Self/less (2015)

Alternatieve titel: Selfless

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Tarsem Singh
met Ryan Reynolds, Ben Kingsley en Matthew Goode

Een welvarende oude man (Ben Kingsley) met kanker die het einde van zijn leven nadert, ondergaat een medische procedure waarbij ze zijn brein in een jonger lichaam plaatsen. Al snel komt hij erachter waar zijn nieuwe lichaam vandaan komt en moet hij vluchten voor het bedrijf dat hem het zwijgen op wil leggen.

avatar van bjerik76
aardig filmpje met mooie speelduur, waarin zich een mooi mysterie ontplooit, en een aantal wendingen in komen.
Goed geacteerd.
Richting het eind wat het alleen even een gepuzzel hoe de vork nou precies in de steel zit, want die begreep ik niet 100%.
waar kwam die echte mark ineens vandaan op het einde ?, waar was hij dan al die tijd gebleven, of in welk lichaam.
wie die man met die gouden hanger precies was, was mij ook niet duidelijk.
je zag hem in het begin van de film ergens, maar toen ging dat langs me heen, en toen hij dus weer in beeld was toen Damien (als Mark) op de vlucht was bleken ze elkaar te kennen.

maar hoe/wat was me even ontgaan.

Misschien een 2e keer kijken over een paar jaar

Matige scifi.

Sowieso is het meer modern-fi +1. Het speelt zich af in de huidige wereld, met één klein wetenschappelijk extratje. Jammer genoeg niet zo heel origineel, het is al redelijk snel duidelijk waar deze film heen wil en het verzandt eigenlijk best snel in een doorsnee thriller.

Ik schrok ook een beetje toen ik op het eind Singh's naam zag staan. Normaal toch iemand die een visueel uniek wereldje kan creëren, daarvan was hier weinig te merken. Het zag er allemaal wel oké uit, maar nergens echt speciaal.

Kingsley doet het goed, Reynolds neemt redelijk matig over. Het verhaaltje is halverwege eigenlijk wel verteld, de rest is doorsnee afwikkeling. 't Is allemaal wat te middelmatig om echt interessant of boeiend te zijn, jammer want Singh wist vroeger toch iets uniekers van z'n films te maken. Daarom niet beter, wel eigener.

avatar van missl
Reynolds is matig in deze thriller, die je eigenlijk na de helft van de film al door hebt. In het begin is er een goede sfeer maar dan komt de clou al en is de rest opzoekwerk en afronden. Jammer, na het zien van het eerste half uur dacht ik dat het echt wat ging worden. Reynolds zie ik liever in een soort Deadpool film, Kinsley doet het wel goed, is helaas niet lang in beeld. Iets positiefs, wel tamelijk vermakelijk verhaaltje.

avatar van frolunda
Self/less begint als veelbelovende SciFi met een prima Ben Kingsley maar verandert na een half uur al snel in vrij standaard achtervolgings thriller.Wel onderhoudend met tamelijk goede actie maar niet echt origineel en ook Reynolds maakt niet al te veel indruk.Dit in tegenstelling tot Matthew Goode die wel een goede,ingehouden rol neerzet als Albright.
Ook had het verhaal last van iets te veel toevalligheid en ongeloofwaardigheden.
Wel fijn dat regisseur Singh zijn (voor mij lelijke) overdadig visuele stijl wat binnen de perken weet te houden.Was zeker geen fan the Cell en Immortal
Verder geen slechte genre film maar ook geen hoogvlieger.

Leuke film!

Sommige elementen al eerder gezien natuurlijk. Maar film kon ons van begin tot eind boeien!

avatar van Gish
Best een aardig experiment.
Helaas met een gemankeerd en vooral ongeinspireerd script.
De schrijver loopt al snel vast en de film verzandt in voorspelbare achtervolgingen en bedenkelijke geweldsexplosies. In plaats van een spannende en prikkelende sci-fi, volgt een erg slappe thriller.
Jammer, het idee had een betere film kunnen en moeten opleveren.

