• 10.997 nieuwsartikelen
  • 9.003.310 stemmen

El Día de la Bestia (1995)

Komedie / Horror | 103 minuten

Genre: Komedie / Horror

Alternatieve titel: The Day of the Beast

Oorsprong: Spanje / Italië

Geregisseerd door: Álex de la Iglesia

Met onder meer: Álex Angulo, Armando De Razza en Santiago Segura

Gesproken taal: Spaans en Italiaans

Plot El Día de la Bestia

"A devilishly dark comedy."

De tijden zijn niet meer normaal! Angel, een priester die gespecialiseerd is in de Apocaliptische Geschriften, ontcijfert dat de Antichrist morgen geboren zal worden, namelijk op Kerstdag. Om Satan te ontmoeten levert hij zich over aan het kwade, maar behoudt het priestergewaad; de zonde jaagt hem geen schrik aan. Met de hulp van enkele kleurrijke vrienden richt hij een commando op dat klaar is om de wereld te redden. En of ze daarin zullen slagen?

avatar van vic

vic

De zwarte humor is erg sterk en hard. Zeker een aanrader

• 1985 berichten

slechts 7 stemmen.... mensen: wordt wakker en ga snel deze film kijken!!! Echt de moeite waard!! heerlijk donkere sfeer met een dosis zwarte humor....

• 1985 berichten

gisteren nog een keer gekeken en stem verhoogt van 4 naar 4,5ster... fantastische film... ga deze kijken!! veel mensen hebben 'm nog niet gezien en dat is echt zonde!

avatar van bobdebouwer

bobdebouwer

Een heerlijk 'duistere' film. Een must voor mensen die houden van films als abro los ojos, torrente, la heine, memento en andere groten der filmhuizen!

Gaat heen en vermaak u!

• 1985 berichten

hey Kapp, vond je dit maar 2 sterren waard?!

kappeuter (crew films)

Ja, ik vond het geen humor om te lachen...

Dan houdt het al snel op bij een komedie he.

avatar van izzard

izzard

kappeuter schreef:

Ja, ik vond het geen humor om te lachen...

Dan houdt het al snel op bij een komedie he.

Er zitten echt hele leuke grappen in, ook veel woordgrappen. Ik heb de film nog nooit met ondertiteling gezien, dus ik weet niet hoe hij vertaald is. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde grappen niet overkomen in de vertaling. Verder is Santiago Seguro echt heel grappig. bijvoorbeeld wanneer Angel een "mesaje" zoekt in een plaat, en hij een of andere teringherrie plaat opzet en zegt dat er "mucho mesaje" inzit. Anyway, ik ben het niet met je eens dat hij niet grappig is.

avatar van biet

biet

Hoe kom ik aan de DVD van deze film? Met eng. ond.titel.???

avatar van Filmtombe

Filmtombe

Heb onlangs in Duitsland een aardige dvd gekocht, een dubbelschijf met een making of en diverse interviews, waaronder eentje met De la Iglesia van ruim drie kwartier. De film en extra's hebben echter alleen Duitse ondertiteling. Is wel allemaal Spaans gesproken gelukkig.

avatar van TheMaestro

TheMaestro

Net asl in de Torrente films, Muertos de Risa is Santiago Segura ook hier weer een onvervalste Cult figuur. Hoe hij de dikke hardrocker figuur neerzet is gewoon cool. Ondanks de grappen best een hele spannende film met bizarre situaties. Helaas is ie moeilijk verkrijgbaar. Kun je hem te pakken krijgen. Pakken en niet meer loslaten.

avatar van TheMaestro

TheMaestro

Oh ja, met engelse ondertitel moet je even kijken bij Revok op Ebay. Daar kun je ze wel krijgen of anders op dvdgo (Spaanse website waar je ook in het Engels kunt bestellen)

avatar van djelle

djelle

Mijn 2de poging iets van De Iglesia te kijken resulteerde opnieuw in een teleurstelling. Ondanks het veelbelovende begin (de zwartkomische scene waarin dat kruis op die pater valt was bijzonder grappig) bestond de rest opnieuw voornamelijk uit veel zinloos gekwetter waar bijzonder flauwe humor uit voortkwam (of waar ik zelfs meestal de humor niet kon van inzien), een rommelig geheel met zwakke montage, oninteressante scenes, weinig horror, weinig variatie...

Wederom had het nochtans een bijzonder fijn verhaal dat zoveel beter kon uitgewerkt geweest zijn. Er kon gewoon al zoveel meer mee gedaan zijn in de eerste plaats... Heel erg jammer.

De man had nooit regisseur mogen worden. 1*

avatar van Macmanus

Macmanus

Van mij wel hoor.

