• 12.920 nieuwsartikelen
  • 169.035 films
  • 11.073 series
  • 31.730 seizoenen
  • 629.242 acteurs
  • 196.140 gebruikers
  • 9.176.627 stemmen
Avatar
 
banner banner

Atmen (2011)

Drama | 94 minuten
3,30 116 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 94 minuten

Alternatieve titel: Breathing

Oorsprong: Oostenrijk

Geregisseerd door: Karl Markovics

Met onder meer: Thomas Schubert, Karin Lischka en Gerhard Liebmann

IMDb beoordeling: 7,0 (3.080)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 8 november 2012

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Atmen

De 18-jarige Roman Kogler zit een straf uit in de jeugdgevangenis. Hij heeft al de helft van zijn straf uitgezeten en krijgt de kans om voorwaardelijk vrij te komen, maar z'n toekomst ziet er niet rooskleurig uit. Hij heeft geen familie en lijkt niet opgewassen tegen de samenleving. Na vele mislukte pogingen vindt hij een baan bij het gemeentelijke mortuarium in Wenen. Op een dag wordt hij geconfronteerd met een dode vrouw die zijn familienaam draagt. Hoewel al snel blijkt dat het niet zijn moeder is begint hij voor het eerst over zijn verleden na te denken en gaat hij op zoek naar zijn moeder.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74285 berichten
  • 5917 stemmen

Geselecteerd voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Speelfilm.


avatar van McSavah

McSavah

  • 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Sterk. Geen hele originele film, maar wel stijlvol en met compassie gemaakt.

Het sounddesign valt meteen op, erg krachtig en zorgt ervoor dat je in de film wordt gezogen. Sowieso wel iets dat me bij Oostenrijkse films vaker positief opvalt. Ook de neo-klassieke score is fraai en laat de film niet inkakken als het daar wel wat naar neigt. Vanaf de opening is daarnaast duidelijk dat Markovics niet bang is om de camera wat langer te laten staan. Statisch camerawerk wisselt hij perfect af met meer trage stijlvolle bewegingen. Het statische vind ik ook weer typisch Oostenrijks ogen, zoals Seidl en Haneke dat ook zo effectief toepassen. Worden verder ook af en toe mooie hoeken gemaakt en de locaties dragen bij aan de robuuste look die de film heeft. De jonge hoofdrolspeler is geknipt voor zijn rol als jeugddelinquent en komt dus erg geloofwaardig over. De regisseur laat zien dat er niks mis is met deze jongen, en toont meerdere malen zijn humane kant. Gelukkig wordt dit redelijk subtiel gedaan en wordt niks opgeklopt of overgedramatiseerd. Ook de maatschappijkritiek komt naar voren, maar wordt nergens irritant opdringerig naar je hoofd gesmeten. De omgeving van Roman is eerst licht vijandig, maar wordt naar het einde toe steeds vriendelijker. Roman komt dan uiteindelijk ook in het reine met zichzelf en lijkt zijn situatie te accepteren.


avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

  • 2221 berichten
  • 3435 stemmen

Acteerwerk buitengewoon goed, verhaal zelf vond ik persoonlijk wat magertjes.

*3


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74285 berichten
  • 5917 stemmen

Vanaf 8 november in de bioscoop (Contact film)


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Het verteltempo vergt het nodige van de kijker bij het zien van dit troosteloze, deprimerende sociaal realistische drama. Een rustige, bedachtzame, statische, maar ook intense karakterstudie onder het motto: "wat is er nodig om boven de grootste fout van je leven uit te komen?". De film kent verhoudingsgewijs weinig woorden.


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11715 berichten
  • 3265 stemmen

kappeuter schreef:

Vanaf 8 november in de bioscoop (Contact film)

En pas in 2028 op dvd.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Interessant, maar het haalt emotioneel niet het niveau van een vergelijkbare film als Boy A.

3*


avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

Erg goede, hele fijne film voor de mensen die het zien.


avatar van adso

adso

  • 472 berichten
  • 9711 stemmen

Begrijp achteraf dat ik gisteravond het laatste witte doek van deze film in ons land

heb mogen bewonderen; de 94 minuten vlogen voorbij!


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 10205 berichten
  • 7058 stemmen

Criminele clou.

Dit Oostenrijkse drama over een 18-jarig jochie dat de kans krijgt om voorwaardelijk vrij te komen blinkt niet uit door middel van een origineel verhaal. Je zou zelfs kunnen stellen dat een en ander best een beetje standaard is. De uitvoering is dat gelukkig niet. Verre van zelfs en dat maakt van 'Atmen' een prettige zit, ondanks de dosis ellende die langzaam op de kijker wordt afgevuurd. Door het trage tempo krijgt het verdriet extra veel kans om in te werken.

