• 10.518 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jack O'Connell, Sean Harris en Paul Anderson

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot '71

Een jonge Britse soldaat wordt per ongeluk achtergelaten door zijn eenheid tijdens de angstaanjagende rellen in de straten van Belfast in 1971. Niet in staat om onderscheid te maken in vriend of vijand moet de nieuwe rekruut alleen zien te overleven in de nacht en een veilige plek zien te vinden in het desoriënterende, vreemde en dodelijke landschap.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van woudbeer

woudbeer

een van de betere films van de laatste tijd , indrukwekkend

avatar van arno74

arno74

Aardige actiefilm, die vooral als dusdanig te genieten is. De setting is weliswaar het conflict in Noord-Ierland, maar in de film krijgt dat steeds minder aandacht, het gaat vooral om de spanning en de actie. Iets wat aardig slaagt, maar i.m.o. niet echt uitschiet ten opzichte van andere films. Op het conflict zelf wordt nauwelijks ingegaan, in die zin had ik wel liever wat meer diepgang gezien.

Het script leent zich makkelijk voor een willekeurige andere setting, rivaliserende maffia- of drugsbendes bijvoorbeeld. Voor mijn smaak overheersen de typische actiescènes teveel en schiet de film tekort wanneer het aankomt op het Noord-Iers conflict, dat hier meer als waslijn wordt gebruikt voor het ophangen van het actieverhaal. Camera- en acteerwerk is overigens prima.

Ik ging deze kijken juist vanwege de Noord-Ierse invalshoek, en in die zin viel het me wel tegen. 2.5*

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

pvl63 schreef:

Indrukwekkend fel realistische film die de gruwelijke (burger)oorlog in Noord-Ierland als achtergrond heeft. De Hoofdrolspelers spelen zeer authentiek, zo is de sfeer ook, de film blijft spannend tot het einde. Het einde is een politieke voetnoot waarin op cynische wijze bevestigd wordt dat soldaten niet meer dan kanonnenvlees zijn voor de politiek.

Kan het moeilijk beter verwoorden. De vuile oorlog wordt rauw en schitterend verfilmd en er wordt uitstekend geacteerd, naar het einde toe wordt het verhaal ietwat verwarrend maar blijft toch geloofwaardig. 4,5 sterren. Had eigenlijk ook mijn top tien van 2015 kunnen (moeten) staan.

Ok ik geef hem dan maar de titel van beste Buitenlandse (niet-Amerikaanse) film van 2015.

avatar van jumperjack

jumperjack

Ik vond het een geweldige en indrukwekkende film die een zeer goed maar grimmig beeld geeft van de situatie in Noord-Ierland in de jaren 70. Bovendien is de film uitermate spannend.

avatar van Woland

Woland

Uitstekende, grimmige thriller ten tijde van de Troubles in Noord-Ierland. Het begon al indrukwekkend, bij de inval en de inmenging van het publiek - inclusief kinderen, vrouwen, oude mannetjes. Daarna begint een kat- en muisspel tussen allerlei partijen om de verdwenen soldaat - en dit blijft de hele film ontzettend spannend en goed uitgewerkt, al begrijp ik de kritiek hierboven wel dat hier de film ietwat richting een generieke actiethriller gaat die niet specifiek Noord-Iers is, maar net zo goed in een andere setting zich af had kunnen spelen.

Toch vind ik dat deze film waarin (vele) verschillende facties opereren en die wisselende belangen hebben alsnog wel een boeiende inkijk geven in het Belfast van de jaren '70. In het bijzonder, de verschillende stromingen binnen de IRA, met een wat oudere generatie IRA die wel open staat voor een deal en een veel militantere jongere groep die geen boodschap heeft aan compromissen en de soldaat zo snel mogelijk dood wil hebben. Maar ook interessant is de rol van de lokale politie, die te maken heeft met wisselende sympathieen binnen haar korps en de dagelijkse realiteit van het werken in een verdeeld, gewelddadig Belfast en waar connecties met de lokale militante organisaties een praktische noodzaak zijn. En ook de wijze waarop de burgers in deze film op allerlei verschillende manieren moeten zien te laveren tussen de groeperingen, en de dodelijke consequenties die hun daden kunnen hebben, is erg de moeite waard - hier had ik graag nog veel meer van gezien, eventueel ten koste van wat van de actiescenes.

