Grupo 7 (2012)

Spanje
Actie / Thriller

geregisseerd door Alberto Rodríguez
met Mario Casas, Antonio de la Torre en Inma Cuesta

Unit 7 heeft een lastige missie: het oprollen van het gevaarlijkste drugsnetwerk van de stad. De groep bestaat uit vier wetshandhavers onder leiding van Ángel, een jonge officier die er naar streeft om detective te worden, en Rafael, een gewelddadige, arrogante maar effectieve agent. Maar hun manier van werken treed buiten de grenzen van de wet door het overmatig gebruik van geweld, dwang, leugens en halve waarheden. Voor hen is alles toegestaan.

avatar van arno74
Grupo 7 speelt zich af in het Sevilla van eind jaren '80/begin jaren '90. Vooruitlopend op de "Expo '92" dat in Sevilla plaats vond, houdt Unit 7 zich bezig met het schoonvegen van de stad. Het doel heiligt de middelen, en Unit 7 gebruikt middelen die op en over de rand zijn om het doel te bereiken. De vier agenten zijn taaie jongens en beslist geen lieverdjes.

Grupo 7 is degelijke actie vanaf de eerste minuut. En zonder dat de actie afneemt, krijgt de film gaandeweg ook steeds meer diepgang en inhoud. Soms rauw en hard, maar ook een subtiele humoristische noot op zijn tijd ontbreekt er niet.

Kortom, een volwaardige degelijke actiethriller/politiefilm die niet voor Hollywood onder doet, maar wel de kwaliteit heeft van de Europese films.

Goede script, goed acteerwerk, en overtuigend. Zeker het zien waard.

avatar van Movie-Addicted
Geen standaard politiefilm, eentje gebaseerd op waargebeurde feiten. Heb mij zeker met deze film vermaakt.

*3.5

avatar van popcorn en cola
Stevige politiefilm met een spannend verhaal wat zomaar waargebeurd kan zijn, zeker gezien de reputatie van de guardia civil destijds. De sfeer van de ouderwetse, dus keiharde politiecultuur, wordt uitstekend neergezet. De film is geen moment saai, hoewel het zeker geen Hollywoodspektakel is, maar biedt meer dan voldoende actie om de film in een adem uit te kijken. Weer een prachtig Spaans stukje cinema, dat ik momenteel liever zie dan de films die momenteel uit de Hollywoodfabriek komen. Grupo 7 is zonder meer 4 sterren waard, zeker kijken.

avatar van david bohm
Snoeiharde politiefilm die de ene inval na de andere laat zien plus de dubieuze methodes die de unit erop nahoudt. Ik vind het allemaal wat vluchtig, de rode draad zijn de agenten van unit 7 en that's it maar tegelijkertijd is dit een sterk punt, het kale scenario. Daarnaast is het acteerwerk uitstekend van de voor mij onbekende Spaanse cast.

Film over een groep agenten die drugsbendes oprolt. We zien ze privé en aan het werk. En dat werk gaat er niet altijd zachtzinnig aan toe. Ondanks dat er best een hoop actie is en de film wat dat betreft niet verveelt, wist de film me toch ook niet echt te raken of te overtuigen. Het had best wel wat dieper en minder gewelddadig gemogen.

Ik hou van spaanse films, dus had goeie verwachtingen van de film maar helaas viel hij iets tegen.
De film gaat over een groep agenten die op een harde manier drugsbendes oprolt, en dan zie je hoe het gaat met hun werk en priveleven en wat voor effecten hun werk op hun leven heeft.
Maar het verhaal is lastig te volgen, en de film maakt soms rare tijdsprongen zodat het voelt alsnog je wat mist/gat in de film.
Er zit wel wat harde actie in, maar toch net niet knallend genoeg,
De film wist me niet helemaal te grijpen, te weinig diepgang en te weinig echte actie en een verhaallijn die niet helemaal ''lekker'' was
daarom tegenvaller.

avatar van flaphead
Interessante politiefilm over de drugscriminaliteiten in Sevilla eind jaren '80. Het is op zich niet voor het eerst dat we een 'unit' zien die succesvol is, maar buiten de grenzen treedt. De sfeertje is korrelig en grof, prima passend bij de setting. De manier waardoor ze uiteindelijk door het drugskartel vernederd wordt, is nogal 'makkelijk', waarom waren ze jarenlang blijkbaar onaantastbaar, ondanks hun regelmatig ondoordachte operaties. De verhaal loopt, maar mist eigenlijk de echte diepgang om je helemaal mee te slepen. Het (romantische) zijplot met de jonge vrouw voegde niks toe (iets wat ik toch voornamelijk in Hollywoodfilms zie).
Al met al geen hoogvlieger, maar zeker een vermakelijk tussendoortje.

avatar van schumacher
Niet mijne dada.
Redelijk maar dat komt omdat ik daar niet zo voor ben te vinden.

avatar van Brabants
Sterke actie / thriller die gaat over het schoonmaken van de straten op de vooravond van de Expo ' 92. Unit 7 glijdt buiten de grenzen van de wet d.m.v. geweld, dwang, leugens en half waarheden. Zeer overtuigend acteerwerk en knappe karakterstudies maken het tot een zeer geloofwaardige film.

avatar van hoffhaan
Geen verkeerde film. 3.5

Aardige film en waarschijnlijk ook wel redelijk geloofwaardig.
Probleem voor mij is dat ik niet zo van politiefilms houd.
Daar krijg ik altijd een beetje een "Flikken Maastricht" gevoel bij.

Daarnaast waren de personages zeker geloofwaardig maar ik had in geen van allen bijzondere interesse