ad

Oorspronkelijke titel: 루시드 드림

Releasedatum: 22 februari 2017

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Loosideu Deurim

Een radeloze vader zoekt al drie jaar naar zijn ontvoerde zoon. Hij is hevig teleurgesteld in de politie, hij heeft het gevoel dat ze hem hebben laten zitten. Hij neemt daarom zelf het heft in handen. Door een kijkje te nemen in zijn brein, hoopt hij via lucide dromen zijn zoon op te sporen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Choi Kyung-Hwan

Choi Min-woo

Reporter (Voice)

Choi Mi-yeon

Aangekocht door Netflix. Vanaf 2 juni te zien.

avatar van Suteruni

Suteruni

spannend, goed verhaal......enige nadeel is natuurlijk dat het in het koreaans is dus je niet even af kunt dwalen met je gedachten, wat niet vaak is voorgekomen.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

De eerste film uit Zuid Korea met een Sciencefiction inslag die ik heb gezien, was eerlijk gezegd op mijn hoede, wist even niet wat ik verwachten kon/moest. Gelukkig staat er ook thriller bij genre hier, en daar zijn de Zuid Koreanen bijna altijd erg sterk in. Een filmdebuut voor Sung, googelen helpt niet echt om wat achtergrond informatie te kunnen bemachtigen omtrent deze persoon.

Al snel kun je, je inleven in de radeloosheid van vader Dae-Ho, zijn zoon is al drie jaar vermist en hij zet alles op alles om informatie te verkrijgen. Zijn uiterste poging hierbij is via een bedrijf herinneringen op te halen tijdens een soort droom, al snel reizen we terug naar het moment wanneer hij zijn zoon verliest.

Een prima uitgangspunt voor een verhaal, Dae-Ho moet zich aan de regels van het bedrijf houden of anders zullen er concequenties volgen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Na de eerste sessie gaat de film behoorlijk vaart maken, Dae-Ho heeft aanwijzingen en de zoektocht wordt ingezet met deze aanwijzingen. Ondertussen probeert politiechef Myung-chul hem te helpen om Choi in toom te houden. Het verhaal loopt uit op een stuk puzzelwerk, beetje bij beetje krijg je informatie toebedeeld.

Leuk allemaal, vernuftig weet de regisseur met weinig middelen het verhaal zich te laten vertellen. Mede door het script en zeker het acteerwerk blijft je interesse gewekt.

avatar van Alathir

Alathir

Je zou kunnen zeggen dat dit de Koreaanse versie is van Inception, maar het is gelukkig of niet, toch een heel pak minder complex. Wat ik hier goed aan vond is dat de personages degelijk ingeleid worden, qua namen viel het me ook goed mee. Het is niet mijn eerste Zuid-Koreaanse film en dus probeerde ik hier zo goed en zo kwaad als het kon de namen in me op te nemen of herkennen. Ik ben ze namelijk al vergeten haha.

Verder is het een prima speurtocht waarbij men aanwijzing na aanwijzing dichterbij de waarheid tracht te komen. Wie heeft zijn zoon? De film kent eigenlijk een vlotte pacing en is vrij snel voorbij gegaan. Prima vermaakt met deze misdaad/thriller/sci-fi. Enkel het einde vond ik wat jammer. Misschien heb ik wat gemist maar waarom hebben die nonnen na al die tijd geen contact gezocht met de vader?

scorsese

Aardige film over een man die probeert via lucide dromen te achterhalen waar zijn ontvoerde zoontje zich bevindt. Een prima uitgangspunt voor een thriller als deze (wat veel weg heeft van Inception, maar dat niveau niet weet te halen). Alhoewel zeker onderhoudend, wellicht iets te plot gedreven (met ook aardig wat wendingen).

avatar van horizons

horizons

• 1949 stemmen

De vergelijking met Inception ligt snel voor de hand maar het snufje Minority Report is er ook.

In vergelijking met die films brengt Loosideu Deurim het verhaal in een stuk rustiger verteltempo. Pas in de tweede helft gaat het tempo in de plotafwikkeling omhoog.

De visuele effecten op het eind zijn eigenlijk gewoon goed gedaan en leiden niet af van de acteurs die het sowieso er allemaal best goed vanaf brengen.

Enige wat echt jammer is dat toch wel gigantische plothole. Maar ja hadden ze dat gedicht dan was er geen film geweest...

Onderhond

Matige thriller.

Met dromen kan je een aantal richtingen uit, maar het hele sci-fi met vleugje fantasy gebeuren is weinig meer dan een alternatieve angle om een speurplotje te ontspinnen. Toch een wat gemiste kans.

Vader verliest z'n zoontje en probeert de dader op te sporen via z'n eigen herinneringen. Wie hoopt op een wat artistiekere interpretatie komt van een koude kermis thuis, Lucid Dream is een zwaar plotgetreden film. Op het einde komt er wel wat extra CG aan te pas, maar ook dat blijft redelijk functioneel allemaal.

Het droomgebeuren voelt jammer genoeg ook wat lucide. 't Is vooral een makkelijk plot device wat Sung vlotjes aanwendt wanneer zijn personage weer een keertje op een dood spoor zit. Gelukkig zit er wel genoeg tempo in de film en valt het acteerwerk mee. Afwerking is ook redelijk solide, zoals bij de meeste Zuid-Koreaanse films het geval is.

Maar een hoogvlieger is het zeker niet. Daarvoor is het niet spannend of aangrijpend genoeg en komt de scifi te weinig uit de verf. Maar als simpel tussendoortje een oké filmpje.

avatar van jippie2010

jippie2010

Zeker... de film heeft leentjebuur gedaan bij een aantal films.

Maar de uitvoering is daarentegen meer dan degelijk.

Visueel gezien ziet het er ook goed uit en de spanning weten ze goed vast te houden. Netjes. *3,5

avatar van DragQueen

DragQueen

Prima Thriller, met een aardig uitgevoerd verhaaltje, dat een Sci-Fi insteek bevat. Dit komt op zich redelijk uit de verf, de film is spannend bij vlagen, en er wordt met de nodige inleving geacteerd door de cast. Prima kijkvoer, al steekt het als geheel nergens echt boven de middelmaat uit. 3 Sterren.

avatar van princesspeach

princesspeach

Fantasieverhaal dat elke x steeds slechter wordt

avatar van Mickey b

Mickey b

Koreaanse productie. Idee ok, nl via dromen in je eigen herinneringen terugkeren. Hier om een vader ontvoering die de ontvoering van zijn zoontje probeert op te helderen. Enkel in tweede deel van de film wordt het wat leuker met speciale effects, maar dit kon wel nog iets beter aanwezig zijn. Haalt niet niveau van Inception, wat een topper was in dit genre. Ook nog enkele doodlopende sporen en twist, wat film boeiend houdt. Is een ideale doordeweekse film, van Netflix-niveau. Al slechter gezien... 3* voor idee en uitwerking.