Alsnog een indrukwekkende film, met ook zeer sterk acteerwerk en erg goed in beeld gebracht. Hard op weg naar een plek op mijn Top 10 van 2015.

avatar van John Milton

John Milton

Woland schreef:

een indrukwekkende film, met ook zeer sterk acteerwerk en erg goed in beeld gebracht. Hard op weg naar een plek om mijn Top 10 van 2015.

Told ya.

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Indrukwekkend verhaal van dit geëscaleerde Ierse conflict. Centraal staat een jonge Britse soldaat op zijn eerste missie en verzeilt raakt in een wespennest waar hij geen weet van heeft. Wie kan hij nog vertrouwen? Spannend van begin tot einde.

avatar van Toontje G

Toontje G

Mooie film, spannend van begin tot het einde.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Posh cunts telling thick cunts to kill poor cunts. That's the army for you. It's all a lie."

Meer vanwege Jack O'Connell gekeken, een acteur die ik erg hoog heb zitten sinds het intense Starred Up (2013).

De film is gesitueerd in Belfast tijdens de rellen van 1971; een periode waarin de gemoederen hoog opliepen en het menens was. Yann Demange weet de grimmige sfeer perfect vast te leggen, waardoor het lijkt alsof je je als kijker te midden van de rondvliegende stenen en het rauwe geweld bevindt.

Desondanks kan het sterke begin niet voorkomen dat ''71' ontaardt in een vrij standaard kat-en-muisspel, aangezien het conflict gestaag naar de achtergrond wordt geschoven. Wat dat betreft is de spanning bij vlagen aanwezig, met een verloop dat nauwelijks uitgediept wordt.

O'Connell is de zwijgzame soldaat die het naar behoren doet, bovenal ga je door de gang van zaken steeds meer met hem meeleven. Helaas verdwijnt de focus op hem in de tweede helft en krijg je te maken met bijpersonen wier motieven oppervlakkig aan bod komen. Dat de film een onbevredigend einde kent, is daar debet aan.

Al met al een aardige thriller, maar hier had meer in gezeten.

3,0 Sterren.

avatar van bjerik76

bjerik76

Een zeer spannende film, maar bleek dat ik hem al eens had gezien achteraf

de settings/ sfeer is erg duister en dreigend.

De cast is zeer goed.

Ik begreep alleen niks van het hele verhaal.

Hoe alles nou in elkaar zat, wie is wat, wie zijn de goeie, wie de slechte wie de verraders en wie helpt wie in die woonwijk. Dat zal hij zelf ook wel gedacht hebben)

Het was mij ieder geval allemaal een raadsel

Het leger, de politie, de 2 groepen mensen, wie hoorde bij wie ?

Afin , door de cast en de beelden bleef het allemaal wel spannend om het een voldoende te geven.

Als ik het ook nog had begrepen had de score wel hoger geweest.

Maar ik begrijp sowieso alle oorlogen niet

avatar van Boneka

Boneka

arno74 schreef:

Dan is Patriot Games een betere optie voor je.

avatar van Boneka

Boneka

Aardige actiefilm die vooral gaat over een "verdwaalde" soldaat die vreemd genoeg zonder instructie achter een jochie gaat die een geweer meeneemt.

De setting is goed en met de sfeer is niks mis. Heb de blu ray film met Engelse subtitles bekeken en dat was goed te volgen. Maar op e.o.a. manier mis ik een bepaalde binding om het een hele goede film te vinden. Dit komt waarschijnlijk doordat het leger pas op het laatst een actie opzet. De personages blijven zo een beetje zwak. Verder blijft natuurlijk altijd lastig wie wie is in dit soort thema's.

Het eind is redelijk, al blijf ik het vreemd vinden dat de jongeman wordt vrijgelaten op straat, alsof hij voor de andere partij is. Dat is mij niet geheel duidelijk

De blu ray vind ik overigens matig in beeld gebracht. De enige ruis vind ik niet erg voor zo'n jonge film die vrij donker is, maar de bewegende beelden vertonen heel veel artifacts. Jammer!

