El Día de la Bestia (1995)

Alternatieve titel: The Day of the Beast

Spanje / Italië
Komedie / Horror

geregisseerd door Álex de la Iglesia
met Álex Angulo, Armando De Razza en Santiago Segura

De tijden zijn niet meer normaal! Angel, een priester die gespecialiseerd is in de Apocaliptische Geschriften, ontcijfert dat de Antichrist morgen geboren zal worden, namelijk op Kerstdag. Om Satan te ontmoeten levert hij zich over aan het kwade, maar behoudt het priestergewaad; de zonde jaagt hem geen schrik aan. Met de hulp van enkele kleurrijke vrienden richt hij een commando op dat klaar is om de wereld te redden. En of ze daarin zullen slagen?

vic
De zwarte humor is erg sterk en hard. Zeker een aanrader

slechts 7 stemmen.... mensen: wordt wakker en ga snel deze film kijken!!! Echt de moeite waard!! heerlijk donkere sfeer met een dosis zwarte humor....

gisteren nog een keer gekeken en stem verhoogt van 4 naar 4,5ster... fantastische film... ga deze kijken!! veel mensen hebben 'm nog niet gezien en dat is echt zonde!

Een heerlijk 'duistere' film. Een must voor mensen die houden van films als abro los ojos, torrente, la heine, memento en andere groten der filmhuizen!

Gaat heen en vermaak u!

hey Kapp, vond je dit maar 2 sterren waard?!

Ja, ik vond het geen humor om te lachen...
Dan houdt het al snel op bij een komedie he.

kappeuter schreef:

Ja, ik vond het geen humor om te lachen...
Dan houdt het al snel op bij een komedie he.

Er zitten echt hele leuke grappen in, ook veel woordgrappen. Ik heb de film nog nooit met ondertiteling gezien, dus ik weet niet hoe hij vertaald is. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde grappen niet overkomen in de vertaling. Verder is Santiago Seguro echt heel grappig. bijvoorbeeld wanneer Angel een "mesaje" zoekt in een plaat, en hij een of andere teringherrie plaat opzet en zegt dat er "mucho mesaje" inzit. Anyway, ik ben het niet met je eens dat hij niet grappig is.

Hoe kom ik aan de DVD van deze film? Met eng. ond.titel.???

Heb onlangs in Duitsland een aardige dvd gekocht, een dubbelschijf met een making of en diverse interviews, waaronder eentje met De la Iglesia van ruim drie kwartier. De film en extra's hebben echter alleen Duitse ondertiteling. Is wel allemaal Spaans gesproken gelukkig.

Net asl in de Torrente films, Muertos de Risa is Santiago Segura ook hier weer een onvervalste Cult figuur. Hoe hij de dikke hardrocker figuur neerzet is gewoon cool. Ondanks de grappen best een hele spannende film met bizarre situaties. Helaas is ie moeilijk verkrijgbaar. Kun je hem te pakken krijgen. Pakken en niet meer loslaten.

Oh ja, met engelse ondertitel moet je even kijken bij Revok op Ebay. Daar kun je ze wel krijgen of anders op dvdgo (Spaanse website waar je ook in het Engels kunt bestellen)

djelle
Mijn 2de poging iets van De Iglesia te kijken resulteerde opnieuw in een teleurstelling. Ondanks het veelbelovende begin (de zwartkomische scene waarin dat kruis op die pater valt was bijzonder grappig) bestond de rest opnieuw voornamelijk uit veel zinloos gekwetter waar bijzonder flauwe humor uit voortkwam (of waar ik zelfs meestal de humor niet kon van inzien), een rommelig geheel met zwakke montage, oninteressante scenes, weinig horror, weinig variatie...

Wederom had het nochtans een bijzonder fijn verhaal dat zoveel beter kon uitgewerkt geweest zijn. Er kon gewoon al zoveel meer mee gedaan zijn in de eerste plaats... Heel erg jammer.

De man had nooit regisseur mogen worden. 1*

avatar van Macmanus
Van mij wel hoor.

