La Aldea Maldita (1930)

Spanje

geregisseerd door Florián Rey
met Carmen Viance, Pedro Larrañaga en Amelia Muñoz

Een boerenechtpaar vecht voor een beter economisch bestaan. Hun grootste problemen bestaan uit de zware stormen waar ze mee te maken krijgen. Als er dan ook nog een kind op komst is lijken er zware tijden aan te breken...

Ik durf het bijna niet op te schrijven,maar deze film duurt integraal 59 minuten....ojalá dat ze hem niet nu in een gerestaureerde versie van 78 minuten uitbrengen.
Ter zake:enige Spaanse silent met klassieke status(en dan ook opgenomen in de beruchte lijstjes ) over mensen voor wie er zware tijden losbarsten.Het vervloekte dorp is een vlek in Castilie(omg. Segovia) waar de oogsten jarenlang mislukken door een combinatie van droogte afgewisseld met onweders.
De keurig sociaal bewogen Rey schildert ons een grapes of wrath- achtig verhaal over hoe het hele dorp vervolgens wegtrekt naar betere oorden,behalve dan de figuur met de duidelijk allegorische naam Juan Castilla.Een hidalgo als Don Quijote,en al even stijfkoppig.Rey toont hier zijn maatschappijkritiek door JC voor te stellen als iemand met een achterhaalde erecode die het weigert de realiteit onder ogen te zien,net als heel reactionair Spanje.
Vervolgens krijgen we een voorspelbaar melodrama voorgeschoteld over een gevallen jongedame(de vrouw uit het echtpaar waar de synopsis het over heeft),nog meer stijfkoppigheid,verstoting,zonde,berouw en verzoening.
Cinematografisch is het overwegend zeer sober,maar het meest opvallend zijn 2 expressionistische sequenties waarvan er 1 krek een letterlijk citaat is uit Nosferatu van Murnau.

Het acteerwerk is in deze late silent uit de jaren 30 reeds understated,zonder theatraliteit(muv die vriendin van de heldin).
Rey geeft overigens geen expliciete kritiek op instituten als de kerk of de feodale orde,hij mocht dan ook onder Franco een gesproken remake maken die naar het schijnt uiterst mediocre is.

kappeuter (moderator)
pippo il buffone schreef:

Ik heb de speelduur even aangepast. Je mag een volgende keer ook zelf een correctie indienen door op de corrigeren-knop te klikken.
58 minuten volgens Wikipedia:
La aldea maldita (1930) - Wikipedia, la enciclopedia libre - es.wikipedia.org