Southpaw (2015)

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Jake Gyllenhaal, Forest Whitaker en Rachel McAdams

Het verhaal gaat over de agressieve, gewelddadige bokser Billy Hope (Gyllenhaal) die zich naar de top weet te werken. Wanneer de weltergewicht-bokskampioen door zijn gedrag een gevecht uitlokt, met de dood van zijn vrouw als gevolg, valt zijn persoonlijke leven echter aan diggelen. Nadat hij zijn huis kwijtraakt en zijn dochter moet afstaan aan een pleeggezin, probeert hij met behulp van een amateurtrainer zijn leven weer op te pakken.

Psychologisch en sociaal drama, verpakt als boksfilm. Haalt ondanks het degelijke acteerwerk van Jake Gyllenhaal en Forest Whitaker niet het uitzonderlijk hoge niveau van Cinderella Man (2005). Jammer dat Rachel McAdams al zo snel wordt afgevoerd. Niettemin een uitstekende film.

avatar van blurp194
Clichefeestje.

Jammer van het flauwe verhaaltje. Verder is er eigenlijk een heleboel best redelijk op orde, hoewel - verrassing - Gyllenhaal me eigenlijk nogal tegenvalt. Vooral het bekkie dat hij trekt als het even moeilijk is, het is te veel dat ik het eerder gezien heb, en de boksscenes vallen me ook niet heel erg mee. Is allemaal al wel eens beter vertoond, en dan valt het toch tegen als het eigenlijk niet goed genoeg is.

Dochterlief en coach vond ik eigenlijk veel sterker. Oona Laurence zag ik toevallig van de week al in een andere film waarin ze ook al erg sterk aan het spelen was. Zo kom je toch af en toe nog eens wat verrassends tegen. Van Forest Whitaker was al bekend dat hij een goeie rol spelen kan, dus wat minder opmerkelijk misschien. En ja, waar wel een beetje geprobeerd wordt om de film met die twee wat inhoud te geven lukt dat toch net niet helemaal. Jammer.

avatar van Koos
Prima samenvatting.

blurp194 schreef:

Clichefeestje.

goeie film

Ik heb al vele boksfilms gezien, en velen zijn me enorm goed bevallen, buiten verwachting elke keer.
Deze film, ondanks het ook tragische verhaal, kon me minder bekoren.
De cast deed het nochtans prima, maar ik vind Jake Gyllenhaal niet echt de acteur om een bokser te spelen, ondanks zijn spierbundels.
Maar ik heb vooral, opnieuw, genoten van de acteerprestaties van Forest Whitaker, een acteur die nog steeds stijgt in mijn bewondering en die praktisch elke rol aankan, ook deze weer.
Kortom: de vertolkingen bevielen me wel, maar het verhaal was iets te zwak.

Boksers hebben dikwijls een moeilijk familiaal en sociaal leven. Zo blijkt toch uit meerdere films over deze sport die ik zag en deze "Soutpaw" maakt daar zeker geen uitzondering op. Integendeel, Jake Gyllenhaal krijgt heel wat ellende over zijn hoofd, in een film die amper boven de middenmoot uitsteekt omwille van het déjà vu-gevoel en toch ook wel hier en daar wat ongeloofwaardigheid, zoals de houding van het meisje bij het eerste bezoek van haar vader, vertoont en de zekerheid waarmee het verhaal te voorspellen is. Bovendien vind ik Gyllenhaal niet zo geschikt voor dergelijke rol.

avatar van Fryce
Heerlijke rol van Gyllenhaal in een mooie drama.

avatar van Onceuponanytime
sterk acteerwerk. Voorspelbare film, doch nooit vervelend. Next round please

Jezus wat een flauwe dertien in een dozijn, clichematige en zeer voorspelbare Drama film was dit, waarbij alle clichés de revue passeren welke maar mogelijk zijn in een Drama film welke draait om een succesvol persoon die eigenlijk alles heeft, dit allemaal verliest en daarna dit grotendeels weer terugkrijgt. Bij het bekijken van deze film raad ik dan ook iedereen aan om een teiltje bij de hand te houden om in te overgegeven en zeker vanaf de 30e t/m de 90e minuut (de film duurt overigens 120 minuten, voor degene die nu zitten te rekenen ). Geregeld moest het verhaal van deze film me denken aan de Rocky 1 t/m 5 films, die ook veel soortgelijk clichématig drama bevat, maar dan verspreidt over meerdere films i.p.v. eentje.

