Exam (2009)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Stuart Hazeldine
met Luke Mably, Adar Beck en Chris Carey

Een groepje van acht getalenteerde kandidaten is geslaagd voor een laatste test en mag nu deel worden van een machtige, maar mysterieuze organisatie. Ze gaan een kamer zonder ramen binnen en krijgen hier tachtig minuten de tijd om slechts één vraag te beantwoorden. Er zijn echter wel een paar regels waaraan ze moeten voldoen, anders worden ze gediskwalificeerd; ze mogen niet praten tegen de opdrachtgever, de bewapende bewaker bij de deur, hun vragenlijsten bekladderen, of de kamer verlaten. De tijd gaat in, en de opdrachtgever verdwijnt. De kandidaten bekijken de papieren waarop de vragen zouden moeten staan, maar tot hun verbazing zijn deze blanco. Samen besluiten ze uit te zoeken wat de vraag is, maar doordat ze elkaars achtergrond ontdekken, lopen de spanningen hoog op.

avatar van Corcicus
Is deze film gebaseerd op Huis clos van Sartre? Want in dat geval wil ik hem wel eens zien.

avatar van Corcicus
Deze lage score is echt wel ongehoord. Niet gebaseerd op Sartre, maar wat een uitstekend verhaal. Een spannend mysterie dat slechts heel stapsgewijs opgehelderd geraakt.

avatar van Shinobi
De film komt wel enigszins overeen met El Método (2005), maar ik vind deze film persoonlijk beter.

Best wel een mindfuck film,
ik vond het film opzich helemaal niet zo slecht, integendeel.
maar omdat het de hele tijd in een ruimte is gefilmd snap ik wel dat het saai over kan komen.
ik heb het film zelf in het engels gezien, dus ik begreep het einde niet helemaal
kan iemand mij dat miss uitleggen aub?

avatar van mikey
Fijn dat dit genre (10 mensen in een kooi en ze gaan door het lint) passe is. Saai en oninteressant.

mikey schreef:

Het concept vond ik wel degelijk prima. Althans, je kan er mede door de eenvoud ervan heel veel mee doen. Dat wordt helaas niet gedaan: bordkartonnen personages en tenenkormmende dialogen maken het om te huilen. Maar aan het concept ligt het wat mij beterft niet. Niet voor niks wilde ik de film zien op basis van de trailer.

avatar van mystica
Wow wat een goede film. Spannend van het begin tot het eind. Een film die je uitdaagt om mee te denken, zet je regelmatig op het verkeerde been.. gelukkig niet zo voorspelbaar en een prachtig psychologisch in elkaar gezet verhaal. Ik heb er van genoten!

avatar van Fighterkill
een prachtige en vooral originele film. misschien zijn er soortgelijke films maar deze beschouw ik zeker als uniek qa vraagstuk en verhaal. misschien vind je de uitwerking niet goed, maar je kunt niet ontkennen dat de gebeurtenissen en het slot gewoon geniaal zijn. en dan uiteindelijk die ontknoping met de enige vraag die echt gesteld is. de lage score is waarschijnlijk gegeven door mensen die het niet snappen of met hun lage denkniveau niet bij de film kunnen, helaas maar ja, we moeten allemaal natuurlijk wat te doen hebben.

Fighterkill schreef:

Kan je het mij uitleggen? Ik snap het met m'n lage denkniveau blijkbaar niet helemaal.

avatar van king16
Fighterkill schreef:

Spoilers..

Overigens een aardige film met een goed uitgangspunt. Helaas lagen de rollen te dik er bovenop dat die stille met de bril waarschijnlijk de baas van het bedrijf zou zijn had ik als twist verwacht beetje a la saw waarbij de dader de hele tijd aanwezig was en werd het niet echt spannend ergens. Het einde raakte daarom ook niet echt. De groepsdynamiek was fascinerender uiteindelijk dan de twist waar het om te doen viel.
Enkel de scène met het dreigen om met een stuk papier in iemands oog te snijden leverde kort een onheilspellend gevoel op.

avatar van Leo1954
Een soort SF achtig toneelstuk. Nergens spannend, nergens boeiend. Langdradig en vervelend. Zelfs het einde had niets verrassend.

avatar van DutchTakeshiro
Interessante (en vrij onbekende) film. Exam is een film die waarschijnlijk een hoop mensen voorbij gaat: geen bekende acteurs, vrij weinig promotie en is waarschijnlijk niet in een hoop cinema's uitgekomen. Dat is jammer want deze film weet toch wel te concurreren met andere films met dit specifieke onderwerp (mensen zitten met elkaar opgesloten in een ruimte, wat gebeurt er? In deze film zitten mensen in principe niet opgesloten maar het idee is er).

