Meningen
Hier kun je zien welke berichten Baboesjka als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Take Me Somewhere Nice (2019)
Een redelijke film. Het verhaal vind ik best leuk en de beelden vind ik enerzijds mooi scherp en helder, en anderzijds vind ik het qua beelden en acteren te gestileerd/gemaakt. Ik houd meer van films die wat rauwer en echter zijn wat dat betreft. Het voelde te onnatuurlijk en afstandelijk aan. Het is een beetje een roadmovie. Daar houd ik wel van. Ik vind deze film echter niet bijster interessant en ik vond het lastig om geconcentreerd te blijven kijken. Een kleine voldoende. 3*
Tamara Drewe (2010)
Deze was het niet voor mij. Ik vond het niet grappig, niet pakkend en niet erg interessant. Het acteerwerk vind ik prima. Knappe vrouw, Gemma Arterton. 2,5*
Tampopo (1985)
Alternatieve titel: Paardenbloem
Fijne film zeg! Ik heb me prima vermaakt en ondanks de lange speelduur, bleef het boeiend van begin tot eind. Erg origineel, soms erg sensueel en ook komisch en eetlust opwekkend. Goed acteerwerk. Een zeer memorabele film, wat mij betreft. 4,5*
Tango Lesson, The (1997)
De dans en de muziek vind ik mooi, en ik vind het een vrij bijzondere film qua stijl en uitvoering. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder zoiets heb gezien. Het acteerwerk vind ik echter matig en het verhaal vind ik niet erg interessant. Daarom een kleine voldoende. 3*
Tanna (2015)
Deze film heb ik met mijn moeder in de bioscoop gezien, alweer bijna twee jaar geleden. Ik vind het een mooie film. Mooie beelden, naturel acteerwerk, prachtige natuur en een eind dat mij écht raakte. Leuk ook om een kijkje te nemen in de levenswijze van de Yakel-stam op Tanna. 4,5*
Temblores (2019)
Alternatieve titel: Tremors
Ik vind het een erg goede film. Ik zat er vrijwel gelijk in. Dit soort verhalen interesseren mij, ik vind het een realistische film en ik vind het acteerwerk erg overtuigend en natuurlijk. De kinderen vind ik aandoenlijk. Ik vind het een mooie, gevoelige film en het raakte mij. 4*
Tess (1979)
Mooie film. Fijne, rustige sfeer en goed acteerwerk. Wel vind ik het verhaal niet bijzonder boeiend. Ik vind Nastassja Kinski/Tess erg mooi en een redelijk interessant personage. De andere personages hebben weinig indruk op mij gemaakt. Een prima film om gezien te hebben, maar de sfeer en het verhaal sleepten mij niet totaal mee. 3,5*
Testament of Youth (2014)
Mooie kleding en kleuren, helder beeld en goed acteerwerk, maar het verhaal sleepte mij niet mee. Ik ben over het algemeen niet zo van de oorlogsfilms en ik vind deze redelijk interessant, maar het miste voor mij wat kracht en impact, ondanks de heftige gebeurtenissen. Ik vind ‘m niet erg indrukwekkend, maar gewoon wel oké. Een kleine voldoende. 3*
Teströl és Lélekröl (2017)
Alternatieve titel: On Body and Soul
Ik koop niet vaak films, maar deze moest ik hebben. Ik heb 'm net gekeken en ik vind het een prachtige arthouse film. Heel dromerig en ingetogen. Ik eet al jaren vegetarisch en ik houd van dieren, dus ik vond het best lastig dat het zich in een slachthuis afspeelt, maar door het mooie verhaal kon ik de film wel kijken. Het keek vlot weg en het acteerwerk vind ik subliem. Klein, groots en ontroerend. 4,5*
Tête Haute, La (2015)
Alternatieve titel: Standing Tall
Interessant onderwerp, een jongen die ontspoort is en een rechter die zich voor hem inzet. Ik vind het goed en realistisch gespeeld en de film wist mij makkelijk te boeien. Het heeft echter geen enorme indruk op mij gemaakt. Ik vind ‘m goed, maar niet geweldig. Een 7. 3,5*
Theater of Life (2016)
Ik vind het een mooie documentaire. Veel beelden van (lekker) eten en een ontzettend mooi idee om gerechten te maken van voedselafval, én voor de vluchtelingen en daklozen. Interessant om hun verhalen te horen en hun levens een beetje te volgen. Ook schrijnend en verdrietig. Veel ellende. Wat mij betreft een sterke film met diepgang en emotie. Fijn om gezien te hebben! 4*
Theeb (2014)
Mooie, kleine film. Het beeld ziet er goed uit, wat een mooie gebieden, en het verhaal heeft wel wat. Ik vond het interessant, maar niet heel interessant. Uitstekend acteerwerk. 3,5*
Then Came You (2018)