De titel refereert aan een traumatische gebeurtenis die, intelligent verpakt, als clou voorbijkomt. Uiteraard achteraf, maar daarom niet minder heftig. Sowieso is het al snel duidelijk dat de jongen voor het leven getekend is door de criminele daad die hij heeft begaan. Iets waar verder niet teveel op wordt ingegaan, omdat er vooral op het nu wordt gefocust. Het heden waarin het thema 'dood' nog steeds heerst en die voor een bijzondere invalshoek zorgt.

Zeer goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5079 berichten
  • 7177 stemmen

In hyperrealistische Seidl-stijl gefilmde story in kil winters Wenen.
Wegens doodslag in jeugddetentie zittende hoofdpersoon vindt een baantje bij de Weense lijken-ophaaldienst...en wat eerst een vuil naar baantje lijkt krijgt plots een prachtige omslag die in één scene die hele Japanse film "Departures" overtreft.
Verder ook nog een mooie (of herkenbare) scene in de lokale IKEA en sluikreclame voor Stiegl-bier.


avatar van gerper

gerper

  • 36 berichten
  • 44 stemmen

Integer gemaakt en gespeeld coming of age drama! Door kleurstelling van de film en het cameragebruik maakt de kijker bijna deel uit van de film. Eenzaamheid, vooroordelen, het zoeken naar je eigen identiteit en het vinden van medemenselijkheid, begrip en vooral hoop op een beter leven zijn de uiteindelijke leidraad van de film. Super in al zijn eenvoud en knap gemaakt!

Een dikke 4,5


avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

  • 1808 berichten
  • 1574 stemmen

Zeer goede film. Ik vond dat de jongen goed acteerde. Ook de rest van de acteurs. Het treurige weer in Wenen speelde ook mee met de sfeer die neergezet werd. Prachtig gewoon.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

gerper schreef:
Integer gemaakt en gespeeld coming of age drama!


Ik denk dat hij voor hij in de cel belandde al een heel leven achter de rug had dus een echte coming of age vond ik het niet.
Verder ben ik het bijna met jouw stukje eens behalve je sterren-cijfer want ik geef er 3***

(En dan hier mijn spoilerloze stukje voor degene die hem nog niet heeft gezien) Mooie rustige film
maar niet zo grauw en deprimerend als gehoopt na het lezen van enkele stukjes hierboven. (dat klinkt wel raar trouwens dat hópen op ellende want ik gun het niemand, hoewel ik weet trouwens wel een paar mensen op deze wereld die ik niet zou missen mocht er wat met ze gebeuren )
Erg goed geacteerd en een aardig verhaal.
Ik had een beetje gehoopt op een soort van ''Hundstage'' , ''Import/Export of ''Funny Games'' maar dat niveau haalde deze film voor mij niet. (alsof alle films uit Oostenrijk opeens goed zijn, gelukkig zijn ook niet alle mannetjes uit Oostenrijk hetzelfde want dat ene kleine opgewonden standje was toch echt wel genoeg me dunkt)
En dan nu met zo een gezwinde spoed naar mijn bedstee dat het geluid pas zal arriveren net als ik een beetje begin te soezen zodat ik wakker schrik en dan lekker een filmpje kan gaan kijken.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12412 berichten
  • 10563 stemmen

Goeie film over een jongen uit een jeugdgevangenis die gaat werken bij een mortuarium. Een mooi, ingetogen drama met een rustig tempo en statisch camerawerk. Beetje bij beetje wordt het verhaal achter deze jongen duidelijk. De scenes met de lijken zijn respectvol, boeiend en indringend. Een goed acteerdebuut van Thomas Schubert en een goed regiedebuut van acteur Karl Markovics.


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11715 berichten
  • 3265 stemmen

Het leven van een jonge gedetineerde, uitzichtloos als fuck!

We hebben het over de rebelse Roman Kogler, een 19 jarige jongen die zijn straf uitzit in een jeugdgevangenis. Hij krijgt echter kans op vrijheid door voor de maatschappij te gaan werken, maar ook dat verloopt niet altijd even rooskleurig. Als kijker voel je toch zeker wel de troosteloosheid en uitzichtloosheid van Roman, en probeer je toe te werken naar de scene waarin eindelijk bekend word gemaakt wat hij nou voor misdaad heeft begaan, maar ook met zijn nieuwe baantje bij het montiarium, wat toch een flinke depressie opwekt waarbij het lastig is om een keuze te maken wat je nou werkelijk van Roman moet vinden. Tussen al die troosteloosheid ook nog eens dag in dag uit in aanraking komen met overleden mensen, en dan ook de botheid en het cynisme van de huidige medewerkers, ja... de regisseur weet het wel vakkundig in elkaar te zetten. Het is in iedergeval toch iets wat je niet wilt meemaken, want ik denk dat de reacties van iedereen in jou omgeving nog wel stuitender zijn dan de gevangenismuren zelf. De twee uitkomsten, wanneer blijkt dat Roman's daad al die tijd zelfverdediging was, en dan al helemaal de scene's en de twist met zijn moeder waren meedogenloos.

