Southpaw (2015)

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Jake Gyllenhaal, Forest Whitaker en Rachel McAdams

Het verhaal gaat over de agressieve, gewelddadige bokser Billy Hope (Gyllenhaal) die zich naar de top weet te werken. Wanneer de weltergewicht-bokskampioen door zijn gedrag een gevecht uitlokt, met de dood van zijn vrouw als gevolg, valt zijn persoonlijke leven echter aan diggelen. Nadat hij zijn huis kwijtraakt en zijn dochter moet afstaan aan een pleeggezin, probeert hij met behulp van een amateurtrainer zijn leven weer op te pakken.

avatar van DjFrankie
Lange zit viel mee, goeie en snelle film, die me nergens verveelde.
Ik had verwacht dat Leila de arena in zou komen op het laatst, maar gelukkig niet

avatar van IH88
“Don't let him take this from you. Don't let him get into your head. You got one shot. Go southpaw. Go southpaw on his ass.”

Sterke boksfilm met een indrukwekkende Gyllenhaal. Dit soort boksfilms kennen het gebruikelijke rise and fall verhaal, en ook in Southpaw werkt de formule weer. Het is altijd wel interessant om een bokser, die helemaal aan de grond zit, te zien opkrabbelen en uiteindelijk te zien zegevieren.

En Billy Hope zit echt helemaal aan de grond, met zijn vrouw die is doodgeschoten en een dochter die bij hem is weggehaald. Subtiel is het allemaal niet wat Fuqua laat zien maar vooral het middengedeelte, wanneer de film wat tot rust komt, is erg sterk. Het acteerwerk van Gyllenhaal, Whitaker en de jonge Oona Laurence werkt daarbij ook wel. En de uitstekend gefilmde boksscènes.

avatar van Lovelyboy
Aardig drama. Lekker wegkijkertje en verder prima rollen van Gylenhaal en Forrester. Maar helaas verwachte ik toch een hoger niveau van deze film en zelfs nu de tweede keer dat ik hem zie kan ik niet anders concluderen dat het eigenlijk een cliché rijk gebeuren is. Het ontstijgt nergens echt de middelmaat en weet absoluut niet het niveau te bereiken van Cinderella man, The fighter, The wrestler of mijn favo vechtfilm Warrior. Het is het gewoon allemaal net niet. Desondanks geen vervelende film en geen verloren avond. Integendeel, zoals ik zeg, een aardig drama en lekker wegkijkertje maar verder ook niet.

avatar van martijn011
Indrukwekkende film.

Het maffe aan deze film is dat het, zeker naar het einde toe, de clichés niet mijdt. Sterker nog, je wordt er als kijker mee platgegooid. Waar ik me normaal gesproken krom erger aan clichés, kon ik me er nu prima in vinden en heb ik me geen seconde geërgerd aan bepaalde plotlijnen.
Ik denk dat het vooral komt doordat Jake Gyllenhaal samen met de rest van de cast een geloofwaardige prestatie levert. Niet alleen is Gyllenhaal fysiek een indrukwekkende verschijning, maar het karakter wat hij neerzet heeft een geloofwaardig verhaal en ik als kijker leefde enorm met hem mee.

De gevechten in de ring zijn ook weergaloos in beeld gebracht. Niet alleen een hele prestatie van Gyllenhaal, maar ook het camerawerk draagt z'n steentje in positieve zin bij.
Aan deze film vallen heel wat mankementen te ontdekken maar doordat de film me van begin tot einde boeide, knijp ik een oogje dicht.
Aanrader. 4*

NRT
Prima film. Het verhaal is niet heel origineel, maar dit werkt altijd wel vrij goed. Sterk acteerwerk ook en de boksscènes zijn ook mooi in beeld gebracht.

avatar van Sergio Leone
Redelijke film.

Jake Gyllenhaal blinkt uit als onsympathieke loser die door zijn gedrag zijn vrouw en dochter kwijtspeelt en dan Rocky-gewijs zichzelf en een hatelijke tegenstander overwint. Southpaw steunt op een beproefd recept en kan weinig aan het genre toevoegen. Antoine Fuqua steekt af en toe wat hippe dingetjes in zijn regie, maar heeft toch al betere films gemaakt. Southpaw is niet slecht maar uiteindelijk weinig meer dan grijze middelmaat.

Prima filmpje om een keer te zien. Maar er zijn maar weinig films die met zoveel cliche's aan elkaar zitten.

Jake Gyllenhaal wat kan die kerel ontzettend goed acteren zeg. Ik vond dat hij het personage als redelijk dom goed wegzet. Erg mooie film.

Ik heb Gyllenhaal inmiddels in heel wat verschillende rollen mogen aanschouwen, en wat een dijk van een acteur is dat toch. Daarnaast doet de rest van de cast het ook gewoon goed.
Maar de film op zich stelt verder weinig voor. Het uitgekauwde verhaaltje van een superster die werkelijk alles kwijt raakt. Ofwel, ellende op ellende op ellende op ellende. Na het raken van de bodem van de put probeert hij de draad weer op te pakken, en wordt hij geconfronteerd met nog meer ellende. En uiteindelijk overwint hij alsnog. En het scenario doet niet eens moeite om ook maar 1 origineel aspect aan dit platgereden pad toe te voegen. Werkelijk alles wat Southpaw laat zien hebben we al veel vaker kunnen zien. Met als meest irritante voorbeeld de ongelofelijk ongeloofwaardige bokspartijen waarbij boksers probleemloos 20 klappen achter elkaar met hun hoofd opvangen.

Wat wel voor Southpaw spreekt is dat de meeste scenes lekker to the point en kort zijn, waardoor het lekker vlot doorloopt. Dat, en Gyllenhaal zorgen voor mij voor een voldoende.