Volver (2006)

Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Penélope Cruz, Carmen Maura en Lola Dueñas

Als de partner van Raimunda op merkwaardige wijze overlijdt, neemt haar leven een drastische wending. Ze probeert dit geheim te houden voor haar omgeving, maar dat levert alleen maar verwarring en misverstanden op. Toch probeert Raimunda uit alle macht haar gewone leven vol te houden. Haar verleden laat haar echter niet met rust, bovendien gaat het gerucht de ronde dat haar overleden moeder aan verscheidene mensen verschenen is. Een verhaal van drie generaties vrouwen die de oostenwind, vuur, waanzin en zelfs de dood overleven dankzij hun goedheid, hun leugens en hun grenzeloze levendigheid.

avatar van DonOswaldo
Een film die ik in eerste instantie alleen voor Penelope Cruz ging kijken, maar na de score hier toch enigzins wat verwachtingen schepte. Die verwachtingen zijn niet ingelost en Penelope is dan ook meteen het grootste pluspunt, niet alleen een wonderschone vrouw, maar ook een fenomenale actrice (en dat zingen ging haar ook niet al te slecht af ).

Zo'n Drama/komedie mixje pakt niet altijd even fijn bij mij uit. Komedie die nergens echt grappig wordt en drama dat luchtig en oppervlakkig blijft levert voor mij geen al te prettig resultaat op. Ik zie liever een een stevige boventoon voeren en de ander een lichte ondertoon.

Muziek en aankleding florissant en vrolijk, alleen vaak ietsje te vrolijk voor me gevoel.

Beelden en camerawerk best oke.

Wat de film dan nog van een onvoldoende redt zijn Penelope (die de film zonder moeite draagt) en het script dat nog best goed in elkaar blijkt te zitten.

Deed het hem niet helemaal voor mij, misschien verandert dat ooit bij herziening (als die er komt). Tevens me eerste (niet geheel soepele) kennismaking met Pedro Almodóvar's afgeleverde filmwerk (en dat terwijl nog zoveel van z'n films op me lijstje staan )

avatar van Roel Bogers
Zoals eerder opgemerkt laat vooral de prachtige Penelope Cruz de film opleven. Naast de spaanse schoonheid, vielen mij vooral het oog voor detail, interessante personages, mooie locaties, en zeer degelijke cynimatografie en acteerwerk op.

De personages worden helaas niet optimaal 'benut' door Almodóvar. De dood van een vader, aanranding van dochter maakt te weinig los bij de hoofdpersonages, en dat is jammer.
Ben deze film vooral gaan kijken omdat ik in een 'buitenlandse bui' was, toch doet deze film niet heel erg spaans aan (naast de mooie taal). De charme die je vaak in Spaanse en (vooral) franse films hebt miste ik een beetje.

avatar van J. Clouseau
Erg leuke film, vol schitterende vondsten (het droppen van een lijk en alles daarrond vind ik altijd hi-la-risch in komedies). Prachtig gefilmd, goede balans tussen drama en (heerlijk droge) komedie en nog lichtjes verrassend op het einde ook. Penelope Cruz speelt echt schitterend (de rest van de cast ook, maar zij steekt er echt bovenuit) en de typisch Spaanse sfeer (kleurrijk, zwoel) werkt ook uitstekend. Afgezien van de soms nogal soap-achtige verwikkelingen ('hij is je vader niet' ...) een heerlijke film.

Ik had deze film enkele jaren geleden al eens gezien, maar toen ik hem nu weer ging zien kon ik me er weinig meer van herinneren als ik las waar de film over ging. En hoewel ik beelden in de film wel herkende wist ik niet hoe de film ging eindigen. En dat was mooi. Want het is een heel mooi en boeiend tot het einde opgebouwd verhaal. En bovendien heel erg goed geacteerd.

avatar van trebremmit
Prachtige film, schitterende kleuren en een bloedmooie Cruz.

avatar van rokkenjager
En zo is het maar net.

speranza
Penélope Cruz is onweerstaanbaar in deze film. Ze is bloedmooi, elegant, trots, sensueel. Woorden schieten tekort.

avatar van darkerist
Blijft goed.. Cruz blijft wonderbaarlijk mooi, fel en gek.
Mooi gefilmd.

