Meningen
Hier kun je zien welke berichten Baboesjka als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
M (2017)
Wat een mooie, ontroerende film. Een bijzonder liefdesverhaal doordrenkt met prachtige poëzie. Sterk acteerwerk, interessante personages en boeiend van begin tot eind. Knap filmdebuut van Sara Forestier, en leuk dat zij tevens erin speelt. Een dikke 9. 4,5*
Ma Vie de Courgette (2016)
Alternatieve titel: Mijn Naam Is Courgette
Deze film in het filmhuis gezien, ik was de enige in de zaal, en wat vind ik 'm goed! Heel mooi gemaakt, van begin tot eind een interessant verhaal, niet oppervlakkig en het heeft zoiets lieflijks en aandoenlijks. Een film die mij in mijn hart heeft geraakt. 5*!
Maboroshi no Hikari (1995)
Alternatieve titel: Maborosi
Mooie, rustige film, maar het pakte mij niet echt. Misschien was het te rustig voor mij, of kwam het verhaal niet genoeg op mij over en voelden de personages net iets te afstandelijk. Tegelijkertijd waardeer ik die rust aan deze film, en het realistische, de emoties die niet uitgesproken worden, maar die je wel voelt. Dat is knap. Ik denk dat het een sterke film is, ik vind het goed gespeeld en de thematiek ligt mij, maar toch is het niet helemaal mijn ding. Ik werd niet weggeblazen en dat is jammer, maar dat heb je of dat heb je niet. Er zijn films van Koreeda die meer met mij deden. Een 7. 3,5*
Maggie's Plan (2015)
Geleend van de bibliotheek met twijfelachtige gevoelens. Ik wist niet of het mijn ding is. In het begin vond ik het lastig om in de film te komen en kon ik mij niet goed concentreren. Het boeide mij niet genoeg. Naarmate het verhaal vorderde, werd ik er meer in getrokken en vond ik het best leuk worden. Geen wow-film, maar wel vermakelijk, en met prima camerawerk en acteerwerk. Een voldoende. 3*
Magic Mountains (2020)
Een redelijk spannende film. Goed gespeeld en mooie beelden. Een rustige omgeving. Ik vond het niet enorm interessant. De traagheid vind ik erbij passen, vooral in combinatie met de omgeving, maar ik vond het soms een beetje saai. Gelukkig duurt hij niet te lang. 3*
Magnus (2016)
Ik heb niks met schaken, al vind ik het wel een mooi spel, en ik kende Magnus niet, maar ik was wel benieuwd. Leuk om Magnus te zien opgroeien en zijn ontwikkelingen te volgen op schaakgebied. Hij lijkt mij een fijn en vriendelijk persoon en zijn familie komt hecht en steunend over. Mooi dat hij daar zoveel kracht uit haalt, al is het bij dit soort grote kindertalenten natuurlijk wel belangrijk om niet te veeleisend te zijn en niet over grenzen heen te gaan. Soms best spannend tijdens de wedstrijden. Vooral als je de uitslag nog niet kende, zoals ik. Ruim voldoende. 3,5*
Majo no Takkyûbin (1989)
Alternatieve titel: Kiki's Delivery Service
Super lieve en schattige film. Een erg leuk en boeiend verhaal, mooi gemaakt. Eén van de beste films van Hayao Miyazaki, wat mij betreft. 5*
Mal de Pierres (2016)
Alternatieve titel: From the Land of the Moon
Wat een mooie, ontroerende film. Het verhaal boeide mij, ik kwam er makkelijk in en ik vind Marion Cotillard zo'n goede actrice. Ook in deze film zet zij een sterke rol neer, en een intrigerend personage. Ik ben blij dat ik de score op moviemeter een beetje op kan krikken, want wat mij betreft verdient hij meer. 4*
Malèna (2000)