In dit verhaal draait het om bokser Billy Hope die alles heeft (eerste 30 minuten van het verhaal) zoals succesvolle bokscarrière, geld, groot huis, zorgzame liefdevolle mooie vrouw in de vorm van Maureen en een dochtertje Leila. Hij raakt dit allemaal kwijt (tweede 30 minuten blok van het verhaal) wanneer het noodloot toeslaat en zijn vrouw Maureen per ongeluk wordt doodgeschoten tijdens een ruzie tussen Billy en zijn rivaal Miguel 'Magic' Escobar die hem regelmatig uitdaagt en provoceert. Billy kan niet omgaan met het verlies van zijn vrouw, die eigenlijk alles voor hem deed, en daardoor raakt hij dus alles kwijt (rekeningen niet meer betalen en hij moet door zijn gedrag van de rechter zijn dochtertje afstaan aan een pleeggezin, totdat hij zichzelf en zijn leven weer op de rit krijgt). Langzaam begint Billy zijn leven weer op te herpakken (derde 30 minuten blok van het verhaal), door te gaan trainen in een boksschool waarbij hij steun, hulp en training krijgt van eigenaar Tick Wills, die hem persoonlijk traint en gereed maakt voor een comeback. Tijdens deze comeback (in de laatste 30 minuten van het verhaal) moet hij het dan opnemen tegen zijn rivaal Miguel 'Magic' Escobar, die dus zijn gelukkige leven heeft verwoest, en drie keer (één keer is overigens al genoeg) raden wie er dan wint

Flauwer en voorspelbaarder (er zit dan ook echt nul komma nul verrassing in dit verhaal) kan het niet in een film en je krijgt ook letterlijk het ene cliché na het andere cliché voorgeschoteld (dus houdt een teiltje bij de hand). Hierdoor wist het verhaal me dan ook niet te boeien en spannend wordt het natuurlijk nergens, omdat je al heel snel weet hoe deze film zal verlopen en eindigen. Mede omdat je dat al snel weet, duurt de film met circa 120 minuten ook gewoon te lang (gewoon een te lange zit voor een clichématig en voorspelbaar verhaal) en kan je eigenlijk het flauwe gedeelte tussen de 30e en 90e minuut het beste overslaan (dan heb je ook geen teiltje nodig).

Omdat deze film met een behoorlijk budget en ook met een bekende cast is gemaakt. wordt wel alles fraai in beeld gebracht (zeker m.b.t. het boksen en alles wat zich afspeelt rond de boksring in het begin van de film en tijdens het uiteindelijke eindgevecht) en de cast maakt het nog enigszins dragelijk om deze film helemaal uit te kijken. Dat geldt natuurlijk vooral voor hoofdrolspeler Jake Gyllenhaal (in de rol van bokser Billy Hope), maar toch zeker ook voor Rachel McAdams (in de rol van Maureen Hope die er zeer mooi uitzag en wat dat betreft is het wel jammer dat zij vrij snel doodgaat) en de altijd degelijke spelende Forest Whitaker (in de rol van Tick Wills). Het rolletje van 50 Cent (die ook de muziek verzorgt) als manager van bokser Billy Hope, was best verdienstelijk en zeker voor hem en Lana Young als kinderoppas van Leila, vond ik wel een leuke verschijning.

