Los Santos Inocentes (1984)

Spanje

geregisseerd door Mario Camus
met Alfredo Landa, Terele Pávez en Francisco Rabal

Het verhaal speelt ergens op het Spaanse platteland in de jaren '60. Paco en zijn vrouw Régula zijn erg arm. Ze werken als leenboeren voor een rijke landeigenaar. Hun kinderen kunnen niet naar school, omdat de baas hun werk 'niet kan missen'. Wanneer Régula's broer na 61 jaar wordt ontslagen, komt hij bij haar en Paco een tijdje op bezoek.

avatar van david bohm
We maken kennis met een familie van landarbeiders die werken voor een rijke familie. Ze wonen in een soort stal. Schrijnend om te zien dat in de zestiger jaren van de twintigste eeuw deze vorm van slavernij nog heeft bestaan. Het verschil tussen de rijken en de armen is niet slechts een kwestie van geld, maar van alles in het leven. Omgangsvormen, educatie et cetera.
Het acteerwerk is prima en ook de beelden van het platteland zijn mooi. Wat de film ook sterk maakt is dat we niet met door en door slechte bazen hebben te maken, dit wordt wel genuanceerd weergegeven. Mooi einde ook.

avatar van arno74
Aardige film, en een van de Spaanse klassiekers. Het is een boekverfilming en biedt ons een kijkje op het platteland uit de tijd van Franco, waar het land eigendom was van landheren waar de gewone man/vrouw afhankelijk van waren. Het verhaal is eenvoudig en toont de moeilijke omstandigheden waarin arme mensen leven, en hun ondergeschikte rol versus de landheren en hun luxe bestaan.

Acteerwerk en sfeer zijn uitmuntend, de harde omstandigheden maken de film soms onprettig om naar te kijken.

Ruim 3,5*

avatar van 93.9
Films waar ik van hou. Geen opsmuk, maar het echte leven zoals het is.
Uitstekende acteerprestaties.
Die ouwe Elsevier tape deed nog prima z'n werk!