- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
voor de vorm meteen maar gekeken welke Spaanse films ik dan wèl een onvoldoende heb gegeven: slechts vier. El Orfanato, Cachorro en La Teta y la Luna (? vond ik die zó matig?) op een kleine onvoldoend en Frágiles op een dikke 0.5*.
Persoonlijk benieuwd naar Caótica Ana (2007), de meningen zijn nogal verdeeld over deze film.......
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Zitten enkele leuke films bij. Ben ik correct dat 82 een coming-of-age film is?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Zitten enkele leuke films bij. Ben ik correct dat 82 een coming-of-age film is?
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8156 stemmen
Ook van deze tien heb ik er drie gezien.Wederom best goede films. Los Amantes del Círculo Polar en Blancanieves zijn bovengemiddeld, maar voor El Bola vind ik echt een heel sterk drama.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Van dit rijtje slechts één film gezien:
3.0* - Los Amantes del Círculo Polar
Stond vroeger volgens mij op 4.5*, maar heb die later dus flink afgewaardeerd.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Blancanieves (2012) leverde bij mij een 3,5* op zie ik.
Op iCheckMovies:
Baggerman: Top 125 "Tsjechie/Slowakije"
Nice. En is er voor de echt luie mensen zoals ik ook nog ergens een post met de lijsten gevormd in MM-links? 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Ik vond El Orfanato en Frágiles best goed, heb wel een zwak voor dat type horror.
Visueel vond ik ze wel dik en orde, maar net als in zoveel horrorfilms vond ik alles gewoon te ongeloofwaardig.
Van deze batch slechts El Bola (geweldige film! Het joch en ook de vader, die me ook al opviel in La Noche de Girasoles, acteren sterk) en Los Amantes del Círculo Polar, die bij mij ook wel hoger zou scoren naar herziening, denk ik.
Voor de rest een hoop mooie tips. Vooral de apocalyptische film spreekt me aan.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
71. Princesas (2005) - Fernando León de Aranoa - trailer - koopinfo (FA)http://oi57.tinypic.com/sc5i07.jpgEen mooie dramafilm over het leven van twee straathoertjes, met o.a. Candela Peña in de hoofdrol. De film toont ons een vriendschap tussen twee vrouwen midden in hun milieu, waar ze met nare klanten, politie en sociale afwijzing moeten omgaan. Princesas won 3 Goyas, en deze prima regisseur zullen we nog vaker in mijn lijst terugzien.
72. Torre de los Siete Jorobados - Tower of the Seven Hunchbacks (1944) - Edgar Neville - clip - koop (FA)http://oi58.tinypic.com/2gujtdk.jpgEen van de twee Nevilles die mijn lijst haalden, nog één te gaan. Een visueel sterke film, waarin we dik 100 jaar in de tijd terugreizen, naar een Madrid met karig verlichte straatjes, appartementen met inwonende portiers, en nachtwakers die, als je met je handen klapt, met de sleutel aan komen lopen om je huisdeur voor je te openen. Handig, want die dikke lange sleutels van toen pasten natuurlijk niet in je broekzak.
73. Luz de Domingo - Sunday Light (2007) - José Luis Garci - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/2j4qdtu.jpgRustig verlopend drama over het leven in een Spaans bergdorpje ruim honderd jaar geleden. De fotografie is een van de sterkste punten van deze film. Wie geen problemen heeft met een gepauseerd tempo staat een rustige maar tegelijk boeiende drama te wachten met oude gebruiken, politieke tegenstellingen, families die lijnrecht tegenover elkaar staan, liefde en haat, wraak en eerwraak. De film vertelt het verhaal over een dorp met een sluwe en machtige burgemeester wiens vrijheid om te sjoemelen bedreigd wordt door de komst van een eerlijke gemeentesecretaris. Ondanks 5 nominaties liep het door de sterke concurrentie de Goyas mis. Dit is de enige Garci op mijn lijst, ik kijk wel uit naar El Abuelo (1998), met een overigens belachelijk gemiddelde op MM (heb die film op TV slechts voor de helft gezien), en naar El Crack (1981), een neo-noir film dat (nog) niet op MM staat.
74. La Vida Secreta de las Palabras - The Secret Life of Words (2005) - Isabel Coixet - trailer - koop (MM)http://oi60.tinypic.com/fa27no.jpgEngelstalige drama van Coixet, over een verpleegster die naar een boorplatform afreist om daar een gewonde bij te staan. Dit is een van de twee films van Coixet die mijn lijst hebben gehaald, een winnaar van 4 Goyas overigens, de echte topper moet echter nog komen. Andere films die ik van haar zag zijn Map of the Sounds of Tokyo (2009) en Cosas Que Nunca Te Dije (1996) maar die hebben mijn lijst niet gehaald. Het is een regiseuze met veel talent en ook met potentieel om bij mij de juiste snaar te raken, maar die daar niet altijd in slaagt.
75. Noche de los Girasoles - Night of the Sunflowers (2006) - J. Sánchez-Cabezudo - trailer - koop (MM)http://oi64.tinypic.com/2qjj9lh.jpgPlattelandsthriller die mij wat aan La Isla Mínima (2014) deed denken. Carmelo Gómez speelt hier de hoofdrol en is altijd sterk in dat soort settings. De film blijft boeien en, door het introduceren van personages die een andere kijk op het verhaal hebben, weet je telkens niet hoe dit gaat aflopen. Dit is de enige film van deze regisseur tot nu toe, daarna is hij TV-series gaan maken.
