Películas para No Dormir: Para Entrar a Vivir (2006)

Alternatieve titel: Films to Keep You Awake: To Let

Spanje
Horror

geregisseerd door Jaume Balagueró
met Macarena Gómez, Nuria González en Adrià Collado

Clara en Mario zijn op weg om een nieuwe flat te bekijken. Op het eerste gezicht lijkt het een echte krotwoning, maar spoedig worden ze erg gehecht aan het oude gebouw - maar dan letterlijk. Het blijkt dat hun makelaar in onroerende goederen compleet gek is en op zoek is naar de perfecte huurders. Eén zaak wil zij niet vermelden in het contract. Er is geen optie om het pand ooit te verlaten.

Zeer aangename verrassing van Balaguero.

Een wat conventionelere stijl deze keer, maar wel uiterst verzorgd en sfeervol. Cool gebruik ook van wat lijkt op een vibrocam. Niet zo intens gebruikt als een Aronofski dat doet, maar wel veel meer. Voegt zeker wat toe aan de filmbeleving.

Verder een lekker economische speelduur, vlot tempo en een aantal geweldige creeps. Vooral zoonlief werd geweldig neergezet.

Balaguero is wat mij betreft het beste wat de Spaanse horror heeft voortgebracht. Hij mag lekker filmpjes in eigen land blijven maken. Sfeervol, af en toe lekker goor, beetje pervers en stijlvol.

avatar van OlafK
Ik sluit me volledig aan bij Onderhond. Deze film ademt een spannende sfeer uit en hoewel sommige scènes nogal over the top zijn, doet dat niets af aan de spanning binnen het verhaal.

Deze film is onderdeel van een serie van 6 films, gemaakt door de beste Spaanse horrorregisseurs. Deze film duren allen ongeveer een uurtje. Ik weet zeker dat ik de overige 5 ook nog ga bekijken en als je van horror houdt, zit je bij de Spanjaarden wel goed!

avatar van Mac Hammer Fan
Volledig eens met bovenstaande commentaar van Onderhond en OlafK.
Balaguero is een kineast met een groot talent. Al zijn vorige films die ik zag waren meevallers. Hetzelfde geldt voor deze erg morbiede huiveringwekkende prent, waar naast het klimaat van angst en terreur ditmaal ook de blood & gore niet ontbreekt.
Maakt inderdaad deel uit van een zesdelig boxset.
Je kunt de collectie van zes griezelfilms nu kopen in regio 1 met Engelse ondertitels, en ik kan alleen maar zeggen: het is een dikke aanrader!
Hij is ook te koop in Spanje, regio 2 met Engelse ondertitels, maar wel heel wat duurder:
Wees gerust: er zitten echt pareltjes in.

avatar van Halcyon
Mac Hammer Fan schreef:

Zeer zeker een dikke aanrader. Ook voor fans van meer klassieke horror, al is dit toch even een uitzondering. Erg eigentijds, spannend, griezelig en efficiënt gefilmd. Opmerking hierbij is dat ik de slachtoffers toch wel veruit de domste vond die ik ooit in een horrorfilm heb gezien. Hun reacties en handelingen zijn zo ... dom. Ergernis en frustratie enerzijds dus, maar anderzijds is dit ook de verdienste van de makers omdat er constant een nagelbijtende spanning wordt gegenereerd.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heel erg verassend.

Ik ben aan deze begonnen zonder enig idee wat me te wachten stond, spaanse horror dat beloofde al wel wat in ieder geval.
Als de rest van die to keep you awake films ook dit niveau behalen, kan ik niet wachten ze ook te bekijken.

Er hangt een erg nare sfeer, naast de spanning is er ook wat gore, en daarbij komt ook nog eens de uitstekende acteerprestaties en een goed uitgewerkt verhaal..
Alles komt voorbij in een vlot tempo, 68minuten worden goed gevult en dus nergens zul je je vervelen..heb echt op het puntje van me stoel gezeten!

