Steve Alpert, voormalig directeur van de internationale tak van Studio Ghibli, maakt in zijn autobiografie Sharing a House with the Never-Ending Man: 15 Years at Studio Ghibli bekend dat Disney achter de rug van de studio om films aanpast. Zo werd onder meer de Engelse versie van Kiki's Delivery Service voorzien van extra muziek en dialoog.
Disney heeft tijdens zijn samenwerking met Ghibli's moederbedrijf Tokuma Shoten meerdere films aangepast, zonder daarvoor toestemming te vragen. Dat meldt voormalig CEO Steve Alpert in zijn nog te verschijnen autobiografie Sharing a House with the Never-Ending Man: 15 Years at Studio Ghibli. Een goed voorbeeld van zo'n aanpassing is de Engelstalige variant van de Japanse tekenfilm Kiki's Delivery Service over een 13-jarige heks die met haar bezem een koeriersdienst begint om aan geld te komen. Volgens Alpert bewerkte Disney de film zodanig dat niet alleen stukken uit de film werden geschrapt, maar er ook muziek, dialoog en geluidsfragmenten aan werden toegevoegd, zonder dat daar vooraf overleg over gepleegd was.
Woedend
Helaas voor Disney kwam Alpert erachter dat er in het geheim aan zijn films gesleuteld werd en ging hij hoogstpersoonlijk verhaal halen bij de projectleider die verantwoordelijk was voor de aanpassingen. De directeur sprak deze naar eigen zeggen stevig zo toe, dat deze in tranen uitbarstte. Het is overigens niet de eerste keer dat dergelijke aanpassingen worden gedaan zonder medeweten van de studio of regisseur. Zo werd de film God's Own Countryonlangs gecensureerd aangeboden op Amazon Prime, zonder dat regisseur Francis Lee hiervan op de hoogte was. Deze wendde zich toen tot zijn Twitter-volgers met het verzoek de film niet te kijken tot duidelijk was waarom. Uiteindelijk bleek de film te zijn gecensureerd voor een meer prominente plek in de catalogus, omdat de dienst films die zijn gelabeld met 'seksueel expliciete inhoud' beter verstopt. Inmiddels is de gecensureerde versie vervangen door de originele.
Daar is Disney sowieso goed in ook bij eigen films. Films uit het verleden waarin geknipt wordt om ze met de huidige tijd mee te laten gaan, als je een classic ziet wil je die zien zoals ze toen waren en niet zoals het nu zou moeten zijn. Het is een tijdsbeeld en dat maakt het juist interessant om te zien.
Reacties (1)