76. El Sur - The South (1983) - Víctor Erice - clip - koopinfo (FA)http://oi58.tinypic.com/s1jc40.jpgDuidelijk van de hand van Victor Erice, met een zeer herkenbare stijl zoals in El Espíritu de la Colmena (1973). Fraaie ingetogen beelden, ditmaal afspelend in de jaren '50, met een rustig tempo dat niet verveelt, en waarbij je steeds weer veel tussen de regels door moet lezen, over gemiste kansen, vergane liefdes, vastroesten, heimwee en nostalgie. Helaas ging de geldkraan dicht toen de film richting het zuiden zou gaan, waardoor we blijven zitten met de sobere grijze beelden uit het winterse noorden en niet de zonnige en vrolijke beelden hebben kunnen zien van het zuiden wat Erice voor ogen had. Wie wil weten hoe de film afloopt kan het gelijknamige roman van Adelaida García Morales lezen waar dit een verfilming van is. De film werd in Cannes genomineerd voor de Gouden Palm.
77. No Tengas Miedo - Don't Be Afraid (2011) - Montxo Almendáriz - trailer - koopinfo (FA)http://oi57.tinypic.com/a4t0cy.jpg
Dramafilm, met o.a. Lluís Homar en Belén Rueda, over een vrouw die op jonge leeftijd door haar vader is misbruikt en hulp zoekt om te breken met haar verleden. De film toont de psychologische en emotionele schade die ze aan haar jeugd heeft overgehouden, en de worsteling waarmee ze moet leven, zoals de haat-liefde die ze voor haar ouders voelt. De narigheid die mensen in haar situatie hebben meegemaakt worden in praatsessies zonder taboes uitgesproken. De uitstekende acteerprestaties en het realisme maken het soms naar om aan te horen. Een drama dat niet voor tere zieltjes is weggelegd. Van deze regisseur zijn ook twee andere films afkomstig die mijn lijst niet haalden maar een vermelding waard zijn: Goyawinnaar Secretos del Corazón (1997) en Tasio (1984), een unieke film over houtskoolmeilers dat erg fraaie beelden bevat over dat uitstervend beroep.
78. Volver - Coming Back (2006) - Pedro Almodóvar - trailer - koopinfo (MM)http://oi59.tinypic.com/2eb7q03.jpgEen van de Almodóvars waar ik niet meer zoveel van kan herinneren en dringend aan een tweede kijkbeurt toe is. De film won 5 Goyas en werd genomineerd o.a. in Berlijn en voor de Oscars.
79. Lucía y el Sexo - Sex and Lucía (2001) - Julio Medem - trailer - koopinfo (MM)http://oi61.tinypic.com/n51p9s.jpgHet is al zo lang geleden dat ik deze heb gezien, dat ik het lastig vind om het nu op de juiste plaats op mijn lijst te zetten. De film is dringend aan een tweede kijkbeurt toe. De film won twee Goyas.
80. Chico & Rita (2010) - Javier Mariscal & Fernando Trueba - trailer - koopinfo (FA)http://oi60.tinypic.com/2vxm2ci.jpgSfeervolle muziekanimatie die zich in Cuba afspeelt, en waarin er een liefde ontstaat tussen een zangeres en een pianospeler. De animatiestijl is eenvoudig en ingetogen. Het is een mooie en ontspannende romatische drama die men net zo makkelijk met echte mensen had kunnen opnemen i.p.v. als animatie. De film won een Goya en werd voor de Oscars genomineerd.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
In de 10 van vandaag vinden we o.a. een muzikale animatie (#80), 2 films die zich rond 1900 afspelen (#72 & #73), waarvan een een 'costumbristische' film is (#73) en de ander een boekverfilming (#72). Om met die laatste te beginnen, dat was in de jaren '40 een typische categorie, niet alleen hadden de mensen toen interesse in literatuur, maar was het voor de regisseur in die tijd van Franco ook relatief veilig om te filmen, mits je geen boek uitkoos die tegen de dictatuur inging. Een populaire categorie in die tijd.
Andere veilige en dus populaire categorieën uit de dictatuur waren de propagandafilms t.b.v. het regime (die vanzelfsprekend niet in mijn lijst voorkomen), promotiefilms over zingende zangers, zangeressen en kinderen, en censuurvriendelijke films waarin het personage van een voorbeeldige militair of kerkelijke een rol speelt. En daarnaast zijn er ook een aantal films die zich niets of weinig van de censuur aantrokken en wonder boven wonder die periode overleefden of door de censuur heen kwamen. Zoals Viridiana die we al eerder tegen zijn gekomen, dat werd verboden en pas na de dood van Franco in Spanje kon worden uitgezonden.
Door de censuur hadden filmmakers nauwelijks vrijheid om te filmen, mede daardoor trekt de klassieke Spaanse film mij niet zo, maar de films uit die tijd die ik de moeite waard vind komen wel in mijn lijstje voor.
Een andere interessante is #73, een film die valt onder het Spaanse "costumbrisme", dat zijn films met veel oog voor de details van alledaagse gewoontes en gebruiken uit een bepaalde tijd. #73 speelt zich rond 1900 af.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Drie films in het rijtje van tien gezien met uitschieters "Noche de los Girasoles" en "Lucía y el Sexo". In mijn Movie Contest nr 176 die de titel had "Naakt in film" staat in fragment 6 nog een mooie naaktscène met Lucía.
