'71 (2014)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Yann Demange
met Jack O'Connell, Sean Harris en Paul Anderson

Een jonge Britse soldaat wordt per ongeluk achtergelaten door zijn eenheid tijdens de angstaanjagende rellen in de straten van Belfast in 1971. Niet in staat om onderscheid te maken in vriend of vijand moet de nieuwe rekruut alleen zien te overleven in de nacht en een veilige plek zien te vinden in het desoriënterende, vreemde en dodelijke landschap.

De Britten bewijzen met deze film weer eens dat gebleekte tandjes, siliconen of miljoenen kostende special effects zoals Hollywood immer gebruikt, niet nodig zijn om tot een indrukwekkend product te komen. 71 is een indrukwekkende en spannende film die je de gehele film op het puntje van je stoel doet zitten. Gewone doorsnee personages die indrukwekkend acterend, de sfeer en spanning maar ook de angst weergeven uit die tijd. Volwassenen, kinderen, verraders, ze worden allemaal belicht hoe ze betrokken waren in deze burgeroorlog. De grauwe straten met gesloopte auto's, bomaanslagen etc geven de beklemmende sfeer goed weer van het Belfast uit die tijd. Mensen die je vertrouwde konden wel eens je vijand zijn en de angst daarvoor werd zo goed in beeld gebracht. Ook wat de Engelse Soldaat in deze film heeft moeten doorstaan en de onzin van al het geweld werd met overtuiging weergegeven. Een spannende en indrukwekkende film waar veel regisseurs uit Hollywood iets van kunnen leren. Zeker niet overslaan!

HALVE TAMME.
Debo schreef:
Netjes & correct verwoord Debo.

HALVE TAMME. schreef:
Netjes & correct verwoord Debo.
Thanks

Zoals al eerder hierboven vermeld, een rauwe, deprimerende en kille oorlogs film.
Vol met dubbele belangen.
Authentiek in beeld gebracht. Er is gelet op details van de jaren 70.

avatar van james_cameron
Spannende, goedgemaakte aktiethriller die zich afspeelt in het Belfast van 1971. We hebben het allemaal wel eens eerder en beter gezien, maar de strakke regie en de zeer overtuigende beeldvoering maken er sporadisch toch wel iets bijzonders van. Jammer dat er her en der wat saaie stukken zijn en de film uitgaat als een nachtkaars.

avatar van De wind
Een donkere rauwe thriller met O'Connell in de hoofdrol. Laatst genoemde zet opnieuw (na 'Starred up', 'Unbroken' red.) een sterke rol neer. Hoewel het verhaal op het eerste gezicht origineel lijkt, zie je sommige (plot)wendingen van mijlen ver aankomen. Desalniettemin een meer dan vermakelijke film.

avatar van hoffhaan
Realistisch beklemmend actie drama. De kille dagelijkse triestheid van de jaren zeventig in Belfast, wordt op uitmuntende wijze weergegeven. Ook de verschillende rollen in de film zijn goed gecast en er wordt ook goed geacteerd. De ontreddering, vertwijfeling en onzekerheid van de hoofdrolspeler pakt je. Ook de kleine jongen speelt een formidabel goede rol. Derhalve erg genoten van deze film. 4.0

avatar van L.isanne
Deze film boeide me ontzettend.
Een ontroerend verhaal met sterk acteer werk van Jack o'conell.
Veel heftige scenes die je de film niet snel doen vergeten.

avatar van schumacher
Zeker een degelijke film maar de saaie stukken die er toch meermaals inzaten zorgde voor een 3,5, hadde ze het nog wat beter aangepakt dan gaf ik die minstens een 4 mss zelfs een 4,5.
Acteurs en verhaal waren goed.

avatar van pvl63
Indrukwekkend fel realistische film die de gruwelijke (burger)oorlog in Noord-Ierland als achtergrond heeft. De Hoofdrolspelers spelen zeer authentiek, zo is de sfeer ook, de film blijft spannend tot het einde. Het einde is een politieke voetnoot waarin op cynische wijze bevestigd wordt dat soldaten niet meer dan kanonnenvlees zijn voor de politiek.

