Meningen
Hier kun je zien welke berichten schram101 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Eastern Promises (2007)
Beetje een vreemde film om te beoordelen. Tien jaar na dato herzien met het idee wel wat meer sterren kwijt te kunnen hieraan. Maar ik had het aardig gezien destijds al.
Eastern Promises heeft een ruig sfeertje met een geloofwaardig uitgevoerd Russisch thema. Niet in de laatste plaats door de uitstekende cast (Cassel!) aan die zijde. Maar ook de familie, het badhuis en zelfs het aangezette accent werkten allemaal goed. Het is het opvallend lichte kleurgebruik dat afwijkt van het vaak gebruikte grauwfilter. Desondanks blijft het sfeervol en vuig wanneer het gevaar/ geweld in beeld komt.
Aan de andere kant kreeg ik van Oom Stepan wat Spider-Man vibes (Uncle Ben) vanwege de karikaturale invulling en dat leidde wat af. Ook is het einde wel erg plotseling en zelfs braaf.
3,0* (3,0*)
Eden Lake (2008)
Sterke film! Hoewel vrijwel nooit horror kijk, trok de trailer mij wel aan en heb hem maar eens gekeken.
De spanning was de gehele film voelbaar. Had nu niet het gevoel dat ik eerst naar een intro van 45 min zat te kijken. Spanning zat er vrij snel in. Het acteerwerk was redelijk. De scenes met spanning/angst etc waren goed geacteerd, maar bij de andere/gewone scenes vond ik het wat minder, gelukkig was dit een korter gedeelte;). Locaties leenden zich goed voor een film als deze. Het verhaal op zich vond ik erg interessant. Ook het einde vond ik wel lekker, hoewel ik vlak er voor hoopte dat Jenny de hele bende door wraak aan stukken reet vond ik dit ook een lekker einde.
Kortom, een behoorlijk vlotte horror, hoewel vol cliches, zeker het kijken waard!
3,5*
Edge of Darkness (2010)
Wat een aanfluiting deze film. Mel Gibson acteert op de automatische piloot en doet dat best aardig. Maar eigenlijk heeft deze film weinig te bieden. De film wil zoals hierboven door meer mensen word verteld eigenlijk van alles zijn, maar slaagt daar niet echt in. Sterker nog, de plank word volledig misgeslagen en het geheel voelt aan als een vreemde B-film. Zonde, had er aardig wat van verwacht, maar het mocht niet zo zijn.
Toch niet alles was slecht aan de film: de scene dat Gibson dat gesprek voert met die vrouw in die auto waarna ze word aangereden als ze uit stapt is erg sterk . Ook was de actie die er was, goed in beeld gebracht.
2*
Elvis (2022)
Alternatieve titel: Baz Luhrmann’s Elvis
Na Queen en Elton John was het dit keer de beurt aan Elvis Presley. Waar wat langer geleden natuurlijk al Ray Charles, John Lennon en Cash hun eigen biopic kregen. Logisch, want die verdiende de King dan natuurlijk ook.
Visueel een erg boeiende film, met een bijzondere pacing. Het perspectief van de film ligt bij manager Parker en naast uiteraard Elvis draait de film echt om die twee personages. Voor de rest leer je andere personages slechts bij naam kennen. Echter hebben Hanks en Austin charisma genoeg de film te dragen. Fantastisch hoe laatstgenoemde Elvis neerzet. Die stem alleen al..
Kom maar op met die films van George Michael, MJ en David Bowie.
3,5*
End of Watch (2012)
Prima misdaadprent.
Jake Gyllenhaal en Michael Peña, die ik sowieso erg graag zie acteren, doen het uitstekend in deze ietwat opmerkelijke film. Het is natuurlijk helemaal niet vernieuwend meer anno 2012 een film met handheld camera te regisseren, echter krijgt Ayer het voor mekaar dat het nog werkt. En nog goed ook. Dit gegeven, in combinatie met de van het scherm spattende chemie tussen de twee hoofdrolspelers, houdt je eigenlijk op het puntje van je stoel. Het is dan ook best jammer dat het plot ervoor zorgt dat End of Watch zich niet met top mag meten. Het is allemaal wel vermakelijk, en erg logisch dat men voor een inhoudsloos plotje kiest, maar het was hier en daar net even niet boeiend genoeg. We hebben het allemaal al eens eerder gezien.
