Majo no Takkyûbin (1989)

Alternatieve titels: Kiki's Delivery Service | Kiki's Vliegende Koeriersdienst | 魔女の宅急便

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Minami Takayama, Mieko Nobusawa en Rei Sakuma

Kiki is een heks die net 13 jaar oud is geworden. Zoals altijd bij heksen gaat ze op haar 13e weg van huis om zelfstandig te worden. Als ze eenmaal een stad heeft gevonden waar ze wil gaan wonen merkt ze dat het lastig is om zich daar te vestigen en haar beroep uit te oefenen.

avatar van danuz

Ben "bang" dat dit toch nooit in de schaduw kan staan van dit briljante werk.

avatar van hydraulix
Disney wat zich gaat wagen aan Ghibli-werk Ben het met danuz eens en ben er zeer sceptisch over.

Onderhond schreef:
Weet niet hoeveel keer ik deze film nu al gezien heb, maar het blijft heerlijk luchtig, verveelt daarom ook niet. Gewoon lekker meedromen met de avonturen van Kiki en haar gekke katje. Simpele cinema is vaak mooie cinema, zo blijkt wel weer.

Niet voor mensen die enkel op zwaar drama teren. 4* blijven mooi staan.
Helemaal mee eens! Één van de sterke punten van Ghibli-films; de mix tussen magie, feelgood, sfeer en luchtigheid (Totoro één van de beste voorbeelden). Geweldig dat deze film al bijna 20 jaar oud is en nog steeds bijzonder blijft.
Voor mij ook 4*

avatar van DieGo
Weer een fijne feelgood Ghibli. Miyazaki krijgt het toch elke keer weer voor elkaar. Kiki is erg aandoenlijk samen met haar katje Jiji. Vond het alleen jammer dat het hele heks gebeuren niet iets verder werd uitgediept. Met 4 sterren de minste die ik van hem tot nu toe zag.

ps. Waarom subben ze bij de Studio Ghibli Collection toch altijd de Engelse dub? Echt heel irritant voor mensen (zoals ik) die de Japanse versie prefereren.

avatar van Chr.s
Walt Disney Pictures komt met een live action verfilming... De Ghibli stal zal door Disney uitgemolken worden ben ik bang de komende jaren.

Hoe lomp weer. Gaat nooit tippen aan het orgineel.

avatar van Wouters
Fijne film weer van miyazaki. De film steelt je hart en je leeft volop mee met Kiki. Alle personages zijn interessant en de film blijft heerlijk luchtig all the way. ghibli's op hun best. Geloven in jezelf is de boodschap die de film uitdraagt.

avatar van De Nederlander
is deze film dat ze via een geheime in gang naar een "andere" wereld gaat?? met allemaal rare wezens en zo,n monster die goud spuugt ofso?

Dat is Spirirted Away, andere film van Miyazaki.

avatar van Gizzmann
Opnieuw een geweldige Ghibli

Vergeleken met de andere Ghibli's was de animatie niet heel erg bijzonder, toch gewoon wel weer erg fijn. Het gegeven is ook niet heel erg briljant, maar wel orgineel en met erg veel opties, waar Miyazaki weer mooi mee uit de voeten kan. In dit geval resulteert het in bezemsteelritjes, jeugdromance en niet te vergeten een onweerstaanbare schattighied Moet ook bekennen dat ik stiekem het eindliedje erg leuk vond (de verdere soundtrack was overigens niks speciaals).

4,5* Eindelijk weer eens een goede film uit mijn niet al te bijzondere geboortejaar!

Behoorlijk leuke, maar wat brave (weer eigenlijk) film van Miyazaki. Het kijkt allemaal lekker weg, maar is niet zo bijzonder als veel andere Ghibli films. 4 sterren.

avatar van Tommeh
Fijne Ghibli inderdaad, kan me voorstellen dat sommige mensen hem saai vonden, maar voor mij werkte dat juist erg goed. Door al haar kleine avontuurtjes ga je steeds meer meeleven met Kiki en is het einde, waar alles uiteraard helemaal goed komt, erg geslaagd. Ook van mij 4 sterren.

avatar van tommykonijn
Een erg Goede animatiefilm als je het mij vraagt, Leuke Japanse stijl ook, De Stemmen waren ook in orde kortom : Voor kinderen is deze animatiefilm echt een hele grote dikke aanrader, Als kind vond ik hem natuurlijk nog Leuker.