"Volver" ook gezien maar die vond ik helemaal niks.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ik heb gisteren volgens mij eerst nog in te halen. Daarvan zag ik pas de twee bekendste (Los Amantes en Blancanieves). Sterk accent op de nieuwere Spaanse film en aan zo'n type lijst is denk ik naast die klassieke lijstjes wel behoefte. Al zal ik kijken wat ik eruit pik, bij Spaanse films zit er in mijn voorkeuren niet echt een lijn. Al bevallen de films die inhoudelijk iets politiek hebben vaak goed - geen idee waarom, want ik ben inhoudelijk niet zo kieskeurig dacht ik. Misschien omdat alle (veel) Spanjaarden tot een bepaalde leeftijd (tot voor kort de leeftijd van regisseurs zeg maar) daar allemaal iets van hebben meegekregen.
Vandaag komt de teller op drie. Volver, Lucia y el Sexo (ik zag van Medem zijn eerste vijf films, zijn laatste vijf niet) en El Sur. Een degelijke Almodovar, Lucia vond ik echt een tegenvaller na zijn eerste films, dat ik Medem verder links heb laten liggen. Terwijl het voor velen juist een beginpunt was krijg ik het idee. Erice is natuurlijk een grootheid in de Spaanse cinema. Idiosyncratisch type, mede omdat hij zo weinig films. El Sur vond ik wel mooi, maar ook heel hermetisch.
Fernando Leon de Aranoa was ook een een regisseur die ik volgde. Was vanaf het begin op IFFR. Deze film heb ik nog niet gezien en de trailer van zijn nieuwe film die deze week in Nederland gaat draaien (The Perfect Day - een Engelstalige film) vond ik "horrible" in het kwadraat.
Verder vandaag ook weer wat dingen die ik toch wel zou meepikken. Al is het zoals op het laatste Iberisch filmfestival in Nederland. Ik heb er toch geen tijd voor gemaakt om te gaan, anders had ik er zo twee titels bij gehad, want de meeste titels ken ik wel, omdat ze daar gedraaid hebben.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8156 stemmen
Volver en Lucia y el Sexo gezien van het rijtje van vandaag. De eerste is redelijk, de tweede best goed, met een paar hele zwoele scenes, maar mist verder teveel om echt top te zijn.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
En is er voor de echt luie mensen zoals ik ook nog ergens een post met de lijsten gevormd in MM-links?

Al zal ik kijken wat ik eruit pik, bij Spaanse films zit er in mijn voorkeuren niet echt een lijn. Al bevallen de films die inhoudelijk iets politiek hebben vaak goed - geen idee waarom, want ik ben inhoudelijk niet zo kieskeurig dacht ik. Misschien omdat alle (veel) Spanjaarden tot een bepaalde leeftijd (tot voor kort de leeftijd van regisseurs zeg maar) daar allemaal iets van hebben meegekregen.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Weer slechts één film gezien:
2.0* - Volver
Misschien wat te streng geweest en ook niet onder ideale omstandigheden gezien.
Wil graag de films van Isabel Coixet zien en van dit rijtje ook nog altijd El Sur en in mindere mate Lucía y el Sexo.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Uit dit rijtje 3 gezien: Volver, Lucia y el Sexo en Noche de los Girasoles. Alle drie een ruime voldoende. In de eerste twee is sowieso 'het uitzicht' mooi. De tweede vond ik gewoon vermakelijk en, zoals ik al eerder zei, Monzón acteert daarin sterk. Echt een gluiperd die je wel in elkaar zou willen r...!
El Sur ben ik al lang naar op zoek. In Portugal een mooie Erice box gevonden, maar helaas geen Engelse subs!
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Mooi lijstje weer. Vooral 71 en 77 zouden me moeten liggen, maar potentieel allemaal wel op die film van 44' na.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
61. La Lengua de las Mariposas - Butterfly Tongues (1999) - José Luis Cuerda - trailer - koopinfo (FA)http://oi57.tinypic.com/1532w6x.jpg
Deze film begint met een weergave van het leven destijds in de democratische republiek Spanje, aan de vooravond van de burgeroorlog die uiteindelijk in een dictatuur uitmondde. In dat begin wordt de nadruk gelegd op de alledaagse kleine dingen uit het leven van toen, wat tot enkele fraaie scenes leidt. Vervolgens zien we hoe de burgeroorlog in het klein werd uitgevochten, door spanningen die hoog oplopen en buren die elkaar verraden. De gemoedelijke vooroorlogse sfeer komt daarmee aan een eind en maakt plaats voor overleven en partij kiezen. Het verhaal wordt verteld aan de hand van een leraar, gespeeld door Fernando Fernán Gómez (still), en een van zijn leerlingen. Deze regisseur zullen we nog een keer terugzien in mijn top 100. De film won een Goya voor het script.