Een zeer leuk filmpje.
Het verhaal is natuurlijk flinterdun maar het word allemaal erg lekker gebracht met een paar zeer leuke scènes Zoals; die supermarkt die was overvallen, en de vrouw die met haar shotgun achter de priester aangaat.
Minpuntje was toch wel het einde (het stukje dat ze in het verlaten gebouw terecht komen) die naar mijn mening van explosiever had gekund. Nu kwamen er wat lelijke SFX om te hoek kijken en klaar is kees. Jammer maar desalniettemin is was het een zeer leuke film.

avatar van Safri
Ik vond die opa wel grappig

Helaas een niet geheel geslaagde De La Iglesia. Er wordt veel geprobeerd en veel gemixt op vele fronten (zowel qua stijl alswel qua genre), maar het geheel komt niet helemaal uit de verf. Komt het door de uitermate bizarre personages en hun meer bizarre geweldadige escapdes, het zwalkende script of de net niet visual effects. Een combinatie van alle drie gok ik..

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tegenvaller. Had makkelijk stukken beter kunnen uitpakken als de humor niet alleen had geblaft, maar ook had gebeten. Wil te graag zwartkomsch en controversieel zijn, maar is eigenlijk geen van beiden echt. Het begin is best aardig, maar halverwege gaat het behoorlijk fout en het einde is gewoon slecht en onleuk.

avatar van video-dude
jezus, wat een heerlijke film. Te Gek....

Meneer Bungel
Een pater die satanische streken uithaalt om de sympathie van de duivel op te wekken om hem vervolgens te kunnen vernietigen, vervolgens in aanraking komt met een death metal-fan cq platenverkoper cq drugsverslaagfde en... Ik zal niet meer verklappen, maar zo'n verhaal is wel aan mij besteedt.

Álex Angula speelt een perfecte rol van een getergde geestelijke die bij elke zonde huivert, maar wéét dat het niet anders kan. De humor is lekker zwartgallig en er zit ook nog een bak spanning en een flinke schep maatschappijkritiek in, dat dan weer overgoten met een dikke scheut actie. Voeg daar nog de kundigheid van de la Iglesia en een leuke soundtrack aan toe met zwaar aangezette, spannende deuntjes en wat death metal en een hoogst originele film is geboren.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zoiets trekt, maar ik zelf ga binnenkort 'Torrente' maar eens opnieuw zien. Santiago Segura is toch ook een erg grappig acteur en de humor/actie uit Spanje kan me steeds meer bekoren.

4,5*.

avatar van Boeikens
Redelijk goede droge zwarte humor met soms best leuke actie.
Enkel het einde vond ik wat tegenvallen.

avatar van funnyhow
hier moet je voor zijn , maar mij kon het zeker bekoren ... al blijft perdita durango mijn favouriet van deze regisseur

om je dood te lachen zo leuk en voor de iets ouderen onder ons lijkt de hoofdrolspeler niet sprekend op charles aznavour ?

Meneer Bungel
Meneer Bungel schreef:
...is...besteedt...
...

Ik had meer verwacht van deze zwarte komedie: ik begrijp dat de regisseur ten aanval is getrokken tegen de kerk, de televisiepulp en de menselijke goedgelovigheid, maar ik miste vooral het sarcasme in deze overdreven, maar trage, gestoorde surrealistische mengeling van geweld, horror en kitsch. Het was zeker de bedoeling om te lachen om de humor, maar ik vond 'm flauw en zeker niet morbide genoeg. Daarbij was het onzinnige einde ook nog eens een teleurstelling.

avatar van david bohm
De film begint vrij sterk met de introductie van de priester op zoek naar de Antichrist. Dan zien we ook één van de weinige, misschien wel de enige subtiele grap namelijk iemand die zich heeft doodgereden tegen een afbeelding van Friedrich Wilhelm Nietzsche.
Zoals wel vaker gebeurt bij films van de heer De la Iglesia verzandt de boel in absurde, groteske en eigenlijk gewoon niet zo grappige gebeurtenissen.
Het einde is dan wel weer aardig als ze als zwervers vlakbij het standbeeld van de duivel in het Parque del Retiro zitten in hartje Madrid.
Matig.

