Las Brujas de Zugarramurdi (2013)

Alternatieve titels: Witching and Bitching | Witching & Bitching

Spanje / Frankrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Álex de la Iglesia
met Hugo Silva, Mario Casas en Carolina Bang

José en Antonio zijn twee onfortuinlijke dieven die van plan zijn om een juwelier te beroven. Hun plannetje valt echter al snel in duigen wanneer één van hen zijn zoon moet meenemen, een ex-vrouw de vluchtwagen leent en ze in plaats van naar Marokko richting Frankrijk en Eurodisney gaan. Daarbij komt nog dat ze onderweg terechtkomen in een heksensamenkomst in Baskenland.

avatar van jarno1975
Trailer is te zien op Twitch.

Aparte trailer, maar kan best wel eens een aardige film worden.

avatar van jarno1975
Nu ook op Youtube Trailer

avatar van Shinobi
Ziet er best geinig uit.

avatar van arno74
Lastig filmpje om te beoordelen. Ik vond de film te ongebalanceerd om één oordeel te vellen.

Het begint heel sterk, met een aardige balans tussen actie, spanning en uitgewerkte en originele humorscenes, sommigen zelfs van het niveau van "hoe kóm je erop!". Het script is best goed en je kunt de aandacht redelijk erbij houden. Zeker 3,5 sterren waard dat begin, zoniet meer.

Zelfs de titels aan het begin zijn veelbelovend, met rake humor, die wel op de man (of in dit geval, vrouw) gespeeld wordt.

Maar naar het einde toe lijkt het alsof de maker zich verveelt met het maken van de film, alle remmen gaan los, en wat een leuke en spannende actiekomedie was wordt opeens een mengelmoes van vulgaire en absurde scenes, met special effects die me aan het sprookjesbos in de Efteling deden denken. De scenes met massa's heksen zijn met amateurs opgenomen, die er duidelijk veel pret mee beleefd hebben, maar wel zichtbaar amateurs zijn.

De film laat zich kijken en is wel aardig om te zien, maar wel een gemiste kans in de zin dat er veel meer had ingezeten als de maker dat bizarre pad niet was ingegaan.

Qua beoordeling wat mij betreft, ergens tussen de 2 en de 4 sterren, het is maar net hoe je ertegenaan kijkt.

avatar van arno74
Winnaar van 8 Goya's, met name de technische prijzen: geluid, montage, special effects, make-up, costuums...

Genieten.

Heerlijk losse mix van stijlen. De geestelijke opvolger van Balada Triste, alleen dan nét iets minder. Komt vooral omdat ik sommige komische stukjes net niet goed genoeg vond, maar die zijn snel vergeten aangezien Iglesia altijd wel met eens anders aan komt zetten.

Visueel echt genieten van begin tot einde, soundtrack is wat flauwer en het acteerwerk niet altijd even scherp, maar de fun die deze film uitstraalt werkt aanstekelijk. Lekker vlot tempo ook, een hoop memorabele momenten en een einde op U tegen te zeggen. Voor een film waar toch aardig wat geld inzit bijna ongekend.

Iglesia mag lekker verder gaan op dit elan. Nog steeds wat geremd om z'n oudere films op te zoeken, maar z'n nieuwere werk blijf ik in ieder geval op de voet volgen.

4.0* en een uitgebreide review

Net zoals vaker bij films van de la Iglesia kent ook deze enkele briljante scenes ([vooral de opening en de scene met die heks die haar bezem berijdt zijn briljant), maar zoals bij vele andere films van hem is ook Witching and Bitching zeker 20 minuten te lang. Vooral het middenstuk, naarmate het einde nadert vertelt weinig, het verhaal staat stil. Ook de ontsporing aan het einde is leuk, maar De La Iglesia maakt het eigenlijk net iets te bont, zeker gezien het realistische begin.