De film zit zo goed in elkaar dat je als kijker gebeurtenissen nauwelijks ziet aankomen, en iedere plotwending is effectief. De acteurs spelen hun rol degelijk en laten zien dat het echt niet nodig is om een Hollywood ster erin te gooien om de film beter te maken. Het is zelfs wel fijn dat die afleiding er niet is: zo kan de kijker zich focussen op het verhaal en niet op een beroemd hoofd. En het zegt ook wel genoeg dat de film interessant weet te blijven ondanks de eentonige omgeving.

Exam is een film die lekker de tijd neemt om het verhaal te vertellen en je beloont voor je geduld. De zit van 101 minuten is dan ook absoluut niet lang. Het is een film die niet extreem ingewikkeld is, maar wel genoeg biedt om je aan het denken te zetten en je eigen theorie laat verzinnen. Kort gezegd: een interessante, spannende en mysterieuze film.

NYSe schreef:

Ik wacht nog steeds op een goede, inhoudelijke uitleg van de diepe lagen en thema's die dit meesterwerk blijkbaar te bieden heeft, Fighterkill.

avatar van leatherhead
Slecht.

Aanvankelijk tracht de film een mysterieuze sfeer te scheppen, helaas is het jammer dat het algemene verloop van de film al zo gauw duidelijk wordt. Helpt natuurlijk ook niet mee dat een concept als deze inmiddels nog allesbehalve origineel is, maar ook dan kan er nog enigszins buiten de lijntjes gekleurd worden. Hazeldine lijkt echter eieren voor zijn geld te kiezen jammer genoeg.

De personages zijn nogal een stel droeftoeters, bovendien niet overtuigend neergezet. De zielige gestoorde, de irritante psychologe, de Arabier die maar wat zijn wenkbrauwen op staat te trekken... Kortom, huilen met de pet op.

Hoewel het op zich nog redelijk vermaakt allemaal, heeft Exam helaas ook te lijden aan een bekend probleem bij dit soort filmpjes, namelijk dat het allemaal nogal gemaakt en vergezocht overkomt. Zeker richting het einde, nadat de aap uit de mouw kwam, kon ik een welgemeende facepalm niet nalaten. Wat een stompzinnige flauwekul zeg!

Voor de rest ziet de film er duf uit en valt er ook qua soundtrack weinig te beleven. Wat het nog een klein beetje red, is dat het eerste uur nog redelijk vermakelijk is. Voor de rest een nogal triest hoopje film, dat verdrinkt in z'n eigen vergezochte idioterieën. 1,5*.

avatar van The Blueberry
Even een paar dingen:

- Hoe kan het, in dit sociaal drama, dat niémand, ook al zijn het allemaal fatsoenlijke mensen, het gevoel heeft zich te moeten gedragen? Waarom houdt niemand zich aan de etiquetten? Overgedramatiseerd.
- Zijn deze mensen echt allemaal zelf op de sollicitatie afgekomen? Hoe kan het dan dat ze allemaal zulke verschillende karakters hebben? Ze zeggen een keer in de film dat ze misschien zijn geselecteerd omdat ze verschillende rassen etc. hebben, maar huh, het was toch een sollicitatie, dan kiezen ze er toch zelf voor?
- Waarom heeft iedereen zo belachelijk veel voor deze onbekende en open sollicitatie over, ook al hebben ze zelf al een baan? Zelf als Brown dreigt Darks oog door te snijden roept ze niet om hulp naar de bewaker...
- Is dit serieus een logische manier om een sollicitatie voor een belangrijke functie te houden? Voor het zelfde geld was iedereen dood of had White gewonnen, terwijl zijn karakter recht tegenover dat van Blonde staat, iets wat ze dus totaal niet hadden gewild.
- Blonde geeft als antwoord op De Vraag: Are there any questions? "nee", maar 30 seconden later zegt ze dat ze nog een aantal vragen heeft *gigantische facepalm*
- Waarom weet Dark niet eens dat haar allerhoogste baas (Deaf) geen woord engels spreekt?
- Waarom doet het bedrijf zo achterlijk geheimzinnig? Ze hebben een medicijn gevonden tegen de ziekte die de hele wereld in de ban houdt maar ze hebben het drukker met dit soort zwaar tijdrovende sollicitaties houden? Is dat niet een beetje gemeen voor, zeg maar, iedereen?

