Majo no Takkyûbin (1989)

Alternatieve titels: Kiki's Delivery Service | Kiki's Vliegende Koeriersdienst | 魔女の宅急便

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Minami Takayama, Mieko Nobusawa en Rei Sakuma

Kiki is een heks die net 13 jaar oud is geworden. Zoals altijd bij heksen gaat ze op haar 13e weg van huis om zelfstandig te worden. Als ze eenmaal een stad heeft gevonden waar ze wil gaan wonen merkt ze dat het lastig is om zich daar te vestigen en haar beroep uit te oefenen.

avatar van N00dles
12 jaar geleden zag ik deze Ghibli voor het eerst en toen was ik al weg van de sfeer en schattigheid.

Inmiddels was ik de inhoud van de film al grotendeels vergeten maar met deze herkijk kan ik bevestigen dat het nog steeds net zo leuk is als toen. De tekenstijl is klassiek Ghibli en het naar Europees voorbeeld ontworpen stadje is een lust voor het oog; de vibrante kleuren en de architectuur zijn een prachtige mix van Scandinavische, Franse en Oost-Europese stijlen.

Het is een fantasierijke coming-of-age tekenfilm die inhoudelijk misschien niet veel om het lijf heeft, maar toch weet te charmeren. Niet alleen is Kiki ontzettend leuk, maar ook Jiji de kat voegt veel toe. Eén van de beste Ghibli's die ik heb gezien.

Wat een heerlijk schattig filmpje. Het heeft niet veel om het lijf maar heerlijk onbekommerd vrolijk stemmend is het zeker.

avatar van baspls
Meer dan 10 jaar voor het verschijnen van het eerste Harry Potter-boek was er in Japan al een populair jeugdboek over een vriendelijke jonge heks, die op haar 12e (in de film 13) moet leren om zelfstandig te worden. Kiki's vliegende Koerierdienst is net als Totoro een van de meer kindvriendelijke films van Miyazaki, al zijn al zijn films natuurlijk kindvriendelijk.

Kiki is een typische Miyazaki-film. Zijn interesse in de Europese cultuur, vliegen, luchtschepen en de kinderlijke verbeeldingskracht zien we allemaal terug in deze film. De film speelt zich af in een fictieve Europese stad in een alternatieve jaren '50 waarin de twee wereldoorlogen nooit hebben plaats gevonden. Ter inspiratie voor de decors is Miyazaki met enkele tekenaars naar Zweden afgereisd. Toch herkende ik vooral veel Duitse, Zwitserse en Italiaanse invloeden in de bouwstijlen en ornamenten.

Opgroeien is een belangrijk thema van de film. De reden dat Kiki niet meer met Jiji kan praten is namelijk niet het verliezen van haar krachten, maar dat ze volwassener is geworden.

De animatie was zoals altijd bij Ghibli van topniveau. Schitterende achtergronden en uitstekende karakter-animatie. Zoals gebruikelijk is de film aangekleed met een mooie score van Joe Hisaishi.

Dit is typisch zo'n film waarbij ik het jammer vind dat ik hem niet heb gezien toen ik jonger was. Nu vroeg ik me soms toch een beetje af waarom ik in mijn eentje een kinderfilm aan het kijken ben. Mocht ik ooit kinderen krijgen heb ik in ieder geval een grote voorraad ijzersterke jeugdfilms voor ze klaar liggen. Kiki's vliegende Koerierdienst is weer een uiterst charmante film van Miyazaki. Mooi ingetogen verhaal, nergens overdreven of flauw.

De sfeer van de Ghibli films doet inmiddels heel vertrouwd aan. Ook in deze zien we weer vliegeniers, trouwe huisdiertjes, droomlandschappen en een prettig geordende maatschappij. Daardoor wordt het moeilijker om de unieke elementen eruit te halen, maar toch vond ik Kiki's Delivery Service een erg geslaagde toevoeging aan de serie. Persoonlijke smaak waarschijnlijk; ik kan mij wel voorstellen dat velen daar anders over denken, zoals hierboven al een aantal keer is te lezen.

Wat mij opviel, naast het meer reguliere coming-of-age verhaal van Kiki, is de sterke nadruk op emancipatie voor meisjes en jonge vrouwen: Het heksje dat al op jonge leeftijd de wijde wereld intrekt en zelfs haar eigen bedrijfje begint, of de jonge kunstenares die zelfverzekerd haar keuzes maakt, en bovendien stoer en uitdagend tegelijk is. Typisch zo'n progressieve toon in het verder toch altijd mild conservatieve Ghibli-universum.

avatar van Thomas83
Weer zo'n prettig kabbelende film in de geest van Totoro, zij het dat deze film alleen al omdat alles zich in een prachtig en Europees aandoend stadje afspeelt wat drukker is. En dit is ook wat meer een onschuldig avontuurlijke coming of age-film waarin Miyazaki zich op een tedere en oprechte manier focust op een 13-jarige meisje en haar ontdekking van de wereld en vooral ook zichzelf. Ze ontmoet zoveel vriendelijke en leuke personages, en het is allemaal eigenlijk ook gewoon super zoetsappig, maar de film geeft zo oprecht om Kiki en is zo aanmoedigend dat je daar niet eens cynisch naar kunt kijken.

Het is echt mooi om te zien hoe Kiki steeds weer verveeld of gedeprimeerd raakt om er vervolgens met hulp van anderen steeds weer bovenop te krabbelen. Die scène waarin ze een openhartig gesprek heeft met Ursula (de schilder) steekt er wat dat betreft vooral bovenuit. In hoeveel films wordt er ook even de tijd genomen om de schoonheid van een schilderij te bewonderen? En het vakmanschap van de artiesten die aan deze film hebben gewerkt mag er trouwens ook zijn. Al die vliegscènes zijn mede door de muziek zo zwierig, en het houdt maar niet op met de mooie plaatjes. 4.0*.