• 8.604.001 stemmen

Animals Are Beautiful People (1974)

Komedie / Documentaire | 92 minuten

Met onder meer: Paddy O'Byrne

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Animals Are Beautiful People

Documentaire over het leven in de Namib woestijn. Allerlei dieren worden op de voet gevolgd en toegelicht wordt hoe de kringloop hier in dit gebied verloopt.

image

avatar van GerwinF

GerwinF

Ziggy007 schreef:

Wat wordt je na het kijken van deze docu trouwens jaloers op Bernard die 4x van 'overheidsgeld' naar Afrika is geweest... ONS geld!

Goh dat je je daar moeilijk over kan maken Heeft trouwens voldoende voor het WNF gedaan dacht ik zo.

avatar van Ziggy007

Ziggy007

GerwinF schreef:

Beetje aangedikt natuurlijk

Nee, maar ik zou daar ook wel is willen rondcrossen in een jeep en met zo'n bosneger over het leven praten Mooi om te zien dat er toch nog 'vredige' plekken op aarde zijn in deze onrustige tijden.

avatar van tonydpony

tonydpony

upon follow up about the Marula fruit trees, we found that the 'intoxification' of the baboons and other animals was man-induced (see wildwatch.com). It is impossible for elephants and baboons to become intoxicated eating this fruit, though people harvest it for this purpose. There is evidence of other manipulation in the movie (the possible burning of a huge bird condominium). I abhore that people would abuse the animals in these or any other ways.

Due to its well-known alcoholic capacities, rumours abound as to the Marula''s intoxicating effects on wild animals. While elephants and baboons both relish the fruit, the former would need to consume prodigious amounts of already fermenting fruit for it to have even the mildest impact, and since these huge animals drink up to 160 litres of water a day, there would anyway be a major diluting effect. Interestingly, examination of fresh elephant dung show that less than ten percent of Marula fruits are actually ''processed'' in any way - most fruit passes through the digestive tract intact.

Observations on baboons suggest that they prefer fresh Marula fruit and because the pulp is digested and the seeds passed within a 24-hour period, fermentation is impossible. The infamous scene in a popular movie from the 1970s - Jamie Uys'' ''Beautiful People'', which depicted a troop of obviously drunken baboons in and under a Marula tree, was clearly man-induced and would today be outlawed in terms of animal cruelty."

avatar van Ziggy007

Ziggy007

Des te mooier toch? Zolang het maar niet te ver doorschiet. Een beetje manipulatie moet best kunnen, ook deze vorm. Er zijn echter grenzen.

Want dit is het enige mag ik hopen? Anders wordt het idd meer een film ipv documentaire

avatar van Da Jando

Da Jando

(the possible burning of a huge bird condominium)

Ziggy007 schreef:

Des te mooier toch?

Hoop niet dat dat waar is, zoiets zou wel erg verschrikkelijk zijn alleen om je documantaire wat interessanter te maken.

Daarnaast zijn de meeste dingen toch gewoon waarheidsgetrouw? Misschien wat aangedikt door slimme montage en leuke geluidjes, maar de meeste gebeurtenissen kloppen toch gewoon?

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11988 berichten

tonydpony schreef:

Maar acht verschillende diersoorten op een drijvend stukje schors plaatsen gaat me wat ver'

Waarom moet dit in scene gezet zijn? Die das, die slang en die andere dieren leven allemaal in dat gebied. Als er dan plotseling wateroverlast is, is het logisch dat ze iets drijvends opzoeken. Zou jij dat niet doen, dan?

Ook na enig opzoekwerk blijkt het fragment met de dronken dieren ook geënsceneerd en gemanipuleerd. Dat er kleine dieren lichte gevolgen hebben van rottend fruit klopt. Maar een olifant, giraf of andere getoonde dieren zulen geen vreemde gevolgen hebben van dit fruit, aangezien zij nooit de nodige hoeveelheid zullen verorberen. Men spreekt op verschillende fora van het opzettelijk dronken voeren van deze dieren.