Toch 3,5* ondanks de lengte, meer doordat De La Iglesia altijd weer weet te verbazen met enkele briljante vondsten.

avatar van Montorsi
Een paar leuke momenten maar ook redelijk vaak minder geslaagde momenten. Verder vaak iets te goedkoop allemaal. Zo'n film die ergens tussen de 2.5 en 3 sterren in hangt.

avatar van De GeuS
Mooi aangekleed en mooi geschoten, maar verder nogal rommelig en niet bijster interessant; 3*

avatar van wibro
Net zoals in ¨Balada Trista...¨gooit Iglesia er gelijk vanaf het begin de beuk er in en gaat dan naar het einde toe flink over de top. Daar is niets mis mee als je veel waarde hecht aan het audiovisuele en daarin had deze film van alles te bieden. Stel je echter in de eerste plaats veel waarde aan het verhaal, dan kun je deze film beter links laten liggen. Narratief stelt deze film niets voor, het is gewoon een hoop onzin in het kwadraat. Ik kon er niettemin heerlijk om lachen, hoewel het op een gegeven moment mij enigszins wel begon te vervelen. Dit soort films moeten nu eenmaal niet te lang duren.
Ik heb deze film trouwens zonder ondertiteling bekeken. De Spaanse taal ben ik redelijk meester hoewel het in deze film allemaal wat moelijk te volgen was. Verder is de belangrijkste reden dat ik een film steeds meer zonder ondertiteling bekijk dat je niet wordt afgeleid bij het zien van die mooie beelden. Het is nu eenmaal moeilijk je zowel op de beelden als op de subtitles te focussen.

ipman-99
"-'Las Brujas De Zugarramurdi' aka 'Witching & Bitching'-." ... " !!!

Heerlijke Genre film !!! 'Witching & Bitching' is een Spaanse (allerlei) genre film van
regisseur Alex de la Iglesia ('Balade Triste De Trompeta') !
Wauw ... wat een fantastische mix van verschillende stijlen ! (onvergetelijke scène om Jezus Christus look a like een bankoverval te zien plegen) !
Ik ben vertrouwd met de regisseur zijn werk en dat vertrouwen dat ik in deze regisseur
heb is absoluut terecht.
Wat een visueel prachtig portret met waanzinnige over the top toestanden die in het verloop
van de film vetter en vetter worden.
Absurde over the top toestanden .... zo kan je deze film best beschrijven !
De cast met o.a Hugo Silva en Carolina Bang zit lekker in hun rollen.
Heerlijk genoten van deze aparte mixer van genre's !!!!

avatar van arno74
Verbaast me trouwens dat tot dusver niemand het over de begintitels heeft gehad, waar een aantal heksen de revu passeren en de foto voorbijkomt van o.a. Angela Merkel, waarmee Álex de la Iglesia haar regelrecht voor heks uitmaakt. Ik kon mijn lach toch niet inhouden

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een grote mengelmoes van stijlen en genres, deze gitzwarte Witching and Bitching. We worden als eerste getrakteerd op een spectaculaire en hilarische openingsscène, waarin Jezus, Spongebob en Minnie Mouse een goudwinkel gaan overvallen. Maar de film wordt opvallend genoeg nog geestiger als de hoofdkarakters in een gekaapte taxi op reis gaan. Puur door de kleurrijke personages en de scherpe dialogen is de film zakt de film na een spectaculaire opening niet in, maar is juist daar op zijn sterkst.

En dat personages belangrijk zijn, blijkt wel als de heksen in het verhaal komen. De absurde - en goed gecaste - typetjes blijven oprukken, de één nog gestoorder dan de ander. En uiteindelijk heeft de regisseur geen rem meer en gaat helemaal los. De film doet wat dat betreft veel denken aan Braindead van Peter Jackson, ook een film die absurd van start gaat en er toch in slaagt telkens weer een schepje erbovenop te doen. Met een compleet krankzinnige en over de top climax als gevolg.

In deze climax zit wel het enige grote minpunt van de film; het duurt allemaal net iets te lang. Tegen het einde wordt eigenlijk weinig nieuws meer verteld en is het puur een aaneenschakeling van absurde taferelen geworden. En hoe leuk sommige vondsten ook zijn, op den duur ga je je als kijker door gebrek aan verhaal vervelen. Speelduur van Witching & Bitching gaat dan ook richting de twee uur en dat is toch net iets te lang. Maar dat is slechts een klein smetje op een verder zeer amusante en hysterische achtbaanrit.

