Regression (2015)

Spanje / Canada
Thriller / Mystery

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Ethan Hawke, Emma Watson en David Thewlis

Minnesota, 1990. Detective Bruce Kenner (Ethan Hawke) onderzoekt een zaak met betrekking tot een jonge vrouw genaamd Angela (Emma Watson), die haar vader John Gray (David Dencik) beschuldigt van een onbeschrijfelijke misdaad. Wanneer John onverwacht en zonder herinnering schuld bekent, wordt gerenommeerd psycholoog Dr. Raines (David Thewlis) ingesteld om hem te helpen zijn herinneringen her te beleven en lijken ze een gruwelijk nationaal mysterie te ontdekken.

avatar van Zwolle84
Klopt helemaal, Decec. Ik ben het alleen wel met baspls eens dat je meer een recensie geeft van de drager (dvd/blu-ray/tv-zender) dan de film zelf, het zou dan goed zijn om erbij te zetten hoe of waar je de film gezien hebt. Over de film zelf zegt het niet zoveel, omdat iedereen hem op een andere manier kijkt.

Je zou bijvoorbeeld een zinnetje kunnen toevoegen:

Gezien op: blu-ray/dvd/Sudance of ergens anders

avatar van umbra
Dit was niet echt mijn ding, te saai en langdradig allemaal. 4/10

Clapboy
Erg sfeervolle/mysterieuze en spannende film met een goed verhaal en acteerwerk.

avatar van Dikkie Post
Flauw gebeuren!
Zonde van je tijd om te kijken.

Matige film over een rechercheur die onderzoek doet naar mishandeling wat leidt naar een satanische cult. Een sfeervolle thriller met een redelijk onderhoudend verhaal. Helaas wordt het nergens echt spannend en komen de toch al clichématige personages niet goed uit de verf. Verreweg de minste film van regisseur Alejandro Amenábar.

avatar van Gang_Star
Qua mysterie is deze thriller redelijk geslaagd. Heeft tegelijkertijd ook een goed sfeertje, maar het verhaal is minder. Nogal een apart verhaal over een bepaalde sekte waarbij niets is wat het lijkt. Echt goed komt Regression niet uit de verf, daar is de film niet spannend genoeg voor. De mysterie zorgt er gelukkig nog wel voor dat de film nog redelijk te doen is.

Opvallend negatieve reacties op deze thriller.
Regressietherapie was een veel toegepaste therapie in de jaren tachtig en negentig.
Het bracht herinneringen aan het licht ...
Het satanisme tast een hele gemeenschap aan. En dat is verontrustend. Het kwaad bestaat.
Ons brein is zeer beïnvloedbaar en we worden al te gemakkelijk in een bepaalde richting geduwd door openbare opinies en media.
Wie zich in de plaats stelt van rechercheur Bruce zal het anders bekijken.

avatar van Daan258
Left4Dead schreef:
Intrigerend begin, was meteen gefocused en dat vanaf minuut één. Mooie cast waarin vooral Hawke zijn ding weer precies goed doet.

Een religieuze inslag vanaf de eerste seconden en je ziet meteen een schuldige in bijna iedere persoon. Met andere wordt de achterdocht wordt heerlijk uitgespeeld en het puzzelwerk is daar.
Hoe verder het verhaal zich uitrolde hoe meer ik opgezogen werd door het verhaal.

Al met al een leuk werk en zit beter in elkaar dan de gemiddelde prent van de afgelopen jaren. Verwacht geen knaller want de film is eigenlijk een slow burner. Ik heb me er goed mee vermaakt en Hawke stond er weer prima op, de man is goed bezig de laatstse tijd.

Hier ben ik het dus helemaal met je mee eens.

WAUW!!
Absoluut een veel te ondergewaardeerde film.
De film krijgt niet een erg lage score maar in mijn ogen hoort deze film veel hoger te krijgen.
Ik heb nergens echt hele positieve berichten gelezen van mensen over de film. Het meest wat ik las was gewoon dat het een aardig thriller was of juist mensen die dit een erg slechte film vonden.

Dit is gewoon een super thriller/mysterie film.
Echt één van de grootste verassingen die ik afgelopen tijd heb gezien.