Toch is het een prima film en een prima opstapje naar Ayer's volgende met Schwarzenegger in de hoofdrol.
3,5*
Enemies Closer (2013)
Klagen over het acteerwerk in een Van Damme prent. Mag dat?
Nee, eigenlijk niet natuurlijk. Maar zo bont als Tom Everett Scott het maakt verdient toch wel een uitzondering op deze regel. Want wat een charismaloze saaie zak hooi is me dat zeg! Nu is de concurrentie met de Belg en verassing van de film Orlando Jones natuurlijk niet misselijk maar deze wanprestatie kost de film gewoon punten. Miscast!
Voor de rest is Enemies Closer namelijk gewoon een heel aardige B film van het After Dark label. Vrij aardige knockscene's, een boel slechterikken, een coole Van Damme en een goedkope twist.
Voldoende.
2,5*
Entrapment (1999)
Redelijk misdaad filmpje in de stijl van Oceans Eleven.
Hoewel de chemie tussen de twee hoofdrolspelers goed uit de verf komt maakt het verhaal hier en daar een slipper(tje). Zo springen wel soms van-de-hak-op-de-tak. Dit was vrij storend. Ook op het eind worden we als kijker een aantal keer voor de gek gehouden, en hoewel dit mij vaak wel weet te amuseren, wist ik bij deze film niet echt wat ik er mee aan moest. Jammer!
Verder ziet de film er qua locaties en bijv. de technische snufjes van de inbrekers er goed uit!
Catherine ziet er overigens bloedmooi uit!
3*
Erased (2012)
Alternatieve titel: The Expatriate
Soms is het leuk eens een keer een ander type acteur in een rol als deze te zien, maar al snel kun je concluderen Aaron Eckhart toch wel wat uitstraling mist om dit soort rollen te spelen. Als het script dan ook nog eens niet echt meewerkt blijft er weinig over. Het igeheel zit wat verwarrend in elkaar en het zogenaamde kat-en-muis spel komt niet goed uit de verf.
Olga Kurylenko verzacht de pijn.
2*
Eraser (1996)
Erg vermakelijke Schwarzenegger. Dit keer bijgestaan door de knappe Williams en hoewel de Eik dat natuurlijk eigenlijk niet nodig heeft is zo'n knappe dame erbij toch wel aangenaam. Toch ligt de focus natuurlijk vooral op de Oostenrijker. Fysiek nog in prima vorm is hij ook in Eraser weer de absolute held. Het heerlijk minimalistische plotje waar menig film anno 2014 niet meer mee wegkomt maar in de 90ies was dit nog een uitstekende kapstok (hoewel het belachelijke gemiddelde hier anders doet vermoeden) voor een meer dan prima actiefilm, ondanks dat een echt schurk miste.
3,5*
Escapist, The (2008)
Aardig wegkijkertje deze film!
De film heeft een redelijk ingewikkelde opbouw en aan het begin irriteerde ik me mateloos aan de flashbacks, maar nog al snel begin je er waarde aan te hechten en blijkt het juist een goede toevoeging van de film te zijn.
Het acteerwerk van Cox, kon de beste man niet zo goed, en de rest van de cast is goed. Alles word overtuigend neergezet. Ook de muziek is goed en past precies bij de film.
3*
EuroTrip (2004)
Scotty doesn't know!
Vrij behoorlijke komedie. Het verhaal is vrij voorspelbaar, but who cares. Geniale grap over de wisselkoers . Kon ik het hardst om lachen. Verder uiteraard lekker sexistisch en overdreven. In het genre van American Pie, hoewel deze uiteraard een stuk beter is..
3,5*
En de rol van Matt Damon: hilarisch!!
Evil Dead Rise (2023)
Echt doodeng wil het niet worden, maar Evil Dead Rise is toch wel erg lekker. Bij tijd en wijlen flink naargeestig en vooral heel goor. In het slot gaat het goed los wat prima is na een fijne speelduur, zeker voor dit genre. Hier en daar nog wat knipogen naar het origineel volgens mij dus goedkoop scoren is het zeker niet.
