Majo no Takkyûbin (1989)

Alternatieve titels: Kiki's Delivery Service | Kiki's Vliegende Koeriersdienst | 魔女の宅急便

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Minami Takayama, Mieko Nobusawa en Rei Sakuma

Kiki is een heks die net 13 jaar oud is geworden. Zoals altijd bij heksen gaat ze op haar 13e weg van huis om zelfstandig te worden. Als ze eenmaal een stad heeft gevonden waar ze wil gaan wonen merkt ze dat het lastig is om zich daar te vestigen en haar beroep uit te oefenen.

Alleraardigst filmpje van Miyazaki, in de reeks van Totoro en Porco Rosse. Kalme, rustige feelgood films die op zich weinig actie bevatten ... maar dit doet dan ook totaal niet ter zake. Persoonlijk hoe ik liever van deze Miyazaki, dan de iets prekerigere in Nausicaa en Mononoke, waar hij net iets teveel hamert op ecologische aspecten, en de sfeer stevig links laat liggen.

De typische Ghiblimagie is ook hier weer terug te vinden. Niet z'n beste, maar ook niet z'n slechtste. 4*

PS: wel in't Japans kijken. Maar dat zou je instinctief zowiezo moeten doen.

avatar van Phoenix
My whiskers are crackling!

Hij was weer heel erg cute . Iets minder dan Totoro, die toch iets magischer is en waar de aaibaarheidsfactor iets hoger ligt, maar nog steeds heel erg prettig om naar te kijken.

avatar van Freud
Heelt charmante film, deed me heel hard denken aan die boekenreeks van Otfried Preusler met De kleine heks en Het kleine spookje. Erg braaf allemaal, maar ik vond ze als kind ongelooflijk goed, en de sfeer werkt betoverend. Ook in deze film dus: veel fantasie, mooi uitgewerkt, een gezapig verhaaltje maar wel geweldig spannend als je erin meegaat. Niet het niveau van Totoro omdat ik een beetje de echt originele elementen miste, maar wel erg leuk om te kijken. Leuke poes ook .

avatar van maxcomthrilla
Wederom weer een heerlijke animatiefilm. De muziek vond ik wat minder, maar alle andere fijne Ghibli elementen waren weer aanwezig. Met name de fijne humor. Bv. Toen die oude man in de auto, de vriendin van Kiki ervan betichtte dat ze zich te mannelijk kleedde. En dat terwijl ze een rok droeg. Verder ook een magische sfeer in deze film en leuk ook dat heksen nu eens een keer niet met het kwaad worden geassocieerd.

Ik heb me erg vermaakt met de opmerkingen van de kat. Heerlijk hoe droog hij af en toe uit de hoek kwam:
Kiki: Oh, what a lot of beautiful buildings.
Cat: Yes, I see a lot of buildings.

Een beetje jammer dat de kat naarmate het einde vorderde wat vergeten werd . Toch een leuke film, die niet kan tippen aan Tonari No Totoro of aan Princess Mononoke. Een kleine 4,5*

avatar van Prudh
Ik vond deze film een kleine tegenvaller. De personages in de Miyazaki's die ik tot nu toe heb gezien stralen meer magie uit dan in deze film, inclusief Kiki zelf. Vergelijk een Kiki met andere creaties uit Ghibli films (de charismatische biggemans uit Porco Rosso, de dappere Chihiro, de schattige zusjes uit Tonoari no Totoro), dan is zij een stuk minder innemelijk en eigenlijk veel gewoner, ondanks dat ze een heks is.

De gebeurtenissen en ontmoetingen waren daarom ook minder bijzonder. Kiki's avontuur is leuk om te volgen, maar laat toch minder indruk achter dan bij de eerder genoemde voorbeelden. De beste momenten in de film zijn daarom ook de momenten waarin haar kattebeest zit; een lekker cynisch mormel die best wat meer op de voorgrond had kunnen treden (zoals zijn encounter met die grote hond, awww ).

Maar omdat de film in vergelijking niet aan mijn verwachtingen voldoet betekend natuurlijk niet dat hij slecht is. Neen, au contraire. Het vergelijkingsmateriaal is natuurlijk niet geheel eerlijk, omdat het allemaal van de meester zelf is. Kiki's Delivery Service is een leuke anime om eens te zien, vooral vanwege het hoge feel-good gehalte. 3,5*

avatar van Linn
Erg lieve feelgood movie, waar gewoon eens een keer geen problemen zijn maar een beetje in de stijl van totoro. Gewoon een leuk, lief, en vrolijk verhaaltje waar je niet veel bij na hoeft te denken en gewoon lekker bij kunt ontspannen 4,5

avatar van DieGo
Weer een fijne feelgood Ghibli. Miyazaki krijgt het toch elke keer weer voor elkaar. Kiki is erg aandoenlijk samen met haar katje Jiji. Vond het alleen jammer dat het hele heks gebeuren niet iets verder werd uitgediept. Met 4 sterren de minste die ik van hem tot nu toe zag.

ps. Waarom subben ze bij de Studio Ghibli Collection toch altijd de Engelse dub? Echt heel irritant voor mensen (zoals ik) die de Japanse versie prefereren.

