Les Vampires (1915)

Frankrijk
Horror / Misdaad

geregisseerd door Louis Feuillade
met Musidora, Edouard Mathé en Marcel Lévesque

Philippe Guérande is een verslaggever die een groep juwelendieven op het spoor is. Hij ontdekt dat de bende geleid wordt door de mysterieuze Irma Vep.

avatar van Spetie
De afgelopen dagen heb ik in drie stukken deze bijna honderd jaar oude film mogen aanschouwen. De lange tijdsduur spreekt van tevoren niet echt aan, maar aangezien ik de Fantômas films van Feuillade best aardig vond en ik Les Vampires een tijd geleden blind heb aangeschaft, moest ik dit toch maar eens proberen.

Les Vampires maakt in ieder geval zijn status wel waar. Van alle films die ik tot nu toe uit de jaren ’10 zag, is dit met gemak de beste. Het is een aanspreken verhaal, dat soms lekker mysterieus overkomt en vol zit met verrassende wendingen, dubbele bodems, valse deuren valluiken en nog veel meer. De film is opgedeeld in 10 hoofdstukken, waarvan de lengte nogal uiteenloopt, maar om het nog wat spannender te maken eindigt ieder hoofdstuk met een soort van cliffhanger. Ik vond dat zelf bijzonder goed werken.

Naast een interessant verhaal is de aankleding erg mooi. Musidora speelt de rol van Irma Vep,(anagram van Vampire) vol overtuiging en is een uitermate boeiend personage. Het tempo is behoorlijk hoog en ook het camerawerk is bijzonder goed te noemen. Het viel mij vooral op dat er veel buiten scènes in zaten, die niet alleen mooi gefilmd zijn, maar waarvan sommige ook nog eens erg spectaculair zijn. Vooral bij de scene, waarbij Philippe even zijn hoofd uit het raam van een hotel steekt en dan razendsnel met een touw wordt gevangen, uit het raam wordt getrokken en naar beneden gesleurd, is echt bijzonder knap gemaakt.

Over het algemeen vloog de tijd toch wel redelijk snel voorbij en was van verveling nooit sprake. Les Vampires is duidelijk een voorbeeld van een film, die zijn tijd vooruit was en die bijna 100 jaar later nog altijd erg goed is. Het is een inspiratiebron voor andere films geweest en ook de grondlegger van de thriller. Ook een fijne blinde aanschaf trouwens, die ik niet meer van de hand doe. Een must see voor de echte filmliefhebber dit.

100 jaar geleden gemaakt dus wordt het eens tijd dat ik dit zie. Episode nr. 4 bezig.

avatar van John Milton
Ik heb de eerste drie delen van Kino's Blu-ray release erop zitten nu. Lang niet onaardig!

avatar van alexspyforever
Ondertussen iets meer dan 100 jaar oud. Ik had Judex van dezelfde regisseur al gezien dus vond ik het logisch dat ik ook deze nog oudere serie (want een standaard film kun je dit niet meer noemen). Leuk dat het grootste deel van de cast hier later zal terugkeren in Judex. De gezichten van Marcel Lévesque, Édouard Mathé en uiteraard Musidora waren mij al bekend. Die laatste steelt ook hier weer de show. Wat een présence had die dame toch. Voor de tijd ook enkele leuke actie scènes. De handelingen van de helden en de boeven zijn misschien niet altijd even slim en het wordt lang uitgesponnen. Het voordeel is dan weer dat het in episodes is gemaakt en de dialoog is zeer beperkt gehouden zodat je niet voortdurend moet lezen en je meer op de actie en expressie kan focussen. In het midden vond ik het iets minder interessant, maar dan komt er weer zo een of andere leuk bedachte boevenstreek van Les Vampires. Volgende keer gun ik mezelf wat meer tijd om deze te bekijken, want nu heb ik het toch in vrij korte tijd bekeken.

