Enemies Closer (2013)

Canada / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door Peter Hyams
met Jean-Claude Van Damme, Tom Everett Scott en Orlando Jones

Boswachter en voormalig Navy Seal Henry wordt door een drugskartel gedwongen om te helpen een grote zending drugs te achterhalen, die vermist is bij de Amerikaans-Canadese grens. In de bossen loopt hij een man tegen het lijf die wraak op Henry wil nemen. Terwijl de spanningen hoog oplopen zullen beide mannen moeten vechten om uit het bos te ontsnappen en het kartel te verslaan.

avatar van Drekskiebel
JCVD als de nieuwe Joker? lijkt me wel geknipt voor hem. Verder leuk wegkijken.

avatar van glimmerman2000
Geen slechte film- al zijn er altijd hekel-punten- met Van-Damme, alsmede met Orlando Jones

Altijd mijn jaren-90 held geweest, en nog steeds uiteraard: Van Damme...Heerlijk om hem zo nu en dan terug te zien, en mijn doen denken aan dat jongentje van 16, die altijd de actiescènes keurig nadeed voor de spiegel

avatar van Fryce
Gewoon lekker. Mooie oneliners, mooi camerawerk en matig acteerwerk (kon Van Damme wel waarderen). Prima actiefilm.

avatar van schram101
Klagen over het acteerwerk in een Van Damme prent. Mag dat?

Nee, eigenlijk niet natuurlijk. Maar zo bont als Tom Everett Scott het maakt verdient toch wel een uitzondering op deze regel. Want wat een charismaloze saaie zak hooi is me dat zeg! Nu is de concurrentie met de Belg en verassing van de film Orlando Jones natuurlijk niet misselijk maar deze wanprestatie kost de film gewoon punten. Miscast!

Voor de rest is Enemies Closer namelijk gewoon een heel aardige B film van het After Dark label. Vrij aardige knockscene's, een boel slechterikken, een coole Van Damme en een goedkope twist.

Voldoende.

Lang niet slecht deze actiefilm met Jean-Claude Van Damme.
Het verhaal is ook niet slecht, maar origineel is het nu ook weer niet.
Maar het is toch wel een van de betere film met Jean-Claude Van Damme van de laatste jaren, en als slechterik is hij ook prima gecast.

avatar van Iron Maiden
Ontzettend vermakelijke B-film die boeit van begin tot eind.
Het tempo ligt hoog, de vele kills zijn bloederig en het camerawerk is, zoals altijd bij Hyams, strak en verzorgd. Jones en Scott zijn aan elkaar gewaagd, maar van Damme gaat compleet over de top en dit doet met veel charisma en plezier.
1 van zijn beste rollen van de afgelopen tien jaar, hij draagt deze film met gemak en zorgt voor een aantal leuke momenten.
Dat de film verder voorspelbaar is mag de pret niet drukken, snap ook niet hoe deze film aan zo'n laag gemiddelde komt, want het is in mijn ogen een prima product geworden.

avatar van xxERWINxx
Film vandaag gezien, moet zeggen dat hij best vermakelijk is, mooie omgeving / natuur en weer eens een andere rol voor Jean claude, jammer dat hij de bad guy moest spelen en niet de held waarin ik m graag zie.
al met al een goede / spannende avonturen/actie film, niet echt nieuw meer dit soort films, want er zijn meerdere van dit soort, maar leuk om gezien te hebben.

avatar van Alexander1900
DiDa schreef:
Enemies Closer is een nette actie/thriller volgens het boekje met Jean Claude Van Damme die de show steelt als bad guy. 3 sterren

Hoeveel minuten (ongeveer) speelt JCVD in deze film?

Ik heb weinig zin om een JCVD film te kopen als hij er slechts 5 minuten in beeld is. Bij JCVD moet je goed opletten want hij heeft in films vaak betrekkelijk kleine rollen en dan koop ik de film niet. Puur reclame.

Alvast bedankt!

avatar van DiDa
Van Damme zit er de hele film in. Het is absoluut geen cameo en niet te vergelijken met Swelter of Universal Soldier 4...Geen reclame misleiding in dit geval.

avatar van Lurtz
Hele leuke rol van Van Damme, zet de voor de rest matige film echt in een lift.

avatar van Tommy De Vito
Trailer gezien; dat van Damme na al die jaren, decennia, nog steeds zo'n slecht Engels accent heeft is echt niet normaal. Daarnaast dat kapsel van hem is lachwekkend, totaal niet serieus te nemen. Over de film zelf ga ik mij niet uitlaten maar dit belooft niet veel goeds.. maar misschien zit ik er naast, zal hem binnenkort bekijken.

Best een vermakelijk film, weinig op aan te merken.

Het is geen blockbuster natuurlijk, maar de vaart zit er prima in, acteerwerk is prima en hij kijkt gewoon gemakkelijk weg.

jean claude deed het eigenlijk boven verwachting goed. de andere acteurs deden het ook prima al zag je wel dat het niet allemaal a-acteurs zijn maar dat mocht de pret niet drukken.

leuk tussendoortje

3 sterren.