AddictedToMovies
De eerste keer dat ik 'm zag moet ik wel heel moe of blind zijn geweest, om een prachtfilm als deze zulk onrecht aan te doen met de woorden 'wist me niet echt te pakken'. Er wordt juist zoveel emotie ingelegd, in een heel sterk verhaal waar familierelaties, Spaanse oude tantes, intense dramatische gebeurtenissen heel goed naar voren komen. Het harde werk in de stad wordt mooi afgewisseld met het bijgelovige dorp. Beiden worden ook zo sfeervol gefilmd (is het mogelijk om een film in Spanje op te nemen zonder sfeer?) en zoals altijd in Almodovar's films schitterend kleurgebruik. Penélope Cruz steelt de show. Naast een gewoon ontzettend mooie vrouw te zijn speelt ze de hardwerkende moeder met een ietwat opvliegerig karakter geweldig, en bij de mooiste scènes spat de emotie van het scherm. Eén van de hoogtepunten is dan ook waar zij het lied Volver zingt, ik wist niet dat ze zo mooi kon zingen, en dan met die blik erbij... Diep ontroerend. Ook de filmmuziek was erg mooi, die Alberto Iglesias moet ik in de gaten houden. Almodovar maakt van een sterk verhaal een kleurrijke prent, met veel ingetogen drama, maar ook met een gevoel voor humor.

3,5*-4,0*

AddictedToMovies
AddictedToMovies schreef:
3,5*-4,0*

Oei, wat ben ik er ingestonken zeg, het was gewoon een playback.

avatar van Goldenskull
Beter dan Mala Educación, maar dat is niet echt een prestatie.

Begin is slecht, weinig boeiend geneuzel en allerlei kleine dingetjes die mij op de zenuwen werkten (plakkerige gezoen). Pas wanneer Raimunda en Paula thuiskomen komt de film een beetje los. Toch maakt Almodóvar weer allerlei slechte keuzes, zoals de muziek, cliché deurbel en cliché telefoon wanneer Paco dood is. In de toon die de rest van de film zet totaal misplaatst.

Verder erg veel last gehad van Agustina. Complete miscast. Elke scène waarin zij zat minstens een keer op de klok gekeken. Ook Lola Dueñas kon me niet zo overtuigen. Enkel Cruz levert een prima acteerprestatie af, behalve dan tijdens dat lied. Heeft ze net wat te grote lippen voor..

Als drama niet geslaagd, als komedie evenmin. Dat het drama erg voorspelbaar is, is op zich geen ramp, maar het mist ook de nodige impact. De humor is mak en weinig scherp. Een film die te lijden heeft onder zijn regisseur. 2*

laundromat
Kijken of opnemen mensen of gewoon de dvd in huis halen (:

avatar van nakada
Vooral naar aanleiding van alle goede commentaren hier en een bepaalde reputatie, vanavond gekeken. En toegegeven Cruz is een prachtige vrouw die geweldig kan acteren. Hoewel er met de overige vertolkingen ook niets mis was en de film er verder wel mooi uitzag, werd ik toch niet echt gegrepen door het verhaal of de film als geheel. Voor mij ontbrak er duidelijk iets. Toch net niet dramatisch genoeg ( gebracht ) of komisch. Hij kon in ieder geval de verwachtingen duidelijk niet waarmaken.

Vooral voor Penélope Cruz 3 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De laatste keer dat ik een Almodovar zag is bijna zes jaar geleden. Ik had het gevoel dat ik het wel een beetje met 'm gehad had. En op basis van Volver lijkt dat te kloppen. Amusante film, goedgemaakt en een schattig einde waarin de film vooral een ode aan de familie blijkt te zijn. Maar de humor was niet scherp en het drama nogal vergezocht en de felle Technicolor-achtige kleurtjes en kitschneigingen van Almodovar ken ik nou wel geloof ik.