Dit zou inderdaad heel goed in scene kunnen zijn gezet, maar het is wel degelijk een feit dat dit fruit, als het overrijp is en uit de boom valt, dieren dronken kan maken. Het suiker in de fruit wordt in het lichaam omgezet in alcohol namelijk.

Maargoed, sommige dingen zijn wellicht geënsceneerd. Dat is jammer en onnodig. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, want regisseur Jamie Uys wordt nog wel eens "omstreden" genoemd, waarom weet ik nog niet....

Maar wat toch overheerst zijn de mooie en leuke beelden van de flora en fauna in de Namib en de Kalahari.

Die "Dodenmars der baby-pelikaantjes" op het einde vond ik wel triest hoor

avatar van snuitje

snuitje

Ik vond hem 27 jaar geleden al geweldig en dat is ie nog steeds.

Meestal zie je alleen maar de ellende en hardheid van de wildernis.

Nu ook eens de schoonheid.

avatar van Noeria

Noeria

Ik zou graag deze film ook willen bestellen.

GerwinF (helemaal hieer bovenaan) had het over dat ie 6 euro was en te bestellen bij dvdsoon (thema1)

Ik ben net nieuw op deze site... wat hierboven staat (dvdsoon...) is dat op deze site? En zo ja waar??? Ik krijg alleen de film Beautyfull people te zien en dit is een hele andere.

Kan iemand mij hiermee helpen? Wil hem wel Nederlands ondertiteld.

Alvast bedankt.

avatar van GerwinF

GerwinF

Hij is nu wel wat duurder op dvdsoon, maar deze heeft uiteraard geen nederlandse ondertiteling.

zie: http://www.dvdsoon.com/show-ti...

avatar van tsjidde

tsjidde

GerwinF schreef:

Hij is nu wel wat duurder op dvdsoon (..)

Zegge en schrijve (volgens de koers van vandaag):

€ 7,22 incl. verzending.

Ik heb hem zojuist gekocht, dus ík kan het weten .

avatar van ex_uva

ex_uva

Lijkt een beetje op The Gods Must Be Crazy...

avatar van Hannibal

Hannibal

ex_uva schreef:

Lijkt een beetje op The Gods Must Be Crazy...

Moet je tegen Jamie Uys zeggen

avatar van grovonion

grovonion

• 2096 stemmen

Of er nu dingen in scene zijn gezet of niet. Dit is en blijft geniaal.

avatar van bisse

bisse

GEWELDIG...gemanipuleerd of niet.....ik weet niet eens of ik er in dat geval een halve ster bij zou doen of juist eraf zou halen. Who cares...tijdloze entertainment deluxe.

****

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Net gekeken, en net zoals bij The Gods Must Be Crazy af en toe in een deuk gelegen. Heerlijke taferelen, zoals die 'dronken' dieren en acrobatische apen. Uiteraard is de film voorzien van passend commentaar, zoals het alleen in de jaren '70 kan. Mooie beelden trouwens, van een bloemrijk afrika tot en met een droge zandvlakte. Toch jammer dat de hyena en de rups keihard werden gediscrimineerd in deze film! Maar zeker een dikke 4*, want niet elke natuurfilm laat me van de bank af rollen van het lachen.

avatar van ollyh

ollyh

hoi

Wie heeft de film Animals Are Beautiful People van Jamie uys in het bezit of waar kan ik de film kopen heb wel al fragmenten gezien maar niet de komplete film wie o wie graag reactie

m.vr.gr

olly

Legan

Natuurlijk gedateerd en de montage is soms matig (hetzelfde stukje achter elkaar of in reverse, dubbele snelheid, etc...), maar toch was het best vermakelijk. En ik heb zo'n vermoeden, zeg maar gerust 100% zekerheid, dat er bepaalde zaken in scène zijn gezet of op zijn minst in gang gezet door de maker. Maar manipulatie is iets waar ik al aan gewend ben. En hoewel het niet altijd kon boeien, was het toch wel jammer toen het afgelopen was.
Toch was er één scène waar ik mij zeer aan irriteerde. Namelijk het stuk waarin door één druppel water een heel vogelhuis in brand vliegt. Ik kan heel wat hebben, maar het opzettelijk in brand steken van een bewoond vogelhuis met vele tientallen vogels erin gaat mij veels te ver. Maar gezien de hoge waardering van anderen, is het misschien een aardig idee om deze docu toe te passen op mensen. Altijd al eens willen zien of het in de fik steken en uit laten branden van een flat vol gezinnen ook zo leuk is . En totdat iemand mij van het tegendeel kan bewijzen, blijft de volgende score staan...