62. Secuestrados - Kidnapped (2010) - Miguel Ángel Vivas - trailer - koopinfo (FA)http://oi57.tinypic.com/2ebbyue.jpgPrima home invasion horrorthriller van deze regisseur. De film is hard, rauw en realistisch. We zijn hier zo ongeveer live getuige van een gijzeling/home-invasion waarbij opeens een aantal gemaskerde mannen voor de deur staan en de familie gijzelen en terroriseren. Het realisme zit vooral daar, een gezin zit ontspannen thuis en opeens krijg je zoeits over je heen. Vivas kwam dit jaar met de Engelstalige Extinction (2015), een apocalyptische zombiedrama die spit in het verleden van twee buren die in een dorpje voor de zombies die hen omringen schuilen. Aardig, maar die film heeft mijn lijstje niet gehaald.
63. Solas - Alone (1999) - Benito Zambrano - clip - koopinfo (MM)http://oi60.tinypic.com/69kdpt.jpgAuthentiek filmpje. Het begin geeft in alle eenvoud een kijkje in de alledaagse sleur in een arbeiderswijk van een Spaanse stad, in dit geval Sevilla. Mannen genieten van een voetbalwedstrijd in een bar, waar de hoofdpersoon vaste klant is en haar zorgen regelmatig verdrinkt. Maar dan ontaardt het in een mooie drama met thema's als eenzaamheid, drank, armoede, ouderdom... Een sterk debuut van deze regisseur die hiermee o.a. de publieksprijs bij de Berlinale won. Hij komt met een andere hele degelijke film nog een keer in mijn lijst voor, maar dat duurt nog even. Deze film werd bekroond met 5 Goyas.
64. A Perfect Day - El Pozo (2015) - Fernando León de Aranoa - trailer - koopinfo (FA)http://oi59.tinypic.com/vnckyq.jpgDeze prima regisseur levert hier zijn eerste Engelstalige film af, met Benicio del Toro als een van de hoofdrolspelers, en gezien de score op MM lijkt dat wel geslaagd. De film is een meeslepende genremix waarin humor, drama, en de misdaden uit de Balkanoorlog voorkomen. De Spaanstalige titel van deze film, "El Pozo", doelt op de put (still) die een centrale rol in de film speelt. Het is wel duidelijk de minst Spaanse film van deze regisseur, want ook qua stijl gaat Aranoa hiermee de Hollywoodkant op. Volgend jaar komt hij met Escobar (2016), over het leven van de drugsbaron Pablo Escobar.
65. Huella de Luz - A Sight of Light (1943) - Rafael Gil - clip - (out of print)http://oi57.tinypic.com/o9irvc.jpgOnderhoudende en warme film, een soort van modern sprookje. Het heeft in de basis wat weg van het sprookje van Assepoester, maar in dit geval is het een arme man die zijn droomprinses ontmoet. Knap eigenlijk, want volgens mij bestaan daar niet veel van. Het is altijd het arme meisje dat verliefd wordt op de rijke prins. Het is ook erg bijzonder dat deze film in het Spanje van 1943 is gemaakt, toen mannen conform de opgelegde rolmodellen een macho moesten zijn en vrouwen ondergeschikt. Het verhaal van deze film is wel een heel stuk breder en "realistischer" dan Assepoester, en Antonio Casal en Isabel de Pomés spelen erg sterk, maar dat geldt wel voor de hele cast. Het is een film die je met een goed gevoel achterlaat, al zou de wereld wel een roze wolk moeten zijn willen zich dit soort sprookjes voordoen. Hoe dan ook, voor de liefhebbers van dit soort warme verhalen die het hart op de juiste plaats hebben is het een hele fijne en originele film. Voorzover ik weet is deze film helaas niet verkrijgbaar, zag het zelf op de Spaanse TV.
66. Planta 4ª - The 4th Floor (2003) - Antonio Mercero - trailer - koopinfo (MM)http://oi57.tinypic.com/33zcsb9.jpgFraaie verfilming van een autobiografisch stuk van Albert Espinosa over zijn ervaringen als jong kankerpatientje. De film vat in 90 minuten samen wat hij tijdens de vele jaren van ziekenhuisverblijven meemaakte. Het is een luchtig drama met een zwaar onderwerp als uitgangspunt. De film kreeg een Nederlandse remake met de wat bizarre titelkeuze Kankerlijers (2014), maar daar blijft het niet bij. Naast de Nederlandse remake bestaat er ook een Catalaanse TV-serie die op de film is gebaseerd, "Polseres Vermelles - Pulseras Rojas", en die op haar beurt ook een remake kreeg in de vorm van de Amerikaanse serie Red Band Society (IMDb). Zeer geliefd remakemateriaal dus, maar ik hou het gewoon bij het origineel.
67. Los Santos Inocentes - The Holy Innocents (1984) - Mario Camus -trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/33jms8l.jpgEen van de grote Spaanse klassiekers, maar qua verhaal en stijl wellicht niet voor iedereen weggelegd. Het is een boekverfilming en biedt ons een kijkje op het platteland uit de tijd van Franco, waar het land eigendom was van landheren waar de gewone man/vrouw afhankelijk van waren voor hun voortbestaan. Het verhaal is eenvoudig en toont de moeilijke omstandigheden waarin arme mensen leefden en hun ondergeschikte rol versus de landheren en hun luxe bestaan. In feite is dit de Spaanse variant op slavernij dat onder Franco nog steeds bestond. De harde omstandigheden maken de film soms onprettig om naar te kijken. Alfredo Landa en Francisco Rabal vielen met deze film in Cannes in de prijzen in de categorie beste acteur.