****

avatar van Legan
Lekker luchtig en feelgood maar tevens voorspelbaar, met de nodige clichés en soms met een beetje teveel 'cuteness'. Ghibli is vooralsnog uitstekend in het creëren van sfeer, maar de animaties steken daar vaak schril tegen af. Als ze wat meer aandacht aan de animaties geven, dan zijn de meeste werkelijk kleine meesterwerkjes die met gemak 4* en hoger scoren. Jammer.

Legan schreef:
Als ze wat meer aandacht aan de animaties geven

Aan gebrek aan aandacht zal het zeker niet liggen. Misschien eerder budget, maar verder ook gewoon puur de stijl.

avatar van Legan
Onderhond schreef:

Beiden mogelijk. Maar dan valt de stijl tegen want het heeft weinig aantrekkingskracht en uitstraling. De Ghibli's moeten het vooral hebben van het verhaal en de sfeer want de animaties zelf zijn vaak gewoontjes, simpeltjes en in mijn ogen tegenvallend.

avatar van Gizzmann
Dan ben jij een van de weinige, de animaties worden toch vaak erg mooi gevonden. Vind ik zelf ook trouwens, ook al Laputa uit '86 had erg mooie animaties en die zijn alleen maar mooier geworden in o.a. Spirited Away en Mononoke.

Mr_White
Schitterende film maar dat is te verwachten van Miyazaki. Het mooie blijft toch altijd de luchtigheid van de films zonder saai te worden. Geweldig hoe Kiki de oude vrouw helpt met het bakken van de taart. Ze kijkt op de klok en heeft nog genoeg tijd over. Maar dan ontstaat het probleem, de klok blijkt achter te lopen en Kiki moet zich haasten. Zo gruwelijk simpel maar tegelijkertijd ook zo effectief.

avatar van Donkerwoud
Ik heb werkelijk genoten van dit humanistische sprookje zonder schurken of geweld. Maar ondanks die onschuldige toon wordt het nooit zoetsappig. In handen van een Amerikaan zou zoveel onschuld nooit werken.

Leuk, lieflijk, een film die bewijst dat geweld niet nodig is om onderhoudend te kunnen zijn.

Coco111
vreemd dat ie in nederland wel in video verscheen. maar niet als dvd is

op dit moment heb ik van iemand geleend. helaas genoeg was het wel regio 4.

Coco111
ik heb hem uiteinderlijk gekeken

en wat een goeie film.

ik keek hem wel in japans met englese ondertiteling want die disney gedoe is 50% fout

de kat (weet de naam niet meer) is in de japanse iets cooler maar in de engelse meer een zeurpiet

het vervelende was dat de beelden uit de disney versie kwamen zodat ik in het vere einden een brief kon lezen in engels.

maar goed wat mij betreft is de japanse gewoon mij de winnende ding.

opeens schoot te me binnen dat ik eens een dvd zag in de winkel van kiki's delivery service in nederlands. iets heel ver vroeger.

maar zou het aan mij liggen?

ik ken wel van alles vergissen

goed : 5,0*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Wederom een geslaagde Miyazaki, kan me eigenlijk niet voorstellen dat die man een film compleet zou verprutsen. Alhoewel Kiki's Delivery Service wel de minste vind van al zijn films die ik tot nu toe gezien heb.
Animatie is absoluut weer oogstrelend daar ligt het zeker niet aan. Nee, het is vooral te wijten aan het soms wel erg minimale en gezapige verhaaltje, het is aan de andere kant uiterst efficiënte relax/onthaast cinema dat wel...

Grappig dat Miyazaki zijn fantasie wereld opbouwt uit elementen die hij passend lijkt te vinden, ongeacht hun herkomst. Het levert een bonte en vrolijke verzameling op van vliegtuigen en luchtschepen uit de jaren '20 en '30, veel jaren '50 invloeden en Japans aandoende karakters als Kiki en haar vader bv die moeiteloos lijken te passen in het idyllische Zuid-Zweeds aandoende landschap...
Deze film deed me trouwens erg denken aan de jaren '80 TV-serie Nils Horgelson (die ik vroeger behoorlijk tof vond). Natuurlijk is er de overeenkomst in het landschap en het vele vliegwerk maar toch vraag me af of er nog een connectie is tussen Ghibli en die animatie-serie?

