Meningen
Hier kun je zien welke berichten schram101 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012)
Toch nog vrij aardig. De verwachtinge waren wel wat gekelderd na de lage beoordelingen. Dat een variant met vampieren op een film met een historisch en overbekend figuur geen knaller zou worden was wel te verwachten echter is de 2,88 wel wat overdreven. Toch is Abraham Lincoln: Vampire Hunter inderdaad geen topper. Het begint weliswaar uitstekend. De jonge jaren van Bejanmin, die ongeveer de helft van de film in beslag nemen, zijn met al het visuele pracht en praal en bloerderig geweld een lust voor het oog. Zonde is het dan ook dat de film in de tweede helft, wanneer we de president Licoln te zien krijgen, een stuk aan kracht in boet. Het karakter is plotseling stukken minder interessant en ook het plot is minder boeiend ondanks de naderende climax. Die mag er dan wel weer zijn. Hoewel het wat lang duurt is het einde in en op de trein weer vrij sterk te noemen.
3,0*
Ace Ventura: Pet Detective (1994)
Komische film met Jim Carrey. De domme detective films als Johnny English, Get Smart en deze vind ik altijd erg geslaagd. Hoewel Ace Ventura het niveau van deze niet haalt, is hij toch best wel geinig. De grappen zijn erg flauw maar dit maakt eigenlijk helemaal niet uit. Wel moet ik concluderen dat deze film zonder Jim Carrey een losse flodder zou zijn geweest.
3*
Act of Valor (2012)
Best een aardige film die inderdaad flink wat zieltjes probeert te winnen voor de Navy Seals. En het eerste gedeelte van de film is zelfs meer dan prima te noemen. Jammer genoeg vliegt de prent aan het einde wat uit de bocht en verliest daardoor wat kracht.
Uiteraard is de film behoorlijk patriottisch en zien we alleen maar echte bikkels bij de Seals, maar dat deert mij over het algemeen niet. Sterker nog, ik kan er soms best gevoelig voor zijn, al viel dat hier wel mee. Oorzaak hiervan ligt natuurlijk bij het acteerwerk want het is goed te zien dat er echte Seals zijn gebruikt in plaats van acteurs. Wat een slechte acteurs..
Aan het einde heerst wat teleurstelling, omdat de film zo sterk begon, maar toch is Act of Valor een vrij aardige film, al haalt hij het natuurlijk niet bij bijvoorbeeld het magistrale Black Hawk Down.
3*
Acts of Vengeance (2017)
Tenenkrommende film zeg. Banderas kan nog wel mee als Mariachi of Zorro maar is verder altijd maar een matig acteur geweest. En ja zelfs in een simpel actiefilmpje als dit is dat een probleem. Ook het plot rammelt aan alle kanten, even los van geloofwaardigheid, besluit onze vriend op een gegeven moment niet meer te praten (oh wat cool zeg…) maar heeft de film vervolgens wel een voice-over nodig. Horen we alsnog steeds die Banderas.
Verder is Urban wel een bruut acteur maar heeft hij zó weinig schermtijd dat er eigenlijk vrijwel niets interessants meer overblijft.
1,5*
Ad Astra (2019)
Af en toe intrigerend en in ieder geval visueel verbluffend mooi. Ad Astra wordt eigenlijk ondanks de grootsheid van het plot erg kleinschalig verteld. En soms lijkt dat te werken, aan de andere kant mis je wel de impact die hier toch bij zou moeten horen. Alsof een handvol mensen dit even bekokstoven. Dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede. Ook lijkt er wel een klein beetje leentjebuur te worden gespeeld Interstellar. Brad Pitt draagt de film met gemak, al vond ik het laatste halfuur maar een anticlimax. De scènes op de maan zijn dan wel weer enorm episch!
3,0*
After Earth (2013)
Bij velen heeft Night Shyamalan zijn status ondanks enkele toptitels als The Sixt Sense al verspeeld. Zover was ik nog nooit gekomen omdat hij dat niet verdiende. Vond ik. Misschien moet ik daar maar van terug komen. After Earth is namelijk niet matig, het is een debacel. Ondanks de aanwezigheid van Will Smith, wat ik over het algemeen een prima acteur vind, is het helemaal niets. Leeg. Zielloos. Slecht. Een flauw plot, dat geen seconde spannend wordt, matige effecten, doelloze flashbacks, crappy diaologen en een Razzie-waardige rol voor Smith junior.