Al met al gewoon een zwaar tegenvallende flauwe Drama film, die vol zit met clichés en die ook een zeer voorspelbaar (voorspelbaarder kan eigenlijk niet) verloop heeft. Kortom gewoon een dertien in een dozijn film, die nauwelijks weet te vermaken op Jake Gyllenhaal (gewoon een goede en veelzijdige acteur) na.

avatar van LOTR-lover
Ook al is Southpaw qua verhaallijn nogal voorspelbaar en cliché, toch wist de film me de gehele speelduur lang te boeien en heb ik me geen moment verveeld. Wat ik wel jammer vond is dat Rachel McAdams zo'n kleine rol heeft, want ik vind haar één van de betere actrices van dit moment. Gelukkig kon ik verder wel de gehele speelduur genieten van Jake Gyllenhaal. Wat een geweldige acteur blijft dat en wat een respect heb ik voor de training die hij heeft moeten volgen om er zo uit te zien in Southpaw. Toch flink hard werken geweest, dat kan niet anders.

Anywho, Southpaw greep me qua emotie op sommige momenten bij de keel en wist me te overtuigen, ondanks het clicématige verloop van de film. Maar als het acteerwerk prima in orde is, en de verhaallijn verder wel pakkend, dan maakt het eigenlijk verder niet zoveel uit qua clichématigheid.

8/10 (IMDB)

avatar van Decec
Een goede drama/actie/sport/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jake Gyllenhaal en Forest Whitaker...
Prima vechtscene's...
Maar wel te snel camerabeweging...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en vond hem wel het bekijken waard. Een mooi drama/sportfilm die me wel de volledige speelduur wist te boeien, ondanks dat hij toch ruim 2 uren duurde.
Ook de cast deed het prima en kwam wel overtuigend over. Verder zag de film er prima uit.

avatar van schenkowiets
Goeie drama,met goed acteerwerk en goed nagebootste gevechten .

avatar van the hustler
Sterk acteerwerk van Gyllenhaal, maar verder teleurstellend op alle vlakken. Eindeloos slappe opeenstapeling van cichés. Ook de bokskampen zijn zoals gebruikelijk weer totaal ongeloofwaardig. Zoveel mogelijk bloed in 't rond laten spatten ter vermaak is het credo. Tegenvaller dus.

avatar van frolunda
Typisch Hollywood product dat weinig tot geen verrassingen biedt maar verder wel prima wordt uitgewerkt.De pluspunten van Southpaw zijn de flitsende regie van Antoine Fuqua,het goede acteerwerk van Jake Gyllenhaal en Forest Whitaker terwijl ook 50 cent en Oona Laurence verrassend sterk voor de dag komen en de fraaie beelden van met name de boks gevechten.
Het verhaal is inderdaad vrij clichématig maar de film kijkt zo lekker weg dat dat probleem moeiteloos ter zijde kon worden geschoven.
Eindresultaat; een dikke 3,5 sterren voor deze meer dan goede Southpaw.

Goeie film over een kampioen bokser die na een tragisch verlies de grip op zijn leven verliest. Afgezien van de moord op zijn vrouw heeft deze film een voorspelbaar verloop. Ook de weg van de top naar het dal gaat iets te gemakkelijk. Desalniettemin kijkt deze boksfilm gemakkelijk weg. Het ziet er allemaal goed uit (ook de gevechten) en Jake Gyllenhaal laat wederom een sterk staaltje acteerwerk zien.

avatar van Boneka
Dit noem ik maar eens een "kamelenfilm". We werken ons naar de top om af te glijden om vervolgens weer de top te bereiken. Ja dat hebben we al vele malen gezien. Niet alleen in de Rocky films maar ook in Cinderalla Man die ik overigens beter vond. Southpaw ziet er wat gladjes uit maar wel heel erg mooi gemaakt. Dikke pluim voor het kleine meisje dat een uitstekende rol neerzetten. Gold ook voor Forest Whitaker en Jake heeft er alles aan gedaan om over te komen tot een goede bokser. Moet zeggen heel aardig gedaan. Zat even te twijfelen tussen een 3 en 3.5, maar het halfje er maar mij vanwege de eerste kennismaking zal ik maar zeggen. Vond Hope overigens wel een irritant mannetje, maar dat zijn wel meer boksers. Het boksen ziet er verder zeer fraai uit. Southpaw scoort niet in zijn originaliteit, maar ziet er verder wel heel goed uit.

