La Sombra de Nadie (2006)

Alternatieve titel: The Shadow of No One

Spanje
Thriller

geregisseerd door Pablo Malo
met José Luis García Pérez, Philippine Leroy-Beaulieu en Ana Lucía Billate

1967. De winter is bijna voorbij. De negenjarige Laura wordt dood gevonden in een moeras nabij een weeshuis midden in de Pyreneeën. Een maand later arriveert Marco in een stadje vlakbij die plek om er zijn intrek te nemen in de zolderkamer van een oud huis. Ondertussen constateert Julia, het hoofd van het weeshuis, dat Monica zich steeds vreemder gedraagt. Zij is de oude kamergenote van Laura en denkt dat haar geest is teruggekomen.

avatar van Mac Hammer Fan
Deze horrorthriller is uit op DVD in Spanje met Engelse onderschriften.
La Sombra de Nadie. Comprar película DVD en DVDGO, tienda online.

avatar van arno74
Onterecht vergeten film, en veel te laag gewaardeerd (op IMDb), die aan vrijwel iedereen voorbij is gegaan.

Het heeft misschien niet de grote namen, budget of marketing van een film als El Orfanato (2007), misschien is toen zelfs alle aandacht naar die film gegaan waardoor deze ongemerkt bleef, maar deze film mag er zeer zeker ook wezen.

De openingsminuten tonen een cinematografisch erg sterke scène die me aan Tarkovsky deed denken. En de rest is een goed in elkaar gestoken mysterie op een meisjesinternaat die ontrafeld dient te worden. Vlakbij het internaat wordt een dood meisje in een meer gevonden, zij was ooit als vondeling naar het internaat gebracht, en haar geest kan geen rust vinden zonder dat eerst de geheimen uit haar verleden worden ontrafeld.

Vlekkeloos is het niet, zo is het soms wel opletten om de draad niet kwijt te raken, zit er een element in (braille) die niet helemaal bij de film past, en zijn de scènes met de geesten heel klassiek (make-up i.p.v. CGI). Maar de pluspunten van deze film wegen zeker op tegen de minpuntjes.

Prima subtiele en brede horrorthriller met een onderliggende spanning, nette acteerprestaties, en lekker sfeervol. Bijna 4*.

avatar van John Milton
Pretty much onvindbaar dit om online te kijken met nl of Engelse subs, of niet arno74?

(ik ben niet zo van de fysieke dvd's )

avatar van arno74
John Milton schreef:

(ik ben niet zo van de fysieke dvd's )
Klopt helaas, zelf zag ik het op TV, ik zag op Amazon wel een tweedehands DVD maar ik vraag me af of het echt beschikbaar is. Mocht ik er aan kunnen komen dan laat ik het je weten .