Atmen (2011)
Genre: Drama
Speelduur: 94 minuten
Alternatieve titel: Breathing
Oorsprong:
Oostenrijk
Geregisseerd door: Karl Markovics
Met onder meer: Thomas Schubert, Karin Lischka en Gerhard Liebmann
IMDb beoordeling: 7,0 (3.080)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 8 november 2012
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Atmen
De 18-jarige Roman Kogler zit een straf uit in de jeugdgevangenis. Hij heeft al de helft van zijn straf uitgezeten en krijgt de kans om voorwaardelijk vrij te komen, maar z'n toekomst ziet er niet rooskleurig uit. Hij heeft geen familie en lijkt niet opgewassen tegen de samenleving. Na vele mislukte pogingen vindt hij een baan bij het gemeentelijke mortuarium in Wenen. Op een dag wordt hij geconfronteerd met een dode vrouw die zijn familienaam draagt. Hoewel al snel blijkt dat het niet zijn moeder is begint hij voor het eerst over zijn verleden na te denken en gaat hij op zoek naar zijn moeder.
Externe links
Acteurs en actrices
Roman Kogler
Margit Kogler
Rudolf Kienast
Walter Fakler
Gerhard Schorn
Mona
Jürgen Hefor
Leopold Wesnik
Richter
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 74285 berichten
- 5917 stemmen
Geselecteerd voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Speelfilm.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Sterk. Geen hele originele film, maar wel stijlvol en met compassie gemaakt.
Het sounddesign valt meteen op, erg krachtig en zorgt ervoor dat je in de film wordt gezogen. Sowieso wel iets dat me bij Oostenrijkse films vaker positief opvalt. Ook de neo-klassieke score is fraai en laat de film niet inkakken als het daar wel wat naar neigt. Vanaf de opening is daarnaast duidelijk dat Markovics niet bang is om de camera wat langer te laten staan. Statisch camerawerk wisselt hij perfect af met meer trage stijlvolle bewegingen. Het statische vind ik ook weer typisch Oostenrijks ogen, zoals Seidl en Haneke dat ook zo effectief toepassen. Worden verder ook af en toe mooie hoeken gemaakt en de locaties dragen bij aan de robuuste look die de film heeft. De jonge hoofdrolspeler is geknipt voor zijn rol als jeugddelinquent en komt dus erg geloofwaardig over. De regisseur laat zien dat er niks mis is met deze jongen, en toont meerdere malen zijn humane kant. Gelukkig wordt dit redelijk subtiel gedaan en wordt niks opgeklopt of overgedramatiseerd. Ook de maatschappijkritiek komt naar voren, maar wordt nergens irritant opdringerig naar je hoofd gesmeten. De omgeving van Roman is eerst licht vijandig, maar wordt naar het einde toe steeds vriendelijker. Roman komt dan uiteindelijk ook in het reine met zichzelf en lijkt zijn situatie te accepteren.
Movie-Addicted
-
- 2221 berichten
- 3435 stemmen
Acteerwerk buitengewoon goed, verhaal zelf vond ik persoonlijk wat magertjes.
*3
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Het verteltempo vergt het nodige van de kijker bij het zien van dit troosteloze, deprimerende sociaal realistische drama. Een rustige, bedachtzame, statische, maar ook intense karakterstudie onder het motto: "wat is er nodig om boven de grootste fout van je leven uit te komen?". De film kent verhoudingsgewijs weinig woorden.
sinterklaas
-
- 11715 berichten
- 3265 stemmen
Vanaf 8 november in de bioscoop (Contact film)
En pas in 2028 op dvd.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Interessant, maar het haalt emotioneel niet het niveau van een vergelijkbare film als Boy A.
3*
adso
-
- 472 berichten
- 9711 stemmen
Begrijp achteraf dat ik gisteravond het laatste witte doek van deze film in ons land
heb mogen bewonderen; de 94 minuten vlogen voorbij!
Zinema (crew films)
-
- 10205 berichten
- 7058 stemmen
Criminele clou.
Dit Oostenrijkse drama over een 18-jarig jochie dat de kans krijgt om voorwaardelijk vrij te komen blinkt niet uit door middel van een origineel verhaal. Je zou zelfs kunnen stellen dat een en ander best een beetje standaard is. De uitvoering is dat gelukkig niet. Verre van zelfs en dat maakt van 'Atmen' een prettige zit, ondanks de dosis ellende die langzaam op de kijker wordt afgevuurd. Door het trage tempo krijgt het verdriet extra veel kans om in te werken.
De titel refereert aan een traumatische gebeurtenis die, intelligent verpakt, als clou voorbijkomt. Uiteraard achteraf, maar daarom niet minder heftig. Sowieso is het al snel duidelijk dat de jongen voor het leven getekend is door de criminele daad die hij heeft begaan. Iets waar verder niet teveel op wordt ingegaan, omdat er vooral op het nu wordt gefocust. Het heden waarin het thema 'dood' nog steeds heerst en die voor een bijzondere invalshoek zorgt.
Zeer goed.
Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.
wendyvortex
-
- 5079 berichten
- 7177 stemmen
In hyperrealistische Seidl-stijl gefilmde story in kil winters Wenen.
Wegens doodslag in jeugddetentie zittende hoofdpersoon vindt een baantje bij de Weense lijken-ophaaldienst...en wat eerst een vuil naar baantje lijkt krijgt plots een prachtige omslag die in één scene die hele Japanse film "Departures" overtreft.
Verder ook nog een mooie (of herkenbare) scene in de lokale IKEA en sluikreclame voor Stiegl-bier.
gerper
-
- 36 berichten
- 44 stemmen
Integer gemaakt en gespeeld coming of age drama! Door kleurstelling van de film en het cameragebruik maakt de kijker bijna deel uit van de film. Eenzaamheid, vooroordelen, het zoeken naar je eigen identiteit en het vinden van medemenselijkheid, begrip en vooral hoop op een beter leven zijn de uiteindelijke leidraad van de film. Super in al zijn eenvoud en knap gemaakt!
Een dikke 4,5
cantforgetyou
-
- 1808 berichten
- 1574 stemmen
Zeer goede film. Ik vond dat de jongen goed acteerde. Ook de rest van de acteurs. Het treurige weer in Wenen speelde ook mee met de sfeer die neergezet werd. Prachtig gewoon.
mayhemblik
-
- 1389 berichten
- 731 stemmen
Integer gemaakt en gespeeld coming of age drama!
Ik denk dat hij voor hij in de cel belandde al een heel leven achter de rug had dus een echte coming of age vond ik het niet.
Verder ben ik het bijna met jouw stukje eens behalve je sterren-cijfer want ik geef er 3***
(En dan hier mijn spoilerloze stukje voor degene die hem nog niet heeft gezien) Mooie rustige film
maar niet zo grauw en deprimerend als gehoopt na het lezen van enkele stukjes hierboven. (dat klinkt wel raar trouwens dat hópen op ellende want ik gun het niemand, hoewel ik weet trouwens wel een paar mensen op deze wereld die ik niet zou missen mocht er wat met ze gebeuren )
Erg goed geacteerd en een aardig verhaal.
Ik had een beetje gehoopt op een soort van ''Hundstage'' , ''Import/Export of ''Funny Games'' maar dat niveau haalde deze film voor mij niet. (alsof alle films uit Oostenrijk opeens goed zijn, gelukkig zijn ook niet alle mannetjes uit Oostenrijk hetzelfde want dat ene kleine opgewonden standje was toch echt wel genoeg me dunkt)
En dan nu met zo een gezwinde spoed naar mijn bedstee dat het geluid pas zal arriveren net als ik een beetje begin te soezen zodat ik wakker schrik en dan lekker een filmpje kan gaan kijken.
scorsese
-
- 12412 berichten
- 10563 stemmen
Goeie film over een jongen uit een jeugdgevangenis die gaat werken bij een mortuarium. Een mooi, ingetogen drama met een rustig tempo en statisch camerawerk. Beetje bij beetje wordt het verhaal achter deze jongen duidelijk. De scenes met de lijken zijn respectvol, boeiend en indringend. Een goed acteerdebuut van Thomas Schubert en een goed regiedebuut van acteur Karl Markovics.
sinterklaas
-
- 11715 berichten
- 3265 stemmen
Het leven van een jonge gedetineerde, uitzichtloos als fuck!
We hebben het over de rebelse Roman Kogler, een 19 jarige jongen die zijn straf uitzit in een jeugdgevangenis. Hij krijgt echter kans op vrijheid door voor de maatschappij te gaan werken, maar ook dat verloopt niet altijd even rooskleurig. Als kijker voel je toch zeker wel de troosteloosheid en uitzichtloosheid van Roman, en probeer je toe te werken naar de scene waarin eindelijk bekend word gemaakt wat hij nou voor misdaad heeft begaan, maar ook met zijn nieuwe baantje bij het montiarium, wat toch een flinke depressie opwekt waarbij het lastig is om een keuze te maken wat je nou werkelijk van Roman moet vinden. Tussen al die troosteloosheid ook nog eens dag in dag uit in aanraking komen met overleden mensen, en dan ook de botheid en het cynisme van de huidige medewerkers, ja... de regisseur weet het wel vakkundig in elkaar te zetten. Het is in iedergeval toch iets wat je niet wilt meemaken, want ik denk dat de reacties van iedereen in jou omgeving nog wel stuitender zijn dan de gevangenismuren zelf. De twee uitkomsten, wanneer blijkt dat Roman's daad al die tijd zelfverdediging was, en dan al helemaal de scene's en de twist met zijn moeder waren meedogenloos.
Het mooiste scene van de film vond ik die ontmoeting met dat meisje in de trein, waarbij ik als kijker ook een klein lichtpuntje en een opluchting op korte termijn voelde, tussen alle hopeloosheid en somberheid in de film. Markovics probeert overigens opvallend genoeg ook mee te liften met Seidl en Haneke, of deze stijl kunnen alleen de Oostenrijkers maken.