Behoorlijk leuke, maar wat brave (weer eigenlijk) film van Miyazaki. Het kijkt allemaal lekker weg, maar is niet zo bijzonder als veel andere Ghibli films. 4 sterren.

avatar van Tommeh
Fijne Ghibli inderdaad, kan me voorstellen dat sommige mensen hem saai vonden, maar voor mij werkte dat juist erg goed. Door al haar kleine avontuurtjes ga je steeds meer meeleven met Kiki en is het einde, waar alles uiteraard helemaal goed komt, erg geslaagd. Ook van mij 4 sterren.

avatar van Donkerwoud
Ik heb werkelijk genoten van dit humanistische sprookje zonder schurken of geweld. Maar ondanks die onschuldige toon wordt het nooit zoetsappig. In handen van een Amerikaan zou zoveel onschuld nooit werken.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Wederom een geslaagde Miyazaki, kan me eigenlijk niet voorstellen dat die man een film compleet zou verprutsen. Alhoewel Kiki's Delivery Service wel de minste vind van al zijn films die ik tot nu toe gezien heb.
Animatie is absoluut weer oogstrelend daar ligt het zeker niet aan. Nee, het is vooral te wijten aan het soms wel erg minimale en gezapige verhaaltje, het is aan de andere kant uiterst efficiënte relax/onthaast cinema dat wel...

Grappig dat Miyazaki zijn fantasie wereld opbouwt uit elementen die hij passend lijkt te vinden, ongeacht hun herkomst. Het levert een bonte en vrolijke verzameling op van vliegtuigen en luchtschepen uit de jaren '20 en '30, veel jaren '50 invloeden en Japans aandoende karakters als Kiki en haar vader bv die moeiteloos lijken te passen in het idyllische Zuid-Zweeds aandoende landschap...
Deze film deed me trouwens erg denken aan de jaren '80 TV-serie Nils Horgelson (die ik vroeger behoorlijk tof vond). Natuurlijk is er de overeenkomst in het landschap en het vele vliegwerk maar toch vraag me af of er nog een connectie is tussen Ghibli en die animatie-serie?

Lekker relaxed, soms zelfs wat sloom filmpje met enige "coming of age" thematiek maar vooral een ontzettend cute heksje en dito zwarte kat (met af en toe erg droge opmerkingen).

avatar van Spetie
Mijn 6e Miyazaki en ondanks dat het wederom een leuke film is, is dit toch wel de minste tot nu toe. Kiki is in ieder geval een erg leuk personage, voor wie ik naarmate de film vorderde steeds meer sympathie kreeg. Haar kat is lekker op dreef en maakt af en toe best grappige opmerkingen. Erg jammer dan ook dan die naarmate de film vordert, steeds minder aan bod komt.

Het verhaal is erg simpel, maar dat maakt niet uit, want dat is Totoro bijvoorbeeld ook. Waar het in deze film aan ontbreekt is dat er naast Kiki niet tot nauwelijks leuke personages zijn die ook goed uitgewerkt worden. In de andere Miyazaki's heb je dat eigenlijk wel.

Verder is de animatie prima in orde. Kijkt de film lekker onspannend weg en is het leuk om eens op deze manier naar heksen te kijken. Ook qua sfeer zit het verder wel goed, dus ondanks dat het voor mij tot nu toe Miazaki's minste is, scoort ook Kiki nog altijd een ruime voldoende.

avatar van Rianneke_Dan
Echt weer typisch een film van Ghibli, het ziet er allemaal mierzoet uit en ook de personages zijn erg aandoenlijk. Het leuke is dat in dit soort films het verhaal ook niet moeilijk hoeft te zijn want hoe simpel en oppervlakkig het verhaal ook is, het blijft leuk om naar te kijken. Ik vond alleen dat katje iets minder, maar dat kan ook komen doordat ik hem in het Engels gezien heb. Volgende keer maar niet meer doen dus. Ook de muziek vond ik wat minder, maar goed dat maakt deze film zeker niet minder leuk.

Ik heb ervan genoten, maar ik moet wel zeggen dat ik vele betere films heb gezien van Miyazaki.

Toch nog 4.0* voor dit schattige filmpje

avatar van wendyvortex
Studio Ghibli en dat staat vrijwel altijd garant voor de maximale score.
Minder spiritueel dan bv Spirited Away, maar ook bij dit sprookje voor kiddies en meisjes is het allemaal weer even overtuigend, schattig en ontroerend.
Yep, we hebben weer een traantje weg moeten pikken.
Meesterwerkje!