Achteraf is het trouwens onbegrijpelijk dat dit maar 100 minuten geduurd heeft, waar het als minimaal twee uur speelduur voelde.
1,0*
Against the Ice (2022)
Ondanks dat het grotendeels op locatie (Groenland en Denemarken) is gefilmd komt de echte kou, pijn en desolate niet echt binnen op je scherm. Ook al ziet het er wel gewoon goed uit. De vergelijkingen is misschien niet helemaal eerlijk, maar dat deed The Revenant toch een stuk beter.
Het middenstuk is verder wel erg in orde. Prima acteerprestaties, boeiend plot. Aan het einde is wat minder. De tweede keer dat ze even heen en weer gaan voelt wel wat afgeraffeld bijvoorbeeld.
3,0*
Air I Breathe, The (2007)
Alternatieve titel: Fragmentos del Destino
Mislukte poging een quasi intelligente mozaïekthriller neer te zetten. Ondanks de cast met de altijd sterke Whitaker, een opvallend goede Hirsch en een solide Garcia weet de film eigenlijk geen richting te kiezen. Af en toe een paar soort van komisch bedoelde momenten, die eigenlijk vooral misplaatst aanvoelen, een zoals gewoonlijk irritante Fraser en een dieper bedoelde laag die zo plat is al het dvd schijfje zelf, maken van The Air I Breathe een filmpje om gauw te vergeten. Niet voor niets dat ik deze ooit een uit de 5 voor 5 euro bak viste.
2,0*
AKA (2023)
Alban Lenoir is met zijn uber-Franse kop perfect in dit soort films. Vooral de Balle Perdue films zijn best goed te pruimen. AKA echter haalt het daar niet bij. Wel weer typisch Frans, maar de echte rauwheid ontbreekt en hoewel Cantona één bonk charisma is weet hij de film geen extra schwung te geven. Het kabbelt uiteindelijk wat voort zonder te imponeren maar ook niet te vervelen.
2,5*
Alex Cross (2012)
Alex Cross blijkt zo'n beetje precies wat de trailer al deed vermoedden. Een erg simpele cop-movie die, op Matthew Fox na, nergens bijzonder blijkt. Ondanks dat ik de eerdere films over Cross nooit heb gezien weet ik al wel dat Morgan Freeman een stuk beter moet zijn geweest in de hoofdrol. Tyler Perry is namelijk maar een matig acteur. Al is zijn collega Edward Burns nog slechter. Plot is ook niet altijd even boeiend al wordt het naar het einde toe al wat beter.
Gelukkig zorgt Fox en het verassende momente dat Cross' vrouw wordt doodgeschoten voor een minimale voldoende. Maar dikke kans dat die bij een herziening verder weg valt.
2,5*
Alien (1979)
Na het bizarre Prometheus was het natuurlijk tijd voor een herziening van Scott's Alien. De film greep me nu meer bij de strot dan de eerste keer. Visueel is de film natuurlijk ontzettend sterk en hangt er toch toch wel een bijzonder beklemmend sfeertje in de film. Een echte thriller dus. Sigourney Weaver is als hoofdrolspeelster erg sterk en daarnaast ook nog eens niet onprettig om naar te kijken. Een aantal scene's zoals de scene waarbij de crew uitvindt dat Dallas een robot is en de eigenlijk vrij simpele zoektocht naar de Alien in de schachten van het ruimteschip zijn écht heel spannend.
4*
All Stars 2: Old Stars (2011)
Totaal gebrek aan grappen in dit tweede deel van All Stars. Zelfs voetbal (ben ik nou gek of was Swift Boys een voetbalteam?) komt vrijwel niet aan bod. Althans, ik verwachtte hier veel meer van. Normaal gesproken vind ik het roadmovie sfeertje altijd wel aangenaam maar ook dat komt hier niet echt uit de verf. Zonde. De speelduur werkt daarin natuurlijk ook niet mee. Wat een lange zit zeg..
Het zingen van ''Toen ik je zag'' was een mooi moment en misschien wel een kleine ode aan Kamerling te noemen.
1,5*
Alles Is Familie (2012)
Alles Is Familie is met de juiste verwachtingen prima kijkbaar. Dit soort films liggen totaal niet in mijn straatje en ik verwachtte dan ook een grote sof. Mede omdat ik bijvoorbeeld een Gooische Vrouwen ook al niets vond. Dit viel echter alles mee. De prent bevat een aantal heel aardige grappen en is nergens echt vervelend. Hoewel, de speelduur is natuurlijk van de zotte. 100, of hooguit 110 minuten, is toch echt de max voor een simpel filmpje als dit.