4 sterren.

avatar van zjandannybob
Onderhond schreef:
Genieten.

4.0* en een uitgebreide review

Sluit ik me compleet bij aan, laat de volgende maar komen. Geen moment verveelt.

avatar van Kakihara
Zwak.

Ik had er meer van verwacht.Een paar leuke scene's maar over de hele lijn veel te weinig.
Er had veel meer ingezeten.Balada Triste de Trompeta was stukken beter.

avatar van perceived
Heerlijk!

Net als de la Iglesias vorige film (en min of meer ook zijn vroege films) weer een hoop gekkigheid bij elkaar en het gaat maar door, in een snel tempo waardoor je er nauwelijks vat op krijgt waar het allemaal heengaat.

Kan (inderdaad) niet tippen aan Balada Triste de Trompeta (2010) maar ondanks dat werkt de combinatie van genres weer verassend goed. Fijne acteurs, originele vondsten en humor doen de rest. Super leuk! 7.5/10*

avatar van Zeriel
Vermoeiend....

Optiteling was leuk

avatar van david bohm
Geinig om gezien te hebben, vooral het begin vind ik leuk aan de put en in Madrid met de levende standbeelden. Het ziet er ook allemaal behoorlijk uit in deze film maar sommige onderdelen duren te lang.
Redelijk.

avatar van Filmkriebel
Aardige "zwarte" heksenkomedie, typisch de stijl van De la Iglesia, hysterisch en met groteske en absurde personages en situaties. Iets teveel dialoog naar mijn zin, alsof elke seconde met commentaar opgevuld moest worden. Dit tast de kwaliteit van de film wat aan vond ik en flirt soms met de irritatie. De regisseur weet net als in het veel betere Balada Triste, wat "zin voor spektakel" betekent, met die heksensabbat op het einde en die reuzentrol met Z-cup. Dat was het beste aan de hele film. Zugarramurdi bestaat echt en Salem zou een lachertje zijn in vergelijking met wat daar is gebeurd.

avatar van Boeikens
From Dusk Till Dawn variantje van een véél minder niveau.

Naar het einde toe liep de film wat beter maar in zijn geheel veel te traag en veel te duffe actie.
De humoristische insteek valt dan wel mee maar kon voor mij de film niet redden.

Aardige film over een paar mannen die een bank beroven en op de vlucht slaan met de buit. Ondanks een prima opening, komt het verhaal vooral in het begin wat rommelig over. De combinatie van komedie, horror en actie pakt hier redelijk goed uit. Lekker over de top allemaal en de hele aankleding is ook goed verzorgd. Het duurt alleen net wat te lang voor 3.5 sterren.

avatar van sinterklaas
Wat leuk!!

De vergelijking op de dvd hoes met From Dusk Till Dawn was terecht. Al vanaf seconde 1 worden je lachspieren flink geprikkeld wanneer we al heel snel kennis maken met een paar overvallers, waarvan de ene als Jezus is verkleed, de ander als Spongebob, en de ander is zelfs onzichtbaar. Vervolgens de verwachtte overval op de juwelier, waarbij ook de 10 jarige zoonlief van Jezus ... eehm Jose, mee mag doen, spectaculaire shootout, autoachtervolging, en dan maar vluchten naar een ander land denk.

Met een erg boze vrouw/moeder op zijn nek, een lading diamanten, een domme groengeverfde compaan, zijn zoontje, een gijzelnemer in de kofferbak en een gegijzelde taxichauffeur (die even later toch maar de anarchistische hoek uit lijkt te slaan) op zijn nek, besluit hij te vluchten naar Frankrijk, maar die reis kan nog wel even lang duren, want dan komen ze plotseling in een heksenterritorium terecht.

En hier slaat de film op een hilarische wijze om naar een knotsgekke horrorkomedie, waarbij de handlangers te maken krijgen met een heuse heksenfamilie, die toevallig klaar zijn voor een traditioneel etentje, en ja... wie zullen ze daarvoor inzetten?