Ik zou eigenlijk eens een eerder bekeken Amodovar moeten herzien om te kijken wat ik er nu van vind, maar ik geloof niet dat ik daar meteen zoveel zin in heb.

Luchtige film over drie generaties vrouwen en een lang bewaard familiegeheim. Soms licht absurd, soms licht dramatisch. De film kent ook een aantal mooie momenten zoals de scene waarin Penelope Cruz gaat zingen. En Pedro Almodovar laat zijn muze hier opnieuw stralen.
Na herzien toch net geen 4.0 waard.

avatar van DonPeliculón
Een boeiende film die tijdens de gehele speelduur de aandacht vasthoudt tot en met de uiteindelijke ontknoping van het verhaal. Het plot is goed, maar het beste aan deze film vind ik toch wel het acteerwerk en het in beeld brengen van een gedeelte van het Spaanse leven door de mooie beelden, kleuren en muziek. Ook met de humor zit het wel goed, de eerste scènes met de ‘verschenen’ moeder zijn hilarisch.

Wat betreft het acteerwerk vond ik Penélope Cruz duidelijk het beste. Toevallig heb ik haar laatst nog gezien in Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, en ik blijf vinden dat ze in Spaanstalige films veel beter uit de verf komt. Ook Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo en niet te vergeten de nog vrij jonge Yohana Cobo acteren prima.

Mijn type film is het niet echt, daarom geef ik geen heel hoog cijfer. Ik begrijp de hoge waardering van anderen voor deze film echter goed.

avatar van wwelover
Aparte film, leuk maar niet heel erg sterk. Ik had er iets meer van verwacht. Maar desondanks is het wel een leuke film om eens te zien. Het verhaal is best aardig en er zitten redelijk wat geestige stukjes in. Goede woordspeling ook in dit geval. En er zitten ook de nodige aangrijpende stukken in. Zoals gewoonlijk speelt Cruz een fantastische rol dus daar kan weinig mis mee gaan. De sfeer is ook goed geschetst en het is ook mooi gedaan met alle kleuren. Maar ik begrijp dat dat één van Almodvars kenmerken is.

avatar van ILDIB
Wat een prachtige film met als bonus een prachtige Cruz. Mooie beelden, prima spel en t verhaal is ook nog prima te doen.

avatar van Spetie
Aardige film van Almodóvar, die een leuk kijkje biedt in het leven van de Spaanse gemeenschap.

Penélope Cruz is een mooie verschijning, maar laat in deze film ook nog eens zien uitstekend te kunnen acteren. In een Spaanstalige film voelt zij zich duidelijk meer thuis zo lijkt het, en dat komt haar prestatie ten goede. De rest van de cast is redelijk, maar valt in het niets bij Cruz.

Het script is goed en deze film is duidelijk wat luchtiger van toon dan de andere Almodóvars die ik tot nu toe zag, al zit er ook wel degelijk drama in de film. Het camerawerk is bij momenten best mooi, waarbij vooral de Spaanse dorpjes en het bijbehorende platteland er af en toe erg mooi opstaat. Verder gebruikt Almodóvar hier ook weer erg felle kleuren. Je moet er van houden, maar ik vind het zelf niet altijd even mooi. De overgang van grappig naar drama vond ik niet altijd even goed werken. Vooral het drama kwam bij mij niet altijd even goed uit de verf. Grappig is het sommige momenten dan weer wel.

Al met al zeker geen slechte film, daarvoor is de sfeer en Cruz en het cameragebruik gewoonweg te goed. Maar verder ben ik ook niet weggeblazen, zakte de film soms in en is het drama niet altijd even overtuigend.

avatar van nadrin
Hoe kan je zo een eenvoudig verhaaltje laten ontspringen tot zo een twist.
Hoe kan je zo een eenvoudige film laten ontpoppen tot een meesterwerk.
Hoe kan je zo eenvoudige personages zo beklijvend maken.

Pedro Almodövar
tx.

