Ma Ma (2015)

Spanje / Frankrijk

geregisseerd door Julio Medem
met Penélope Cruz, Luis Tosar en Asier Etxeandia

Magda (Penélope Cruz), een werkloze lerares, krijgt de diagnose borstkanker te horen. Zij reageert erop door al haar innerlijke kracht naar buiten te halen, zelfs op momenten dat dit een onmogelijke opgave lijkt. Met haar dappere en optimistische gevecht schept ze binnen een hele moeilijke situatie ruimte voor een lach en kwetsbaar geluk.

kappeuter (moderator)
Bij Julio Medem:

Na lange tijd weer een nieuwe Medem in pre-productie:
Ma Ma (2014) - imdb.com

Penelope Cruz, Julio Medem Team on 'Ma ma' | Variety

kappeuter (moderator)
De nieuwe Julio Medem!
Na Lucía y el Sexo is hij een beetje de weg kwijt geraakt, hopelijk is dit een soort van comeback.
Alleen jammer van Penélope Cruz. Nogal overdreven actrice die steeds dezelfde rol opnieuw speelt, maar wie weet valt het mee.

Vanaf 17 december in de bioscoop (Cinéart)
EDIT: release uitgesteld: t.b.a.

avatar van arno74
Ben erg benieuwd. De titel "Ma Ma" staat voor het Spaanse woord "mama", wat in dit geval borst betekent.

Hm. ben juist wel blij met Cruz.

avatar van arno74
Medem trakteert ons op zo'n film waar je achteraf in je stoel naar de aftiteling blijft staren. Een lach, een traan, een kippevelmoment, het zit er allemaal wel in, zonder dat het een sentimenteel gedoe wordt. Het thema is vrij conventioneel en biedt weinig ruimte voor de mystieke/poëthische beelden die Medem graag in zijn films stopt, maar de ruimte die er is weet Medem wel te gebruiken. Hij slaagt er ook in om aan het conventionele een fraaie draai te geven en wist me als kijker zo nu en dan te verrassen.

Door de Spaanse filmcritici is de film vrij kil ontvangen, geen idee waarom, want de recensies die ik heb gelezen kan ik niet delen. De film zou "een tranentrekker", "zonder excentrieke personages", "geforceerd" en "onlogisch" zijn (knap als je vooral logica zoekt in de films van Medem, of eist dat het met zo'n thema excentrieke personages bevat...). Zoals gezegd kan ik die kritiek niet delen, de intentie van Medem is om een soort ode aan het leven en aan vrouwen/moeders te maken ("mama" betekent zowel moeder als borst in het Spaans), en daar is hij met dit drama in geslaagd.

Penélope kruipt in de huid van Magda en laat zien dat ze ook moeilijke rollen onder de knie heeft, de film draait om haar personage en staat of valt dus met haar prestatie. Een Goya-nominatie zit er wel in, want op een gegeven moment zit je naar een onherkenbare Penélope te kijken, ver weg van de typetjes uit romantische komedies die ze vaak speelt.

Medem heeft gezegd dat je je door de film onbevooroordeeld mee moet laten voeren, en dat is een goede tip (jammer dat de professionele filmcritici zijn advies niet volgden). Het duurt even voor de film op gang komt, en het blijft lang in de conventionele hoek hangen, maar weet daar uiteindelijk uit te ontsnappen.

Vlekkeloos is de film niet, zelf vond ik de scenario's (het ziekenhuis, haar appartement) véél te luxe en te volmaakt, niet één vlekje, niet één kreukel... Dat komt onnatuurlijk over, en ook in de rol van haar arts ontbreekt het aan geloofwaardigheid. Het is niet Medem's meesterwerk, daarvoor is de opzet veel te bescheiden, maar een 3,5* zit er wel in.

avatar van missl
De mooie Penélope Cruz weer 111 minuten in beeld, dat moet ik meemaken. Het verhaal leest zo op het eerste moment als een tranentrekker weg.

avatar van Mevlut Karatas
arno74 schreef:

arno74, ik sluit me volledig aan bij jouw recensie. Deze film verdiende/verdient echt wel beter. En inderdaad, de dokter vond ik ook de minste (maar misschien wel de beste zanger...)