Majo no Takkyûbin (1989)

Alternatieve titels: Kiki's Delivery Service | Kiki's Vliegende Koeriersdienst | 魔女の宅急便

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Minami Takayama, Mieko Nobusawa en Rei Sakuma

Kiki is een heks die net 13 jaar oud is geworden. Zoals altijd bij heksen gaat ze op haar 13e weg van huis om zelfstandig te worden. Als ze eenmaal een stad heeft gevonden waar ze wil gaan wonen merkt ze dat het lastig is om zich daar te vestigen en haar beroep uit te oefenen.

avatar van N00dles
12 jaar geleden zag ik deze Ghibli voor het eerst en toen was ik al weg van de sfeer en schattigheid.

Inmiddels was ik de inhoud van de film al grotendeels vergeten maar met deze herkijk kan ik bevestigen dat het nog steeds net zo leuk is als toen. De tekenstijl is klassiek Ghibli en het naar Europees voorbeeld ontworpen stadje is een lust voor het oog; de vibrante kleuren en de architectuur zijn een prachtige mix van Scandinavische, Franse en Oost-Europese stijlen.

Het is een fantasierijke coming-of-age tekenfilm die inhoudelijk misschien niet veel om het lijf heeft, maar toch weet te charmeren. Niet alleen is Kiki ontzettend leuk, maar ook Jiji de kat voegt veel toe. Eén van de beste Ghibli's die ik heb gezien.

Wat een heerlijk schattig filmpje. Het heeft niet veel om het lijf maar heerlijk onbekommerd vrolijk stemmend is het zeker.

avatar van baspls
Meer dan 10 jaar voor het verschijnen van het eerste Harry Potter-boek was er in Japan al een populair jeugdboek over een vriendelijke jonge heks, die op haar 12e (in de film 13) moet leren om zelfstandig te worden. Kiki's vliegende Koerierdienst is net als Totoro een van de meer kindvriendelijke films van Miyazaki, al zijn al zijn films natuurlijk kindvriendelijk.

Kiki is een typische Miyazaki-film. Zijn interesse in de Europese cultuur, vliegen, luchtschepen en de kinderlijke verbeeldingskracht zien we allemaal terug in deze film. De film speelt zich af in een fictieve Europese stad in een alternatieve jaren '50 waarin de twee wereldoorlogen nooit hebben plaats gevonden. Ter inspiratie voor de decors is Miyazaki met enkele tekenaars naar Zweden afgereisd. Toch herkende ik vooral veel Duitse, Zwitserse en Italiaanse invloeden in de bouwstijlen en ornamenten.

Opgroeien is een belangrijk thema van de film. De reden dat Kiki niet meer met Jiji kan praten is namelijk niet het verliezen van haar krachten, maar dat ze volwassener is geworden.

De animatie was zoals altijd bij Ghibli van topniveau. Schitterende achtergronden en uitstekende karakter-animatie. Zoals gebruikelijk is de film aangekleed met een mooie score van Joe Hisaishi.

Dit is typisch zo'n film waarbij ik het jammer vind dat ik hem niet heb gezien toen ik jonger was. Nu vroeg ik me soms toch een beetje af waarom ik in mijn eentje een kinderfilm aan het kijken ben. Mocht ik ooit kinderen krijgen heb ik in ieder geval een grote voorraad ijzersterke jeugdfilms voor ze klaar liggen. Kiki's vliegende Koerierdienst is weer een uiterst charmante film van Miyazaki. Mooi ingetogen verhaal, nergens overdreven of flauw.

De sfeer van de Ghibli films doet inmiddels heel vertrouwd aan. Ook in deze zien we weer vliegeniers, trouwe huisdiertjes, droomlandschappen en een prettig geordende maatschappij. Daardoor wordt het moeilijker om de unieke elementen eruit te halen, maar toch vond ik Kiki's Delivery Service een erg geslaagde toevoeging aan de serie. Persoonlijke smaak waarschijnlijk; ik kan mij wel voorstellen dat velen daar anders over denken, zoals hierboven al een aantal keer is te lezen.