Een pareltje, ben ik blij dat ik deze film op dvd heb.
Want die ga ik zeker nog bekijken.

avatar van Number23
Mijn 2e Almodovar en wederom prima bevallen. De sfeer is duidelijk aanwezig en ondanks dat het allemaal een tikkeltje te luchtig is soms, komt het drama wel aan. Natuurlijk dankzij de geheel vrouwelijke cast, fier aangevoerd door Cruz waarvoor ik steeds meer respect te krijgen. Begin het eigenlijk ook een steeds mooiere vrouw te vinden. En ook Duenas met haar paniekerige ogen is goed gecast. Dus de 2e film is ook geslaagd, er kan een 3e bij.

Dit is wel echt een hele goede film van Almodovar. Een heel erg knap verhaal en erg mooi opgebouwd. En bovendien fantastisch geacteerd. Boeiend van het begin tot aan het einde.

avatar van Awake78
Een teleurstelling voor mij. Heb al jaren de Spaanse DVD thuis liggen, ooit eens niet goed opgelet bij de winkel welke versie ik kocht. Toch laatst maar eens de Blu Ray van de Bieb geleend.

Het geheel kwam maar niet op gang. Door de redelijke score hier en Almodovar een beetje kennende 'zou het in de 2e helft wel gebeuren', maar helaas miste ieder schot doel en was de blessuretijd al helemaal niet aan mij besteed...

Buiten een formidabele Cruz hebben de andere personages vrijwel niets te bieden, vooral geen emotie of intiem karakter. Technisch is alles in orde; mooie plaatjes, geluid, muziek en aankleding, maar qua film voor mij simpelweg niet goed genoeg.

De nachtkaars die nooit een nachtkaars werd, doofde nog langzamer dan dat ie werd aangestoken....

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik herinnerde me niet zoveel meer van Volver en vroeg me dan ook af waarom ik eerder al 5* uitdeelde. Eens de film liep was ik terug mee. Niet evident om zo hoog te score voor deze film, want het is een mix tussen een feelgoodfilm en een drama met de nodige tragiek. Maar Pedro Almodóvar maakt er een heerlijke film van. Waar hij gewoonlijk net over de lijn gaat, is de dosis hier veel beter. Vooral de heerlijke cast met vooral Penelope Cruz is een plezier om zien. Ik was ook verrast trouwens door Lola Dueñas die evengoed het scherm naar zich kan trekken op een heel andere manier dan Cruz. Ook de jonge Yohana Cobo (al was die toen al 21 jaar) is een mooie aanvulling. Verder veel kleurrijke figuren zonder in karikaturen te vervallen. Het idee van de filmcrew die blijft eten zorgt voor de nodige afleiding en een mooi tegengewicht voor de dramatische gebeurtenissen. Een film die misschien niet iedereen zal bekoren, maar kom... ik heb evengoed enkele top 250 filmpjes op mijn 'oh my god' list.

Een grappige, mooie, kleurrijke , complexe en bruisende film van de Spaanse meester, met als centraal thema de dood en het onverbiddelijke voorbijgaan wat daarmee verwant is. Een mix van een drama, tragedie en komedie met humoristische elementen die een serieuze ondertoon hebben. Het camerawerk is geweldig en zorgt voor visueel magnifieke beelden. De muziek gaat van traditioneel Spaans naar modern. De cast is super: Penélope Cruz en Carmen Maura zijn vooral sterk in hun uitdrukkingen.

avatar van Black Math
Ooit aangeraden door een vriendin. Ik begrijp wat zij erin ziet, maar helaas, het is niet mijn film. Dat ligt aan twee punten: audiovisueel brengt Almodóvar werkelijk niets. Het is alleen maar registreren, wat je alleen al merkt aan hoe sommige dialogen gefilmd zijn: na elke zin van een personage volgt een cut en een nieuw shot. Het enige dat visueel de moeite waard is, is Cruz. Leuk, maar daar kijk ik geen films voor.

Ten tweede wilt het plot maar niet op gang komen. Het eerste uur was een grote gaap. Pas halverwege het tweede uur raakte ik geboeid, en gezegd moet worden dat de verwikkelingen dan ook echt interessant worden. Maar meer compactheid in de eerste helft had zoveel meer geholpen.