Mooie film. Soms best grappig, maar soms ook een beetje flauw. Ik vind het acteerwerk goed en Monica Bellucci ziet er mooi uit. Ik snap dat de mannen zich tot haar aangetrokken voelen, al vind ik haar ook erg afstandelijk overkomen, wat haar voor mij minder aantrekkelijk maakt, maar het past bij haar personage. Al met al wel vermakelijk. 3,5*
Mama (2010)
Alternatieve titel: One Night Stand V - Mama
Mooie film. Ik heb het zelf niet als afstandelijk ervaren. De cassettebandjes vind ik een prachtig idee en ik vind de film vrij realistisch overkomen. Het acteerwerk is niet altijd even goed, maar dat neemt niet weg dat ik het een lieve, ontroerende, kleine film vind. Fijne speelduur. 3,5*
Man Up (2015)
In het begin twijfelde ik erg of ik ‘m af wilde kijken. Ik was bang dat ik ‘m te flauw en te oppervlakkig zou vinden. Toch won mijn nieuwsgierigheid het en heb ik doorgezet. Gelukkig, want ik vond het steeds leuker worden. Het is grof, maar wat mij betreft niet te grof. Ik vond het vlot en af en toe best grappig. Het stukje waarin ze op The Reflex dansen, vind ik het leukst. Prima vermaak. Goed geacteerd en helder beeld. 3,5*
Man, Vrouw, Hondje (1999)
Ik vind het een leuke film! Het keek vlot weg, ik vond het verhaal bijzonder boeiend en ook best spannend en intrigerend. Fijn acteerwerk en een prima speelduur. Wat mij betreft niet te lang. Ruim voldoende. 4*
Manbiki Kazoku (2018)
Alternatieve titel: Shoplifters
Eergisteren in het filmhuis gezien. Hij is mij goed bevallen. Duidelijk een film van Koreeda. Het realistische vind ik fijn aan zijn films, het eten, het kijkje in de Japanse cultuur. Je wordt er als kijker, voor mijn gevoel, een beetje deelgenoot van. Ik vond de film niet heel verrassend, misschien doordat het best op zijn vorige films lijkt, maar dat is niet per se een minpunt als je van de sfeer in zijn films houdt. Het kleine meisje vind ik erg schattig, ik vind Sakura Ando een erg leuke vrouw, goed acteerwerk van allen en een redelijk boeiend verhaal. Het duurde even voor ik erin kwam. Toen dat het geval was, keek het vlot weg en wenste ik dat ik echt daar was, bij de familie in huis. Ook fijn dat de film de diepte in gaat door bijvoorbeeld vragen te stellen over wat een familie is, of wanneer je een moeder bent. Mooi. Het laatste deel vond ik minder interessant, met de ondervragingen enzovoorts, maar ik waardeer het geheel. R.I.P. Kirin Kiki. 3,5*
Manchester by the Sea (2016)
Redelijk. Ik kwam er niet helemaal in en ik miste wat meer emotie bij het personage van Casey Affleck. De jongen vind ik een leuk personage en Lucas Hedges speelt zijn rol goed. Het is mij nogal tegenvallen. 3*
Manglehorn (2014)
Wat scoort deze film laag op Moviemeter en IMDB. Ik ben er een beetje verbaasd over, want ik vind het een erg goede, kleine film waar ik geboeid naar heb gekeken. Ik vind het kunstzinnig in elkaar zitten, het acteerwerk vind ik goed, de personages interessant, de kat lief en het camerawerk mooi. Hoe langer ik keek, hoe beter ik het vond worden. Er zullen vast mensen verbaasd zijn over de score die ik geef, maar dat maakt niet uit. Ik heb hier echt geen slechte film in gezien. Een parel juist, en ja, dat is mijn mening . 4,5*
Manifesto (2015)