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Je weet helemaal niet of ze dat vogelnest opzettelijk in de fik hebben gestoken, dus dat cijfer wat je geeft is grotendeels gebaseerd op aannames, en dus flauwekul.

PM me maar over die brandende flats met gezinnen erin. Ik heb genoeg (zelfgeschoten) filmmateriaal. Je komt helemaal aan je trekken, gegarandeerd!

Pastichio Rocker schreef:

Je weet helemaal niet of ze dat vogelnest niet opzettelijk in de fik hebben gestoken, dus dat cijfer wat je geeft is grotendeels gebaseerd op aannames, en dus flauwekul.
Pastichio Rocker schreef:

Geen wonder dat je deze film zo hoog waardeert. Maar PM mij maar als het je wat persoonlijker treft; kijken of dat het dan ook lachen is.

Maar genoeg flauwekul. Aangezien geen van beiden erbij waren, is 100% zekerheid onmogelijk. Alleen wat is de kans dat:

- zoiets gebeurt (zeldzaam)

- er ook nog een filmploeg 'toevallig' bij is (nog zeldzamer)

- met een camera alvast ingezoemd op de juiste druppel (nog zeldzamer)

Het is gefilmd zonder dat er überhaupt sprake van was dat zoiets zou gebeuren. Maar zet daar nu tegenover de kans dat het door de crew in scène is gezet, wetende dat andere scènes, ontmoetingen, gebeurtenissen, ... te toevallig zijn om waargebeurd te zijn. Het is zeer aannemelijk dat in ieder geval diversen daarvan ook in scène zijn gezet of zelfs geïnitieerd (net als zaken bij zijn andere films). En dan is het na zoiets een kleine stap naar zo'n huisje.

Ik zou zeggen, uit de losse pols zeggende, dat de kans dat zoiets uit zichzelf is gebeurd, kleiner dan 0,01% is en de kans dat de natuur een handje is geholpen, meer dan 50% is.

avatar van Hannibal

Hannibal

Jamie Uys is zo'n beetje de Steve Irwin van Zuid Afrika op het gebied van respect voor dieren en hij zou nooit opzettelijk vogelnestjes in brand steken.

Legan

Na wat 'huiselijke' discussie en de scène nog eens opzettend, de score verhoogt naar 3,0*. Dat het in scène is gezet en aangestoken is door 'de makers', is wat mij betreft bewezen zonder enige twijfel. Maar de verklaring dat het nest mogelijkerwijs verlaten was (inclusief wat heen en weer gesteggel met argumenten), is voor mij voldoende reden om Jamie Uys het voordeel van de twijfel te geven.

avatar van Spetie

Spetie

Een op momenten erg leuke documentaire over het leven van diverse dieren in een Afrikaanse woestijn, waarbij er ook nog een aantal lokale mensen gevolgd worden.

Dat er her en der het een en ander gemanipuleerd is of niet, zoals hier een discussie was, zal best op sommige punten zo zijn. Persoonlijk vind ik dat niet zo vervelend. Het leuke aan deze documentaire is vooral dat de insteek zo enorm positief is, en dat diverse dieren op een leuke manier getoond worden.

Visueel is het dan misschien best verouderd, maar de gedragingen van de dieren zijn tijdloos. Zo vond ik het erg leuk om te zien hoe twee verschillende dierensoorten elkaar helpen om honing te vinden en uiteindelijk de buit met elkaar delen. Ook die lachvogel, die telkens de dieren waarschuwt voor jagers, was bijzonder grappig.

Leuke documentaire dus, waarbij ik vooral de niet zo serieuze benadering goed kan waarderen.

avatar van T.O.

T.O.