Lekker relaxed, soms zelfs wat sloom filmpje met enige "coming of age" thematiek maar vooral een ontzettend cute heksje en dito zwarte kat (met af en toe erg droge opmerkingen).

avatar van Spetie
Mijn 6e Miyazaki en ondanks dat het wederom een leuke film is, is dit toch wel de minste tot nu toe. Kiki is in ieder geval een erg leuk personage, voor wie ik naarmate de film vorderde steeds meer sympathie kreeg. Haar kat is lekker op dreef en maakt af en toe best grappige opmerkingen. Erg jammer dan ook dan die naarmate de film vordert, steeds minder aan bod komt.

Het verhaal is erg simpel, maar dat maakt niet uit, want dat is Totoro bijvoorbeeld ook. Waar het in deze film aan ontbreekt is dat er naast Kiki niet tot nauwelijks leuke personages zijn die ook goed uitgewerkt worden. In de andere Miyazaki's heb je dat eigenlijk wel.

Verder is de animatie prima in orde. Kijkt de film lekker onspannend weg en is het leuk om eens op deze manier naar heksen te kijken. Ook qua sfeer zit het verder wel goed, dus ondanks dat het voor mij tot nu toe Miazaki's minste is, scoort ook Kiki nog altijd een ruime voldoende.

avatar van Apollinisch
maxcomthrilla schreef:
Met name de fijne humor. Bv. Toen die oude man in de auto, de vriendin van Kiki ervan betichtte dat ze zich te mannelijk kleedde. En dat terwijl ze een rok droeg
Dat gaat dan ook over de boschick die een kort spijkerbroekje draagt. Ze maakt nog een opmerking over haar benen ("die kunnen nooit van een man zijn").

Verder een typisch Ghibli-filmpje dit. Paar leuke elementen, in dit geval het eigenwijze katje, maar verder zie ik er het speciale niet van in. Erg lelijk ook.

avatar van VanRippestein
Zo. dat is me de meevaller wel. Mensen zijn niet echt onder de indruk van de film hie, lees ik.

Ik vond m erg oed, en beduidend beter dan totoro, waarmee kiki het beste te vergelijken is.

avatar van Rianneke_Dan
Echt weer typisch een film van Ghibli, het ziet er allemaal mierzoet uit en ook de personages zijn erg aandoenlijk. Het leuke is dat in dit soort films het verhaal ook niet moeilijk hoeft te zijn want hoe simpel en oppervlakkig het verhaal ook is, het blijft leuk om naar te kijken. Ik vond alleen dat katje iets minder, maar dat kan ook komen doordat ik hem in het Engels gezien heb. Volgende keer maar niet meer doen dus. Ook de muziek vond ik wat minder, maar goed dat maakt deze film zeker niet minder leuk.

Ik heb ervan genoten, maar ik moet wel zeggen dat ik vele betere films heb gezien van Miyazaki.

Toch nog 4.0* voor dit schattige filmpje

Lang niet zo bijzonder als andere films van Miyzaki die ik gezien heb, namelijk spirited away, my neigbour totoro en howl's moving castle.

avatar van wendyvortex
Studio Ghibli en dat staat vrijwel altijd garant voor de maximale score.
Minder spiritueel dan bv Spirited Away, maar ook bij dit sprookje voor kiddies en meisjes is het allemaal weer even overtuigend, schattig en ontroerend.
Yep, we hebben weer een traantje weg moeten pikken.
Meesterwerkje!

avatar van DieGo
wendyvortex schreef:
sprookje voor kiddies en meisjes

Ook voor volwassenen en jongetjes!

avatar van wendyvortex
Die mogen natuurlijk ook meekijken

Dat is natuurlijk ook een beetje de kracht van die Ghibli-films, die prachtige fantasie-werelden waar je zo ontzettend lekker in op gaan.
Dus ook alle volwassen mannen die het kind in zichzelf niet zijn verloren kunnen hier van genieten.

avatar van Black Math
De laatste Ghibli-film van Miyazaki die ik nog moest zien (ik ken verder niets van zijn tijd voor Ghibli).

Aardig, maar niet geweldig. Animatie is in orde, muziek is okee, maar ik vond het nergens zo magisch worden als bijvoorbeeld een Totoro. De climax zag ik ook wel aankomen toen die zeppelin op tv verscheen, dus echt verrassend was het ook niet. De hoofdpersoon wist ook nergens zo te bekoren als bij bijvoorbeeld de hoofdpersonen uit Laputa. Wat heeft die Miyazaki eigenlijk met opwaaiende jurkjes? Ik zie dat nu al bij meerdere films van hem terug, je gaat haast verdenkingen koesteren.

Samenvattend een redelijke amusante Miyazaki, maar zeker niet zijn beste.