Ik was een beetje huiverig door de lage score hier, maar achteraf gezien ben ik blij dat ik deze film van de bieb heb geleend. Al vanaf de start vond ik het pakkend. De beelden spraken mij aan en ik vind het knap dat Cate Blanchett zoveel verschillende rollen speelt op zo'n goede manier. De tekst vond ik niet altijd even interessant, veel woorden gingen langs mij heen, maar er zitten ook veel woorden in die mij aanspraken. Dit is zo'n film die je wel of niet ligt, het is niet voor een breed publiek, maar ik zal 'm in ieder geval niet vergeten. 4*
Manon des Sources (1986)
Alternatieve titel: Jean de Florette II
Een interessant vervolg op Jean de Florette. Een mooie omgeving die een zekere rust uitstraalt, een wonderschone Emmanuelle Béart en goed spel. Ik vind 'm wel minder sterk dan het eerste deel. 3,5*
Maps to the Stars (2014)
Ik vind het een erg vage film. Het boeide mij weinig en ik kon het moeilijk volgen. Ik houd van aparte films, maar dit kwam erg rommelig en richtingloos op mij over. Het feit dat ik het idee wel origineel vind, het acteerwerk prima vind en de film mede door een zekere nieuwsgierigheid wel af wilde kijken, zorgt ervoor dat ik qua score op een middenweg kom. 2,5*
Mar Adentro (2004)
Alternatieve titel: The Sea Inside
Een erg mooie, sterke en ontroerende film. Sterk acteerwerk en een verhaal dat mij erg aanspreekt. Ik heb er niet veel woorden voor. Een pareltje. 4,5*
Marina (2013)
Ik kende Rocco Granata niet. Toch was ik benieuwd naar deze film. Hij heeft helaas niet veel indruk op mij gemaakt. Het verhaal heeft mij niet omver geblazen en het acteerwerk vond ik soms wat overdreven, te gespeeld. Dan geloof ik het niet genoeg. De hese stem vond ik niet erg prettig en de muziek is niet helemaal mijn ding, maar het klonk wel lekker. Het beeld vind ik er mooi uitzien. Ik vind het een redelijke film, ik zou ‘t zeker niet slecht noemen, maar mij pakte het niet echt. Zesje. 3*
Masaan (2015)
Alternatieve titel: Fly Away Solo
Wat een hoge score krijgt deze film op IMDB. De verhalen spraken mij nauwelijks aan, ik kwam er niet in en ik vond het ook te veel een soapstijl. Te melodramatisch. The Lunchbox vind ik een mooie film, maar dit is niet mijn ding. 2*
Maudie (2016)
Wat een prachtige film is dit. Heel goed gespeeld door Ethan Hawke en Sally Hawkins. Ik vind de omgeving erg rustig en mooi en het huisje waarin ze wonen vind ik fijn. Ik houd van schilderkunst, dus ik vind het leuk dat dat er een grote rol in speelt. Mooi gedaan met de verf en al de kleuren. Het geeft de film iets vrolijks in een verdrietig verhaal. Het heeft mij echt geraakt. Vooral het eind ontroerde mij. Het lied Little Bird van Lisa Hannigan is één van mijn favoriete liedjes. Passend bij de film, vind ik. Dit is zo'n film waarvan ik denk: hierom kijk ik graag naar films. Geweldig! 5*
Mænd & Høns (2015)
Alternatieve titel: Men & Chicken
Aparte film. Ik heb er niet echt om kunnen lachen, de humor is niet helemaal mijn ding en soms vind ik het een beetje flauw, maar het creepy sfeertje komt goed over, mede door het fantastische huis, en het acteerwerk vind ik heel overtuigend. Ik houd van films die niet doorsnee zijn en absurd durven te zijn. Mooi gemaakt en een bijzonder verhaal. Het is geen favoriet, maar wel fijn om gezien te hebben. 3,5*
Me and Earl and the Dying Girl (2015)