'Les Vampires' is een tiendelige Franse serial die is verschenen tussen november 1915 en juni 1916. De tien hoofdstukken hebben elk een eigen thema, maar vormen één samenhangend geheel. Het verhaal draait aanvankelijk om een reporter genaamd Guérande, die bezig is met een onderzoek naar een bende misdadigers genaamd 'Les Vampires'. Ik dacht eerst dat het daadwerkelijk om een bende vampiers ging, maar dat bleek niet het geval. Meer informatie over de activiteiten van de bende krijg je echter pas in het vierde hoofdstuk, dat aantoont dat het gaat over een groep dieven en moordenaars die in eerste instantie op geld uit zijn. Een vorm van georganiseerde misdaad. De film introduceert verschillende personages verspreid over tien hoofdstukken, waarvan sommigen meteen het onderspit delven en anderen het schoppen tot vaste kracht. Het verhaal is op zich niet slecht en gaat nooit echt vervelen, maar het wordt wel duidelijk tegen het einde dat bepaalde verhaalelementen gewoon herhaald worden. Een zeker personage wordt ontvoerd of sterft, vervolgens wordt er een nieuw personage geïntroduceerd en de hele historie begint van vooraf aan. Je krijgt op den duur een déjà-vugevoel en het begint als formulewerk aan te voelen. Er duiken ook veel eigenaardigheden en zelfs plotgaten op. Hoe weten de inbrekende vampiers bijvoorbeeld dat ze moeten doen alsof ze doodvallen nadat ze met los poeder worden beschoten? Waarom moet Eustache Satanas neerschieten? Waarom hebben de Amerikanen een schatkaart van hun eigen 'schat' in hun hotelkamer? Zoveel vraagtekens. Het enige dat het verhaal verhinderd in te storten is de formidabele cast, die met hun uiterst charismatische vertolkingen de boel rechthouden. Mazamette en zijn zoon Eustache, Moréno en uiteraard de zeer memorabele Irma Vep zijn mijn favorieten, en wellicht ook die van vele anderen. Ze brengen hun personages echt tot leven. Mazamette is de clown van de groep. Zeker in het begin verovert hij het publiek door bijna voortdurend de vierde muur te doorbreken. Later in het verhaal neemt hij de rol van Guérande over en is hij diegene die het onderzoek voortzet. De acteurs gebruiken ook goed hun lichaamstaal zonder al te theatraal over te komen. Verder is 'Les Vampires' de eerste (gerestaureerde) silent die ik zag die geluidseffecten gebruikt. Een deurbel of geklop op de deur, een tikkende tijdbom, een rinkelende telefoon. Er werd onder andere met de tijdbom één van de vroegste vormen van suspense in een film gecreëerd. Qua camerawerk is het heel wisselvallig. 95% van de tijd staat de camera stil voor hetzelfde stuk decor en spelen de acteurs de scène uit zonder enige vorm van editing. Buiten het sporadische 'pannen' van de camera is het camerawerk en de cinematografie in het algemeen vrij eentonig, zeker vergeleken met 'The Birth of a Nation'. 'Les Vampires' is weliswaar één van de vroegste 'misdaad thrillers' en heeft vele andere regisseurs zoals Hitchcock en Lang geïnspireerd. Al bij al een film(serie) die de tand des tijds goed doorstaan heeft, maar in geen geval als 'meesterwerk' omschreven kan worden.

avatar van Flavio
Van Feuillade had ik alleen wat korte films gezien, nu dan eindelijk de Vampires. Niet in één keer, is ook niet nodig aangezien het om een feuilleton gaat (hé, Feuillade, feuilleton, zou dat toeval zijn? Edit- ja).
Natuurlijk is het soms een beetje traag, als je iemand zonder edit tien koffers ziet uitladen of een brief ziet ontcijferen, maar het is toch behoorlijk onderhoudend. Nu leent een vroegtwintigste-eeuws misdaadsyndicaat zich natuurlijk prima voor de nodige spanning en sensatie, en er werd ook naar behoren geacteerd. Weliswaar leek het soms alsof je naar een doventolk zat te kijken, de personages hebben wel karakter. En niet alleen de oer-Catwoman Irma Vep, die naast bezitster van de coolste naam ook wel de ster van de serie is- alleen de held Philippe is een beetje kleurloos.

Soms valt Les Vampires een beetje in herhaling, wéér een narrow escape, wéér gaat iemand zich verstoppen, wéér wordt een villain lafhartig in de rug geschoten (bij de Franse politie werkten vooral Henris Sales zo lijkt het), maar het staat ook na ruim een eeuw nog fier overeind. Sommige scenes zijn nog steeds spannend, en iedereen is ook behoorlijk acrobatisch onderlegd, men liep huizen op zoals ik de trap neem. Speciale vermelding voor het dansje van de hoofdvampier in deel 10.

avatar van CINEMATEKbe
Van 22 tot 28 december kan u de 10 episodes opnieuw zien in Brussel CINEMATEK - Programma - Les Vampires

CINEMATEKbe schreef:

Super! Maar iets te ver voor mij. Dan wordt het de dvd versie.

avatar van CINEMATEKbe
dimi303 schreef:

Super! Maar iets te ver voor mij. Dan wordt het de dvd versie.

We begeleiden deze film met live piano! Altijd welkom!