68. Ma Ma (2015) - Julio Medem - trailer - (nog niet op DVD verschenen)http://oi58.tinypic.com/c2khw.jpgDe nieuwste Medem, en ook zijn meest conventionele film. Het thema, over een vrouw dat aan borstkanker lijdt, biedt geen ruimte voor de mystieke/poëthische beelden die Medem graag in zijn films stopt. De hoofdrol is weggelegd voor een sterk spelende Penélope Cruz. De film is niet vlekkeloos en wordt vrij kil ontvangen. De intentie van Medem was om een soort ode aan het leven en aan vrouwen/moeders te maken ("mama" betekent zowel moeder als borst in het Spaans), en daar is hij met deze film aardig in geslaagd. Toch zijn er dingen die ook bij menigeen in het verkeerde keelgat schieten, zoals de zingende "Medisch Centrum West"-oncoloog wat nogal botst in dit verder serieuze film.
69. Retorno a Hansala - Return to Hansala (2008) - Chus Gutiérrez - trailer - koopinfo (MM)http://oi61.tinypic.com/292up1x.jpgRetorno a Hansala is een kleine en bescheiden roadmovie die goed het verschil weergeeft tussen of je aan de ene of de andere kant van de Middenlandse Zee woont. Het stelt qua afstand niets voor, maar is toch een wereld van verschil. En deze film brengt ons een stukje dichter bij de wereld aan de andere kant. Het is een prima drama/roadmovie, die zich naast het vluchtelingendrama ook verdiept in de gebruiken en het plattelandsleven in Marokko. We reizen mee met een zus die het lichaam van haar overleden broer, die de illegale oversteek niet heeft overleefd, met behulp van een Spaanse uitvaartverzorger naar Marokko terugbrengt, een niet eenvoudige taak.
70. Hable con Ella - Talk to Her (2002) - Pedro Almodóvar - trailer - koopinfo (MM)http://oi61.tinypic.com/34smpnb.jpgHet is een hele tijd geleden dat ik deze Almodóvar zag, en weet er eerlijk gezegd niet zoveel meer over. Wel zie ik dat het een bekende cast heeft, met o.a. Javier Cámara, Geraldine Chaplin, Paz Vega en Elena Anaya, en ook dat het o.a. in Berlijn en voor de Oscars genomineerd werd. Deze is bij mij toch wel toe aan een herkijk.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vandaag het minst veelzijdige lijstje van de 10. Vooral veel mooie drama's in het lijstje, enkelen met daarnaast ook een komische insteek. Echte uitzonderingen daarop zijn nrs. 62 (Secuestrados, horror) en 64 (A Perfect Day, van alles was). Nummer 61 (Butterfly Tongues) speelt zich aan de vooravond van de burgeroorlog af. 69 (Retorno a Marsala) is naast drama ook een roadmovie. En in nr. 66 (Planta 4ª) komen we trouwens Juan José Ballesta, het jongetje uit El Bola, weer tegen. Nummer 65 (Huella de Luz) is helaas out of print en volgens mij ook negerns te vinden. Ook die film is trouwens een boekverfilming, zoals de meeste Spaanse films uit de jaren '40.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14795 stemmen
90 - 81: 2 stuks gezien
80 - 71: 2 stuks gezien
70 - 61: 2 stuks gezien
Wel redelijk consistent, maar niet héél veel. Vooral de bekende namen. En leuk om (72) Torre de los Siete Jorobados terug te zien! Qua tips weet ik het ook nog niet, maar er zitten genoeg titels tussen waar ik nog niet van gehoord had! blijft leuk om te volgen dus.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Van het laatste lijstje alleen Hable con Ella (2002) gezien. Een van de weinige films trouwens van Almodóvar die ik goed vind.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Solas en Hable con Ella voor mij. Ook dat vind ik geen sterke Almodovar, maar ik heb aan arno74's waarderingen al gezien dat mijn favoriete Almodovar films waarschijnlijk niet langskomen. Het moet voor mij wilder en schreeuweriger.
Leuk om wat classics te zien, ik zit echt heel slecht in de Spaanse cinema - bedenk ik me dan als ik dat zie.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14795 stemmen
Juan Antonio Bardem is dé naam als het om Spaanse klassiekers gaat volgens mij
Ik heb ook nog een paar hoge scores voor Narciso Ibáñez Serrador, al zijn dat beide genre werkjes.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Niet echt een film waar ik bij denk: hé die moet ik nu onmiddelijk zien.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
maar ik heb aan arno74's waarderingen al gezien dat mijn favoriete Almodovar films waarschijnlijk niet langskomen. Het moet voor mij wilder en schreeuweriger.
. Ben geen superfan van hem, wel veel gezien, en (bijna) allemaal solide dus komen ze ook in dit lijstje terecht, maar zijn hoogst genoteerde komt bij mij niet verder dan plekje 32.Qua klassiekers hebben we de oudste uit mijn lijstje vandaag wel gehad. Er zitten nog 4 films in uit de jaren '50 en eentje uit de jaren '60. Jaren '70 en '80 komen ook aan bod, ook in de jaren '80 zijn er een aantal te vinden die de status klassiek hebben gehaald, zoals nr. 67 van vandaag, ook zo'n jaren 80 klassieker.