Een film die mij deed denken aan Now is good, The fault in our stars en Five feet apart. Ondanks het zware onderwerp (kanker), is de film niet heel zwaar. Het bevat humor en een vrij lichte toon. Ik heb er niet om kunnen lachen en in het begin dacht ik dat ik Skye te druk en te melig zou vinden, maar naarmate ik langer keek, vond ik haar wel leuk en al kon ik niet om de humor lachen, ik vond het wel oké. De stewardess (Nina Dobrev) vind ik een erg knappe, charmante verschijning, Maisie Williams zit helemaal in haar rol en ook Asa Butterfield vind ik overtuigend. Mooi, helder beeld en af en toe best ontroerend. 3,5*
Theory of Everything, The (2014)
Deze film heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik vind 'm zó goed! Eddie Redmayne en Felicity Jones spelen hun rollen sterk en overtuigend. Het verhaal sleepte mij mee en het wist mij echt te raken. Heel mooi. 5*
This Is It (2009)
Alternatieve titel: Michael Jackson's This Is It
Deze documentaire boeide mij meer dan verwacht. De optredens vond ik mooi om te zien. De liedjes vind ik over het algemeen niet geweldig, maar wel prima om naar te luisteren. Michael Jackson was een enorme perfectionist en een harde werker. Er is nu natuurlijk veel ophef over mogelijk seksueel misbruik, maar ik heb geprobeerd daar niet te veel aan te denken bij het kijken van deze documentaire, aangezien het daar niet over gaat en ik het mijn beoordeling niet wil laten beïnvloeden. Ik heb mij vermaakt met deze documentaire en ik vond het leuk om te zien hoe er naar de concerten werd toegewerkt, maar niet meer dan dat. Een 7. 3,5*
This Must Be the Place (2011)
Qua cinematografie vind ik het een sterke film. Helder beeld en heldere kleuren, prachtige plaatjes. Het verhaal interesseerde mij echter matig. Komedie is over het algemeen niet helemaal mijn ding en het was voor mij niet pakkend genoeg. Het acteerwerk vind ik goed en ik vind Cheyenne een leuk personage. Hij deed mij aan Sam denken . Er zitten erg mooie uitspraken in de film die mij wel raakten. Een voldoende. 3*
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
Vandaag in het filmhuis gezien. Het was de laatste dag dat hij hier draaide en ik was al een tijdje benieuwd. Ik wist niet zeker of het echt mijn ding zou zijn. Bij sommige films denk ik gelijk: die moet ik zien, maar deze was een groot twijfelgeval. Hij is mij niet tegengevallen, maar hij heeft mij ook niet weggeblazen. Ik vind het acteerwerk goed, alhoewel soms iets te overdreven naar mijn smaak. Vooral mijn complimenten aan Frances McDormand. Ik vind haar heel oprecht en naturel spelen. Het beeld ziet er goed uit en het verhaal vind ik best interessant. Er zijn best veel toevalligheden, maar daar heb ik mij niet aan gestoord. Waar ik mij wel een beetje aan stoorde, is al het gescheld en het fysieke geweld. Daar houd ik niet van. Ik vond het soms erg pijnlijk om naar te kijken, al dat getrap en de klappen, waardoor ik haast weg wilde kijken. Om de humor kon ik niet echt lachen. Zoals ik al een beetje vermoedde is het niet helemaal mijn ding, deze film, en de afloop voelde voor mij niet erg bevredigend, maar goed, zo loopt het ook niet altijd in het echte leven. Daarnaast was mijn concentratie niet super, wat niet per se aan de film lag, en kwam ik er niet helemaal in. Al met al een voldoende. 3,5*
Three Identical Strangers (2018)
Wat een schokkend en bizar verhaal. Het kon mij wel boeien en ik vind het zeker een goed onderwerp voor een documentaire. De film heeft twee kanten. Enerzijds is het leuk om de drieling bij elkaar te zien, zowel hun gelijkenissen qua uiterlijk als qua gedrag, en de band die ze met elkaar hadden. Anderzijds schuilt er een onthutsend verhaal achter hun scheiding na de geboorte en de adoptie. De film wist mij te raken en het zit wat mij betreft goed in elkaar qua montage en vertellingen. Het geeft stof om over na te denken. Wel moet ik zeggen dat ik het bij documentaires waarin zoveel gepraat wordt en je zoveel informatie over je heen krijgt, na verloop van tijd vaak wat lastiger vind om mijn hoofd erbij te houden. Langer dan 96 minuten hoefde het van mij dus niet te duren. Wel de moeite waard. 3,5*
Tiere (2017)
Alternatieve titel: Animals
Jammer van mijn geld. Ik kon er maar niet in komen, het verhaal sprak mij nauwelijks aan en ik begreep er niks van. Bovendien was ik erg moe en heb ik enorm moeten vechten om niet in slaap te vallen. Het beeld en het acteerwerk vind ik prima, maar verder... Erg vaag! 2*
Tim (1979)
Alternatieve titel: Colleen McCullough's Tim