avatar van patrick17
Het meeste gedeelte is wel verteld denk ik over deze film. Het is een film die we in het verleden qua script vaker hebben gezien. Je weet hoe het afloopt maar toch blijf je kijken tot het einde.
Zulke films doen het bij mij altijd prima. Jake Gyllenhaal zet een sterke rol neer en ook Forest Whitaker bekoort mij altijd, ondanks dat ik vond dat hij pas laat in het verhaal erin kwam.

avatar van TheManInBlack
Gisterenavond voor de 2e keer gezien, ik blijf het een mooie film vinden. Een sportfilm met wat emotionele momenten zoals dat zijn vrouw werd neergeschoten, dat zijn kind werd weggehaald en dat ze te horen kregen dat "Hoppy" was vermoord. De soundtrack van de film is ook om van te genieten. De training scenes en de vechten zijn ook erg goed gemaakt. Prima geacteerd door Jake Gyllenhaal die de hoofdpersonage "Billy Hope" speelt. Ook Oona Laurence speelt hier goed in als de dochter van "Billy Hope" en hetzelfde geldt voor Forest Whitaker als trainer.

avatar van sinterklaas
Antoine Fuqua had er waarschijnlijk zin in: elk jaar een film maken. Na de vette The Equalizer komt hij hier met Southpaw aan de proppen. Een vrij sterke grimmige boksersdrama die helaas wel weer ietwat voorspelbaar is.

Het acteerwerk van Jake Gyllenhaal vond ik wel erg goed en wat uitstraling betreft kan je hem totaal niet meer vergelijken met zijn personage in Nightcrawler, die hij kort hiervoor had gemaakt. Hier speelt hij een alcoholische, agressieve bokser Billy Hope die met zijn roekeloosheid, buiten de ring wel te verstaan, in nare situaties terecht komt. Een van de situaties kost zijn vrouw het leven en de man verzwelgt in een schuldgevoel... en zijn dochter wordt hem ook ontnomen. Ja, wat een drama allemaal.

Maar Billy Hope laat het daarbij niet zitten en probeert zich te bewijzen... door te gaan trainen bij Tick (waarbij Forrest Whitaker zichzelf wederom aan zijn beste kant laat zien). Afijn... wat we te zien krijgen is dat het leven buiten de ring nog niet zo gemakkelijk is. Maar dat zagen we bij Warrior, The Wrestler enz ook al. De gevechten zien er wel erg goed uit...

Maar door de sfeer, acteerwerk en vele pakkende scenes een 3,5*

avatar van white viking
Misleidende poster. Ze hebben Rachel McAdams er mee opgezet om volk te trekken denk ik want behalve wat roepen naar de ring en zeer snel sterven komt ze er niet in voor.

Verder inderdaad een zeer middelmatige film met de nodige rise and fall clichés.

Enkel Whitaker wist mij te overtuigen (zoals altijd).

Gyllenhaal deed het op zich niet slecht maar ik moet nog wennen aan het feit dat hij een bokser speelt.
Kan ook zijn omdat ik gisteren Nocturnal Animals zag met hem waar hij vooral een huilende vader speelde en ik ben zowiezo al geen fan van hem.

Oona Laurence was voor mij dan weer de grote afknapper al ben ik precies de enige die dat denkt.
Ze kwam niet over als een kind met problemen en ik wist niet goed welke "emotie" ze moest overbrengen. Een klein wicht dat draaide met de wind en te bazig was.

In de laatste 2 rondes ging het camerawerk dan weer de mist in, zeer onduidelijk en verwarrend.

