Údolí Vcel (1968)

Alternatieve titel: Valley of the Bees

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Frantisek Vlácil
met Petr Cepek, Jan Kacer en Vera Galatíková

Ondrej wordt naar een religieuze orde gestuurd als zijn vader met een véél jongere bruid gaat huwen. Hij krijgt de zeer strenge monnik Armin als mentor. Ondrej ontsnapt op een dag als hij wordt gestraft voor een vergrijp van niets. Hij keert terug naar huis om zijn stiefmoeder te verloven, die inmiddels weduwe is geworden. Armin duikt echter plotseling op om Ondrej weer te claimen voor de orde.

avatar van Baggerman
Tja, het kon ook bijna niet misgaan, want sinds ik Ivanhoe zag als kind heb ik een zwak voor films en series over de Middleeuwen.

Een gelikt uitziende film van Vlácil. Net als in Marketa Lazarova mooie lokaties en wéér mooie requisieten. Maar qua mooiheid van de shots beduidend minder.

Het plot is wat lauw, maar goed te volgen en door de korte speelduur verveelt de film niet.

avatar van Nephilim
Mooie middeleeuwen film die me bij vlagen deed denken aan Ingmar Bergman.

Erg mooi gefilmd en goed geacteerd met een onderhoudend verhaaltje over kruisridders en religie.
Maar het gene wat de meeste indruk op me maakte was de sfeer. Op de een of andere manier had de film een haast surrealistische dromerige sfeer.
Mooi open einde ook.

avatar van trebremmit
Mooie film inderdaad met bijzonder camerawerk en een droevige sfeer. Bij de dvd zit een boekje met wat meer info over de film, die zal ik nog eens doorlezen want er zit aardig wat symboliek in.