Léon Morin, Prêtre (1961)

Alternatieve titel: Léon Morin, Priest

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jean-Pierre Melville
met Jean-Paul Belmondo, Emmanuelle Riva en Irène Tunc

Barny is een jonge, seksueel gefrustreerde weduwe die tijdens de bezetting samen met haar dochtertje in een klein Frans stadje woont. Als communistische militante moet ze totaal niets hebben van het geloof. Toch loopt ze op een dag een kerk binnen en maakt kennis met de intelligente en goed uitziende priester Léon Morin (Belmondo). Ze spreken daarna regelmatig met elkaar af en bij haar ontstaan gevoelens die het celibaat niet toestaat.

FisherKing
Ook net uit op DVD. BFI release.

Vreemde film die Melville maakte nadat hij al zijn eerste gangsterfilms gedraaid had.Hij toont hier wel reeds zijn metafysische belangstelling:de film bestaat grotendeels uit monologen over katholieke theologie,wel opmerkelijk voor een jodenjongen trouwens om een film met dit thema aan te pakken.De film speelt dus tijdens de bezetting die aanvankelijk het werk is van Italianen met kippenveren,het allo-allo gehalte is hoog.Overigens bevat de hele film komische elementen zoals de (lesbisch getinte)spanningen tussen de tiepmiepen op hun kantoor.
Melville toont zich ook hier een meester van de kleine ruimte die perfect weet hoe hij zijn personages in hun leefwereld weer moet geven.
Sterkste punt is echter de chemie c.q. erotische spanning tussen Riva(geen voice-over als in HMA gelukkig) en Belmondo(verrassend geloofwaardig in zijn rol) als jonge boerenpummel die vooral priester is geworden om zijn intellectuele belangstelling door een gratis opleiding te kunnen uitleven.Of hij ook geschikt is voor het celibaat?Dat is dus de vraag waar de film om draait.
Overeigens:dit is een boekverfilming,schrijfster bij mij verder onbekend.En opzoeken doen jullie zelf maar

avatar van Querelle
wow totaal andere ervaring dan ik (inmiddels zo'n 15 jaar geleden) had. Ik zou iig eerder de vergelijking maken met Bresson dan met allo allo. Ik zal hem nog eens gaan zien.

avatar van badfans69
Deze week uitgebracht op het Criterion label
Link

avatar van Darbie
Getverderrie.... wat een oeverloos katholiek gezever.

avatar van Donkerwoud
Darbie schreef:
Getverderrie.... wat een oeverloos katholiek gezever.

Protestants zeker?

avatar van Darbie
Hihi....atheïst.

Net als Le Silence de la Mer (1949) nogal een buitenbeentje binnen het oeuvre van Jean-Pierre Melville. Ook nu weinig actie en veel dialogen met een aanzienlijk filosofisch gehalte tussen een priester en een atheïste. Inhoudelijk deed het mij allemaal weinig. Het is wel gedurfd om Jean-Paul Belmondo te casten in de rol van een begripvolle, zachtmoedige priester.