Entrapment (1999)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Jon Amiel
met Sean Connery, Catherine Zeta-Jones en Ving Rhames

De legendarische en beruchte meesterdief Mac MacDougal reist de hele wereld af met de doelstelling zoveel mogelijk kunstwerken te stelen. Hij verkeert dus in de beste kringen en logeert in de duurste hotels. Kortom: overal waar geld is vind je Mac. Een undercover verzekeringsagente, Gin Baker, heeft hem echter in de smiezen en doet zich bij Mac voor als een meesterdievegge. Zij plannen hun superdiefstal op de vooravond van het nieuwe millennium. Op het moment dat de wederzijdse aantrekkingskracht groeit maar ook het wantrouwen, neemt het verhaal een compleet ander wending...

avatar van blurp194
Een beetje een tegenvaller, maar toch nog steeds wel leuk om nog eens terug te zien. Op het randje dan.

En dat tegenvallen komt dan vooral door het erg ongeloofwaardige en rammelende plot, en door de nogal twijfelachtige acteerprestaties van CZJ en Connery. Veel actie en natuurlijk vooral de gezochte choreografie om de laserbeams heen om de aandacht af te leiden, met de achterhand van CZJ in de hoofdrol - er zijn toch films die minder te bieden hebben. Maar dat is dan ook wel het enige pluspunt, verder is de herziening ietwat teleurstellend, in m'n herinnering was het allemaal net wat beter - de scenes op de loopbrug van de Petronas towers lijken er bijvoorbeeld echt niet op. En het einde is al helemaal de meligheid ten top. Misschien was het beter geweest als CZJ's mooiste scene aan het einde van de film gezeten had, of het verhaal wat minder krakkemikkig geweest was - nu is de spanning er halverwege de film al een beetje af. Jammer, dat had toch wel een stuk beter gekund.

James Bond meets Mission Impossible, beiden niet mijn ding, maar ik vond Entrapment verassend leuk gek genoeg.
Het script en acteerwerk zitten vol met gaten maar dat doet niets af aan dat het een betrekkelijk meeslepend en bij vlagen spannende film is.

avatar van IH88
“Well, this looks like the end of a terrible friendship.”

Aardige heistfilm die het wel erg moet hebben van het samenspel tussen Connery en Zeta-Jones. Het verhaal is iets te standaard, maar deze twee charismatische acteerkannonen stuwen de film naar een hoger niveau. Een dertien in een dozijn film wordt zo toch een stuk leuker om naar te kijken.

De heists zelf zijn ook goed uitgevoerd, met het laatste gedeelte in Kuala Lumpur als spetterende apotheose. Wat er daarna gebeurd op het treinstation is te belachelijk voor woorden, maar voor Connery en Zeta-Jones knijp ik graag een oogje dicht. Entrapment is geen hoogvlieger, maar vermakelijk is het allemaal wel.

avatar van Dievegge
Dit is met voorsprong mijn favoriete rol van Catherine Zeta-Jones. Als vurige en acrobatische dievegge doet ze haar actiescènes zelf. De wat oudere Sean Connery is bezadigder. Het leeftijdsverschil was een reden om geen romance te laten ontstaan, maar een platonische band.

Bij momenten lijkt hij wel helderziend, maar dit wordt later verklaard wanneer hij als spijtoptante voor de FBI blijkt te werken. Het is niet de meest geloofwaardige plot, zo klopt er weer een en ander niet met de seconden, maar dit wordt gecompenseerd door de spanning en de verrassende wendingen. Dit is een voortzetting van de heisttraditie, een hoogtechnologische versie van Les Vampires (1915).

Erg tijdgebonden is de angst voor de millenniumbug. Hoogtepunt is de scène met de laserstralen. De locaties zijn mooi gekozen, met het eiland Mull in de Hebryden en de Petronastorens, toen het hoogste gebouw ter wereld.

avatar van SmackItUp
Verrassend leuk.

En dat komt eigenlijk door Zeta-Jones, en in iets mindere mate Connery. Normaal nooit zo'n fan van laatstgenoemde, maar als tegenspeler komt ie hier goed uit de verf. Gelukkig bevat het verhaal nog een aantal kleine verrassingen, waardoor het eenvoudig blijft om de aandacht erbij te houden.

Onderhoudend, 3*.