3*
American Assassin (2017)
Hoewel nergens verrassend of stijlvol is American Assassin wel redelijk vermakelijk. De actie is bij tijd en wijlen zelfs redelijk hard en de film had zichtbaar een behoorlijk budget. Mooie locaties, strak geschoten actie, waar nodig aardige effecten. Echter OBrien is geen moment geloofwaardig. Het blijft toch een beetje die knul van die doolhoffilmpjes. En zijn personage is net zo min geloofwaardig.
Maar blijkbaar ben niet ik moeilijk. Al met al gewoon voldoende.
3,0*
American Gangster (2007)
Oerdegelijke misdaadfilm die maar niet los wil komen. Eigenlijk is bijna alles gewoon ruim voldoende aan American Gangster. Toch ben ik de film, nu een halve dag later, alweer grotendeels vergeten. Washington is sterk, de regie is in orde en het tijdsbeeld treffend, met name door het sobere kleurgebruik. Helaas mist grotendeels de dreiging van een zware jongen als Frank Lucas. Hoewel verfrissend een filmplot uit deze periode met voornamelijk zwarte acteurs te zien had het van mij wat vuiger gemogen.
3,5*
American Heist (2014)
Oei. Dit was wel erg slecht. Enorm matig plot, Brody in een weinig opzienbarende rol en Christensen is ook niet de beste acteur, dat wisten we wel. Hoe vaak we een heist al hebben gezien inmiddels, goed uitgewerkt kan het nog altijd wel boeiend zijn. American Heist slaagt daar niet in. Vrijwel alles oogt goedkoop, met de dialogen voorop. Nu kun je je afvragen of je dat mag verwachten bij een film uit dit segment, maar amuseren doet de film in ieder geval nauwelijks..
1,5*
American Hustle (2013)
De tweede sterke prestatie van Bale in een week, al had de de Oscar nominatie naar Out of the Furnace moeten gaan. Daar was hij toch nét wat sterker, al was hij hier ook (weer) erg sterk. Sowieso is de cast prima op dreef. Vier nominaties is misschien wat té, maar verzorgd is het zeker. Jammer dat het allemaal zo zielloos is.
Het tempo is ontzettend traag, wat een film in deze setting niet ten goede komt. Over die setting gesproken; die was erg fijn. Muziek, kleding, locaties; het zag er allemaal piekfijn uit. Je zou bijna willen dat je in die tijd geleefd had. Toch redt dat de film niet. Er gebeurd wat dat betreft gewoon té weinig interessants. De introductie van DeNiro zorgt even voor een opleving halverwege, maar de speelduur van ruim 130 minuten is toch echt véél te lang. De soms schaarsgeklede dames zijn fijn, maar kunnen daar niets aan veranderen.
2.0*
American Pie Presents: The Book of Love (2009)
Erg flauwe film die me niet aan het lachen wist te maken. Hoewel de voorgaande films altijd nogal de nodige, zij het super flauwe, humor bevatten erg goed was het natuurlijk nooit. Echt hard lachen was het nooit. Vermakelijk was het wel. En dat was altijd het knappe aan de American Pie reeks waardoor het bij mij toch meestal wel een zesje scoorde. Hier was dat anders. Nergens heb ik moeten lachen. En hoewel het opnieuw (een stuk minder, maar toch) vermakelijk was geen deceptie, maar toch een onvoeldoende.
2*
Overigens is deze achterneef (of wat was ie eigenlijk?) van Stiffler totaal niet grappig. The Stiffmeister, zijn broertje en zijn neef waren veel leuker.
American Psycho (2000)
Tja.. Na veel grote verhalen deze film maar eens gaan kijken. En wat een misser. De film is, over het algemeen vrij saai, hoewel hij op de spannende momenten ook echt spannend is. Het hele verhaal is een wazig onsamenhangend geheel waarin het gaat over het reserveren van etentjes, de etentjes en een moordje af en toe tussendoor. Kortom drama..!
Het overtuigende acteerwerk van Bale zorgt voor totale ondergang.
1*
American Reunion (2012)
Alternatieve titel: American Pie: Reunion
Prima comeback na vele jaren van afwezigheid. Die jaren werden opgevuld met over het algemeen flauwe wannabe American Pie's. Maar American Reunion maakt maar weer eens duidelijk dat maffe sexkomedie's maken nog niet eens zo makkelijk is. Of misschien juist wel: cast namelijk de juiste cast en succes is verzekerd. Er is namelijk maar één Finch, één Stiffmeister en één Jim. Dat Stiffler ook een paar gekke neefjes is natuurlijk helemaal niet boeiend. Maar goed, het zal wel geld hebben opgeleverd.