Hele bijzondere, realistische maar absoluut geen vrolijke film.
4,0*
Robi
-
- 2424 berichten
- 2477 stemmen
Film over een jonge gedetineerde die zijn leven op de rit probeert te krijgen en een baan vindt bij een begrafenisondernemer. De film begint sober en afstandelijk, maar toch is dat niet storend omdat het wel past bij de hoofdpersoon. Gaandeweg bouwt de film mooi op en krijgen we toch steeds meer te weten over de jongen. Goede film, knap en evenwichtig geregisseerd.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Gezien de diverse loftuitingen is deze film mij heel erg tegengevallen. Het is een somber en sober psychologisch drama over een zwijgzame, jonge gedetineerde, van wie je nauwelijks iets weet en aan het eind van de film niet veel wijzer geworden bent. De film is aanvankelijk niet vooruit te branden en wordt pas een beetje interessant wanneer de moeder ten tonele verschijnt. Maar ook vanaf dat moment wordt de relatie tussen de jongen en zijn moeder amper uitgewerkt. Op een bekentenis van de moeder na blijft het veel te veel aan de oppervlakte.
Interessant, maar het haalt emotioneel niet het niveau van een vergelijkbare film als Boy A.
Movsin
-
- 8050 berichten
- 8283 stemmen
Somber drama over een pechvolle jongere. Wat zijn tegenslagen inhielden viel wel min of meer te vermoeden, maar wordt pas tegen het einde enigszins verduidelijkt.
De werkzaamheden rond het mortuarium zijn bepaald onaantrekkelijk en verhogen nog de beklemming die rond deze film hangt.
Wel een thema dat de aandacht verdient, maar stoorde me toch wel aan een en ander, zoals het herhalen van bepaalde scènes. De onderzoeken na iedere verlofdag, als voorbeeld.
Fisico (moderator films)
-
- 9692 berichten
- 5266 stemmen
Atmen is mijn eerste Oostenrijkse ervaring. Markovics produceerde een sobere stillistische prent waarvan weinig positivisme uitstraalt. Centraal staat de jonge Roman, een jeugddelinquent, die stilaan mag uitkijken naar zijn vervroegde vrijlating. Hij gaat op zoek naar een baantje en komt uiteindelijk uit bij een uitvaartbedrijf. De reden waarom hij dit koos is me minder duidelijk. Wel geeft het een boeiende en harde inkijk. De lijkverzorging deed me overigens denken aan de sterke Japanse film Okuribito (2008) (een aanrader overigens).
De film straalt weinig levensvreugde uit en de beperkte relaties die Roman heeft zijn hard en somber. Geen vrolijke meid die naast zijn zijde staat, hoewel die mogelijkheid er wel degelijk was in de trein. Lekker realistisch dus, want die vriendschappen groeien niet aan de bomen zoals zo vele films - zelfs kwaliteitsfilms- dikwijls laten uitschijnen. De contacten met zijn moeder zijn eveneens weinig hoopvol, confronterend zelfs. Sterk verhaal, alleen had ik hier en daar het gevoel bij een aantal plotlijnen dat er te weinig diepgang of uitdieping was. Atmen is een erg statische film en kent ook beperkte dialogen. Het is een no nonsense film, rauw en reëel. Mooi!
Fransman
-
- 2907 berichten
- 2198 stemmen
Dit viel me niet mee. Ben drie keer opnieuw aan deze film begonnen, en heb hem uiteindelijk uitgekeken. Had zomaar een film van Ulrich Seidl kunnen zijn, maar die maakt betere films. Toch ook hier een voorbeeld van het 'hyperrealisme', van wat je de Oostenrijkse school zou kunnen noemen. Film laat m.i. te veel gaten vallen. Ook de ontmoeting met de moeder komt niet uit de verf en voegt weinig toe. Het slot vond ik nogal mager. Toch is het geen slechte film, in die zin dat het laat zien met hoe weinig hoop en gereedschap jonge mensen in het leven staan. Daar word je niet vrolijk van.
Het laatste nieuws
'Flight Risk' vanaf deze week te zien in de bioscoop, Regisseur Chris Columbus is enthousiast over aankomende 'Harry Potter'-reboot | MovieMeter Recap
'Billy Elliot' wordt morgenavond (22 januari) uitgezonden: 'Heel de film lang met een grote glimlach op mijn gezicht'
'The Brutalist'-regisseur Brady Corbet verdedigt AI-gebruik: 'Dit was een handmatig proces'
A24 deelt onheilspellende eerste trailer voor aankomende horrorfilm 'Opus' met John Malkovich
Bekijk ook
Údolí Vcel
Drama, 1968
4 reacties
Dalpaengee eui Byeol
Documentaire, 2011
10 reacties
Jodaeiye Nader az Simin
Drama, 2011
168 reacties
Animals Are Beautiful People
Documentaire / Komedie, 1974
55 reacties
Il Y A Longtemps Que Je T'Aime
Drama, 2008
135 reacties
Metro Manila
Drama / Misdaad, 2013
42 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.