Pandora (2016)

Zuid-Korea
Thriller

geregisseerd door Jong-woo Park
met Jin-young Jung, Nam-gil Kim en Myung-min Kim

Jae-Hyeok woont met zijn moeder, schoonzus en neefje Min-Jae in een klein Koreaans stadje. Hij date met Yeon-Joo en werkt in een kerncentrale. Pyung-Sub werkt daar ook en maakt zich zorgen over de condities daar. Hij heeft dit meerdere malen gerapporteerd, maar niemand van de overheid is geïnteresseerd. Dan zorgt een aardbeving in de omgeving ervoor dat er een zeer gevaarlijke situatie in de kerncentrale ontstaat.

TEASER

Aangekocht door Netflix. Releasedatum: 17 maart

avatar van mikey
Netflix 'original' zo slecht maar helemaal niet grappig. Geen stem want ik heb hem uitgezet. Je kijkt naar mensen die de hele tijd naar elkaar lopen te schreeuwen, schelden en slaan.. aanvankelijk dacht ik dat het een komedie was maar langzaamaan realiseer je je dat het serieus bedoeld is (toch?). Een verschrikking, een aanslag op je zen, je balans en sereniteit. (en heel wat lelijker dan Earthquake uit de 70's, best knap overigens)

avatar van Kondoro0614
Pandora

Gisteren dit Zuid-Koreaanse thriller filmpje aangezet als aankoop door Netflix maar, of ik het nou zo’n goeie film vond is anders. Ik ben helemaal fan geworden van de Zuid-Koreanen vooral na het zien van de film ‘ Busanhaeng (2016) ‘ ben ik erg enthousiast geworden, ik vond dat echt een goeie film dat ik zulke verwachtingen ook voor Pandora kreeg, toch is het anders gelopen en vond ik de film op vel punten gewoon echt saai worden. Pandora kreeg er vaak geen pit in, hoewel het hele kernreactor idee tof was, vond ik de uitwerking te traag en soms gewoon saai.

Pandora vertelt een best wel goed verhaal, een kernramp en zijn gevolgen. Kernrampen zijn een van de meest gevreesde rampen op onze aardbol omdat het toch een groot deel van het land besmet met radioactiviteit, en daarom snap ik ook best dat bepaalde mensen hierom demonstreren en deze centrales willen sluiten. Het enigste feit is dat wij allemaal wel een voordeel mee pikken aan de kernenergie en dat vooral om onze apparaatjes van stroom te voorzien. Toch zijn er grote rampen al geweest kijk maar naar Fukushima en Tsjernobyl waarbij toch het gevaar schuilt wat een kernramp kan veroorzaken, gelukkig is het niet een hedendaags probleem en zijn de mensen vaak wel zo intelligent met dit soort wetenschap / techniek.

In Pandora volgen we de jongen Jae-hyeok die in een klein stadje woont aan de kust van Zuid-Korea en hij werkt in de kerncentrales die er staan, met onder andere wat vrienden van hem. Op een dag vind er een aardbeving plaats die schade brengt aan een centrale waardoor de bol compleet fout gaat, de druk stijgt erg snel en men kan de centrale niet meer redden. De hele bol ontploft waardoor er een nationale ramp ontstaat aangezien de centrale een grootschalig deel van Zuid-Korea doet beschadigen, hoewel men met man en macht de centrale proberen te redden gaat dat wel extreem moeilijk waardoor de mensen steeds meer in de problemen raken. Iedereen die er staat word ernstig blootgesteld en de 1 na de andere komt te overlijden. Jae-hyeok zorgt er na een tijdje voor dat de centrale gered word en dan eindigt de film ook wel erg snel, er zat geen leuk eind aan verbonden.

Afijn, redelijke film, prima om je avond mee te vullen maar zeker erg tegengevallen dan wat ik ervan verwacht had.

avatar van mcdaktari
Ik ben toch wel een liefhebber van de Koreaanse films maar of Pandora nou het niveau haalt van de meeste Koreaanse films die ik goed vind betwijfel ik. Maar ik ga er toch naar kijken.

avatar van cdman19800
Redelijke film, maar dat overdreven gejammer was er echt wel serieus over.

Te veel geschreeuw. Ik werd er horendol van. Daarom heb ik de film niet uitgekeken. Wel doorgespoeld naar het einde...

Redelijke film waarin een aardbeving zorgt voor een meltdown in een kerncentrale. Een vrij typische rampenfilm die zich enigszins weet te onderscheiden door de beslissingen van de overheid en instanties goed uit te werken. Het kijkt allemaal gemakkelijk weg en het ziet er ook vrij realistisch uit. Sentiment kan niet vermeden worden, en vooral het einde gaat echt te ver.

Aangenaam kijkvoer vooral als je gek bent op rampenfilms drama's.

Flauw rampgebeuren.

Gezien de ramp in Fukushima niet zo vreemd dat er een soortgelijke film zou gemaakt worden. Heel subtiel is het ook niet, maar een beetje ecodoom moet je een film als deze wel kunnen vergeven. Zonder ramp is er ook niet zo héél veel aan natuurlijk.

Begin is het beste, dan kan je nog wat toeleven naar het ongeluk. Eens het foutgaat met de centrale schakelt de film echter in een redelijk klassiek patroon, dat niet al te best uitgewerkt wordt. Eerst de onzekerheid bij de omwonenden, de inmenging van de politici en uiteindelijk de heldhaftige reddingspoging. Het deed me een beetje denken aan een Gojira film, maar dan zonder het monster.

Wie een Hollywoodfilm met Koreanen wil zien zit hier aan het perfecte adres. Opzwepende muziek, liters traantjes, veel gejank en geroep en drama ondergeschikt aan spanning. Maar spannend is het jammer genoeg ook niet echt. Wat rest is een saaie vingeroefening, eentje om erg snel weer te vergeten. Dieptepunt is de "emotionele" monoloog op TV. Iegh.

Spectaculaire rampenfilm, allicht geïnspireerd door de kernramp in Fukushima (Japan) in 2011. Naast alle ellende en heldendom is er ook ruim aandacht voor het jammerlijk falen, c.q. de corruptie van de bedrijfsleiding en de autoriteiten. Van lieverlee krijgt de film meer en meer een melodramatisch karakter en daar wordt ie niet beter van. Niettemin als wake-up call erg geslaagd.

avatar van 606
Wat een gezeur over deze film, ja het is op een neer rennen en schreeuwen! Maar dat gaat in realiteit ook zo toch? Ieder voor zichzelf in totale paniek. Als alles rustig zou verlopen keek ik niet meer want dat is pas onrealistisch. Zo het nu ging geeft een hele beklemmende en meelevende sfeer. Je kon de onmacht gewoon voelen.