Juan Antonio Bardem is dé naam als het om Spaanse klassiekers gaat volgens mij
Ik heb ook nog een paar hoge scores voor Narciso Ibáñez Serrador, al zijn dat beide genre werkjes.
Juan Antonio Bardem is een van de grote namen, dé naam zou ik niet durven zeggen. Ik denk dat Luis García Berlanga uit diezelfde periode een nóg grotere naam is. Maar Carlos Saura is ook geen onbekende, al zit ie misschien een treetje lager dan deze twee andere heren.
Komen allemaal aan de beurt
.
Niet echt een film waar ik bij denk: hé die moet ik nu onmiddelijk zien.
.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Zal me benieuwen hoeveel films van Jaume Balagueró de revu nog zullen passeren, want dat is toch wel mijn meest favoriete Spaanse regisseur. 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8281 stemmen
Weer die gezien, de Almodovar (altijd leuk), de vlinderfilm (mooi) en Planta 4a (goed). De Nederlandse remake van de laatste kwam ik laatst zappend voorbij. Leek me echt verschrikkelijk, maar ik denk ook dat het komt dat ik hem sowieso ga vergelijken met de Spaanse versie die al goed is. Overbodige remake van een film die nog veel te jong is daarvoor.
Van mijn top 10 favoriete Spaanse films (volgens de search in eigen stemmen; bevat echter ook Paul Verhoevens 'Flesh+Blood') is er nog slechts eentje langsgekomen, de rest verwacht ik eigenlijk nog wel. (Nou ja, eentje wellicht niet, hangt er vanaf hoeveel voetbalfan arno74 is
)
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Zal me benieuwen hoeveel films van Jaume Balagueró de revu nog zullen passeren, want dat is toch wel mijn meest favoriete Spaanse regisseur.
.
El Sur ben ik al lang naar op zoek. In Portugal een mooie Erice box gevonden, maar helaas geen Engelse subs!
Van mijn top 10 favoriete Spaanse films (volgens de search in eigen stemmen; bevat echter ook Paul Verhoevens 'Flesh+Blood') is er nog slechts eentje langsgekomen, de rest verwacht ik eigenlijk nog wel. (Nou ja, eentje wellicht niet, hangt er vanaf hoeveel voetbalfan arno74 is
)
.
Geen idee welke die voetbalfilm zou moeten zijn, dus die zit er niet in vrees ik. Alhoewel, ik vermoed dat je die van Cruijff bedoelt, zoveel Spaanse voetbalfilms ken ik ook weer niet
.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vandaag weer veel diversiteit. Veel grote namen, en o.a. een fijne tijdreisfilm (#52), een horror die zich overdag afspeelt (#55), een epische film (#53), een coming of age (#54), en zijdelings en aandacht voor twee TV-filmhorrorreeksen: Historias para No Dormir, van Narciso Ibáñez Serrador (#55), en het meer recente Películas para No Dormir (#59), waarvan uit die reeks Para Entrar a Vivir - To Let (2006) van Jaume Balagueró voor wibro toch wel een echte aanrader is. Die film is een soort van voorloper op REC en Mientras Duermes. Verder een van mijn favoriete nieuwe regisseurs (#56, deze is helaas niet ondertiteld) en #58 is van de maker van La Isla Mínima. Een hoop interessante films dus. Hiermee beginnen we ook langzaam richting de 4*-films te gaan.
En wat de klassiekers betreft, van het silent movie-tijdperk noemde ik al eerder zijdelings de beste/bekendste: La Aldea Maldita (1930), en gisteren namen we afscheid van de jaren '40 in mijn lijstje, de tijd van de boekverfilmingen. Nada (1947) - Edgar Neville valt daar ook onder, maar haalt mijn lijst niet omdat de censuurmachine van Franco de schaar erin heeft gezet en dik 30 minuten eraf heeft geknipt, waardoor een film met gaten overblijft. Marianela (1940) (niet op MM) zag ik ook en valt ook in de categorie boekverfilmingen, hele aardige vrij onbekende film overigens. Wat de beste boekverfilming uit de jaren '40 is zou ik niet weten, daarvoor heb ik veel te weinig films uit die tijd gezien.
Vandaag komt de eerste jaren '50 film in mijn lijst voor (#57), al is dit geen typische film uit die tijd, maar eentje die met moeite de censuur wel goed is doorgekomen. Het laat het verloederde katholieke Spanje van Franco zien, de tijd dat de macho-cultuur daar voeten aan de grond kreeg, en vrouwen het mindere geslacht waren die keurig volgens de katholieke normen moesten leven wilden ze erbij horen. Misschien overleefde deze film de censuur omdat het in hun katholieke visie laat zien hoe erg het is als een vrouw op haar 30ste nog niet is getrouwd.
Maar dat is dus geen standaardfilm voor die tijd. In de jaren '50 gingen de meeste Spaanse regisseurs over van boekverfilmingen naar de eveneens relatief veilige categorie van promofilms voor zangers en zangeressen om daarmee hun brood te verdienen. Maar daarover een andere keer meer.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
51. Los Abrazos Rotos - Broken Embraces (2009) - Pedro Almodóvar - trailer - koopinfo (MM)http://oi60.tinypic.com/mto83n.jpgEen hele mooie Almodóvar, qua stijl gaat het al een beetje in de richting van La Piel Que Habito. Geen nadruk hier op excentrieke (vrouwen)rollen en ook geen excessief kleurgebruik, al blijft het natuurlijk wel een Almodóvar. Het verhaal over het mysterieus verleden van een filmmaker blijft van begin tot eind boeien. Lluís Homar speelt zoals altijd sterk, terwijl ik Penélope Cruz meer op de automatische piloot vond acteren. De film kreeg een waslijst aan nominaties, o.a. voor de Golden Globes.