Redelijk goede SF-thriller.
Prima cast, en een tamelijk goed verhaal, al is het niet altijd even spannend en boeiend om volgen.
We zijn van Ryan Reynolds meer actie gewend dan in deze film.
Maar je zal je er toch niet met vervelen.

Aardige film waarin een steenrijke zakenman die nog maar kort te leven heeft, zijn leven wil verlengen. Het niveau van de uitstekende opening met Ben Kingsley wordt niet vastgehouden (zo zijn de personages wat ongeloofwaardig uitgewerkt). Verder wel een onderhoudend plot en de film is ook vlot gemonteerd. Visueel de meest conservatieve film van Tarsem Singh.

avatar van horizons
Tarsem Singh die een standaard film maakt. Dat is eigenlijk het meest jammere aan de hele film want voor de rest is het allemaal best oke.

avatar van Davido
Vond het echt een fantastische film. Een verhaal waarin je meegezogen wordt. In deze film komen alle aspecten aan het licht. Zowel in de verhaallijn van de film (alle gerne komen voorbij) als die van het leven. Zeer verrassend.

avatar van Skuller
Aangenaam verrast door deze film .zet je wel aan het denken .

avatar van Shinobi
"You never asked the right questions."

Tarsem Singh ontstijgt wederom de middelmaat niet.

Ben Kingsley heeft weer eens gemakkelijk zijn geld verdiend, gezien hij enkel een kwartier in deze film zit. Hij komt hier opdraven als een rijke zakenman die nog maar een paar maanden te leven heeft voordat zijn lichaam bezwijkt aan kanker. Door een experimentele medische procedure krijgt hij de kans om zijn ziel over te plaatsen in een gezond lichaam. Een opzet die door de bijkomende haken en ogen in eerste instantie nog prima lijkt.

Echter vervalt 'Self/less' al gauw in een standaard actiefilm; buiten de medische procedure om zie ik hier bar weinig Sci-Fi in terugkomen. Op zich zijn de actiescènes best aardig en op momenten zelfs creatief, maar voor een dergelijke film voelen deze nogal misplaatst aan. Een meer psychologische benadering ingaande de ethiek had hier beter gepast.

Normaal gesproken staat Singh bekend om zijn visuele flair, maar daar is hier nauwelijks iets van te bespeuren. De beste man weet simpelweg zijn stempel niet te drukken. Hierdoor word je als kijker overgelaten aan een hoop voorspelbaarheid en de nodige clichés, zucht. Eveneens helpen de vele cuts niet mee als je een lopend verhaal wil etaleren.

Al met al een inwisselbare Sci-Fi die maar niet kan intrigeren.

Kleine 2,5 sterren.

RTL 7??...dan weet ik het al..Komt op mij over als een bullshit verhaal. Ik ga af op Gish hierboven. Tnx Gish hahaah

avatar van des1
Aardig gegeven natuurlijk, dat allerlei interessante existentiële issues had kunnen opleveren. Maar de marketingafd. zal wel gezegd hebben dat slechts beperkte aandacht bij de les is hiervoor bij de social media en instagram generatie. Dus moesten er onnodige acties en rare verwikkelingen ingevoegd worden. Nog niet zo erg als de tegenspeelster van Reynolds die enorm overacteert. Raar eind ook.

avatar van Donnie Vallermee
Eigenlijk best een heel goede film ennn...
Most important: ‘een goed einde!’ YES

avatar van Roger Thornhill
Schandalig, zo'n intrigerend uitgangspunt laten verzanden in zo'n clichématige achtervolgingsthiller. En daar laat deze regisseur dan z'n uitbundige visuele stijl voor achterwege, wellicht om eens een flinke hit te scoren, een hoop die helaas ijdel bleek. Het is dat ik graag naar Reynolds kijk, dat Martinez een onvoorstelbare babe is (ik ben al een fan sinds de remake van Death race uit 2008) en dat de laatste twee scènes de film op een zeer elegante wijze afronden, maar anders had ik hier een dikke onvoldoende voor gegeven.