erik1677
helemaal top dit!
Ik kende alleen perdita durango van de regisseur.
Maar dit is nog veel beter.
Wil van deze beste man nog veel meer zien.
helemaal top

avatar van Chainsaw
Een beetje de Ome Henk onder de horrorkomedies; iedereen wordt om de vijf minuten flink in elkaar geslagen. Lomp geweld en over-de-top sequenties passeren de revue in vogelvlucht. Het begin van de film - van intro t/m de opening credits - zijn eigenlijk het leukst, maar de film heeft genoeg leuke elementen te bieden; stelende pastoors, idiote rituelen, moeders met shotguns en geiten. El Día de la Bestia is een amusante horrorkomedie met goed tempo en een tal van toffe sequenties. Helaas wordt het nergens écht scherp of grappig en kakt het hier en daar wat in. Sowieso wordt het nergens zo leuk als aan het begin.

3,5 sterren.

avatar van Woland
Leuke beginscene, maar daarna moest ik toch even in deze Spaanse komedie komen. De humor is soms wat makkelijk en inderdaad een beetje Ome Henk-achtig (omschrijving gejat van de bovenbuurman) waar absurde situaties elkaar opvolgen en de klappen slapstickerig in het rond vliegen, maar stiekem werd het toch wel vermakelijk. Er had meer in het verhaal gezeten en scherpe randjes heeft deze film ook niet, maar uiteindelijk is het een leuke wegkijker met aardige acteurs. Vooruit: 3.5*.

avatar van Noodless
Al lang op mijn verlanglijstje en eerlijk gezegd valt de film toch wat tegen.
Veel horror is er eigenlijk niet te bespeuren en dan, gezien het genre, valt de film al of niet door de aanwezige humor en grappige situaties. Voor mij werkte het niet echt. Er zaten wel een paar leuke grappige scènes in de film, maar er waren best ook heel wat saaie momenten. De film heeft een resem rare personages inclusief de hoofdrolspeler. Toch wordt het niet altijd ten volle gebruikt, bv. die naakte opa, de maagd... . De confrontatie op het einde is ook een aaneenschakeling van rare scènes en dan zwijgen we maar van de eenvoudige slotscène op het bankje. 5/10

avatar van Kondoro0614
Inderdaad, ik had ook wel wat betere verwachtingen bij deze film maar achteraf is het me toch allemaal wat tegengevallen. Het had ook inderdaad ook op veel fronten beter gekund maar het had ook wel wat leuker mogen zijn, de grappen sloegen niet aan en maakte de film nogal smakenloos om naar te kijken. Het horrorelement was wel een leuke toevoeging maar op zich was zelfs dat niet bijzonder te noemen, er kwam wat dat betreft maar weinig horror in voor.

Het verhaal duurde in mijn ogen toch iets te lang, waardoor er toch de nodige concentratie nodig was die ik niet had. Het verhaal gaat over een priester die opzoek gaat naar de geboorteplek van één of andere demoon, iets wat in iedergeval niet van deze aardbodem komt. Hierbij zoekt hij de hulp van metalhead José María en met z’n tweeën komen ze stukje bij stukje dichter bij de geboorteplek.

De metalheads waren een leuke toevoeging, zeker omdat deze wereld er vaak ‘donker’ uitziet. En aangezien ik zelf ook een metalhead ben vind ik het altijd wel leuk als dit soort elementen er in worden gestopt. En buiten het leuke begin om, is hij samen met het concept nog wel leuk maar voor de rest word het nergens echt bijzonder. Nee, flinke tegenvaller zeker na de vele hoge cijfers van o.a. hier op MM, imdb en Letterboxd. Hier had ik véél meer van verwacht en hij komt die niet na. Álex de la Iglesia doelt iets te veel op de slechte humor en het donkere aspect van de film, beiden slaan niet in als een bom en zoals ik hierboven ook al las: als een komedie film niet leuk is, is de film zeker niet geslaagd!