Ik vind het een veel te ver gezocht verhaal. Als je een film maakt waarin je niet meer tot je beschikking hebt dan 10 personages en 1 setting, maak dan het verhaal kort en krachtig! Niet dat dit niet van tijd tot tijd interessant is, het is alleen heeel erg unsatisfying. Er zit geen grote clue in, geen groot Aha!-moment, geen moraal van het verhaal.
Ook zitten er heel veel onafgemaakte verhaallijntjes in. Het eerste halfuur zijn ze bezig met lampen inslaan en fikkie stoken terwijl dat allemaal nergens goed voor blijkt te zijn. Ja, ik snap het, ze proberen de vraag te vinden, maar kunnen ze daar niet ook gewoon over praten? Ik durf te wedden dat iemand op het idee was gekomen dat er in het praatje vooraf maar 1 echte vraag was gesteld. Ze zijn toch allemaal zo slim? Dark heeft ook plotseling allemaal sneeën op haar been, en Brown is een gokkende ex-soldaat (wat doe je in hemelsnaam op deze sollicitatie) hartstikke onnodig.
Het enige wat ik deze film ga meegeven is dat het heel erg prestigieus is, en dat werkt in zijn voordeel.

avatar van RuudC
Vergezocht inderdaad. Dat gevoel had ik ook, ondanks dat ik me wel vermaakt heb. Ook omdat mijn vrouw wat woorden oppikte en nu de hele tijd "You will BE disqualified" blaat. Exam deed me denken aan Cube, alleen werd je bij een foute poging niet om zeep geholpen. Wat de film wel om zeep helpt, zijn de machtsverhoudingen die regelmatig compleet omslaan en dat ik luttele minuten en verder had ik ook niet echt de indruk dat deze situatie echt bijdroeg aan wat er buiten de deuren speelde. Het is verder een prima geacteerd drama en ik kan het vaak wel waarderen als een film zich binnen slechts een enkele ruimte afspeelt, maar ja, dat wat er gebeurd, vond ik ook allemaal wat vergezocht. Toch drie sterren omdat het allemaal wel vermaakte.

avatar van Miszmi
Heb me prima vermaakt met deze film. Het concept is goed, maar ik denk wel dat er veel meer uit te halen was. Uiteindelijk hebben ze eigenlijk alleen maar de lampen kapot geslagen en voor water gezorgd. Dit had natuurlijk veel meer uitgebreid kunnen worden. Geen topper, maar ook zeer zeker niet slecht.

Redelijk filmpje.

avatar van Master Blaster
Dit is eigenlijk een film die je maar 1 keer kunt kijken omdat als je de clue weet het niet meer boeiend is.

Wel leuk verzonnen.

avatar van SmackItUp
Redelijk origineel, maar vooral middelmatig uitgevoerd. Ondanks dat je het verloop van het verhaal wel kan raden, iedereen wil elkaar weer afmaken..zucht, kijk je verder tot de climax. Deze is simpel, maar niet onaardig.

Best aardig dit. Het concept vond ik heel tof klinken. 8 mensen die op een kamer worden gezet voor een sollicitatiegesprek en dan moeten uitvinden wat de vraag is die ze moeten beantwoorden. Leuk zo'n mysterie. Het verveelt niet en ik was toch de hele speelduur benieuwd wat de volgende stap was en hoe het zou eindigen.

Dit zorgt ervoor dat het geen saaie film is, maar het is jammer genoeg ook niet echt heel boeiend allemaal. Zoveel doen de personages eigenlijk niet en het komt niet allemaal even geloofwaardig over. Naar het einde toe worden sommige acties van de personages nogal belachelijk.