3* gewoon omdat ik wel van sport/boks films hou.

avatar van SillyBilly23
Southpaw vertelt het verhaal over een bokser die doet waar hij goed in is maar zichzelf niet echt onder controle heeft. Na zijn vrouw te hebben verloren in een schietaccident, verliest hij zichzelf in geweld en drugs. Hij wordt in de steek gelaten door z’n entourage en na een mislukte zelfmoordpoging onder invloed, wordt ook zijn dochtertje weggenomen bij hem. Met behulp van een nieuwe trainer, slaagt hij erin z’n depressieve gevoelens aan kant te schuiven en z’n vechtlust terug te vinden. Hij hoopt zo terug een toekomst te kunnen opbouwen voor hem en z’n dochtertje.

Het is een standaard boksfilm met opnieuw een leuke titel waarin nog maar eens een aantal stereotiepen worden boven gehaald, zoals de bokser met een kort lontje die door zijn roekeloosheid bijna alles verliest. Het verhaal is verre van origineel maar bezit de nodige drama en een aantal leuke vechtscènes, hoewel deze niet altijd de sterkste momenten zijn uit de film. We krijgen het gezelschap van een aantal capabele acteurs die het verhaal op smaak weten te brengen. Jake Gyllenhaal en Forest Whitaker bijten zich zoals altijd vast in hun rol, hoewel de gedrogeerde blik van Jake soms wat teveel van het goeie is. Maar laat hem een balletdanser spelen en hij komt er nog mee weg, zo goed is hij wel.

De eerste helft waarin de focus nog niet zozeer op het boksen ligt is tamelijk goed maar naarmate je verder kijkt, word je achterovergeslagen met clichés. Het is allemaal te voorspelbaar, waardoor zelfs de gevechten niet altijd kunnen overtuigen. Leuk voor één keertje.

avatar van Fisico
Ik ga akkoord met de meeste meningen hier dat deze film erg clichématig in elkaar zit en weinig origineel is. Meestal knap ik hier op af, maar om één of andere bizarre reden komt deze film hiermee weg. Eerst en vooral met een geweldige performance van Gyllenhaal, een acteur die ik tot voor een paar maanden (buiten Brokeback Mountain) amper kende (shame on me). Uiteraard weet je hoe het gaat aflopen (hoewel: ik ging voor een volledige knock-out).

Hope is een bokser die zichzelf niet onder controle heeft. Veel muscles en weinig brains, zowel in als buiten de ring. Dat keert zich uiteindelijk tegen hem door de dood van zijn vrouw. Hij verliest zijn huis, zijn kind, zijn entourage en vriendenkring. Veel dieper kan je dus niet vallen. Op typisch Holywoodiaanse stijl maakt hij een come-back. Forest Whitaker doet het zoals steeds erg goed, zeer gewaardeerd acteur voor me!
Uiteraard veel drama en veel downs met een grote up op het einde. Maar naast Gyllenhaal én de andere acteerprestaties vond ik het technisch allemaal goed in elkaar zitten. Enkele slow motions die er heerlijk uitzagen, mooie surround, nee, technisch zat het allemaal snor. Al bij al een redelijk verhaal (3,0-3,5*) en dito sfeer. Een nipte 4,0* alles in beschouwing genomen, (maar dan in de kelder van mijn andere 4,0*-quotaties).

avatar van Santino Corleone
Uitstekende film, van begin tot einde genoten!

avatar van JM Q
De film had meer in zich dan wat er uiteindelijk uit kwam. Gylkenhaal weet de emoties niet altijd over te brengen. Goed acteur maar voornamelijk als autist of psychisch getroebleerd manneke

avatar van mikey
Rocky rip off met flink wat tattoos. En emoties met het Ricky Schroder gedrag van het kindje.

avatar van SmackItUp
Dit is weer lekker hoor!

Uiteraard niet de eerste boks film, maar ook Fuqua laat zien dit genre in de vingers te hebben. Ik vond Southpaw zelfs een van de betere, zo niet de beste. Geen idee wat het is met boks films, maar ze vallen bij mij (bijna) altijd goed. De adrenaline die van het scherm spat heeft effect op mijzelf. Ik word meegesleept in de gevechten en de personages waardoor ik enorm betrokken raak bij de film. Helemaal als het zo sterk in beeld gebracht wordt. Gyllenhaal is weer eens weergaloos, maar ook Whitaker valt in positieve zin op.