De film krijgt een voldoende voor de acteurs, de redelijk geslaagde acties en de setting, maar al met al had de film wat meer evenwichtiger mogen zijn.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Prima film. Spannend, meeslepend, goed acteerwerk, en bovendien een interessant verhaal dat de verschillende kanten van het conflict laat zien.....4,0

avatar van Movsin

Movsin

Openingsscènes illustreren heel goed hoe ver onze soldaat als mens in doen, laten, mening en betrokkenheid ver van de oorlog staat. Ook de slotscènes doen dat maar dan is onze jonge Britse soldaat een nare ervaring rijker en staat hij heel wat rauwer in het leven.
Daartussen krijgen we een verward, broeierig en terreurachtig Belfast te zien met heel wat achtervolgingsscènes, geweld en doodsbange mensen, behorende tot verschillende strekkingen, religie of politiek.
Best spannend. De angst van zich achter de vijandelijke lijnen te bevinden (een sterke lange hijgingsscène na de geleverde inspanning van de jonge Gary Hook) is goed en geloofwaardig weergegeven.
Jack O'Connell en ook anderen vertolken goed.
Regiedebuut van Yann Demange meteen beloond met een Bafta- en Gouden Beernominatie.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Best goed. Ik dacht al dat ik de acteur van ergens kende, en dat blijkt effectief zo te zijn (Starred Up maar blijkbaar ook Eden Lake, en daar komt wellicht ook nog Unbroken, 300: Rise of an Empire en This Is England bij binnenkort). De korte speelduur doet de film goed, want dat zorgt ervoor dat de film nergens stilvalt, terwijl dat toch wel altijd vrij snel dreigt te gebeuren met dit soort films. De nachtshots geven de film uiteindelijk ook wel iets extraas, vind ik. Ik vond het wel moeilijk om de "radicale" en "gematigde" vleugels van IRA uit elkaar te houden, en precies hun motieven te kennen. Ik vond het op dat vlak wel wat verwarrend. Maar wat me vooral een beetje stoort aan deze film, is dat de Ieren toch vrij negatief worden weergegeven, terwijl dit mij toch niet echt een conflict lijkt dat bestaat uit een goed en een slecht kamp. Dat doet toch wel afbreuk aan de film.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Goed gemaakte film, met goed acteerwerk en ook zeker een goede soundtrack. Jammer dat het verhaal en haar karakters totaal niet boeiden.

avatar van mikey

mikey

historsche gebeurtenissen omgeturnd in een ordinair kat/muis survival flick: overleef de nacht in de straten van katholiek belfast als protestantse en engelse militair. Zoals de Warriors dus, maar best aardig.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Hele fijne film. Mooi 'gritty' sfeertje, fijne simpele maar stemmig soundtrack ook. en vooral het in beeld brengen van een vieze en vuile oorlog waarin iedereen elkaar haat, probeert te fucken en bang is. De 'extremen' en de 'gematigden' zijn in die zin wel moeilijk uit elkaar te houden maar wellicht is dat typerend voor de hele strijd daar. Verder mooie setting. overigens wel twijfelachtig hoe gemakkelijk hij de jongen overtuigt en voor zich wint en dat de jongen hem terug zal brengen naar eigen troepen.

Prima rol van Jack O Connel die ik hier beter vind dan in Unbroken overigens. Sean Harris overigens ook wel erg goed.

Geweldig qua opzwepende sfeer de scenedat men de huiszoeking doet, het geweld daar en de intimiderende menigte. Dan vind ik de roes waarin Hook zich bevind wanneer de kroeg is ontploft adembenemend. Die sfeer, qua ,muziek in dergelijke, vanaf het moment dat hij de jonge naar buiten draagt tot aan dat hij begint te zwalken zit ik ademloos en zonder knipperen te kijken.

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Geen goede film...

Hangt van losse eindjes aan elkaar en gaat in my opinion nergens over.

(EDIT moderator: signature verwijderd)

avatar van Kooiker

Kooiker

Een geweldige anti-oorlogsfilm. En ook anti-verzetsgroepen, die zogenaamd voor de goede zaak eigen rechter spelen. En wat een geweldige acteurs. Vrijwel allemaal , ingehouden woede maar des te veelzeggender.