De enige die die helft dus nog een beetje de moeite waard maakt is Cruz. Echt een prachtige vrouw, maar ook een prima actrice, want ze draagt de hele film. Wel jammer dat het duidelijk een playbackshow was toen ze zong, maar voor de rest is het echt prima. Voor haar een ster, alsmede één voor de ontknoping. 2*.

avatar van flaphead
Een lichtvoetig drama met rare trekjes. Het geheel doet af en toe wat vreemdsoortig aan, hoe dat precies komt weet ik niet. Misschien het soms wat houterige acteerwerk, het gebrek aan sfeerschepping of het plot wat onrealistisch overkomt.
Wat betreft het laatste, door de loop van gebeurtenissen waar 'afwijkend' mee omgegaan wordt (je man is vermoord door je dochter/zus, maar gaat te werk als een doorgewinterde crimineel die iets te verduisteren heeft / in je eentje ineens profi een restaurant runnen voor 30 man) geeft je het gevoel van een (absurdische) komedie waar je geloofwaardigheid simpel loslaat. Maar op enkele geinige (zwarte) humor na is het zeker geen komedie te noemen.
Naar het einde toe wordt het ietsje sterker, maar pakken doet het je niet meer. Daarvoor is het allemaal gewoon te statisch, te afstandelijk. Het is zeker niet slecht, maar binnenkomen doet het niet. Jammer.

avatar van notsub
Volver wordt gedragen door de prachtige Penélope Cruz. De film weet op zich wel te boeien, maar van enige logica is weinig sprake. Het is enerzijds een grote klucht en aan de andere kant geeft het ook een interessante blik op het dorpse leven in Spanje. Penélope blijft de gehele film de aandacht opeisen en draagt de film naar een bizar einde. Eigenlijk onmogelijk, maar tegelijkertijd ook weer niet.

avatar van Ben de Hoog
Zoals velen heb ik deze film nu voor de tweede keer gezien….sinds jaren. In mijn herinnering was het een komische en warme film met rariteiten. Dus ik zette hem maar weer eens een keertje op. Maar wat een intense film is dit toch! Komisch, liefdevol, kleurrijk. Gelachen, gehuild….ontzettend genoten. Het is een vreselijk sterk verhaal, maar niet eens ongeloofwaardig. Een ware Almodovar! En Penélope op haar allermooist en sterkst. Kon niets verzinnen om minder punten te geven.

avatar van mjk87
Aardig. De absurdistische humor is niet aan mij besteed, maar het stuk drama werkt al een stuk beter, mede door een sterke Cruz, zowel sensueel als hartverwarmend. Het slotstuk van de film is dan ook een stuk beter omdat het drama de overhand neemt en de hele flauw humor verdwijnt. Verder aardig geschoten hoewel het me te kleurrijk was soms, vooral op de kitscherig lelijke manier. Het sfeertje is wel leuk en het kijkt prima weg. 3,0*.

avatar van RuudC
Zonder het te weten een Almodovar in de speler gegooid. Toen zijn naam op het scherm verscheen, had ik al hardop gevloekt voor ik er erg in had. En terecht, want Volver is weer een typisch saaie prul van hem gebleken.Weer een stel semi-hysterische vrouwen die vreemde dingen doen. Van idiote kusjes op de wang tot rare sprongen in het nauw. Alle leugentjes in het verhaal slaan echt nergens op. Het plot loopt zich steeds verder vast en de laatste tien minuten heb ik nauwelijks nog gevolgd. Hopelijk is dit echt de allerlaatste Almodovar voor mij.

avatar van John Milton
Ik was onder de indruk. Penelope was fenomenaal. Nooit gedacht dat ik Almodovar zo zou leren waarderen nadat ik me destijds geen raad wist met La Mala Educacion. Ben benieuwd of die bij herziening ook opeens anders bevalt. Van de zes Almodovars die ik zag vond ik er 5 (behoorlijk tot erg) goed.

Toch echt wel bijzonder.

Misschien nog maar een keer een poging doen om iets welbespraakter onder woorden proberen te brengen waarom ik dat zo ervaar.