La Comunidad (2000)

Alternatieve titel: Common Wealth

Spanje

geregisseerd door Álex de la Iglesia
met Carmen Maura, Eduardo Antuña en Jesús Bonilla

In deze sarcastische komedie ontdekt de bijklussende makelaarster Julia (Carmen Maura) bij toeval het opgepotte lotto-fortuin van een zojuist heengegane bejaarde zonderling en drinkt al vrolijk een glaasje op haar fortuin. Jammer voor Julia: bij haar poging om het vindersloon in vuilniszakken ongemerkt het monumentale Madrileense pand uit te smokkelen, vindt zij de medebewoners van wijlen de oude baas tegenover zich. Deze blijken jaren op de gelegenheid te hebben gewacht om de centen onderling te verdelen.

kappeuter (moderator)
Lekker absurde komedie.
De film heeft een magnifieke 'optiteling'. Die van Fight Club was super, maar deze mag er ook wezen.
Wat het acteren betreft deed het me denken aan de films van Emir Kostunica. Hoofdrolspeelster Carmen Maura speelt geweldig en is erg leuk.

van dezelfde regisseur als El dia de la Bestia (The day of the Beast)... dat was ook al een lekkere vage film met zwarte humor.

as
Zorg ook even dat jullie Accion Mutante zien.
Brilliant!! Alleen moeilijk te huren of te krijgen.

Mischien was ik in een zeer nare bui maar deze film kon me echt niet boeien, sorry maar de eerst volgende keer zal ik hem nog maals beoordelen sommige films moet je twee maal zien en deze heb ik gezien nadat ik uit het ziekenhuis kwam, en kon me toen echt niet boeien en een hoog cijfer geven omdat iedereen dat doet nee, dat kan ik echt niet doen.

avatar van BoordAppel
Als je die zin zo uitspreekt kom je in ademnood.

avatar van pjotr
-en zo beland je weer in het ziekenhuis en dan raak je in een nare bui en dan kunnen films je niet zo boeien en dan moet je ze vier keer zien.......

( "kijk ma zonder leestekens!")

as
stinissen schreef:" en een hoog cijfer geven omdat iedereen dat doet nee, dat kan ik echt niet doen".

Ja, sorry hoor! maar ik vind dat je wel een beetje denigerend zit te doen.
En dat valt mij wel vaker op! Hoe zo dat iedereen safe stemt?
Dat is verdomme nog geen reden om andere movie liefhebbers te beledigen. Alsof ze niet voor hun mening durven uit te komen.
Iedereen stemt zoals hij zelf wil en dat is alleen maar te respecteren.
Jouw eigen mening staat blijkbaar bij "jou" hoog in het vaandel, heb dan ook wat meer respect voor andere gebruikers!!
En hemel jezelf niet zo op!

Gruut'n!

FisherKing
Mee eens, As.

as
Heee! Stinnie, ik zou toch graag een reactie van je willen. Ik bedoel, je gaat een goede discussie toch niet uit de weg?
Ik doe het niet om je in de stront te gooien.
Een goede wisseling van gedachten is namelijk nooit verkeerd. Nou! voor de geit
ermee!!!

as schreef:

Ja, sorry hoor! maar ik vind dat je wel een beetje denigerend zit te doen.
En dat valt mij wel vaker op! Hoe zo dat iedereen safe stemt?
Iedereen stemt zoals hij zelf wil en dat is alleen maar te respecteren.
En hemel jezelf niet zo op!

Gruut'n!
Het is niet de bedoeling om de echte film liefhebber aan te vallen, mijn oprechte excuses hiervoor. Ik kreeg net een berichtje door dat Chicago 12 oscar nominaties heeft , ben er gisteren heen geweest in de sneak, resultaat ik persoonlijk vond er niet veel aan, ik hou bij voorbaat al niet van films met muziek en dans.

avatar van pjotr
duh! > < hips

Begin steeds meer lol te krijgen in de films van De La Iglesia. Zo ook deze. Langszaam escaleert de film, door de subtiele opbouw en de subtiele uiteenzetting van de personages, waardoor je heerlijk kan meegaan met het geschifte zooitje dat achter het geld aan zit. Heerlijke zwarte komedie momenten vooral, later nog eens (en bij vlagen beter en leuker) overgedaan bij Crimen Ferpecto.

Erg leuk!

avatar van Mads Smikkelsen
Heb de film eergister bekeken, HILARISCH weer echt Alex de la Iglesia, ik hou wel van zijn humor, nou ben ik een Spaanse Films addict maar deze was wel weer heeeel leuk (je zult maar zulke buren hebben). Carmen Maura draait al heel wat jaartjes mee maar ze doet het nog steeds prima. De film is ook niet duur, samen met El Dia de la bestia voor € 7,50 via Internet.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Veel leuker dan El Dia De La Besta en in alle opzichten beter gemaakt ook. Al ben ik ook weer niet heel enthousiast over deze film. Beste stuk is dit keer echter juist het tweede deel. Helaas is ook hier het einde weer flauw (de laatste scene dan toch). Anderhalf uur aardig vermaak, maar al met al had ik wat meer eigenzinnigheid en vooral meer scherpte verwacht van De La Iglesias. Iets meer humor die echt op de rand van wat nog leuk is en wat niet meer kan zweeft en dat vind ik hier niet in terug.

avatar van mikey
Leuke Hitchcock achtige thriller/zwarte komedie. Veel fysiek geweld en soms nog spannend bovendien. Daarnaast heel aardig gefilmd.

Meneer Bungel
Aardige zwarte komedie die toch hier en daar wat saai is en een beetje te (opper)vlak(kig) qua dialogen (zoals het gesprek tegen het einde tussen Julia en de 'leider' van de comunidad waar alles een beetje geforceerd wordt uitgelegd en toegelicht, iets wat op het einde van de film ook weer even 'moet'). Niet heel erg storend, maar ook niet indrukwekkend.

Maar dan! Op het einde begint Iglesia uiteindelijk écht met zijn ode aan Hitchcocks 'Vertigo' (waar hij in het intro al mee begon): het slaat dan toch lekker door en brengt de broodnodige, knap gefilmde actie in de tent.

3,5*.

avatar van 606
Geweldige over de top komedie film.
Erg leuk verhaal en met een aantal gewelddadige scènes waar ik me prima mee vermaakt het.
Ook richting het einde is de film helemaal top.
Goed geacteerd ook door de cast en ze brengen een goede sfeer in de film.

4 sterren

avatar van david bohm
Alleraardigste film met Carmen Maura. Het verhaal is origineel en de uitwerking met de bewoners en hun eigenaardigheden is leuk gedaan. Geeft een goed beeld van de Spaanse cultuur en het acteerwerk is uitstekend.