52. Los Cronocrímenes - Timecrimes (2007) - Nacho Vigalondo - trailer - koopinfo (FA)http://oi59.tinypic.com/1ysolv.jpgEen leuke tijdreisfilm, het script zit erg goed in elkaar en de spanning wordt uitstekend opgebouwd. Best knap van deze regisseur die destijds hiermee debuteerde, helaas is het tot op heden ook zijn enige film die van een prima niveau is. Volgend jaar waagt Vigalondo zich als alles meezit aan iets heel anders: de monsterfilms. Een film over een vrouw (Anne Hathaway) die een mentale band ontwikkelt met een hagedis die in Tokyo huishoudt: Colossal (2016). De juristen van Godzilla zijn bezig met het dwarsbomen van die film, maar volgens IMDb is de status filming, dus dat komt wel goed.
53. Ágora (2009) - Alejandro Amenábar - trailer - koopinfo (MM)http://oi57.tinypic.com/280peuf.jpgGrootschalige Engelstalige productie van epische proporties waaraan Amenábar zich waagde. Rachel Weisz speelt de hoofdrol. Wellicht onderscheidt het zich niet genoeg van andere grote producties en heeft het teveel een Hollywoodsmaak, al blijft het een kwaliteitsproduct. De film won 7 Goyas. Met het grote budget verliest Amenábar hier wel aan identiteit en verwatert het talent dat hij bij het maken van zijn kleinere films wist te tonen. Een probleem dat ik met zijn laatste productie Regression (2015) alleen maar groter zie worden, veel budget, veel Hollywood en weinig Amenábar. Zonde.
54. Valentina - Crónica del Alba, 1ª Parte (1982) - Antonio José Betancor - clip - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/2qwpzjq.jpgFijne, warme en nostalgische coming of age-film met een hele fraaie cinematografie, erg sfeervol. Het verhaal is gebaseerd op een autobiografisch boek en gaat over een tijdens de burgeroorlog gevangen genomen soldaat die in zijn gevangenschap houvast vindt in zijn herinneringen aan zijn kindertijd, toen hij verliefd was op Valentina, een verboden liefde vanwege de verschillen tussen hun families. De film focust vrijwel geheel op die jeugdherinneringen. Het is een vrij onbekende film, maar wel een die tot de betere binnen het genre behoort. Het kreeg een vervolg: 1919 - Crónica del Alba, 2ª Parte (1983). Een leuk detail is dat de kindacteurs 20 jaar later met elkaar trouwden. Die verliefdheid was misschien dus niet alleen gespeeld.
55. ¿Quién Puede Matar a un Niño? (1976) - Narciso Ibáñez Serrador - trailer - koopinfo (MM)http://oi60.tinypic.com/34q5u9y.jpgEen film die niet voor Hitchcock of Stephen King onderdoet. Het is een fraaie culthorror waarin een koppel toeristen op een vakantie-eiland belanden waar alleen (moordende) kinderen rond blijken te lopen. Het is een van de weinige horrors die zich overdag afspelen i.p.v. in het donker. Wel een waarschuwing i.v.m. de schokkende intro, dat echte beelden bevat (o.a. uit Nazi Duitsland, maar ook uit Vietnam en over hongersnood) over wat volwassenen in staat zijn om kinderen aan te doen. De maker beantwoordt daarmee de vraag uit de titel: "wie kan een kind vermoorden?", want in de rest van de film zien we dat de hoofdrolspelers de grootste moeite hebben om geweld tegen de moordende kinderen toe te passen. Daarmee is de intro ook een aanklacht tegen het vele geweld waar kinderen mee te maken krijgen op de wereld. Uitstekende film, maar de harde intro kunnen sommigen wellicht beter doorspoelen. De regisseur is een echte horrorman die in de jaren ’70 de low budget TV-filmhorrorreeks Historias Para No Dormir verzorgde, die recent een soort van vervolg kreeg met de reeks Películas Para No Dormir (te vinden op MM) en waar hij ook een film voor verzorgde. Van de Historias-reeks zijn El Asfalto (1966) - IMDb en El Televisor (1974) - MM de bekendste. El Asfalto gebruikt uitsluitend bordkartonnen decors (low budget) en doet in die zin wat aan de vroege stille horrors denken.
56. Diamond Flash (2011) - Carlos Vermut - trailer - koopinfo (FA)http://oi61.tinypic.com/mwt8ch.jpgDebuutfilm van deze regisseur die later met Magical Girl (2014) bekend werd. Wie al met Magical Girl worstelde kan bij Diamond Flash beter wegblijven. Vermut geeft niets aan de kijker cadeau, niets wordt voorgekauwd, niets wordt gehint, en niets wordt van A naar B verteld. En in zijn debuutfilm gaat hij daarin veel verder dan in Magical Girl. Ook iets kenmerkends is dat de titels en plot van zijn films niets over de inhoud ervan zeggen, evenals dat ze uit een genremix bestaan (in dit geval voornamelijk drama, misdaad en thriller). Diamond Flash is vooral een heftig drama rond het thema huiselijk geweld en kent indrukwekkende dialogen en scènes, waarbij de personages het plot zijn. Zijn films zijn visueel sterk, in Diamond Flash wordt vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van vaste camerastandpunten om de focus op het verhaal te houden. Geschikt voor de gevorderde kijker die een film wil zien die van de standaardpatronen afwijkt en het niet erg vindt om met vragen achter te blijven, vragen die overigens met een tweede kijkbeurt deels beantwoord kunnen worden of anders irrelevant blijken te zijn. Voorzover ik weet is er helaas geen Engels ondertitelde versie beschikbaar en zijn er ook geen fansubs te downloaden.
