• 8.480.974 stemmen

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 24 augustus 2006

Plot Volver

"Return."

Als de partner van Raimunda op merkwaardige wijze overlijdt, neemt haar leven een drastische wending. Ze probeert dit geheim te houden voor haar omgeving, maar dat levert alleen maar verwarring en misverstanden op. Toch probeert Raimunda uit alle macht haar gewone leven vol te houden. Haar verleden laat haar echter niet met rust, bovendien gaat het gerucht de ronde dat haar overleden moeder aan verscheidene mensen verschenen is. Een verhaal van drie generaties vrouwen die de oostenwind, vuur, waanzin en zelfs de dood overleven dankzij hun goedheid, hun leugens en hun grenzeloze levendigheid.

imageimageimageimageimage

avatar van RuudC

RuudC

Zonder het te weten een Almodovar in de speler gegooid. Toen zijn naam op het scherm verscheen, had ik al hardop gevloekt voor ik er erg in had. En terecht, want Volver is weer een typisch saaie prul van hem gebleken.Weer een stel semi-hysterische vrouwen die vreemde dingen doen. Van idiote kusjes op de wang tot rare sprongen in het nauw. Alle leugentjes in het verhaal slaan echt nergens op. Het plot loopt zich steeds verder vast en de laatste tien minuten heb ik nauwelijks nog gevolgd. Hopelijk is dit echt de allerlaatste Almodovar voor mij.

avatar van John Milton

John Milton

Ik was onder de indruk. Penelope was fenomenaal. Nooit gedacht dat ik Almodovar zo zou leren waarderen nadat ik me destijds geen raad wist met La Mala Educacion. Ben benieuwd of die bij herziening ook opeens anders bevalt. Van de zes Almodovars die ik zag vond ik er 5 (behoorlijk tot erg) goed.

Toch echt wel bijzonder.

Misschien nog maar een keer een poging doen om iets welbespraakter onder woorden proberen te brengen waarom ik dat zo ervaar.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een vermakelijke film. Het verhaal sprak mij aan, goed acteerwerk, ik vind Penélope Cruz een erg leuke vrouw, en ik bleef geboeid. Echt geweldig kan ik het niet noemen, maar wel fijn om een keer gezien te hebben. 3,5*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Nog maar mijn tweede Almodovar na Hable con Ella, maar er volgen er snel meer. Wederom erg geslaagde film van wellicht de beroemdste Spaanse regisseur met een fabuleuze en oogverblindende Penélope Cruz. Ik heb haar wat links laten liggen, maar ze geeft wel degelijk blijk van een grote actrice te zijn. Tussen al die pulpfilms zitten hier en daar wat uitdagende rollen zoals Abre los Ojos (1997) van Alejandro Amenábar.

Van Volver had ik al veel gehoord, maar dus nog nooit gezien. Een film ook met 2 losstaande plots, maar die uiteindelijk toch meer met elkaar gemeen hebben dan gedacht. Het is vooral het einde die voor mij de film zo sterk maakt en me een nipte 4,0* deed toekennen. De aanloop er naar toe is vrij monotoon en gaat zijn gewone gangetje. Er gebeurt weinig, maar het is vooral Cruz die het draaiende en boeiend houdt.

Ondanks enkele beladen thema's zeer luchtig en speels gebracht, misschien in dat opzicht té zodat het niet au sérieux genomen kan worden, want er zitten toch wel wat gaten en toevalligheden in het plot. Desalniettemin van genoten en in zijn geheel zeker een geslaagde film.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Omdat je nu bovenaan je checklist in rode letters 'mondmasker' moet aanvinken (net onder zwembroek en zonnecrème) hebben we beslist om deze keer het zonnige buitenland links te laten liggen. Maar niet getreurd want de eerste hittegolf is een feit. Onmiddellijk voeren we ons actieplan (omgedoopt tot 'operatie Viva Espania') uit. We bestellen Paella, we ontkurken plechtig een Cava fles (sangria is voor losers), iemand op gitaar zingt iets weemoedig en toch missen we iets. Almodovar ! What else ? Een film van de grote Almodovar mag niet ontbreken op deze zwoele avond. We zijn vertrokken. De felle kleuren spatten al van het scherm, de score van Alberto Iglesias vult ons met melancholie (de tijd dat knuffels niet werden beboet met gasboetes) en als Zuiders schone worden we rijkelijk getrakteerd op Penelope Cruz (sorry madame cinemanukerke maar dit is 'hors categorie' - let op het topschot wanneer Cruz de afwas doet !) dus de sfeer zit meteen goed. Maar ondanks de 30° graden wordt ik niet warm van Volver. Het (melo) drama is te abstract. Er is niet echt een dramatiek, de personages zijn vlak (niet meer die buitenissige personages want de prostitué van dienst is deze keer zeer modaal) – we leven niet mee, het raakt ons niet. Volver. Terugkeer van de moeder, terugkeer van Cruz naar de plek waar haar man begraven is, van haar jeugd, terugkeer naar geboortedorp. Maar ik begrijp niet waarom hij dit wil vertellen. Een lauwe Almodovar toch. Er komt nog een twist alla Almodovar maar zijn soepje kookt niet meer over. Teleurgesteld begraven we de DVD in onze collectie, zetten nog even de radio aan en horen de weerman morgen regen aankondigen. Heerlijk, even wat regen. Yep, net als in Spanje.

avatar van wezli

wezli

2 sterren voor Penélope Cruz en de aftiteling. Ik kon er verder niet veel mee...

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

cinemanukerke schreef:

Je grappige omschrijvingen en treffende woordspelingen zorgden voor meer kortstondig entertainment dan de film zelf. Alleen Cruz's indrukwekkende decollete (inderdaad in volle glorie te bewonderen tijdens die afwas) trok regelmatig mijn aandacht (momenten waarop ik eventjes de draad kwijt was).

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Bedankt voor je compliment, ikkegoemikke

Overigens hoop ik dat Volver je niet heeft ontmoedigd om meer werk van Almodovar te bekijken. De vijf films die Volver voorafgaan bijvoorbeeld vind ik van een zeer hoog niveau.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

cinemanukerke schreef:

Bedankt voor je compliment, ikkegoemikke

Heb "Todo sobre mi madre" en "La piel que habito" staan hier nog klaar om bekeken te worden. En wie weet ga ik in de toekomst nog wel andere opzoeken want ik lees toch veel positiefs over Almodovar

avatar van Vidi well

Vidi well

Een erg trage film over verlies, waarin sterke vrouwen hun eigen boontjes doppen en waarin vrijwel alle mannen totale nietsnutten zijn. Lange tijd wordt er spiritueel sausje gelegd over het hele verhaal, maar uiteindelijk blijkt de film een misdaadverhaal waarin de moordenares ondergedoken geleefd heeft. Tja. Het haalde voor mij het kleine beetje magie dat de film bezit helemaal weg.

Twee sterren, voor de fijne Spaanse sfeer en eentje voor Cruz.