Een verdrietige film, maar met eenn hoop humor gebracht, die ik op zich wel grappig vond, en veel creativiteit. Vooral op het eind wist de film mij echt te raken. Goed acteerwerk, leuke filmpjes van Greg en Earl en een prima verhaal. Ik ben er redelijk van onder de indruk. 3,5*
Mean Dreams (2016)
Mooi gemaakt. Veelal rustige, natuurlijke omgevingen en een verhaal dat mij prima wist te boeien, al was dat niet gelijk zo. Redelijk spannend en goed gespeeld. Het is een vrij kleine film, wat ik een pluspunt vind. Hij heeft niet te veel opsmuk. Een 7. 3,5*
Médecin de Campagne (2016)
Alternatieve titel: Irreplaceable
Het keek erg erg fijn weg. Erg goed en geloofwaardig gespeeld. Een verhaal dat mij geen moment verveelde en dat realistisch en ingetogen wordt gebracht. 3,5*
Mein Blind Date mit dem Leben (2016)
Een vermakelijke film. Een verhaal dat ik niet eerder had gezien, goed acteerwerk en het komische beviel mij wel bij deze film. Ik vind het niet te flauw. De film kijkt vlot weg en verveelt nergens, wat mij betreft. Bijzonder dat het waargebeurd is. Geen wow-effect, maar al met al een ruim voldoende. 3,5*
Meisje (2002)
Wat mij betreft een mooie en gevoelige film. Vooral naar het eind toe wist hij mij steeds meer te raken, waardoor mijn score hoger is dan ik 'm in eerste instantie dacht te geven. Het ontroerde mij vooral toen Muriël tegen haar moeder zei dat ze bang was en begon te huilen. Ik vond het in het begin een beetje saai, maar naarmate de film vorderde kwam ik er meer in en ik kon mij goed in Muriël inleven. Prima acteerwerk, een rustig tempo dat ik passend vind bij de film en qua speelduur niet te lang. Fijn om gezien te hebben! 3,5*
Mektoub, My Love: Canto Uno (2017)
Alternatieve titel: Mektoub, My Love
Wat ik leuk vind aan deze film is dat het zo realistisch overkomt. Het acteerwerk, de gebeurtenissen. Ik ben een heel ander persoon dan de mensen in deze film en ik heb me nooit in zulke situaties bevonden. Uitgaan in clubs en met vrienden vakantie vieren zijn mij bijvoorbeeld onbekend. Ik vind niet dat ik dezelfde ervaringen en interesses als de personages moet hebben om een film goed te vinden, maar dit stond wel heel ver van mij af. De gesprekken, vaak geroddel, vond ik bovendien niet bijster interessant. Ik voelde bewondering voor Ophélie. Zij lijkt zo goed in haar lichaam te zitten en trots te zijn op haar rondingen. Ze heeft zo'n zelfverzekerde uitstraling en haar kundigheid met de schapen vind ik charmant. Als dierenliefhebber vind ik het sowieso leuk dat de dieren ook een rol spelen in de film. Drie uur is lang. Gelukkig heb ik 'm op dvd van de bieb geleend en heb ik 'm in delen kunnen kijken. Ik vind die lange speelduur er wel bij passen. Het is mijns inziens een film waarin je meegesleept moet worden om 'm te beleven zoals ie bedoelt is. Ik vind het niet geweldig, maar zeker wel een voldoende waard. 3*
Melancholia (2011)
Een trage en zwaarmoedige film met veel symboliek, die ik niet altijd begreep. Wat ik wel heel goed kon invoelen, is de depressiviteit. Het is sterk uitgebeeld op deze manier en als iemand die zelf kampt met depressies, vind ik dat hij de spijker op zijn kop slaat en de juiste snaar raakt. Mooie beelden, sfeervol gemaakt en erg goed acteerwerk. De lange speelduur en de opdeling in twee delen vind ik erbij passen, maar hij is soms wel wat saai, naar mijn mening. Ik kwam er niet helemaal in. Een 7. 3,5*