3,5*
Exam (2009)
Het einde nekt de film keihard.
De acteurs waren wisselend, de één beter dan de ander. Het concept is leuk en zoals Eline zegt, is het wel leuk om te zien dat de personages vooral de verbale strijd met elkaar aangaan. Tot aan het einde toe was dan ook allemaal best redelijk, door het einde kan ik echter niet boven 2,5* uitkomen.
Exodus: Gods and Kings (2014)
Exodus is toch wel een beetje wat Noah niet was. Eerstgenoemde blijft stukken dichter bij het bronmateriaal, of voor sommigen de waarheid, en dat vind ik toch wel wenselijk in dit soort epossen. Hoewel de verhalen uit Genesis en en Exodus voor de rest weinig overeenkomsten hebben zullen beide snel worden vergeleken. Terecht of niet.
Waar Peter Jackson een flinterdun boekje als The Hobbit over drie(!) films uit streek wil Ridley Scott haast het tegenovergestelde. Het grootste gedeelte van Bijbelboek Exodus in slechts één film verwerken. Uiteraard gaat dat hier en daar ten koste van de uitwerking, maar dat stoort gelukkig nergens. Twee-en-half uur is een prima speeltijd voor een film als dit, die zoals je mag verwachten, geen seconde verveelt. Christian Bale is opnieuw ijzersterk, waardoor het voor tegenspeler Edgerton lastig wordt zich te onderscheiden. Dat lukt hem dan ook niet.
Visueel is de film erg mooi, als is de 3D weer pure geldklopperij. Zonde, dat reken ik Scott toch wel aan. Waar hij met Prometheus nog een cinematografisch pareltje afleverde dat een ware toevoeging kende in het 3-Dimensionale is het hier voor de zoveelste keer een kansloze bedoening in de bioscoop met dat brilletje op te zitten.
4,0*
Expendables 2, The (2012)
Alternatieve titel: EX2
Het was even wachten tot ik de film kon zien, maar in een vrijwel lege zaal kijkt het toch net even wat lekkerder, dus dat maakte het als maar beter. Nóg beter, want The Expendables 2 doet precies wat het moet doen. Knallen!
De in het eerste deel al zo magistrale cast is voor de opvolger nog eens flink uitgebreid met de namen als Schwarzenegger, Vandamme en natuurlijk Chuck Norris. En ja, zoals iedereen natuurijk al verwachtte -dat het niet mis kon gaan- gebeurde. De tweede prent lijkt nóg beter dan zijn voorganger. Ondanks het uitvallen van Mickey Rourke, die overigens best gemist wordt en het feit dat de regie ditmaal in handen is van Con Air regisseur Simon West in plaats van Stallone zelf. Daarnaast was er ook ineens ene Liam Hemsworth (waar ik eerst maandenlang dacht dat het zijn naamgenoot Thor was) die een verre van imposant euvre heeft. Gelukkig is zijn personage eigenlijk helemaal niet storend al zou ik hem ook niet missen in een eventueel derde deel.
Lundgren blijft waarschijnlijk mijn favoriet al was zijn rol in het eerste deel leuker. De show wordt in dit deel toch echt wel gestolen door -hoe kan het ook anders- Arnold Schwarzenegger. Ontzettend cool dat hij zijn acteercarriere weer heeft opgepakt. En met binnenkort onder andere The Last Stand, The Tomb en Breacher wordt het absoluut genieten geblazen. Daarnaast is ook de rol van Norris net zo fout als ze vroeger waren (heerlijke quote over de slang). Eigenlijk zou ik ze allemaal wel op kunnen noemen maar laat het voorlopig hierbij. Behalve nog even een eervolle vermelding voor Scott Adkins. Eveneens een prima toevoeging van de cast.
The Expendables 2 was een jaar lang de film waar ik het meest naar uit keek (op The Hobbit na, maar dat terzijde) maar maakte dat absoluut waar.