avatar van 93.9
Als je de setting, details zo ontzettend goed voor elkaar hebt, mag de plot hier en daar minder zijn.
Wat fantastisch om weer eens te zien om iedere millimeter beeld 70's te ademen. Te vaak maken filmmakers zich het te gemakkelijk af met alleen een bakkebaardje..

avatar van Noodless
Sfeer en setting zijn erg sterk in deze rauwe film. De jaren '70 worden knap authentiek weergegeven en de uitstekende muziekscore verhoogt de spanning in bepaalde scènes. Ook een pluim aan de cast.
Het verhaal laat hier en daar wat steekjes vallen, vooral de climax pakt niet zo goed uit wanneer de kijker blijft wachten wie uiteindelijk de trekker gaat overhalen. 7/10

avatar van Rodger
Mooie grauwe film, spanning, realistisch.. en zeer mooi gebracht..
3.0**

avatar van DutchTakeshiro
Oerdegelijk. '71 is een film met een uitmuntende sfeer en een indrukwekkende setting. De 70s worden op professionele wijze weergegeven, er is een goed oog voor detail. Belfast ziet er uit als een groot conflictgebied: de brandende autowrakken op straat, de versleten arbeidershuizen en de kille flats zetten de toon. '71 heeft een goed verhaal dat van begin tot eind interessant is. Sowieso vind ik The Troubles een interessant stukje geschiedenis, en deze film doet die periode eer aan. Regisseur Yann Demange heeft wat mij betreft een film gemaakt die niet snel vergeten zal worden. Een aantal goed getimede, intense momenten blijven je bij.

Jack O'Connell is uitstekend. Hij speelt overtuigend een jonge onervaren Britse soldaat die samen met zijn eenheid naar Belfast wordt gestuurd om de gemoederen te bedaren. De rest van de cast speelt ook goed en laten nergens steken vallen. Mede dankzij hun inzet word je als kijker meegezogen in de film.

Een van de weinige minpunten die ik kan noemen is dat het einde van de film te wensen overlaat. Aan het einde van de film gaat het tempo eruit en zit je als kijker te wachten op een bevredigend einde dat niet komt. Loopt af als een sisser. Jammer, maar gelukkig vult '71 dat heel goed aan met andere goed uitgevoerde elementen. Een aanrader (en als je interesse in de geschiedenis van Noord-Ierland dan moet je ook zeker de film Bloody Sunday kijken).

avatar van bjerik76
Wederom een goede film uit de VK.
Sombere/donkere setting en deprimerende omgeving.

Ik begreep alleen niet zo de hele toestand tussen de bevolkingsgroepen waar men zich druk om maakt/ de reden waarom, maar dat is zo vaak met oorlog.

De cast acteert uitstekend, en het decor/omgeving is goed uitgekozen.

Goede film zonder cgi poespas. Mooi verhaal en boeiend tot het laatste eind. Ook de straten waren de film afspeelt komen zeer goed op mij over.

avatar van ikhebsmaak
Een hele behoorlijke film. Goed camerawerk, grimmig, realistisch. Een van de betere films van de laatste tijd.

Volledig eens met de persoon onder mij, je bent de volledige film geboeid

Sterke film. Wel wat verwarrend hier en daar.

avatar van broncode
sterke film over het dublin van 71' alhoewel ik me wel stoorde aan de hoofdpersoon,die zich in mijn ogen te passief opstelde met het gebruik van geweld.
Maar sommige scenes zijn ijzersterk met als hoogtepunt de "cafe scene".
Volgens mij een goed beeld van een verscheurde stad,waarin geweld de dagelijkse gang van zake was.

avatar van housemoviewatch

Geweldige pakkende film.

Het verhaal is waargebeurd las ik achteraf. Dat geeft al een bepaalde sfeer in een film, de gedachte Hoe vreselijk dit geweest moest zijn. Zeker goed!

De explosies ext. Zien er goed uit niks mis mee. Ook niet overdreven veel maar gewoon leuk. De spanning zat er ook goed in!

Acteerwerk is prima. Niet overweldigend maar ook zeker niet slecht. Ze vervullen hun rollen goed.