Een film dat gewoon vanaf het begin tot eind genieten was en waarbij de over de top-modus heerlijk hoog was. Er zit echter wel een kleine twist in en uiteindelijk kunnen heksen ook wel betoverend en sexy zijn. Die enorme trol met die hangtieten was toch wel echt ranzig fout. Iglesia heeft er weer iets leuks en creatiefs van gemaakt.

En dat einde... bijzonder.

avatar van Spartaan1986
Over de top, zeker de climax. Het ging meer de Fantasy kant op. Op zich niet erg maar het had van mij allemaal wat rauwer gemogen. De humor is lekker droog en de opbloeiende 'romance' tussen José en Eva was ook wel vermakelijk.

avatar van leatherhead
Geestige melange van allerhande genres en stijlen, hoewel ietwat onevenwichtig. Zo'n film die vooral excelleert gedurende de openingsfase en het slotakkoord, want tijdens het middenstuk neigde het wat af te zwakken.

De humor varieert van op een leuke manier groteske tot wel érg flauw, maar al bij al een entertainende film, zichtbaar met aviditeit en veel hart in elkaar gedraaid. De moeite waard om eens gezien te hebben. 3*.

avatar van Noodless
Geweldige, leuke over the top film die je van begin tot het eind constant een gevoel geeft van lachend vertier en vermaak. De film raast de 110 minuten zo voorbij waarbij de ene hilarische scène op de andere volgt. Soms te gek voor woorden. De openingsscène is al een schot in de roos. Hoe verzin je het allemaal? En wat dan volgt.....is pure onzin...maar o zo leuk gebracht. Enige kritiek wat je kan geven is dat het allemaal wat rauwer mocht gebracht worden. De climax met de trol is misschien wel leuk, maar eigenlijk helemaal erover. De slotscène in de zaal is niet zo geslaagd en had men anders kunnen uitwerken. Maar ach...dat is muggenzifterij. Gewoon heel leuk en een heerlijk fout filmpje. 7,5/10

avatar van Rickyman
Met het fantastische Balada Triste de Trompeta (2010) ben ik een echte fan van Iglesias.
Deze chaotische bende is toch wel minder sterk hoor, heerlijk over de top, maar het bleef druk en rommelig, duurt het soms lang en is de humor niet overal even leuk.

avatar van Metalfist
Spaanse heksen

De Spaanse cinema, het is toch iets om in het oog te houden. De laatste jaren in ieder geval al een paar leuke films gezien (het werk van Julio Medem, Ana y los Lobos, de REC reeks, ...) en dan durf je wel eens de gok wagen wanneer je in het VOD overzicht een film genaamd Las Brujas de Zugarramurdi ziet staan. Stond gesorteerd tussen de horror, maar leek best wel ook wat komische invloeden te hebben en die combinatie gaat er altijd wel in ten huize Metalfist.

De eerste keer dat ik iets van regisseur Álex de la Iglesia zie, al deed zijn naam wel ergens een belletje rinkelen met de Messi documentaire van een tijd geleden, maar dit smaakt in ieder geval naar meer. Van de heerlijk foute openingscredits waar onder andere Angela Merkel en Frida Kahlo als heks worden afgeschilderd tot aan het compleet over the top einde waar de la Iglesia alle remmen los gooit. Ondertussen maken we nog kennis met twee amateurgangsters waarvan er eentje het een goed idee vond om zijn zoon mee naar de overval te nemen, een taxi chauffeur die besluit om een graantje mee te pikken van de buit en twee agenten die tegen wil en dank mee verzeild geraken in heel deze heksenketel. En dan hebben we het nog niet gehad over de toevallige passagier in de taxi die wordt gereduceerd tot proefkonijn en die geregeld het ene na het andere ledemaat verliest, zolang hij niet in de koffer vastzit natuurlijk. Heerlijk knotsgek in ieder geval en vooral ook lekker fout met onder andere heksen die in hun lingerie een bezemsteel berijden.