4,5*
Expendables 3, The (2014)
De aanloop naar EX3 was ronduitmatig. De casting, die overigens naast een aantal prima toevoegingen ook een heel aantal nieuwe kereltjes (jochies als Powell en Ortiz horen hier natuurlijk nóóit in thuis) toevoegde; ik vond het maar niets. Oké, bij het meesterlijke eerste deel was dit dan ook wel zo met Crews en Couture en de zijn inmiddels zeer gewaardeerde krachten, maar Stallone ging nu toch echt wel een stapje verder. Ook de aangepaste rating om wat pubers naar de bioscoopzaal te lokken leek de film geen goede te doen. Toch viel me dit alleszins mee. Oke, de verwachtingen danig getemperd, maar deze bioscoopervaring was toch weer genieten geblazen. Het mist net wat van de coolness van de eerste twee delen, maar de échte mannen krijgen gelukkig meer dan genoeg aandacht.
Want namen als Stallone, Lundgren en Schwarzenegger zijn natuurlijk de voornaamste reden dit te gaan zien. Gelukkig krijgen zij gezien het plot veel ruimte. De film telt vier grote actiescene's waarbij we er drie met onze vrienden in de hoofdrol zien. Net als de voorgaande delen zijn deze vrij statig gemonteerd. Geen flitsende editing of strakke hypermontage. Toegegeven, zo bad-ass als EX1 wordt het niet en memorabele scene's als in de finale van EX2 (Arnie & Sly featuring Willis) is het niet, vermakelijk echter wel. Ligt het aan de rating? Misschien wel, al had EX2 daar ook al ietwat mee te kampen.
Banderas en Snipes zijn prima toevoegingen. Humorgehalte blijft redelijk hoog, vooral door eerstgenoemde. Herhaling en inside jokes uit eerdere delen is aanwezig en is misschien makkelijk, maar wel bijzonder geestig en aanstekelijk (Schwarzenegger doet een van zijn bekendste oneliners nog eens dunnetjes over bijvoorbeeld). Gibson is een aardige badguy, al is hij wel de minste uit de serie. Scheelt misschien wel dat een VP als Adkins in EX2 ontbreekt, de kompanen van Stonebanks dienen enkel en alleen als kanonnenvoer. Hopelijk is in een eventueel vervolg hier meer aandacht voor.
Al met al wordt de serie tot nu toe per vervolg steeds iets minder qua niveau, al geloof ik nog zeker in het potentieel van de franchise. Wel zijn de films natuurlijk voornamelijk gebaat bij harde actie en daarbij zijn een R-rating en een juiste casting een must. The Expendables 3 weet met deze gebreken aardig om te gaan, maar verandering is wel degelijk nodig bij een vervolg.
4,0*
Expendables, The (2010)
Bij de derde kijkbeurt lijkt The Expendables nog wel beter dan bij eerste twee. Daarom ook maar een halve ster erbij. De cast is weergaloos en de show wordt absoluut gestolen door Lundgren. Wat een baas. Hopelijk heeft hij in het tweede deel een grotere rol. Ook het rolletje van Rourke is erg stoer. Hij doet dan wel niet mee aan de missies maar als mentor van de groep is hij prima gecast. Uiteraard heeft de gehele cast zijn komische momenten. De one-liners zijn hilarisch en die actie is ontzettend bruut. De cameo's van de echt grote namen met Schwarzenegger, Willis en Stallone is denk ik nu al nostalgisch te noemen.
Maar de scene waarin Crews zijn AA-12 demonstreert is toch wel de bruutste scene van de film denk ik. Weergaloos hoe hij in die kelders zijn maten komt helpen en een bataljon aan slechterikken aan gort schiet.
4,5*
Extraction II (2023)
Alternatieve titel: Extraction 2
Hemsworth is opnieuw erg cool in dit vrij aardige af en toe keiharde vervolg. Na het heerlijke begin met een eindeloze actiesequentie in en om een Georgische gevangenis kakt het ineens helaas erg hard in, en het vervolg is Oostenrijk is vervolgens wel erg random. Sowieso mist de film wel een beetje de visuele flair van zijn voorganger met diens fraaie Indiase kleurenpallet. Hoewel als gezegd deze sequel met de gevangenis en trein heel sterk opent, mist de film te veel karakter om je echt bij te blijven. Ook is Tyler Rake imposant om te zien maar het personage is verder maar wat bleu.
3,0*