Leuke oorlogs drama met voldoende spanning. Zeker het kijken waard. 7,5 (3,5*)

Vond het een zeer verwarrende film. Het er meer van verwacht. Niet slecht maar het bleef mij niet echt boeien.

avatar van knusse stoel
Wat een goede film!!! Prima verhaal, goed gespeeld en ook nog eens realistisch gemaakt!
Niets mis mee!

avatar van SergioMalick
Een sfeervolle en redelijk spannende film die tegen het einde als een nachtkaars uitgaat. De film begint erg sterk met de introductie van de waanzin die zich in Belast afspeelt. We zien een paar zeer spannende scènes omtrent de soldaat, waarbij je eigenlijk voor bijna niemand sympathie kan opbouwen. Echter, wanneer de film vordert en meer personages introduceert, is de sfeer van het kille Belfast al gauw naar de achtergrond geschoven. We krijgen een niet origineel kat- en muisspel te zijn omtrent de soldaat. Ik had juist graag meer sfeer willen zien in de vorm van meer aandacht naar de stad en de rellen, dan naar de introductie van een hoop nietszeggende petsonages. Wel voldoet de film aan behoorlijk wat kwaliteit als het gaat om de manier van filmen en de ijzersterke muziek tijdens de spannende scènes. Redelijke Britse film, die naar het einde toe steeds meer richting hollywood lijkt te neigen.

Goeie film waarin een jonge Britse soldaat afgezonderd wordt van zijn eenheid tijdens rellen in Belfast. Een simpel verhaal, maar wel rauw en realistisch in beeld gebracht met ook een aantal spannende scenes. De personages blijven wat oppervlakkig, maar dit stoort hier verder niet echt. Jack O'Connell doet het prima in de hoofdrol.

avatar van Filmkriebel
Stevige rauwe en donkere thriller waarbij een Britse soldaat "behind enemy lines" raakt. Zo heb ik ze wel graag. Wat Jack O'Connell al in twee films fysiek te verduren gehad heeft in deze en de vorige film Starred Up is waanzinnig. Want "71" baadt in een zeer gewelddadige sfeer, wat me naar het puntje van de stoel deed schuiven. Ik heb hier nauwelijks iets aan te merken want sommige scènes zijn fantastisch : de bomexplosie en de achtervolging in het begin mogen er best wezen. Verder meet de film zich een echte gangsterfilm-sfeer aan... Ik vind dit zonder meer een aanrader.

Ik had op meer gehoopt. "71" is een goed gemaakte en erg sfeervolle film, maar na een veelbelovend begin zakt de film behoorlijk in: het tempo ligt erg laag, de personages weten niet te boeien (ook omdat er nogal weinig gezegd wordt), en ik kon eerlijk gezegd niet de aandacht opbrengen om het enigszins vage plot te volgen.

Aardig voor een keertje, verder denk ik dat ik hem zo weer vergeten ben.

avatar van baspls
"I'm not going to lie to you. This is going to hurt like a fucker."

'71 is een prima film over het conflict in Noord-Ierland. Soldaat Hook word na zijn training uitgezonden naar Noord-Ierland om de politie te assisteren bij de rellen. Als een huiszoeking uit de hand loopt en diverse gewelddadige Ieren zich op de soldaten storten worden Hook en zijn partner door de andere soldaten achtergelaten. Een lid van de IRA schiet zijn partner overhoop en komt achter hem aan...

Prima acteerwerk, het zijn dan ook Britten en Ieren. Erg grappig taalgebruik hebben die lui, gebruiken net zoveel 'fucks' als Afro- en Italo-amerikanen.

Het camerawerk was best aardig al vond ik dat de schuddende camera's tijdens de achtervolgingen een beetje overdreven waren.

De muziek van David Holmes (die ook uit Noord-Ierland komt) mag er zeker wezen.

Om spanningen te voorkomen is de film opgenomen in het noorden van Engeland en niet in Ierland. Maar de locaties lijken sprekend op de foto's die je in geschiedenisboeken zit, dus dat is geen enkel probleem.

Slimme keuze van Yann Demange, van die gast kunnen we nog heel wat verwachten.

avatar van Proeneke
Sorry, ik vond er echt niks aan, behalve die quote van die dokter:

The British army is "posh cunts telling thick cunts to kill poor cunts".

avatar van LPereboom
71 is een spannende film met een grimmig, rauw duister sfeertje. Vanaf het begin zit je op het puntje van je stoel, emotioneel en schokkend. Acteer werk mag er ook zijn! 8/10!