Balada Triste de Trompeta (2010)

Alternatieve titels: The Last Circus | A Sad Trumpet Ballad

Spanje / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Álex de la Iglesia
met Carlos Areces, Antonio de la Torre en Carolina Bang

Tijdens de Spaanse Burgeroorlog belandt een circusclown in een werkkamp. Hij geeft zijn zoon Javier de levensles mee dat wraak de enige manier is om het noodlot af te wenden. Anno 1973 – Spanje zucht nog onder de Franco-dictatuur – is Javier zelf clown. Als hij verliefd wordt op Natalia, de beeldschone vriendin van zijn collega Sergio, haalt hij diens woede op de hals. Een bloederige strijd tussen de twee mannen is het gevolg, waarbij ook omstanders niet gespaard blijven.

avatar van leatherhead
Geschift, maar geweldig.

De film begint nog vrij gewoontjes, of nouja, gewoontjes.. clowns die gerekruteerd worden voor het leger is natuurlijk niet echt de normaalste zaak van de wereld, maar gezien de ontwikkelingen die de film later doormaakt is het wel het meest ''normale'' gedeelte. Naarmate de film vordert wordt het echter allemaal steeds geschifter en meer over the top, en om de haverklap gaat de film een andere richting uit. Het moment suprême was wat mij betreft het gedeelte waarin Javier om totaal onbekende redenen opeens zijn eigen gezicht verminkt met wat huishoudelijk gerei en vervolgens transformeert tot een soort horrorcreatuur. Tamelijk geniaal.

Klein minpuntje is de soundtrack die in tegenstelling tot de rest van de film wat braaf en klef was. Opmerkelijk voor een film als deze, maar gelukkig kon het de pret niet echt drukken en blijft het wel genieten. Visueel was het wel helemaal in orde. Voornamelijk het einde was behoorlijk spectaculair gefilmd, en verder valt er gedurende de film ook genoeg leuke gorigheid te zien.

Top entertainment, 4,0*.

avatar van 93.9
heerlijk geschifte film.

queremos más

avatar van arno74
Maf, bizar, over de top, en erg druk. Moeilijk om er een sticker op te plakken, en moeilijk om te beoordelen. Dat laatste is een probleem dat ik ook had bij zijn volgende film Las Brujas de Zugarramurdi (2013). Grappig dat hij in beide films de begintitels al meteen gebruikt, in Las Brujas vond ik dat wel leuker gedaan.

Het is niet mijn type humor, en ik heb ook weinig met clownfilms, maar deze maffe film was grotendeels wel te doen. Het is wel erg druk allemaal en op een gegeven moment wordt dat wel vermoeiend en daardoor ook saai, maar daarna gaat de film alweer richting de finale.

De (dunne) link met echte gebeurtenissen en plaatsen uit het Francotijdperk was op zich een aardige toevoeging, zo zie je beelden van o.a. de ETA-aanslag op de toenmalige premier onder het Francoregime. Ook het lied van de Spaanse en verschrikkelijk ouderwetse zanger Rafael was toepasselijk (entevens als titel voor deze film gebruikt), bovendien ook grappig vanwege het ontzettend stoffige imago van die zanger in Spanje. Er zijn nog maar weinig Spaanse films die het aandurven om zo humoristisch en respectloos om te gaan met een stukje heftige Spaanse geschiedenis, ook dat is bijzonder en gedurfd. Geldt ook voor de finale in het megalomane Dal van de Gevallenen.

Qua waardering twijfel ik ergens tussen de 2 en 3 ster, 2,5* dan maar. Een film voor liefhebbers van bizarre maffe humor.

avatar van Gang_Star
Een grote mix van diverse genre's. Sterk geacteerd, komisch en bikkelhard. Een aparte film op zich inhoudelijk, maar heb me zonder meer prima vermaakt.

avatar van missl
Wat een drukke, overdreven film. Ik vond er niks aan.

avatar van MENEER L3GIOEN
Tja, wat moet ik hier toch weer mee? Deze film is gelijk een kennismaking met Alex de la Iglesia, alhoewel ik nog niet helemaal erover uit ben 'wat' ik ervan moet vinden. Druk is het zeker zoals missl hier al mooi aangeeft, maar uniek ook wel. Prachtige aankleding en decors, lekker rauw kleurenpallet. Ook wel mooi hoe er gespeeld wordt met het diereninstinct, wat toch wel een belangrijke rol lijkt te spelen in deze film. Mens en dier lijkt hier samen met elkaar leven omdat ze beiden in het circus moeten entertainen. Maar de mens blijft superieur, maar maken zich tegelijkertijd ook schuldig aan de meest mensonterende daden. En ondanks deze beestige daden, leven ze ook levens. Seks, lust, liefde, verlangen.

De motivatie om een clown te worden lijkt ook wel een manier om de oorlog te ontsnappen. Om deviantie in toom te houden. Sergio zou anders een moordenaar zijn. Net zoals het fascisme een moordend regime is. Ik blijf het moeilijk vinden om te zeggen wat ik ervan vond, misschien dat het ook wat tijd nodig heeft om de film beter te waarderen, of juist niet. Kleine details zoals Javier die het rauwe vlees kust op een denigrerende manier voor zichzelf vind ik dan wel weer leuk. Bij momenten voelt het ook aan als een film die Peter Jackson in zijn beginjaren had kunnen maken in al zijn creativiteit en gekkigheid, maar het blijft allemaal wat dubbelzinnig door de politieke inhoud/ oorlogse setting.

avatar van HK Senator
El Dia De La Bestia was al een geweldige film van Iglesia en ook deze prent zorgt er voor dat ik meer films van hem wil zien. Ookal moet je wel in de mood zijn voor een dergelijke krankzinnige absurdistische achtbaanrit. Het begin is wat overbodig naar mijn mening, de film komt pas op stoom als Javier in het circus terecht komt. En wat is die Carolina Bang een fantastisch mooie vrouw...

Maffe drukke film , einde viel me iets tegen .

avatar van Walter S.
Een metafoor voor de Spaanse burgeroorlog, met twee psychotische clowns als de strijdende partijen en een mooie vrouw als het Spanje waar ze om vechten.

Ik had al twee films* van de la Iglesia gezien en die vond ik zeer de moeite waard, was dan ook erg benieuwd naar deze. Absurd, bizar, grappig, bloederig, tragisch, volslagen krankzinnig en dat in een film die verschillende stijlen mixt, in die zin vooral vergelijkbaar met Las Brujas de Zugarramurdi en minder met Mi Gran Noche. Geen probleem wat mij betreft want ondanks dat ik Mi Gran Noche ook erg leuk vond hou ik (nog) meer van de stijl van Las Brujas de Zugarramurdi in al zijn kleurrijkheid en krankzinnigheid.

* Drie dus, ik zie net dat Perdita Duranga ook van de la Iglésia is. Heb ik lang geleden ook gezien.

Ik zie net ook dat Carolina Bang ook echt zo heet. En dat ze getrouwd is met.... Alex de la Iglesia.
En dat vaste Iglesia acteur Enrique Villén echt zo scheel is.