Een aanrader 4*

avatar van Rayuka
Mwah ja had veel beter gekund.
Wat Halcyon zegt hele domme reacties van de slachtoffers.
Dit maakte het gewoon irritant om te kijken.

avatar van Bottleneck
Wat een heerlijke creep is die vrouw met d'r scheve bril zo vol in beeld. Aardig bloederig op z'n tijd, uitzichtloos, close ups van bange ogen, redelijk bizar met die posities van mensen en draden; prima sfeertje hangt er. Het grootste pluspunt vind ik het camerawerk, niet die paar momenten dat het beeld echt schokt maar juist licht trilt, dit:

Onderhond schreef:
wat lijkt op een vibrocam.

Aardig effectief voor de spanning. Het verhaal stelt niets voor maar de uitwerking doet het 'm, een paar keer flitste A l'interieur zelfs door m'n hoofd (tenminste, een light-versie ervan), ideale horror-kortfilm.

avatar van arno74
Redelijke en bloederige horror, waarbij ondanks de korte duur het eenvoudige verhaal toch redelijk verzorgd lijkt. Ik vond het wel lang niet zo goed als La Habitación del Niño, de enige andere film die ik tot nu toe uit deze reeks TV-films heb gezien. Daar vond ik dat Álex de la Iglesia meer uit het lage budget heeft kunnen halen dan wat Balagueró hier laat zien.

Ondanks dat is het geen onaardige horror, maar ik vond het toch vrij doorsnee, al kan het ook met de relatief hoge verwachtingen die ik vooraf had te maken hebben.

Het voelt wel aan als een voorproefje op [•REC] en Mientras Duermes (beiden met afstand beter dan deze). Het lijkt wel alsof Balagueró met deze film veel ideeën heeft opgedaan voor die twee films. In beide films komen we zo'n traditioneel woonappartement uit Barcelona tegen, met diverse bewoners die geterroriseerd worden, en een grote creepy kale kerel zien we ook terug in Mientras Duermes, waar het niet de eigenaar maar de concierge is die de bewoners het leven zuur maakt.

Aardig om een keer gezien te hebben, helemaal als je vooral van bloederige horros houdt.

avatar van FillumGek
Een film van Balagueró, die eveneens het briljante [REC] op zijn naam heeft staan, schept toch zeker verwachtingen. Op voorhand weet je dat dit niet net zo goed gaat worden, maar het is een erg vermakelijk filmpje, zeker voor de op bloedbeluste horrorfreaks onder ons.

De setting is klein maar fijn. Ik kon het nergens vinden, maar het zou zomaar kunnen dat het appartementencomplex hetzelfde is als een jaar later gebruikt is in [REC]. Het deed me er wel constant aan denken, het zorgde voor een gepaste onaangenaam sfeertje. Het verhaal is wel redelijk simpel gehouden, maar voor een film van een uurtje moet je ook niet al teveel willen vertellen.

Macarena Gómez zie ik graag acteren. Niet moeders mooiste, maar ze heeft altijd wel een soort van aantrekkingskracht. Ook hier speelt ze overtuigend het slachtoffer. González als huisbazin was ook een creep, al mocht het allemaal nog wat meer zijn. Die zoon is daarbij vergeleken toch nog iets meer geslaagd.

De film is aardig spannend, al is het lastig om verrassend uit de hoek te komen als je bekend bent met dit soort maniac vs. victim-filmpjes. To Let (vreselijke titel) zorgt gelukkig wel voor een bloederige tweede helft. Klein, maar fijn filmpje.

Films die je wakker moeten houden. Nou dat is bij mij wel gelukt. Allemachtig, wat horror betreft is dit wel het echte werk. Duurt wel even eer het verhaal op gang komt, maar dan wordt het ook flink bloederig. Of zoals mijn bovenbuurman hier zegt: klein, maar fijn filmpje.