HALVE TAMME.
"Het is niet bij de end credits zichtbaar, maar ik ben er 100% van overtuigd dat Geert Wilders de stunt- double was van JCVD in Enemies Closer (2013) ".

Zolang je deze twee punten voorgaans accepteert en er naderhand niet kritisch over bent, heb je gewoon een leuke filmavond:

1) We weten allemaal dat als je aan deze film begint, dat je niet met een dikke Hollywood actie film te maken hebt en of te maken krijgt.

2) Enemies Closer (2013) beschikt over recht toe recht aan actie zonder special effects, slap verhaal, 1 a 2 acteurs die er tijdens de film uit moeten springen (zover het voor hun doen kan) en de rest van de cast lanterfanten er maar wat omheen.

Betreffende JCVD heb ik zelf nooit een probleem gehad met deze twee punten , want eigenlijk weet je al van tevoren wat voor vlees je in de kuip heb.

Toch mag het gezegd worden: Ik vond 'the muscles from Brussels' lekker in zijn rol zitten.

3 solide sterren van mijn kant voor Enemies Closer (2013).

avatar van Lennert
Jean-Claude van Damme is een held. Nou ja, misschien is 'baas' of 'bad-ass' een beter woord in deze context, want er is weinig heldhaftigs aan zijn personage, maar damn wat was het genieten.Helemaal omdat hoofdpersoon Tom Everett Scott toch behoorlijk wat steekjes qua acteerwerk laat vallen, is het aan mijn favoriete Belg om de show te stelen. En op wat voor wijze? Een hilarisch over the top personage (een veganist die liever geen geweren gebruikt vanwege hun uitstoot en wat dit voor het milieu betekent) die een fantastische hoeveelheid oneliners en uitstekende mimiek combineert en daarnaast ook nog een lekker robbertje kan vechten. Al vanaf het begin dat zijn personage in mountie-kostuum een groep mensen in zijn eentje afslacht wist ik dat we Van Damme's leukste rol sinds jaren te zien krijgen. Badguy spelen gaat hem ongelooflijk goed af, zelfs tot in de dood blijft hij dit volhouden.

Orlando Jones doet het gelukkig ook niet onaardig, terwijl de groep van kompanen waar hij zichzelf mee omringt het ook verbazingwekkend goed doet. Niet alleen als acteurs, maar ook in het actiedepartement valt het niet tegen. En de actie komt erg veel aan bod en mag er zeker wezen. Soms is het erg in het donker gefilmd zodat de stunt doubles niet teveel opvallen, maar hinderlijk is het nergens. Daarnaast is de choreografie behoorlijk goed en zijn er enkele zeer leuke vondsten zoals het gevecht in de bomen.

Enemies Closer duurt niet te lang, verveelt geen moment, zit vol met gave actie, oneliners en heeft een behoorlijk aardig geschreven verhaal. Ik ben geneigd om te zeggen dat dit buiten Universal Soldier: Day Of Reckoning toch wel mijn favoriete JCVD film is van de post-2000 reeks. Meer van dit soort excentrieke rollen aub!

avatar van RuudC
Wat een geweldige film! Ik had wel zin in een actiefilm, maar niet direct de nieuwste JCVD. Ik kan me nog goed een Dragon Eyes herinneren namelijk, al had Van Damme daar maar een klein rolletje in. Jean-Claude heeft hier dan niet misschien de hoofdrol, maar hij steelt de show met gemak met zijn excentrieke karakter. Tom Everett Scott is overigens een erg saai figuur trouwens. Als we naar de good guys kijken, dan is Orlando Jones (al was ik in eerste instantie ook niet blij met zijn aanwezigheid) een stuk beter.

Wat voor een actiefilm erg opvalt, is het uitstekende verhaal. Enemies Closer is geen rechtlijnige actiefilm, maar een waarvan de plotlijnen erg los van elkaar staan, maar heel nauwkeurig bij elkaar komen. Het ziet er zowaar naar uit dat hier echte schrijvers aan het werk geweest zijn. Daarnaast is de actie erg goed en heeft JCVD een paar heel toffe moves. Zijn ware troefkaarten zijn zonder meer zijn oneliners en heerlijk stomme grijnzen. Dit is een film die van begin tot eind vermaakt. Geen seconde last gehad van het lage budget.

avatar van Decec
Ben benieuwd...

avatar van Tommy De Vito
Wat een slechte film is dit zeg..

Om te beginnen is het verhaal zo slecht, totaal niet onderhoudend en niet boeiend. Niks dwingt je eigenlijk om deze film uit te kijken. Daarnaast is alles zoo voorspelbaar, je weet precies hoe alles afloopt.

Actiescènes waren clichématig en de gevechten niet minder. Het enig pluspuntje van de film is het acteerwerk van, van Damme. Lachwekkend kapsel, maar de zuiderbuur acteert vrij overtuigend.