Eigenlijk is American Reunion precies wat je ervan mag verwachten. Cliché's, voorspelbaarheid en een hoop vuile grappen maar zeker voor de fans een feest van herkenning.
Aanrader.
3,5*
Amsterdamned (1988)
Bijzonder vermakelijke film van Nederlandese bodem. Oppervlakkige, houterige, neppe klote dialogen zoals we gewend zijn, maar het kon me weinig boeien. Vooraf was ik weinig enthausiast maar de film is eigenlijk gewoon hardstikke leuk. Af en toe zelfs een beetje spannend, de moord met het hoofd op dat anker en die op het luchtbed waren erg amusant. Ook de speedboot scene was vermakelijk.
Hoewel nergens top, wel erg vermakelijk en daarom een ruime voldoende.
3,5*
Angel of Mine (2019)
Over het algemeen hou ik wel van dit soort mysterietjes. Angel of Mine begint ook best aardig niet in de laatste plaats door de twee hoofdrolspeelsters. Het had alleen allemaal net wat minder braaf gemogen en ook het voor de hand liggende einde had ik liever anders gezien.
3,0*
Anna (2019)
Sasha Luss is bloedknap, maar een echt cool personage weet ze niet neer te zetten. Het is een beetje de lightversie van Atomic Blonde. Al is die film op alle fronten beter. Muziek. Locatie. Setting. Cast. En grofheid. Maar goed, vergelijking gaat misschien ook wel mank. Anna is matig en vooral eentje die je een nachtje slaper verder weer vergeten bent.
2,5*
Ant-Man (2015)
Als verwacht toch een vrij matige Marvel. Heb het geprobeerd, hoewel het me nooit heeft getriggerd. Paul Rudd als superheld, de mieren, de trailer, de kracht van de held an sich, eigenlijk sprak het me nooit aan. En na het zien van de film bleek dat grotendeels terecht. Al viel het al bij al nog mee. Rudd is zo slecht nog niet, al is het natuurlijk geen Evans of Downey Jr., maar dat is misschien wel geen eerlijke vergelijking. De villain is daarnaast best aardig en de meeste effecten zien er vrij aardig uit.
Grootste nadeel is toch wel dat het allemaal enorm braaf is. De film lijkt zich enorm te richten op een jong publiek. Voor sommige misschien fijn ten tijde van de donkere superheldenfilms, maar geef mij dan maar een Guardians of the Galaxy.
Kleine voldoende.
2,5*
Argo (2012)
Waar Affleck zich met The Town al behoorlijk herpakte van zijn matige debuutfilm laat hij met Argo zien behoorlijk veelzijdig te zijn. De film duurt gelukkig niet te lang waardoor het boeiend blijft over de gehele speelduur. De cast doet het prima, de lede puppy ogen van Affleck doen het grootste gedeelte van het werk en met mannen als Goodman en Alan Arkin zit je als regisseur natuurlijk sowieso wel gebakken. De de personages in Teheran krijgen dan weer wat minder ruimte uit te blinken. Jammer, want hierdoor was echt meeleven met hun situatie net wat moeilijker.
De eighties zien natuurlijk een heerlijke setting en Affleck leeft zich dan ook helemaal uit dat zo goed mogelijk weer te geven. Knap gedaan. Naar het einde toe werd de film wat minder en ik kreeg al zo mijn twijfels of het echt zo gegaan was op het vliegveld. Reinbo bevestigd inderdaad hierboven dat het toenertijd net wat gemakkelijk ging dat Argo hier schetst. Zonde, want het was net wat te Hollywoodiaans, ondanks dat ik een hekel heb aan dat woord.
3,5*
Art of the Steal, The (2013)
We hebben het al zo vaak gezien en vrijwel altijd beter. The Art of the Steal is namelijk saai, matig geacteerd en een flauwe kopie van talloze betere films in dit genre. Gelukkig duurt het allemaal niet te lang, want dan had ik hem misschien wel afgezet.