Toen in Noord-Ierland een idioot conflict met zinloze doden. Nu in Syrië en daarvoor in Irak. Altijd weer groepen die elkaar om godsdienstige redenen bestrijden. Waar dan eigenlijk weer achter schuilgaat de ongelijkheid, die het eigenlijke conflict is.

avatar van Lavrot

Lavrot

Wow, wat een film! En heel, heel even kwam ie in minder dan 'n flard voorbij: "Do you like David Bowie?" De man die alle doden stierf zou in 1971 hebben kunnen zingen: "Holy Holy" of was 't toch "All the mad men?"

Terug naar de film in bredere zin, een cinematografische belevenis die een samengebundelde dynamiek en kleurenpalet op het scherm toont, waardoor vorm en inhoud perfect in elkaar overvloeien. Eigenlijk kom ik gewoon woorden tekort om te duiden wat ik gezien heb. Tja, zo gaat dat met magnifieke films: met geen pen te beschrijven. Vet gruwelijk mooi.

avatar van ILDIB

ILDIB

Donker en ellendig gedoe. Boeit maar niet teveel..

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Toch niet de topper die ik hoopte te zien. Echt anti-oorlog vind ik het dan wel weer, vooral omdat dit door zijn sfeertje toch net wat zwaarder kan zijn dan de gemiddelde film zoals dit. Ook, vooral richting de slotfase, heeft de film toch wel de juiste toon te pakken.

Echter weet dit niet helemaal boeiend te zijn, terwijl dit soort films er bij mij altijd gemakkelijk ingaan. Deze was wat minder voor mij. Ik zie O'Connell altijd graag, en ook hier zet hij een prima prestatie neer. Echter kon ik me nauwelijks inleven met de karakters en haalde ik een hoop karakters zelfs door elkaar.

Vooral het chaotische camerawerk doet de film weinig goed, het mixed gewoon niet helemaal goed. Later werkt dit beter, zoals in de slotfase als de jongeren jacht op O'Connell maken door het gebouw heen, waar hert camerawerk rustig is en het zo veel spannender is. Alles in de eerste helft is te chaotisch om spannend te zijn.

De soundtrack is soms ook behoorlijk misplaatst, maar ook deze werd in het tweede deel beter. Ik proef ook toch te weinig van de chaos in de straat, terwijl er genoeg gebeurd. Wanneer de soldaten het dorpje binnenrijden hoort er ook gewoon dreiging van af te komen, maar dit was ook maar half gelukt.

Uiteindelijk is het pas spannend in het tweede helft, waar de toon ook een stuk zwaarder is, maar een echte impact blijft uit. Wel jammer, want normaal zie ik dit soort filmpjes altijd graag.

avatar van mixmaster

mixmaster

Rauwe film met de nodige spanning en actie, het acteerwerk is goed en de film komt heel realistisch over.

avatar van cor1946

cor1946

Goede verfilming over de ellende in Ierland. Spannend en schokkend. Zal je gebeuren als soldaat in die rot stad.

avatar van mrklm

mrklm

Deze thriller geeft een rauw en realistisch beeld van Belfast op het hoogtepunt van The Troubles, het slepende conflict tussen de Katholieken en Protestanten over de status van Noord-Ierland. Centraal staat de in Derbyshire geboren Britse onervaren soldaat Gary Hook [Jack O'Connell], die met zijn eenheid de orde moet zien te handhaven in Belfast. Een confrontatie met een groepje kinderen kan hij nog weglachen, maar wanneer ogenschijnlijk de hele wijk zich tegen de soldaten keert, loopt de confrontatie uit de hand. In de chaos worden Gary en Thommo [Jack Lowden] in elkaar geslagen door jongeren. Net wanneer een volwassen vrouw de mishandeling weet te beëindigen, schiet iemand Thommo hem door het hoofd. De lichtgewonde Gary weet op wonderbaarlijke wijze levend te ontkomen en verschuilt zich in Belfast waar IRA-leden en Loyalisten niet van elkaar te onderscheiden zijn.