Toffe effects ook. Had verwacht dat dit wat een low-budget filmpje ging zijn, maar er zitten een aantal erg fijne momentjes tussen zoals een heks die op het plafond loopt. Las Brujas de Zugarramurdi is echter geen volbloed horror en is meer een samenraapsel van allerlei elementen. Komedie is er daar één van en dan blijkt dat er hier wel wat komische talenten tussen zitten. Veel droge delivery en het duo Hugo Silva (José) en Mario Casas (Antonio) is lekker op elkaar ingespeeld. Er is ook gewoon iets met de Spaanse taal waardoor dit soort dialogen toch nog een komisch tintje krijgen. Veel overdreven gedoe en gebaren en dat werkt perfect in deze setting.

Tof! Naar het schijnt zou dit was in het verlengde van Balada Triste de Trompeta liggen, dus daar moet ik ook maar eens aan geraken. Zijn meest geziene film is The Oxford Murders, wat een eenmalig Hollywood avontuurtje lijkt te zijn, maar dan bewijst de ervaring dat dit soort regisseurs meer tot hun recht komen in hun moederland. Zal maar is op zoek gaan naar het Spaanse werk

avatar van Walter S.
Geweldige film, bizarre mix van thriller, horror en humor en het ziet er ook nog eens prachtig uit met veel mooie (veelal) weirde vondsten plus een flinke dosis idiote personages. Het begon ook al goed, (oa) Thatcher en Merkel als heks . De overval was prachtig bedacht (met Jezus die zijn kruis even aan de kant zet en een overval gaat plegen) en zag er mooi uit, niks dan lof voor deze film!

Ga gauw meer kijken van de la Iglesias. En dat blijkt via Netflix te kunnen, al is het jammer dat de film waar ik het meest benieuwd naar ben niet op Netflix staat (en bij de biep in mijn provincie ook niet beschikbaar is, dus dat wordt bestellen bij een biep buiten de provincie), dan heb ik het over Balada Triste de Trompeta.

avatar van joolstein
Lastige film om hier iets van te vinden. Met veel flair worden talloze filmgenres erg fijn door elkaar gemixt. Wat start als een mooi vormgeven actiefilm met een overval, veel geschiet en uiteindelijk een wilde achtervolging loopt van roadmovie via komedie naar horror en laat ondertussen nog wat romantiek zien. Echter met het hoofdgenre (zwarte) humor kon ik maar weinig. Niet echt veel gelachen. Al was die humor wel weer stukken beter gedaan dan de meeste Amerikaanse tegenhangers. Want ook hier wordt er een komisch effect gecreëerd door veel aandacht op seks. Ook het genre horror gaat nergens voluit. Die horror komt van een heksen-coven die het niet zo hebben op mannen. Maar ondanks we wat lichaamsdelen voorbij zien komen is de terror van de heksen voor niemand dodelijk. En toch...de wat vreemdere dingen die tijdens de tweede helft gebeuren zijn absoluut niet vervelend. Niet alles is even goed en er zitten hier en daar ook slechte momenten tussen, (vooral het midden-gedeelte) maar het overgrote deel wordt je toch getrakteerd op een makkelijk weg te kijken film. Prettig om naar te kijken was de mooie Carolina Bang die tussen al die oude verfrommelde heksen natuurlijk extra goed opviel! De film is helaas (voor mij) iets te tam maar neemt zichzelf nooit te serieus en door de charmante vlotheid krijg je als kijker een absurd maar tevreden gevoel na afloop. Hierdoor weet ik dan ook niet goed wat ik voor cijfer aan deze film moet hangen.

Saillant detail: Bij het dorpje Zugarramurdi liggen een stel grotten die bekend zijn vanwege de mythische akelarres, ofwel heksenbijeenkomsten, die er werden gehouden. Om deze reden werden er in de zestiende eeuw 16 vrouwen door de Inquisitie terechtgesteld. En de reusachtige moeder van de heksen is geïnspireerd op: The Venus of Willendorf

avatar van Basto
Wederom een fantastische film van Alex de la Iglesia. Zowel de openingsscene als het laatste half uur zijn echt geweldige cinema. Maar ook de rest van de film valt er vollop te genieten van deze ontzettend sterke en originele film.

Geweldig! 4,5