57. Calle Mayor - Main Street (1956) - Juan Antonio Bardem - clip - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/246w1sm.jpgDeze film is een toch wel een tijdsdocument geworden, het gaat over een stel 'kwajongens' (allen dertigers/veertigers) die in het Spanje van de jaren '50 besluiten om als slechte grap te doen alsof een van hen verliefd wordt op het enige meisje van boven de 30 dat nog niet getrouwd is. Het laat zien op wat voor inmiddels achtergestelde manier gedacht werd over alleenstaande vrouwen, en wat de sociale impact was voor een jonge vrouw als zij geen man had, iets was als een schande werd gezien. Destijds schijnt de film het moeilijk gehad te hebben om door de censuur te komen omdat het zo'n realistisch negatief beeld geeft van de verloederde normen en waarden die golden in het katholieke macho-Spanje van Franco. De film viel in Venetië in de prijzen. Van deze regisseur heb ik ook de hele aardige film Muerte de un Ciclista - Death of a Cyclist (1955) gezien, die mijn lijst net niet gehaald heeft.
58. Grupo 7 - Unit 7 (2012) - Alberto Rodríguez - trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/2a8kh12.jpg Van de regisseur van La Isla Mínima - Marshland (2014) komt deze politiethriller die zich afspeelt in het Sevilla van eind jaren '80/begin jaren '90. Vooruitlopend op de "Expo '92" dat in Sevilla plaatsvond houdt Unit 7 zich bezig met het schoonvegen van de stad. Het doel heiligt de middelen en Unit 7 gebruikt middelen die op en over de rand zijn om het doel te bereiken. De vier agenten zijn taaie jongens en geen lieverdjes. Grupo 7 is degelijke actie vanaf de eerste minuut. Zonder dat de actie afneemt, krijgt de film gaandeweg ook steeds meer diepgang en inhoud. Soms rauw en hard, maar ook een subtiele humoristische noot op zijn tijd ontbreekt niet. Een volwaardige degelijke actiethriller/politiefilm die niet voor Hollywood onderdoet, maar wel de kwaliteit heeft van de Europese films. Tussen de cast vinden we o.a. Mario Casas en Inma Cuesta. De film won 2 Goyas.
59. La Habitación del Niño - The Baby's Room (2006) - Álex de la Iglesia - trailer (dub) - koopinfo (FA)http://oi58.tinypic.com/5twhef.jpgÁlex de la Iglesia maakt hier wat mij betreft de beste film uit de low budget TV-reeks "Películas Para No Dormir". De regisseur laat hier zien dat ook met het haunted house-concept toch een originele en creatieve film gemaakt kan worden waar een lekker benauwd sfeertje heerst. Het gebruik van de baby-monitor (het beeld uit de still) doet wat aan Paranormal Activity denken, maar dan anders. Uit die prima reeks zijn de bijdragen door de makers van [REC] een vermelding waard: Cuento de Navidad - The Christmas Tale (2005) is een hele leuke, een soort van parodie op de jaren '80 en de slashers uit die tijd, en Para Entrar a Vivir - To Let (2005) lijkt wel een soort van voorloper op [REC] en Mientras Duermes.
60. Lunes al Sol, Los (2002) - Fernando León de Aranoa - trailer - koopinfo (FA)http://oi62.tinypic.com/muwzmt.jpgEen film die een aantal werklozen in hun dagelijkse worsteling volgt, bizar genoeg gemaakt een aantal jaren voordat de huidige crisis losbarstte. De film, met o.a Javier Bardem en Luis Tosar, won o.a. de Gouden Schelp in San Sebastián en 5 Goyas. Zoals gebruikelijk levert Fernando León de Aranoa hier een uitstekende film af. Zijn hoogstgenoteerde in mijn lijst moet nog komen. De titel ("maandag in de zon") is iets wat je op de still terugziet en wijst op een manier van spreken in Spanje, als je de maandagen in de zon doorbrengt wil dat zeggen dat je werkloos bent.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
John MiltonJohn MiltonWel bekende namen: die twee oudjes die gisteren al werden genoemd, Vermut, Rodriguez, maar deze films allemaal niet gezien.
Ik ken alleen die Aranoa van deze serie, omdat ik deze Almodovar dan weer niet zag (om de bekende reden
). De eerste week sluit ik (even uit het hoofd) af met 11/50 (John Milton heb jij al een iCM lijst gereed?). Valt me tegen eerlijk gezegd. Maar ik zei gisteren al dat ik slechter thuis ben in de Spaanse cinema dan ik dacht. En ik weet eigenlijk al zeker dat mijn nummer 1 Spaanse film niet in de lijst staat...