Ik bleef tot het eind toe gissen wat nu eigenlijk de vraag is en hoe ze erachter moesten komen. Dat maakt de kijkervaring best leuk tot het einde. De twist dat die Fransman de baas was, had ik overigens wel al snel uitgevonden, maar dingen als het kijken door die bril en dat de vraag 'Any questions?' was waren tof om te ontdekken.

Geen geweldige film, maar best aardig voor een keer.

avatar van Alathir
Exam, een film met een fijne opzet. Een concept waarin het menselijke vertrouwen op de proef wordt gesteld is altijd iets wat ik graag zie, helaas draait het vaak op dezelfde manier uit. Ook de typische verschillende etnische culturen spelen weer mee zoals zo dikwijls en ook iedereen heeft weer zijn eigen typische skillset meegebracht. Dit zie je echt zo vaak en ik vind dat een beetje jammer want het concept is best origineel. Hoever zou jij willen gaan voor de ultieme job? Dat zal voor elke persoon anders zijn net zoals in de film.

Toch vind ik dat de film zich als té clever wilt voordoen. De dialogen zijn een beetje te gelikt geschreven vaak, iets meer naturel had wel gemogen. Verder heb ik er mij wel mee geamuseerd en is het een best goede single location film. Acteerprestaties waren naar behoren.

avatar van IH88
“All each of us can do today is lose what we've already won through selfishness, stupidity, and impatience!”

Aardige psychologische thriller, die zich in zijn geheel afspeelt op één locatie. Acht sollicitanten moeten om een functie binnen een bedrijf te bemachtigen één vraag beantwoorden. Wat de vraag is weet niemand. De acht worden langzaam tegen elkaar uitgespeeld (door eigen toedoen soms), en alle acht reageren anders op de omstandigheden. In wat voor wereld deze mensen leven blijft schimmig, maar het is in een toekomst waarin een virusepidemie veel mensen heeft gedood. Het bedrijf waarvoor ze solliciteren heeft een antigif gemaakt. De personages blijven wel wat vlak, maar het mysterie en het psychologische spel houden het interessant.

Master Blaster schreef:

Wel leuk verzonnen.

Nee juist niet. Dit is juist een film die leuk is om voor een 2e keer te kijken, omdat je dan alles gaat zien wat je de 1e keer niet zag door je onwetendheid en gebrek aan informatie.

avatar van Master Blaster
jordorientje schreef:

avatar van K. V.
Deze psychologische film eens bekeken en vond hem wel goed.Ondanks dat de film zich maar in één ruimte afspeelde, wist het toch wel te boeien van begin tot einde. Je blijft ook geïntrigeerd wat de vraag zou kunnen zijn. Het uiteindelijke antwoord was wel wat van "is dit het nu", maar uiteindelijk wel goed gevonden.
De cast deed het wel prima en verder zag het er wel goed uit.
Misschien allemaal wat ver gezocht, maar vond het toch wel een entertainende film.

avatar van princesspeach
Goeie film die mij absoluut wist te boeien tot het eind. Helaas was alles een beetje ver gezocht maar niet slecht.

Fijn.

Beetje verrast door de bekendheid van deze film. Had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar zit toch al bijna aan 1000 stemmen, dus zomaar een klein genrefilmpje is het niet. Nu is het ook wel zo dat een jaar of 10 geleden dit soort films wel wat meer aandacht kregen, alsnog vreemd dat deze volledig langs mij heen is gegaan.

Gelukkig alsnog kunnen meepikken. Vond het een best een toffe film. Niks écht speciaals, daarvoor blijft het net allemaal iets te braaf en bekend, maar de uitvoering van deze mystery/thriller is toch redelijk feilloos. Zeker voor eentje die zich maar op één locatie afspeelt (de korte beginsegmentjes uitgezonderd).

Acteerwerk is aardig, het mystery wordt de hele film lang gehandhaafd en de spanning zit er ook best goed in. Voor een hogere score had het audiovisuele net wat sprekender mogen zijn en had het einde ook nét iets leuker gemogen, maar verder helemaal niks te klagen over dit filmpje. Amusement gegarandeerd.