1,0*
Athena (2022)
Duidelijk geval van style over substance in deze film. En dat is in dit geval niet eens zo erg. Uiteraard hadden sommige personages baat bij wat achtergrondinformatie, was de pacing misschien niet fantastisch en slaan de dramatische scènes vaak hun doel voorbij vanwege alle mooifilmerij.. Als dat laatste dan de hele film door wel zó goed uitgevoerd is valt er nog best veel te genieten. Het is echt likkebaarden bij al die longtakes (trucage of niet) en de zwevende camera op die heroïsche muziek.
Uiteindelijk zeker niet de beste banlieue film, wel de fraaiste.
3,5*
ATM (2012)
Typische film voor de flinke korrel zout, maar zelfs dan nog nekt het einde van de film de kans op een voldoende.
Zet ieder beetje hoop op geloofwaardigheid maar opzij want dat is wel nodig bij ATM. Echt meeleven met de karakters is er hierdoor natuurlijk niet bij maar dat is met een vergezocht plot als dit ook niet nodig natuurlijk. De cliche's en onnozelheden vliegen je om de oren maar eigenlijk deert het nergens. Sterker nog, het is allemaal nog redelijk vermakelijk, hoewel het nergens spannend wordt helaas. Maar dan dat einde: de camerabeelden zouden zo misleidend zijn dat David als schuldige wordt gezien Nee, dat is toch echt een brugje te ver. Kom op zeg..! Zonde, want hier had echt meer mee gekund.
Al met al is het best te doen, maar met een iets beter doordacht einde had de film zo een voldoende kunnen scoren.
2*
Attack the Block (2011)
Prachtige actie/komedie waarbij je soms krom ligt van het lachen. De hoofdpersonages zijn de figuren waar je je dagelijks dood aan ergert, maar hier zij het zijn de personages die de film dragen en waarvoor je een soort sympathie moet opwekken. Gewaagde opzet, maar zeker geslaagd.
Af en toe is film nog redelijk spannend ook. Maar bovenal is het ontzettend vermakelijk. De luchtige opzet, de komische personages, het verhaal. Erg leuk allemaal. De originaliteit spat er van af!
4*
Avatar (2009)
Al het moois is al over de film geschreven hier dus weet eigenlijk niet wat ik moet schrijven.
Het is in ieder geval een fantastische ervaring, prachtige cgi (van het niveau Transformers), een intrigerend verhaal, goede soundtrack, sterk einde en absolute aanrader voor iedere film liefhebber!
Mocht je de keus hebben wil ik iedereen de 3D versie aanraden. Wat een ervaring is dat zeg..!
4,5*
Avatar: The Way of Water (2022)
John Camerons wondere wereld Pandora voelt als een warm bad 13 jaar na de eerdere film. Als ik het me goed herinner opnieuw op 2e kerstdag in de bioscoop. De tijd en technologie hebben niet stil gestaan en de vraag was vooral of dat niet vooral in het nadeel van deze opvolger zou hebben gewerkt. Grotendeels is het antwoord daarop nee. De planeet blijft even fantastisch en met name de nieuwe wereld waar de Na’vi familie heentrekt is oogstrelend. Soms lijkt het bijna een reclame HD tv’s. De ruim drie uur vliegen voorbij. Uiteraard opnieuw eindigend in een lang en episch eindgevecht.
De emoties van de avatars lijken anno 2022 nóg echter en nog meer herkennen we de acteurs achter de motion capture. Al is Winslet daarop wellicht de uitzondering.
Hoewel de echte nieuwigheid en de hype er wel vanaf zijn is Avatar: The Way of Water opnieuw zeer geslaagd. Het karakter Spider voelt er wat met de haren bijgesleept maar dat mag de pret verder niet drukken. Ook niet als die belhamels wel erg vaak stiekem op avontuur gaan tegen hun ouders wil in. Nee, Cameron levert weer een enorm strakke bioscoopfilm.
4,0*
Avengers, The (2012)
Alternatieve titel: Marvel's The Avengers
Weergaloos spektakel die, mits een kwartiertje korter, nog hoger had kunnen scoren.
Hoewel Thor en Captain America nog op de kijklijst staan toch maar de gok gewaagd om The Avengers nog op het grote scherm te zien en absoluut niet teleurgesteld. De actiescene's zijn absoluut genieten en ook de effecten zijn dik in orde. De 3D heb ik dan wel weer eens beter gezien (Transformers 3 bijvoorbeeld). Ook had de film in het midden ietwat korter gemogen want na een boeiende introductie van alle personages duurt het net wat te lang voordat het geknetter losbarst. Ondanks dat is de film ontzettend vermakelijk en ook op momenten nog eens erg komisch.
4*