Kankerlijers (2014)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Lodewijk Crijns
met Massimo Pesik, Jasha Rudge en Gijs Blom

Op de afdeling kinderoncologie, op de vierde verdieping van een groot streekziekenhuis, verblijven drie jongens die zich bijzonder goed amuseren. Hoewel er niet veel reden tot feest lijkt te zijn. Nick (14) en Iwan (15) hebben botkanker en zijn allebei een been kwijt. Hetzelfde dreigt te gebeuren bij hun vriend Olivier (16). Tussen de behandelingen door hebben de drie echter genoeg tijd om bij andere patiënten op bezoek te gaan, grappen te maken met de verpleegsters en allerlei andere fratsen uit te halen. Maar wanneer Gina, een beeldschoon meisje van 16 jaar op de afdeling wordt opgenomen, komt de wereld van de vrienden volledig op z’n kop te staan. In eerste instantie sluit Gina zich volledig af voor de pogingen van de jongens om indruk op haar te maken en met haar in contact te komen. Maar als Gina’s vriendinnen het af laten weten, beseft ze dat vriendschap met de jongens de enige remedie is tegen het deprimerende verblijf in het ziekenhuis.

avatar van Donkerwoud
Gemakkelijke formulefilm die iets te hard zijn best doet om de lach en de traan te forceren. Het helpt ook niet dat het dwangmatig de doelgroep van tieners aanspreekt met neppe rapmuziek en semi-stoere kwajongensstreken. Toch weet het bij vlagen een gevoelige snaar te raken met oprecht ontroerende momentjes tussen de vier jongens en de mooie jongedame.

avatar van BlueJudaskiss
Wat is Sem de Vlieger knap!! Goed, nu dat er uit is: weer een Nederlandse film rond het thema kanker waarbij ik al snel slechts met een half oog begon te kijken omdat dat gemaakt stoere taaltje me niet aanstond. Het drama en de gevoelige scenes waren dik in orde. En ja, Sem de Vlieger... *zucht*.

avatar van El ralpho
Kankerlijers: de pilot

Kankerlijers is meer een komedie dan een drama film, wat voor een beladen onderwerp als kanker een welkome afwisseling is. De luchtigheid van deze film deed mij dan ook veelal denken aan 50/50. Wat ik echter als grootste nadeel ervoer toen ik deze film bekeken had, was dat ik het eerder het idee had dat ik naar een serie zat te kijken dan naar een speelfilm van anderhalf uur. Het voelde dan ook meer aan als een soort van uitgerekte pilot waar Vera van der Horst een gastrol in kwam doen. Het verhaal van de jongens die achterbleven, voelde echter alles behalve afgerond. Hier had gemakkelijk langer op door kunnen zijn gegaan, maar dan wel door het verder uit te werken in een televisieserie variant. Meer achtergrond over hoe het leven van de jongens er uit zag voor ze ziek waren en op welke manier de ziekte hun leven heeft beïnvloed zou een absolute meerwaarde hebben gehad. Nu voelen de personages namelijk veel te oppervlakkig aan en ontbreekt de nodige diepgang. Hoewel je in een film personages natuurlijk ook enigszins uit kunt diepen, voelde een tv serie hiervoor meer op zijn plek.

Dit heeft tot gevolg dat ik Kankerlijers maar moeilijk te beoordelen vind. Ik voelde mij eigenlijk maar midden in een verhaal gegooid terwijl ik amper achtergrondinformatie van de personages had en ook geen idee had hoe het met ze af zou lopen. Ik snap het idee van het open einde van de film, maar dit voelde in dit geval een beetje te gemakkelijk en ongepast aan. Alsof de makers niet goed wisten waar ze wilden eindigen en ergens maar een streep trokken.

avatar van n00r
Ik had echt het gevoel of ik de trailer keek maar dan wat meer uitgerekt. Jammer, had overigens best wat kunnen worden.

avatar van Baboesjka
Wat mij betreft een vermakelijke film die vlot wegkijkt en een luchtige sfeer heeft, ondanks de zware onderwerpen. Op veel momenten vind ik het niet waarheidsgetrouw en het is erg gericht op pubers, waar ik niet onder val, maar ik vind het acteerwerk over het algemeen oké en het is leuk om eens gezien te hebben. 3*

ik vond het een prima film. Sommige momenten ook een gevoelige snaar bij me geraakt, moet ik toegeven. Iets minder enthousiast over Sem, ik vind haar niet zo knap als meneer hierboven en ik heb me altijd al aan haar hoofd geïrriteerd, al vanaf het moment in GTST. Maar goed meningen verschillen. Voor de rest prima film dus.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
15 berichten verwijderd en 1 aangepast, alsjeblieft mensen niet te veel offtopic gaan.

Geweldige film! Mooi om te zien!