Het mooiste scene van de film vond ik die ontmoeting met dat meisje in de trein, waarbij ik als kijker ook een klein lichtpuntje en een opluchting op korte termijn voelde, tussen alle hopeloosheid en somberheid in de film. Markovics probeert overigens opvallend genoeg ook mee te liften met Seidl en Haneke, of deze stijl kunnen alleen de Oostenrijkers maken.

Hele bijzondere, realistische maar absoluut geen vrolijke film.

4,0*


avatar van Robi

Robi

  • 2424 berichten
  • 2477 stemmen

Film over een jonge gedetineerde die zijn leven op de rit probeert te krijgen en een baan vindt bij een begrafenisondernemer. De film begint sober en afstandelijk, maar toch is dat niet storend omdat het wel past bij de hoofdpersoon. Gaandeweg bouwt de film mooi op en krijgen we toch steeds meer te weten over de jongen. Goede film, knap en evenwichtig geregisseerd.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Gezien de diverse loftuitingen is deze film mij heel erg tegengevallen. Het is een somber en sober psychologisch drama over een zwijgzame, jonge gedetineerde, van wie je nauwelijks iets weet en aan het eind van de film niet veel wijzer geworden bent. De film is aanvankelijk niet vooruit te branden en wordt pas een beetje interessant wanneer de moeder ten tonele verschijnt. Maar ook vanaf dat moment wordt de relatie tussen de jongen en zijn moeder amper uitgewerkt. Op een bekentenis van de moeder na blijft het veel te veel aan de oppervlakte.

Redlop schreef:

Interessant, maar het haalt emotioneel niet het niveau van een vergelijkbare film als Boy A.

Daar ben ik het mee eens.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8050 berichten
  • 8283 stemmen

Somber drama over een pechvolle jongere. Wat zijn tegenslagen inhielden viel wel min of meer te vermoeden, maar wordt pas tegen het einde enigszins verduidelijkt.

De werkzaamheden rond het mortuarium zijn bepaald onaantrekkelijk en verhogen nog de beklemming die rond deze film hangt.

Wel een thema dat de aandacht verdient, maar stoorde me toch wel aan een en ander, zoals het herhalen van bepaalde scènes. De onderzoeken na iedere verlofdag, als voorbeeld.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9692 berichten
  • 5266 stemmen

Atmen is mijn eerste Oostenrijkse ervaring. Markovics produceerde een sobere stillistische prent waarvan weinig positivisme uitstraalt. Centraal staat de jonge Roman, een jeugddelinquent, die stilaan mag uitkijken naar zijn vervroegde vrijlating. Hij gaat op zoek naar een baantje en komt uiteindelijk uit bij een uitvaartbedrijf. De reden waarom hij dit koos is me minder duidelijk. Wel geeft het een boeiende en harde inkijk. De lijkverzorging deed me overigens denken aan de sterke Japanse film Okuribito (2008) (een aanrader overigens).

De film straalt weinig levensvreugde uit en de beperkte relaties die Roman heeft zijn hard en somber. Geen vrolijke meid die naast zijn zijde staat, hoewel die mogelijkheid er wel degelijk was in de trein. Lekker realistisch dus, want die vriendschappen groeien niet aan de bomen zoals zo vele films - zelfs kwaliteitsfilms- dikwijls laten uitschijnen. De contacten met zijn moeder zijn eveneens weinig hoopvol, confronterend zelfs. Sterk verhaal, alleen had ik hier en daar het gevoel bij een aantal plotlijnen dat er te weinig diepgang of uitdieping was. Atmen is een erg statische film en kent ook beperkte dialogen. Het is een no nonsense film, rauw en reëel. Mooi!


avatar van Fransman

Fransman

  • 2907 berichten
  • 2198 stemmen

Dit viel me niet mee. Ben drie keer opnieuw aan deze film begonnen, en heb hem uiteindelijk uitgekeken. Had zomaar een film van Ulrich Seidl kunnen zijn, maar die maakt betere films. Toch ook hier een voorbeeld van het 'hyperrealisme', van wat je de Oostenrijkse school zou kunnen noemen. Film laat m.i. te veel gaten vallen. Ook de ontmoeting met de moeder komt niet uit de verf en voegt weinig toe. Het slot vond ik nogal mager. Toch is het geen slechte film, in die zin dat het laat zien met hoe weinig hoop en gereedschap jonge mensen in het leven staan. Daar word je niet vrolijk van.