Teleurstelling, 2.0 *

avatar van Decec
Een goede actie/thriller film..
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Jean-Claude Van Damme
(wel een beetje wild haar/ik vind vroeg veel leuker dan nu)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Captain Pervert
Jean Claude van Damme behoort tot een generatie uitgerangeerde actiefilm-acteurs, maar in tegenstelling tot een Seagal of een Lambert heeft onze gespierde zuiderbuur de ballen om zichzelf af en toe opnieuw uit te vinden. In het aardige "Wake of Death" (2004) zagen we hem als kwetsbare, rouwende (en huilende!) held. In JCVD (2008), een maffe tragikomedie, neemt hij zichzelf prachtig op de hak. Maar zijn finest moment was ongetwijfeld als slechterik in The Expendables 2 (2012). Dat laatste smaakte naar meer, en gelukkig dacht Van Damme er ook zo over. Want hij zet wederom een boef van formaat neer. Met zijn doorleefde drugskop is hij perfect als slechterik en hij mag dit wat mij betreft nog vele malen overdoen.

Hij is natuurlijk de publiekstrekker van deze film en het is prettig dat hij dan ook nog een mooie over-the-top rol speelt als getikte crimineel. Want verder valt er niet veel bijzonders te zien. De sets bestaan uit een hut, een boot, een steiger en wat bossen. De held, een soort moderne Michael Paré, is een boswachter met een verleden. Zijn sidekick is een man die vanwege dat verleden wraak komt nemen. Maar dan krijgen ze het aan de stok met een bende die op zoek is naar een verloren partij drugs waardoor ze noodgedwongen moeten samenwerken. Ondanks de povere sets en de derderangs acteurs is het kat- en muisspel niet onaardig.

Deze B-film viel me al met al enorm mee.

3 sterren

Enigszins een dertien in een dozijn Thriller/Actie film, maar wel eentje die nog vermakelijk is om te zien.

Dat laatste komt vooral door Jean-Claude Van Damme die een leuke (met ook humor en dat letterlijk tot zijn einde) rol van een natuur liefhebbende (zo draagt hij o.a. geen leer) slechterik neerzit. Hij zag er ook best apart (tot het lachwekkende af) uit. Het verhaal is best flauw en cliché en weet ook nauwelijks te boeien, ook de voorspelbare uitvoering is weinig bijzonder en het is ook bijna allemaal in het donker opgenomen. Omdat de film nog niet eens 90 minuten duurt en de vaart best hoog is, is deze film wel nog te doen. Buiten Jean-Claude Van Damme stelde de overige cast weinig voor, met de kanttekening dat actrice Linzey Cocker er wel mocht wezen. Zij zorgde overigens ook nog een heel klein beetje voor een verrassende wending in het verhaal.

Al met al niet meer dan een redelijk tussendoortje en dan puur en alleen vanwege Jean-Claude Van Damme.

avatar van Proeneke
Jean Psychaude deed t prima, voor de rest vond ik het wel leuk, maar niet byzonder.

Wel fijn dat dat vreselijk irritante wijf nog even der trekken thuiskreeg!
Wat een ergerlijk geval was da, jong!

avatar van Alexander1900
Jean-Claude van Damme die weer eens de slechterik speelt en doet dat best goed en met de nodige humor. Het is een korte film en er gebeurd veel zodat het nergens saai wordt. De film is een soort van kat- en- muisspel in de bossen en dat doet het bij mij altijd goed. Er zitten enkele slordigheden in de film (de crash van het vliegtuig en JCVD die pratend achter een dun boompje verschuilt een paar meter van 'the good guys' en niemand die het ziet) en dat is jammer.

Eindelijk weer een goede van Damme film en heb zeker genoten (inmiddels drie keer sinds de release).

Stevige film dit... mooie films dit binnen het JCVD genre

avatar van xxERWINxx
Goede film van Van Damme, een stuk beter dan Knock Off en Until Death!
Een keer een ander soort film waarin we juist Van Damme als bad guy zien, had het alleen graag andersom gezien, maar de film is niet verkeerd.
Spanning en actie en er zit nog een kleine twist in de film!
al met al vermakelijk!

avatar van bjerik76
Tja, je moet ervan houden.
De film zit vol met foutjes ( die mij dan irriteren) en een script vol toevalligheden, en Macgyver geklungel.
Jean claude lijkt wel een clown, maar het ergste is de franse taal van de canadezen... moest dat nou zo nep?

Na de eerste 30 minuten wist ik al dat ik de film echt niet op pauze hoefde te zetten als ik even moest opstaan voor een pauze.

geef mij maar " shoot to kill"

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit filmpje keek toch wel erg plezierig weg, lekkere korte speelduur en een Van Damme die zichtbaar met plezier de bad guy rol voor zijn rekening neemt. Voorspelbaar is het natuurlijk wel, maar het is fijn popcorn vermaak.

avatar van FunkStarr
Op het eind een aardige scene en that's it. Verder gewoon bagger. Jean 'Clown' Van Damme als badguy werkt in sommige gevallen maar hier was het wat lachwekkend.