Voor het bekijken van de film had ik helemaal niet verwacht dat de film zich zo erg zou richten op satanisme en sektes. Ik had meer een ie wat standaard misdaad/detective film verwacht met lichtjes wat satanische elementen in de film had zitten. NIET dus. En wat was dit een gelijk een super pluspunt voor mij zeg.

Inderdaad, ook ik was vanaf moment één gelijk geboeid door het mysterieuze verhaal en wist mij ook in één keer helemaal in het verhaal mee te nemen.
De super donkere, grauwe en mysterieuze sfeer dat tot de laatste seconde van de film was en dit zorgde voor een hele spannende film die bij aardig wat momenten zelfs creepy te noemen was.
De cast is ook uitstekend. Ethan Hawke en Emma Watson spelen beide erg sterk en super overtuigend.

Ik vindt het raar dat mensen zeggen dat er vrijwel niks gebeurd in de film. Traag noemen vele de film, waar halen ze dit vandaan? Ik vond dit dus verre van. Er zit een prima vaart in de film en had hier nergens moeite mee.
Daarnaast had ik ook veel berichten gehoord op een wat teleurstellend eind, dus hoopte zo dat dit de film dan niet zou verpesten. Maar nee, gelukkig hoe komen mensen hierbij. Het eind was zeer sterk en vond het zelfs super verrassend. Ik had dit namelijk echt niet zien aankomen.

De film is dan ook (denk lichtjes) gebaseerd op een waargebeurd verhaal wat het voor mij in ieder geval ervoor zorgde dat het allemaal nog een tikkeltje leuker was.

Dit is gewoon een ijzer sterke thriller en laat je alsjeblieft niet misleiden door veel berichten van andere.

Een super 3,5* die zelfs bijna tegen de 4,0* aanzit.
Wie weet gaat hij later nog omhoog.

AANRADER.

avatar van LOTR-lover
Natuurlijk is dit een redelijke film, maar nergens overstijgt 't de middelmaat. Ondanks de prima cast weten ook zij Regression niet naar een voldoende te helpen. Daarvoor is 't in mijn ogen allemaal niet verrassend of uniek genoeg.

5/10 (IMDB)

avatar van tbouwh
Zag dat je deze i.i.g. visueel meer dan voldoende de moeite vond, Zwolle84?
Was laatst erg te spreken van de sfeerzetting/visuals in the Crucifixion, een film die vermoedelijk ook wel weer door het gros afgebrand zal worden. Cinematograaf is één en dezelfde persoon.

avatar van Zwolle84
tbouwh schreef:
Zag dat je deze i.i.g. visueel meer dan voldoende de moeite vond, Zwolle84?

Thanks, die wil ik ook zeker nog in de bios meepakken.

avatar van mikey
Haha wat een verhaal uiteindelijk: hysterisch kreng verzint een satanistische sekte die haar heeft verkracht tijdens bizarre rituelen dat weer leidt tot massahysterie. Amenabar kiest hier niet voor een Rosemary's baby-achtig gebeuren (uiteindelijk) maar voor een statement tegen de Amerikaanse media en de weirde (godsdienstige) inwoners van dat land, die je van alles kan laten geloven. Van fake news tot aan hoe gezond Coca Cola is. Of dat satansektes hele gemeenschappen overnemen.

Beetje raar zo'n twist. Je kijkt naar een film over satanisme en de bijbehorende standaard rituelen als incest tot babymoord. Maar dan is het slechts massahysterie. Dat lijkt een beetje op de deus ex machina: het was maar een droom.

Wel grappig

avatar van missl
Flauwe film die ik zelfs niet spannend vond en ik vind, bij wijze van, Finding Dory nog spannend.

avatar van SmackItUp
Vond hem wel oké.

Met name de donkere sfeer maakt het aangenaam om te blijven kijken. Daarvoor leent het verhaal zich natuurlijk perfect. Al is het plot wel wat flauwtjes. Het einde is namelijk voorspelbaar, al probeert Amenábar je meermaals tussen meerdere kampen te gooien. Door het einde is de hele essentie van het gebeuren weg. Wat mikey al aangeeft, je kijkt naar een film over een satanische sektie en rituelen, maar uiteindelijk is dit verzonnen. Voelt dan toch als een zwakte.

Best aardig verhaal dat zich afspeelt in een saaie plattelandsgemeente in Minnesota, opgezet in een duister sfeertje. En gebaseerd op de collectieve hysterie rond satanische sektes aan het eind van de vorige eeuw.