Niet slecht. Ik vind het een film die makkelijk wegkijkt, Tim vind ik een leuk personage en het verhaal interesseerde mij redelijk. Ik vind het niet te dramatisch gebracht en het acteerwerk vond ik goed. Het laatste stuk vind ik het minst. Een prima film om eens gezien te hebben, maar niet meer dan dat. 3*
Timbuktu (2014)
Deze film in stukjes gekeken. Ik vond het lastig om er echt in te komen en vaak stond mijn hoofd er niet naar. Na een tijdje, ongeveer op de helft, vond ik het verhaal interessanter worden. Het is vreselijk wat er gebeurt, ik heb een hekel aan onderdrukking, maar de film zit wat mij betreft goed in elkaar. Sterk acteerwerk, scherp beeld, mooie landschappen en fijne muziek. Op het eind wist de film mij te raken. Op mij kwam het realistisch over. Het onderwerp is niet helemaal mijn ding en het begin boeide mij niet genoeg, ik vond het vrij traag, maar al met al een voldoende. 3*
Todo sobre Mi Madre (1999)
Alternatieve titel: All about My Mother
Deze film van Almodóvar heeft bij mij niet de juiste snaar geraakt. Het verhaal ging nogal langs mij heen en ik vond het niet erg interessant. Ondanks de heftige, emotionele gebeurtenissen, werd ik niet erg ontroerd. Misschien voelde het te afstandelijk voor mij. Niet intens en niet pakkend genoeg. Jammer. Wel goed geacteerd. Een 6. 3*
Todos Lo Saben (2018)
Alternatieve titel: Everybody Knows
Tegenvaller. Toen hij in het filmhuis draaide ben ik niet gegaan, omdat ik erg twijfelde. Nu heb ik hem voor 1 euro van de bieb geleend en ik ben blij dat ik 'm niet voor meer geld in het filmhuis gezien heb. Het begon nog wel leuk en veelbelovend met het feest en de muziek, maar vanaf de verdwijning van het meisje, stort het in, wat mij betreft. Ik vond het totaal niet interessant meer, ik kon het niet volgen, het nam mij niet mee, en het werd een slaapverwekkende zit. Jammer. Wel goed geacteerd. 2*
Toivon Tuolla Puolen (2017)
Alternatieve titel: The Other Side of Hope
Heerlijke film. Erg vermakelijk, leuke humor, goede acteerprestaties en een verhaal dat mij naarmate het vorderde steeds meer meesleepte. Ik heb mij niet verveeld. De muziek maakt het nog beter. Zware onderwerpen in een luchtig jasje. 4,5*
Tôkyô Monogatari (1953)
Alternatieve titel: Tokyo Story
Een erg mooie zwart-wit film uit de jaren vijftig. Het is ren verhaal met een boodschap. Het bevat een fijne sfeer, en de manier waarop het gebracht wordt raakt en ontroert. De acteurs spelen goed en de traagheid is bij deze een pré. Ook het kijkje in Japan/de Japanse cultuur vind ik leuk. Een waardevolle aanschaffing. 4,5*
Toni Erdmann (2016)
Wat een prachtige film! Ik ben echt geraakt. Heel gevoelig, geloofwaardig acteerwerk, een sterk verhaal met goede humor en genoeg diepgang, wat mij betreft. Het duurt lang, maar dat vind ik zeker niet erg. Het was de tijd waard. 5*
Tonî Takitani (2004)
Alternatieve titel: Tony Takitani
Een paar dagen later houdt deze film mij nog veel bezig. Ik vind het één van de beste en mooiste films die ik in mijn leven heb gezien. Ik vind het een boeiend verhaal dat visueel prachtig is uitgebeeld en erg goed is gespeeld. Het is poëtisch en klein, bijzonder, ontroerend. Een waar kunstwerk. Ik heb er een favoriete film bij. 5*
Tonio (2016)
Wat een mooie, verdrietige film. Ik heb geen kinderen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het vreselijk is om je kind te verliezen. Deze film beeldt het rouwproces op pijnlijke wijze uit. Ik vind het oprecht overkomen. Mede daardoor heeft het mij geraakt. Goed acteerwerk en passend beeld. Het boek heb ik (nog) niet gelezen, maar de film geef ik een hoge beoordeling. 4*
Too Young to Die? (1990)
Alternatieve titel: Too Young to Die
Ik ben het niet eens met de lage scores. Persoonlijk vind ik het een goede film. Het verhaal greep mij en boeide mij van begin tot eind. Het meisje is naïef en soms erg dramatisch, maar ze is veertien en bovendien erg beschadigd en wanhopig. Dan vind ik haar gedrag wel passend, al vond ik haar soms iets te overdreven, te schreeuwerig. Het raakte mij wel. Een 7. 3,5*
Tracks (2013)
Een mooie film. Wat mij betreft een interessant verhaal dat goed is uitgewerkt. Prachtige beelden, een zeer sterk acterende Mia Wasikowska (ook niks aan te merken op de andere acteurs) en geweldig camerawerk. Het is een rustige film met een dromerige sfeer en een ode aan de schoonheid der natuur. Geen favoriet, daarvoor heeft het mij niet genoeg geraakt, maar wel een voldoende. 3,5*