Retorno a Hansala (2008)

Alternatieve titel: Return to Hansala

Spanje

geregisseerd door Chus Gutiérrez
met José Luis García Pérez, Antonio de la Torre en Farah Hamed

Er zijn zeventien lijken aangespoeld in de Spaanse kustplaats Algeciras. Één ding staat vast: het zijn Afrikanen. De grote vraag is echter: Wie zijn het? De hulp wordt ingeroepen van Martin, directeur van het uitvaartcentrum. In de hand van één van de lijken vindt hij een telefoonnummer. Als Martin het nummer draait wordt er opgenomen door Leila, de zus van het slachtoffer. Ze was er van op de hoogte dat haar broer een poging ging doen om illegaal Spanje binnen te komen, en gaat nu gebukt onder een ondraaglijk schuldgevoel. Leila vraagt Martin of hij samen met haar het lichaam van haar broer wil terugbrengen naar Hansala in ruil voor een beloning waarop hij geen nee kan zeggen. Martin gaat akkoord en samen maken ze een reis vol gevaren en conflicten.

avatar van wimaroca
Wel 3 stemmen maar jammer genoeg geen beoordeling
wel apart dat ik nu als eerste ben!!!

Aardig drama over een aktueel thema, er is een mooie integere spanning tussen Leila en Martin .

avatar van Robi
Mooie film. Een film over een zus die het lichaam van haar overleden broer terug gaat brengen van Spanje naar Marokko. En dat doet ze samen met de begrafenisondernemer. De film begint aanvankelijk als een vluchtelingendrama. Daarna wordt het een roadmovie en vervolgens krijgen we een beeld van het leven op het platteland in Marokko. Maar de film gaat nog een stapje verder. Hij bouwt ook subtiel onderhuids op in het leven en de gedachtenwereld van de hoofdpersonen. En dat is heel knap gedaan.

avatar van arno74
Goed verwoord hierboven door Robi. Dit is een goede vluchtelingendrama/roadmovie die ons dichter bij de wereld brengt die emigranten soms met risico voor eigen leven verlaten. Er bestaan volgens mij niet zoveel films over de migrantenproblematiek tussen Afrika en Europa, en het is prima als men ook dat via dit medium onder de aandacht brengt.

Retorno a Hansala is een kleine en bescheiden film die goed het verschil weergeeft tussen of je aan de ene of de andere kant van de Middenlandse Zee woont. Het stelt qua afstand niets voor, maar is toch een wereld van verschil. En deze film brengt ons een stukje dichter bij die wereld.

Voor aspecten als camerawerk, acteerwerk, beeld, etc. krijgt de film een ruime voldoende, maar bij deze film zit de kracht toch vooral in het verhaal en de manier waarop het wordt gebracht. 3,5*