Een zeer leuk filmpje.
Het verhaal is natuurlijk flinterdun maar het word allemaal erg lekker gebracht met een paar zeer leuke scènes Zoals; die supermarkt die was overvallen, en de vrouw die met haar shotgun achter de priester aangaat.
Minpuntje was toch wel het einde (het stukje dat ze in het verlaten gebouw terecht komen) die naar mijn mening van explosiever had gekund. Nu kwamen er wat lelijke SFX om te hoek kijken en klaar is kees. Jammer maar desalniettemin is was het een zeer leuke film.

avatar van Safri

Safri

Ik vond die opa wel grappig

avatar van gotti

gotti

Helaas een niet geheel geslaagde De La Iglesia. Er wordt veel geprobeerd en veel gemixt op vele fronten (zowel qua stijl alswel qua genre), maar het geheel komt niet helemaal uit de verf. Komt het door de uitermate bizarre personages en hun meer bizarre geweldadige escapdes, het zwalkende script of de net niet visual effects. Een combinatie van alle drie gok ik..

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Tegenvaller. Had makkelijk stukken beter kunnen uitpakken als de humor niet alleen had geblaft, maar ook had gebeten. Wil te graag zwartkomsch en controversieel zijn, maar is eigenlijk geen van beiden echt. Het begin is best aardig, maar halverwege gaat het behoorlijk fout en het einde is gewoon slecht en onleuk.

avatar van video-dude

video-dude

jezus, wat een heerlijke film. Te Gek....

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Een pater die satanische streken uithaalt om de sympathie van de duivel op te wekken om hem vervolgens te kunnen vernietigen, vervolgens in aanraking komt met een death metal-fan cq platenverkoper cq drugsverslaagfde en... Ik zal niet meer verklappen, maar zo'n verhaal is wel aan mij besteedt.

Álex Angula speelt een perfecte rol van een getergde geestelijke die bij elke zonde huivert, maar wéét dat het niet anders kan. De humor is lekker zwartgallig en er zit ook nog een bak spanning en een flinke schep maatschappijkritiek in, dat dan weer overgoten met een dikke scheut actie. Voeg daar nog de kundigheid van de la Iglesia en een leuke soundtrack aan toe met zwaar aangezette, spannende deuntjes en wat death metal en een hoogst originele film is geboren.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zoiets trekt, maar ik zelf ga binnenkort 'Torrente' maar eens opnieuw zien. Santiago Segura is toch ook een erg grappig acteur en de humor/actie uit Spanje kan me steeds meer bekoren.

4,5*.

avatar van Boeikens

Boeikens

Redelijk goede droge zwarte humor met soms best leuke actie.

Enkel het einde vond ik wat tegenvallen.

avatar van funnyhow

funnyhow

hier moet je voor zijn , maar mij kon het zeker bekoren ... al blijft perdita durango mijn favouriet van deze regisseur

avatar van enigma422

enigma422

om je dood te lachen zo leuk en voor de iets ouderen onder ons lijkt de hoofdrolspeler niet sprekend op charles aznavour ?

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Meneer Bungel schreef:

...is...besteedt...

...

gauke

Ik had meer verwacht van deze zwarte komedie: ik begrijp dat de regisseur ten aanval is getrokken tegen de kerk, de televisiepulp en de menselijke goedgelovigheid, maar ik miste vooral het sarcasme in deze overdreven, maar trage, gestoorde surrealistische mengeling van geweld, horror en kitsch. Het was zeker de bedoeling om te lachen om de humor, maar ik vond 'm flauw en zeker niet morbide genoeg. Daarbij was het onzinnige einde ook nog eens een teleurstelling.

avatar van david bohm

david bohm

De film begint vrij sterk met de introductie van de priester op zoek naar de Antichrist. Dan zien we ook één van de weinige, misschien wel de enige subtiele grap namelijk iemand die zich heeft doodgereden tegen een afbeelding van Friedrich Wilhelm Nietzsche.

Zoals wel vaker gebeurt bij films van de heer De la Iglesia verzandt de boel in absurde, groteske en eigenlijk gewoon niet zo grappige gebeurtenissen.

Het einde is dan wel weer aardig als ze als zwervers vlakbij het standbeeld van de duivel in het Parque del Retiro zitten in hartje Madrid.

Matig.

avatar van erik1677

erik1677

helemaal top dit!

Ik kende alleen perdita durango van de regisseur.

Maar dit is nog veel beter.

Wil van deze beste man nog veel meer zien.

helemaal top

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Een beetje de Ome Henk onder de horrorkomedies; iedereen wordt om de vijf minuten flink in elkaar geslagen. Lomp geweld en over-de-top sequenties passeren de revue in vogelvlucht. Het begin van de film - van intro t/m de opening credits - zijn eigenlijk het leukst, maar de film heeft genoeg leuke elementen te bieden; stelende pastoors, idiote rituelen, moeders met shotguns en geiten. El Día de la Bestia is een amusante horrorkomedie met goed tempo en een tal van toffe sequenties. Helaas wordt het nergens écht scherp of grappig en kakt het hier en daar wat in. Sowieso wordt het nergens zo leuk als aan het begin.

3,5 sterren.

avatar van Woland

Woland

Leuke beginscene, maar daarna moest ik toch even in deze Spaanse komedie komen. De humor is soms wat makkelijk en inderdaad een beetje Ome Henk-achtig (omschrijving gejat van de bovenbuurman) waar absurde situaties elkaar opvolgen en de klappen slapstickerig in het rond vliegen, maar stiekem werd het toch wel vermakelijk. Er had meer in het verhaal gezeten en scherpe randjes heeft deze film ook niet, maar uiteindelijk is het een leuke wegkijker met aardige acteurs. Vooruit: 3.5*.

avatar van Noodless

Noodless

Al lang op mijn verlanglijstje en eerlijk gezegd valt de film toch wat tegen.