Vooral de climax is erg origineel gekozen en had ik ook niet verwacht toen ik de eerste keer aan deze film begon. Strakke film zonder al teveel poespas wat hier en daar ook wat nadelig werkt. De sfeer is duister en doet de film goed, dat dan weer wel. Heb hem een 2e keer thuis gekeken naar een 1e keer in de bios, vond hem nog steeds aardig tot goed.

Film die beduidend beter verdiend dat een score omgerekend 5,5 op schaal van 10, echter ook geen topfilm in de 4,5 tot 5 scores.

Clapboy schreef:

Niks spannend Het gaat over mumbo jumbo dat is de film uiteindelijk ook.

Dikkie Post schreef:
Flauw gebeuren!
Zonde van je tijd om te kijken.

Eens

mikey schreef:

Wel grappig

De film gaat niet over Satanisme maar over massa hysterie!!!!!!

De enige waarde die de film heeft, is dat hij over massa hysterie gaat, collectieve hysterie, en NIET over Satanisme.....Ja wat moet je er mee?? Vooral Amerikanen kunnen er wat van leren.....En de film zelf???Matig geen voldoende. De schokkende onthulling dat het over mumbo jumbo ging bleef uit.
Pluspunt ...een goede Hawke die slachtoffer werd van hysterie. Of zoals iemand hier boven schreef...Je kan de film rustig overslaan, ook omdat het een typisch Amerikaans gebeuren is....Trouwens op de helft van de film had ik in de gaten dat het de andere kant uit zou gaan.....Geoefend kijker en wat intellectuele bagage...kuch.

frans123 schreef:
De film gaat niet over Satanisme maar over massa hysterie!!!!!!
Ik had gehoopt dat dat duidelijk zou zijn.

avatar van horizons
Lol, eigenlijk. Iedereen die hier verwacht dat de film over een groot satanisch complot zou gaan doet eigenlijk mee aan de hysterie van de karakters/samenleving in de film zelf. Men wil een grootschalig iets en is "teleurgesteld" als het veel kleiner blijkt te zijn.

Best wel pluspunt dus van deze film. Schurkt tegen de 3,75 aan.

mikey schreef:
Ik had gehoopt dat dat duidelijk zou zijn.

In je recensie??

ja in mijn recensie.

Een ster voor Ethan die weer goed bezig is. Anderhalve ster voor de sfeer die is neergezet in deze film. Mooi gefilmd en duistere depressieve sfeer. Valt me op dat Emma Watson erg zwak acteert naar mijn smaak. Ben ik niet van haar gewend. Zoals al is gezegd hier boven mij in de recensies; de film gaat dus inderdaad over massa hysterie, het fenomeen regressie therapie en de mogelijke maatschappelijke gevaren, en niet het satanisme.

Film heeft veel potentie maar het is het allemaal net niet en weet daarom de spanning er niet in te houden. Het verhaal heeft de mogelijkheid een grotere impact bij de kijker te veroorzaken maar laat kansen liggen. Het is allemaal net iets te braaf/saai. Jammer had hier veel meer van verwacht. Geen topper maar een aardige poging.

Satanisch ritueel misbruik... Een onderwerp dat in complottheorieen nogal eens opduikt. Maar bestaat het ook werkelijk? In deze film, gebaseerd op ware gebeurtenissen krijgt politieman Bruce Kenner zo'n zaak voor de kiezen. Vader John Gray bekent het seksueel misbruik van zijn dochter, die vervolgens beweert dat het misbruik plaatsvond binnen een satanische sekte. Kenner krijgt hulp van een regressietherapeut, die met behulp van hypnose probeert verdrongen herinneringen die gebruikt kunnen worden in de getuigenverklaring, naar boven te krijgen. Waar deze film in uitblinkt is dat het niet verzandt in een psychologisch drama maar dat er voortdurend een uiterst unheimische sfeer is. Als kijker weet je net zomin wie je nog kunt vertrouwen als hoofdpersoon Bruce Kenner. Ethan Hawke geeft hem gestalte in een van zijn beste rollen ooit.

avatar van jippie2010
Prima filmpje, kwalitatief uitstekend. Ook al is het thema niet mijn ding. Natuurlijk zag je het einde aankomen, maar de spanning zat er goed in en de acteerprestaties waren behoorlijk. *3.0