Wat mij opviel, naast het meer reguliere coming-of-age verhaal van Kiki, is de sterke nadruk op emancipatie voor meisjes en jonge vrouwen: Het heksje dat al op jonge leeftijd de wijde wereld intrekt en zelfs haar eigen bedrijfje begint, of de jonge kunstenares die zelfverzekerd haar keuzes maakt, en bovendien stoer en uitdagend tegelijk is. Typisch zo'n progressieve toon in het verder toch altijd mild conservatieve Ghibli-universum.

avatar van Thomas83
Weer zo'n prettig kabbelende film in de geest van Totoro, zij het dat deze film alleen al omdat alles zich in een prachtig en Europees aandoend stadje afspeelt wat drukker is. En dit is ook wat meer een onschuldig avontuurlijke coming of age-film waarin Miyazaki zich op een tedere en oprechte manier focust op een 13-jarige meisje en haar ontdekking van de wereld en vooral ook zichzelf. Ze ontmoet zoveel vriendelijke en leuke personages, en het is allemaal eigenlijk ook gewoon super zoetsappig, maar de film geeft zo oprecht om Kiki en is zo aanmoedigend dat je daar niet eens cynisch naar kunt kijken.

Het is echt mooi om te zien hoe Kiki steeds weer verveeld of gedeprimeerd raakt om er vervolgens met hulp van anderen steeds weer bovenop te krabbelen. Die scène waarin ze een openhartig gesprek heeft met Ursula (de schilder) steekt er wat dat betreft vooral bovenuit. In hoeveel films wordt er ook even de tijd genomen om de schoonheid van een schilderij te bewonderen? En het vakmanschap van de artiesten die aan deze film hebben gewerkt mag er trouwens ook zijn. Al die vliegscènes zijn mede door de muziek zo zwierig, en het houdt maar niet op met de mooie plaatjes. 4.0*.

avatar van Ste*
Na een jaar nog eens herzien. Verdient natuurlijk gewoon 4,5*, als het niet meer is.

avatar van D'naarige
Wat een schattige lieve film. Leuk simpel verhaal. Kiki is zeer aandoenlijk en om de droge opmerkingen van de kat Jiji heb zo nu en dan om moeten gniffelen. Een mooie film van Miyazaki. 4*

avatar van Baboesjka
Super lieve en schattige film. Een erg leuk en boeiend verhaal, mooi gemaakt. Eén van de beste films van Hayao Miyazaki, wat mij betreft. 5*

avatar van clubsport
Aardige animatiefilm waarin vooral de prachtige details van de stad de blikvanger zijn .
Het verhaal is wat kinderlijk en lijkt vooral voor dromerige feelgood dames te zijn gemaakt en mannen spelen voornamelijk een secundaire rol .

avatar van Lambchop
Binnenkort op Netflix met nl dub leuk voor de kids

avatar van rep_robert
Netflix heeft een geniale zet gedaan door Ghibli films aan te kopen. Hiermee blijven ze veruit de beste streamingservice.
Nu heb ik nog niet alle Ghibli films gezien, dus kan ik de komende maanden lekker aan de slag met het restant.

Deze klassieker kreeg als eerst het genoegen om een kijkbeurt te krijgen. Uiteraard heb ik de film in het Japans gekeken. Ik heb gemerkt bij Nefflix en anime dat de subs zijn gebaseerd op de Japanse dub, dus het is verwarrend dat de dubs en subs niet met elkaar matchen.
Enfin, de film zelf. Het is echt verbazingwekkend dat er 1989 achter de film staat, want dat zie je absoluut niet af aan de film. Wat is alles mooi geanimeerd zeg. De film heeft zeker de tand des tijds doorstaan. Kiki's Delivery Service is klein van opzet en groots van hart. Het voordeel is dat de film erg sympathiek is en je continu met een glimlach zit te kijken. Het nadeel is dat het geheel een beetje stuurloos aanvoelt en ik mis een einddoel in de film waar het naartoe wil werken. Het einde voelt ook wat abrupt aan en ik heb niet echt het idee dat Kiki echt iets heeft moeten overwinnen. Het verliezen van haar heksenkrachten is eigenlijk het enige dilemma van de film.