Veel horror is er eigenlijk niet te bespeuren en dan, gezien het genre, valt de film al of niet door de aanwezige humor en grappige situaties. Voor mij werkte het niet echt. Er zaten wel een paar leuke grappige scènes in de film, maar er waren best ook heel wat saaie momenten. De film heeft een resem rare personages inclusief de hoofdrolspeler. Toch wordt het niet altijd ten volle gebruikt, bv. die naakte opa, de maagd... . De confrontatie op het einde is ook een aaneenschakeling van rare scènes en dan zwijgen we maar van de eenvoudige slotscène op het bankje. 5/10

avatar van Kondoro

Kondoro

Inderdaad, ik had ook wel wat betere verwachtingen bij deze film maar achteraf is het me toch allemaal wat tegengevallen. Het had ook inderdaad ook op veel fronten beter gekund maar het had ook wel wat leuker mogen zijn, de grappen sloegen niet aan en maakte de film nogal smakenloos om naar te kijken. Het horrorelement was wel een leuke toevoeging maar op zich was zelfs dat niet bijzonder te noemen, er kwam wat dat betreft maar weinig horror in voor.

Het verhaal duurde in mijn ogen toch iets te lang, waardoor er toch de nodige concentratie nodig was die ik niet had. Het verhaal gaat over een priester die opzoek gaat naar de geboorteplek van één of andere demoon, iets wat in iedergeval niet van deze aardbodem komt. Hierbij zoekt hij de hulp van metalhead José María en met z’n tweeën komen ze stukje bij stukje dichter bij de geboorteplek.

De metalheads waren een leuke toevoeging, zeker omdat deze wereld er vaak ‘donker’ uitziet. En aangezien ik zelf ook een metalhead ben vind ik het altijd wel leuk als dit soort elementen er in worden gestopt. En buiten het leuke begin om, is hij samen met het concept nog wel leuk maar voor de rest word het nergens echt bijzonder. Nee, flinke tegenvaller zeker na de vele hoge cijfers van o.a. hier op MM, imdb en Letterboxd. Hier had ik véél meer van verwacht en hij komt die niet na. Álex de la Iglesia doelt iets te veel op de slechte humor en het donkere aspect van de film, beiden slaan niet in als een bom en zoals ik hierboven ook al las: als een komedie film niet leuk is, is de film zeker niet geslaagd!

avatar van Basto

Basto

Weer een heerlijke energieke en knotsgekke film van La Iglesia. Ik hou hier erg van. Zijn wereld wordt bevolkt door idiote personages die vaak in sneltreinvaart voorbij vliegen. Het verhaal, ach daar draait het niet echt om, maar het biedt wel een platform voor de nodige schokkende en hilarische situaties.

Overigens een schitterende 4k uitgave van Severin. Ik zag de film ooit op dvd en was toen minder enthousiast. Dat was ook een zeer beperkte morsige transfer. De film is nu veel levendiger en dat past m goed.

avatar van Shadowed

Shadowed

Ach.

De la Inglesia lijkt zich vooral op projecten te storten die koste wat het kost niet op andere films willen lijken. Met zijn latere films weet dat ook aardig te lukken, maar bij Day of the Beast hebben tegenwoordige films deze wel een beetje ingehaald. Misschien dat daarom de humor niet echt wilde werken voor me, want het liet me koud.

Het eerste gedeelte van de film is vooral komedie. Komedie die een beetje aan de staarten trekt van allerlei soorten scenario's. Het acteerwerk waarmee de grapjes worden afgeleverd is niet briljant, maar enkele stukjes zijn wel erg leuk uitgedacht. Tot een lach kwam het niet, maar ik kon sommige scenes zeker waarderen. Aangezien de eerste helft van de film vol zit met dezelfde soort humor, gok ik dat de film snel zal aanslaan bij kijkers die het kunnen waarderen.

Je zou denken dat een film met een look die zo lelijk en goedkoop is als deze niet de capaciteit zou hebben om later nog uit te halen qua schaal, maar niets is minder waar. We krijgen namelijk een finale die best spectaculair te noemen is, maar tegen de tijd dat deze aanbreekt was ik al verveeld geraakt door de eerste helft. Ik heb natuurlijk wel genoemd dat het humor is die soms aansloeg, maar verder liet het me erg koud.

Zo streeft de film langzaam maar zeker de speelduur door. Soms vermaakt het, de finale heeft z'n momenten, maar al dat gedoe van de priester in de eerste helft was na enige tijd diep vermoeiend. Dan maakt het ook weinig verschil meer of ik vind dat de grappen goed zijn geschreven of niet. Ach, leuk als anderen hier dan wel weer van kunnen genieten zeg ik maar.

avatar van shrink

shrink

• 1988 berichten

Begon aardig, maar op een gegeven moment vond ik het maar een irritante film. Nee niet mijn ding.