Heb het idee dat ik deze beter vond dan Warriors (tevens 4,5*), maar dat is dan ook wel weer een tijdje geleden. Raar eigenlijk dat die een veel hoger gemiddelde heeft dan deze, vraag mij af waarom.

Erg sterk, 4,5*.

avatar van paas
Koos schreef:
Prima samenvatting.

Inderdaad. Vandaar ook afgehaakt na 30 minuten....

avatar van Daan258
Mooie drama film.

De film is zoveel meer dan alleen maar een boksfilm. Het verhaal is super mooi en en bij vlagen ook best ontroerend. Er zaten een paar scene's in waarbij je echt een brok in je keel krijgt.
Het klopt dat de film behoorlijk voorspelbaar en cliché is maar dit was voor mij geen enkel probleem.
De cast was echt uitstekend en dit maakt dan ook gelijk veel goed. Jake Gyllenhaal zet een ijzersterke rol neer en acteert geweldig, maar vooral die mij onwijs wist te overtuigen en wat ik nooit verwacht had was het kleine meisje Oona Laurence. Voor mij totaal onbekend maar wat weet zei overtuigend en super goed te acteren zeg. Ik denk dat zij erg groot zal worden in filmindustrie. Klein minpuntje en ook heel jammer was dat Rachel McAdems maar een hele kleine rol had. Ik had namelijk wel verwacht dat ze veel meer in beeld zou zijn.

Daarnaast heb je ook nog is wat vechtscenes die er dan ook gelijk is rete mooi, goed en super realistisch uitzien. Heerlijk om naar te kijken.

Al met al een zeer sterke drama film met een uitstekende cast.

avatar van bjerik76
lange zit, t eerste gedeelte is sterk, tot het tragisch ongeluk, de rest is eigenlijk langdradig en erg voorspelbaar hoe alles verder gaat verlopen.
wel goede cast, maar niet erg boeiend of met plotwendingen dat je whooo denk.

avatar van DjFrankie
Lange zit viel mee, goeie en snelle film, die me nergens verveelde.
Ik had verwacht dat Leila de arena in zou komen op het laatst, maar gelukkig niet

avatar van IH88
“Don't let him take this from you. Don't let him get into your head. You got one shot. Go southpaw. Go southpaw on his ass.”

Sterke boksfilm met een indrukwekkende Gyllenhaal. Dit soort boksfilms kennen het gebruikelijke rise and fall verhaal, en ook in Southpaw werkt de formule weer. Het is altijd wel interessant om een bokser, die helemaal aan de grond zit, te zien opkrabbelen en uiteindelijk te zien zegevieren.

En Billy Hope zit echt helemaal aan de grond, met zijn vrouw die is doodgeschoten en een dochter die bij hem is weggehaald. Subtiel is het allemaal niet wat Fuqua laat zien maar vooral het middengedeelte, wanneer de film wat tot rust komt, is erg sterk. Het acteerwerk van Gyllenhaal, Whitaker en de jonge Oona Laurence werkt daarbij ook wel. En de uitstekend gefilmde boksscènes.

avatar van Lovelyboy
Aardig drama. Lekker wegkijkertje en verder prima rollen van Gylenhaal en Forrester. Maar helaas verwachte ik toch een hoger niveau van deze film en zelfs nu de tweede keer dat ik hem zie kan ik niet anders concluderen dat het eigenlijk een cliché rijk gebeuren is. Het ontstijgt nergens echt de middelmaat en weet absoluut niet het niveau te bereiken van Cinderella man, The fighter, The wrestler of mijn favo vechtfilm Warrior. Het is het gewoon allemaal net niet. Desondanks geen vervelende film en geen verloren avond. Integendeel, zoals ik zeg, een aardig drama en lekker wegkijkertje maar verder ook niet.