Conclusie: Kiki's Delivery Service is een klein en visueel prachtige film met een groot hart, maar het mist een duidelijk doel waardoor een echte spanningsboog ontbreekt.

avatar van Lambchop
Hele goede zet indd. Leuk voor de kids heb vroeger in de jaren negentig flinke euro's per dvd moeten neerleggen bij boudisq. Nu met nl dub deze film kijken met m'n kinderen. Die muziek brengt me terug naar mijn eigen jeugd.

avatar van Fisico
Fijne ingetogen filmpje over een heksje die op zoek naar haar zelfstandigheid terechtkomt in een grote stad. Inhoudelijk qua verhaal misschien net wat minder, maar de grafische vormgeving maakt alweer heel wat goed. De animaties zijn zoals gewoonlijk zeer sterk gedetailleerd. De stad ziet er werkelijk prachtig uit, niet in het minst vanuit de lucht.

Het verhaal zelf stelt niet zo veel voor en kabbelt rustig verder. Het einde met de zeppelin maakt echter nog heel wat goed. Een andere mooie scène was die in jet boshuisje met het schilderij. Er wordt hier redelijk lang stilgestaan bij het schilderij en het gesprek tussen Kiki en de schilderes. Mooie wegdromende muziektonen ook die perfect aansluiten met de animatie. Niet Ghibli’s beste, maar nog steeds de moeite waard om te bekijken.

avatar van Herculaas
rep_robert schreef:

De Engels gesproken versie van deze film wijkt behoorlijk af van het origineel, waardoor het kijken met ondertiteling een rare ervaring is. De Nederlands gesproken versie is beter.

avatar van mjk87
Lang geleden dat ik zo blij en warm werd van een filmpje. Kiki is een hele fijn hoofdpersoon, en het verhaaltje is lekker klein gehouden (pas het eind wordt het wat grootser). Maar gewoon het bezorgen van pakketjes als hoofdmoot is briljant eenvoudig. Een kleine kalverliefde erbij is ook enorm lief, en die kat steelt sowieso de hele show. Visueel ook een prachtig. Mooi geschilderde achtergronden, direct al in dat huisje met al die kleurrijke bloemen, maar daarna ook in dat Europese stadje. Ik las hierboven dat men naar Zweden is geweest voor inspiratie, maar ik herkende ook toch echt Duitse bouw en sfeer hierin, met een vleugje Italiaans erbij. In ieder geval enorm sfeervol en mooi en detailrijk geanimeerd. Echt een lust voor het oog.

Stiekem vond ik het eind net iets te veel afgeraffeld en dacht ik aan vier sterren, maar als ik weer kijk naar de eerste zin uit deze review dan kan ik dat niet geven. 4,5*.

Vind het ook zo grappig dat alles en iedereen in het Miyazaki universum wat leeft of niet elkaar volledig respecteert zoals ze zijn.
Of het nou mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden, dieren, bomen, aliens of wat dan ook zijn, ze worden gewoon geaccepteerd en niemand die zich ooit afvraagt waarom ze met elkaar omgaan, leven etc.

avatar van Macmanus
Fijne Ghibli.

Deze film heeft een heerlijke vibe. Hou altijd wel van als het het een animatie is waarbij er geen vijand is. Ook in deze is er lekker weinig gevaar op de weg, maar het raakt je wel omdat het van die leuke alledaagse probleempjes heeft met een fantasy sausje. Wanneer ze haar mojo verliest en dat het meisje uit het bos dan verteld dat je wat rust moet nemen en het dan wel weer terug komt, is zo een relevante feel good boodschap die je zelden ziet in schreeuwerige animaties.

4 sterren.