesterlijk nummer dat een rol speelt door de hele film en als dvd menu song fungeert om de toon te zetten i.e. mysterieus, romantisch

avatar van Black Math
Dit zou potentieel een geweldige film kunnen zijn, gezien het thema van waar realiteit stopt en waar droom begint, iets wat me vaak erg aanspreekt. Helaas blijft de beeldtaal daar erg bij achter, echt surrealistisch wordt het nooit. Verder is het allemaal vrij rechttoe rechtaan. Over het algemeen is het duidelijk in welke realiteitslaag we ons bevinden. Enkel tegen het einde aan wordt het wat onduidelijk, maar met het einde zelf valt alles op z'n plek, maar wel op een wijze die erg goedkoop aanvoelt.

Het acteerwerk is niet geweldig. Cruise is het meest op z'n plaats in over-the-top rollen, en zakt hier door het ijs. Zijn grijns ergert ook flink. Cruz komt ook niet al te overtuigend over, wat natuurlijk ook kan liggen aan dat Engels niet haar moedertaal is.

Enkel de muziek is wel te pruimen. Crowe heeft natuurlijk een rockmuziekjournalistenachtergrond, en dat is te horen. Enige klacht is dat ik sommige nummers niet echt op hun plek vond. Good Vibrations is bijvoorbeeld een fantastisch nummer, maar wat is de relatie met de scène waarin het te horen is?

Kortom, genoeg op aan te merken ondanks het potentieel. 2*.

avatar van Prinz
Meest misplaatste gebruik van de IJslandse goden in een film, ooit.

avatar van Alathir
Vanilla Sky is een film die ik al heel lang ken maar die ik nog nooit in zijn geheel bekeken heb. Ook Abre los ojos heb ik niet gezien waar deze film dus de remake van zou zijn. Vanilla Sky vond ik een boeiende, zeg maar, mindfuckfilm met een romantisch tintje. Zoals altijd speelt Tom Cruise heerlijk en ziten er twee knappe dames in de film namelijk Penelope Cruz en Cameron Diaz. De schwung waarmee Cruise door het leven gaat in het begin van de film is erg leuk, hij lijkt zich van niets wat aan te trekken en dat vond ik best grappig op momenten. Ook de muziek vond ik erg leuk aangezien rock wel één van mijn lievelingsgenres op muziekvlak is. Zo komen er heel wat (semi)klassiekers voorbij en dat is altijd fijn als ze in een juiste context gebruikt worden.

Het idee van lucide dromen is ondertussen al wel vaker gebruikt, de laatste die ik gezien heb is de Zuid-Koreaanse film Loosideu Deurim (2017) waarin een vader via lucide dromen de kidnapper wilt vinden van zijn zoon. Met dit soort films kan je een hoop richtingen uit en dat maakt het natuurlijk een stuk moeilijker om te voorspellen. Vanilla Sky deed me ook even denken aan Wonder (2017) omdat het wel duidelijk is hoe belangrijk je uiterlijk is in de professionele wereld. Al bij al gaat de film ook over wat geluk nu juist is. Dat is vast voor iedereen anders maar ik denk dat het echte geluk bij de meeste mensen toch in de kleine dingen zit. Blijf dus niet bij de pakken zitten als je ongelukkig bent, want elke nieuwe minuut is er weer eentje waarbij je het roer volledig kan omgooien. 4*

avatar van SmackItUp
Toch een fijne verrassing.

Had een slap aftreksel verwacht van Abre los Ojos, maar dat viel me toch reuze mee. Fijne visuals, aardig geacteerd, en behoorlijk sfeervol. Het verhaal was dus al wel bekend, maar ik kan mij voorstellen dat het einde vreselijk goedkoop aanvoelt. Alles wordt even netjes in 10 minuten uitgelegd, waardoor je je toch bestolen kan voelen.

Kleine 3* dan maar.