Yann DeMange weet uitstekend de intimidatie en de psychologische effecten op de onervaren soldaten tot leven te brengen. De confrontatie tussen de legereenheid en de bewoners is meesterlijk gefilmd en de daarop volgende klopjacht op Gary is dynamisch gefilmd, scherp gemonteerd en doet je regelmatig naar adem happen. Omdat vriend en vijand voor Gary niet met hoog te onderscheiden zijn, is ieder contact met een bewoner een spannend moment. Corey McKinley maakt indruk als een het zoontje van een loyalist dat Gary in veiligheid brengt en Barry Keoghan is eveneens sterk in een rol die qua intensiteit doet denken aan het veelgeprezen "The Killing Of A Sacred Deer". Het is jammer dat het verhaal halverwege steeds conventioneler wordt door zich te ontwikkelen als een complotthriller, waardoor de aandacht meer uitgaat naar karakters die lang niet zo interessant zijn als Gary.

avatar van Antinous

Antinous

Beetje onrealistisch begin. de soldaten staan geheel onbeschermd en met wapens tegenover een menigte die met stenen gaan gooien en ze slaan gelijk op de vlucht.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Prima grauwe sfeer onder het Ierse volk. De spanning heerst, ook al is de verdwaalde soldaat zwijgzaam.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een sterke actiefilm met Jack O'Connell in de hoofdrol. De acteur had niet bijzonder veel tekst, en was goed voor 342 woorden. Oorspronkelijk zou het personage Gary Hook uit Lancashire komen. Op verzoek van O'Connell werd het script herschreven, zodat het personage uit zijn geboorteplaats Derby, Derbyshire kwam. De meeste scènes werden opgenomen in Noord-Engeland. Voor regisseur Yann Demange was dit zijn eerste bioscoopfilm. De Sheffield's Park Hill Flats werd gebruikt als locatie om de Divis Flats mee te creëren. Beter bekend als een republikeins bolwerk dat aan de voet van de Falls Road in Belfast stond. Een paar weken na de opnames werd er een muziekvideo voor "Predation" van de heavy metalband Derision gefilmd. Het verlaten ziekenhuis werd gebruikt als een fictieve kazerne. Nadat de band en crew waren gearriveerd, ontdekten ze dat de set uit de film nog intact was. Dit compleet met zandzakken en prikkeldraad. Aangezien de clip een zombie-thema bevatte, paste dit allemaal perfect. Tijdens de openingsscène van de muziekvideo verschijnt de set van "'71" in beeld. De componist David Holmes werd geboren in Belfast waar een groot deel van de film zich afspeelt. De geweren van de Britse soldaten zijn een zogenaamd L1A1 Self-Loading Rifle. Een Britse versie van de Belgisch ontworpen FN FAL. Deze geweren zijn al een lange tijd niet meer beschikbaar voor Britse troepen, maar zouden in 1971 in dienst zijn geweest. Deze worden op een mooie manier in beeld gebracht. Paul Anderson en Charlie Murphy verschenen samen eveneens in Peaky Blinders. Barry Keoghan, Charlie Murphy en Killian Scott werden herenigd na hun samenwerking in Love/Hate.

De jaren '70 worden op een mooie manier vastgelegd. Dit in combinatie met een grijze kleur van het stedelijke verval. De film besteed ook tijd om het karakter van Hooks wat context te geven. Een man met weinig tot geen familie, maar niet zonder mensen die afhankelijk van hem zijn. Een ideaal beeld voor mannen die in het leger gaan. O'Connell weet zijn personage overtuigend neer te zetten, en dat geldt ook voor de rest van de cast. "'71" Is tevens een mooi bewijs dat het Verenigd Koninkrijk in staat is om spannende en opwindende films af te leveren. Een goede actiefilm die verwijst naar het donkere pad dat voor velen in Noord-Ierland dat jaar zou volgen.

3,5 *

avatar van notsub

notsub

Prima film vol spanning in een compleet chaotische omgeving waar anarchie de standaard en niemand te vertrouwen is. Dat leidt al snel tot een explosief mengsel van geweld en angst. De rauwe beelden winden er geen doekjes om, hier zijn alleen maar verliezers. Zoveel emoties als de beelden los maken, zo weinig gaat het over de echte inhoud van het conflict. Daarmee hadden wat meer rustige momenten kunnen worden ingelast, want nu is het na een korte introductie bijna continu vol gas naar de finale. Nog steeds best gaaf, dat is zeker!