avatar van Pitakaas
Het is toch altijd bewonderenswaardig dat regisseurs als Miyazaki altijd op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen en niet gewoon standaard voortborduren op succesrecepten. Met Majo no Takkyubin is Miyazaki overduidelijk voor een Westers/Europees themaatje gegaan. Het is een filmpje over een jonge heks die haar eigen brood op de tafel moet krijgen. Wat mij het eerste opviel was het snelle tempo, waarin deze film zich differentieert van andere Miyazaki's. Maar ook aan de settings zie je dat er wel degelijk gekeken is naar de Westerse wereld. Allereerst de settings: de film speelt zich af in een fictief Europees stadje dat wat wegheeft van een Grindelwald of iets in die buurt. Ik kan er moeilijk mijn vinger opleggen, maar het straatbeeld is echt 'Europees', iets wat je in andere films echt weinig tegenkomt. Het zijn ook de details: Tomobo die een sweater om z'n nek heeft geslagen bijvoorbeeld. En de enige met zwarte haren is Kiki zelf, etc. etc. En daarnaast natuurlijk nog het heksen gebeuren zelf, iets wat in Japan amper te zien is maar in Europa altijd een grote bron van inspiratie is geweest.

Maar ook Mr. Anime Joe Hisaishi is op eurotrip gegaan. Door het gebruik van accordeons en van die hippe orgeltjes (wat mij erg deed denken aan Bassie en Adriaan! ) levert hij weer een score op die niet alleen perfect bij de film aansluit, maar daarnaast ook gewoon nog enorm goed klinkt. Ik was er in ieder geval een fan van.

Waar dit allemaal ook echter toe leidt is dat het wat minder als een echte Miyazaki aanvoelt. Er mist gewoon wat magie. Bij heks moet je in dit geval enkel denken aan een vliegende bezem, want verder komt het niet. Het is mij wel duidelijk dat het grappige katje Jiji echt een belangrijke rol speelt want zonder dat beestje had ik zeker wat minder genoten van de film. Hij brengt het wel lekker in balans. Er zit namelijk aardig wat humor in verstopt die ik wel kon waarderen. Net toen het een beetje leek in te dutten (dat gedoe dat ze haar heksenpowers kwijt was), herpakt de film zich toch nog goed, wat resulteert in een heerlijke einde wat iedereen natuurlijk zag aankomen, maar dat doet er niks toe. Het gebrek aan die typische magische Miyazaki touch maakt het wel dat deze film gewoon een lekker tussendoortje is met een goede nasmaak.

TMP
Matige Ghibli. Misschien komt het omdat ik iets meer verwacht van Miyazaki, maar deze film is echt weinig bijzonders. Kiki is een sympathiek personage, maar niet boeiend genoeg om deze film alleen te dragen. Overige personages hebben eigenlijk vooral bijrollen. Leukste personage was de kat Jiji, met zijn vaak cynische opmerkingen. Jammer dat deze in het tweede deel van de film nog maar weinig aan bod kwam. Verhaal stelt redelijk weinig voor, niet genoeg om gedurende de hele film te kunnen boeien. Feel good film, met te weinig inhoud.

avatar van The One Ring
De laatste film die ik van Miyazaki nog moest zien. Hij krijgt hier veel goede beoordelingen, met meestal de kanttekening dat het voor Miyazaki toch een minder werkje is. Het meest negatieve dat ik echter kan zeggen is dat het de minste Miyzaki is van de films van hem die ik 4,5* heb gegeven (een vrij groot rijtje eigenlijk). Dat maakt het nog steeds een ijzersterk onderdeel van zijn oeuvre.

Het is eigenlijk een beetje een fantasyzusterfilm van Whisper of the Heart, mijn favoriete Ghibli. Ze gaan allebei over een tienermeisje dat moet gaan nadenken over haar toekomst en in beide gevallen speelt het vinden van inspiratie daarbij een sleutelrol. In Kiki wordt dit mooi benadrukt in een scène met een kunstenares die, het moet gezegd worden, een bijzonder fraai schilderij heeft gemaakt. Net als Yoshifumi Kondo's film wordt het allemaal gebracht op een aanstekelijke feelgoodmanier, met veel aandacht voor simpele maar effectieve karakterontwikkelingen en een oog voor alledaags detail, al denk ik dat Whisper of the Heart uiteindelijk net iets beter uit de bus komt doordat het geen fantasyfilm is. Dat reken ik Kiki niet af, want juist de vrij originele manier waarop het heksenelement uitgewerkt wordt levert de meeste plezier op.

Verder zijn er vooral veel vertrouwde Ghibli-elementen die mij gewoon niet vervelen. Natuurlijk is de animatie en het oog voor detail weer wonderlijk. Natuurlijk zijn de karakters weer aansprekelijk en is de hoofdpersoon aandoenlijk. De score van Joe Hisaishi stijgt zelfs boven de meeste van zijn andere Ghibli-scores uit. Met name de muziek tijdens Kiki's aankomst in het stadje is erg mooi en speels. Er is gewoon niets wat me niet bevalt hier. Zelfs de lengte, bij veel Miyazaki's net een pijnpunt, is hier perfect.

avatar van Montorsi
Een van de weinige Ghibli's waar ik niet zo veel mee kon.

Het begon redelijk hysterisch, met een hoop bizar snelle en schreeuwerige dialogen tussen ouders en kind. Op het moment dat Kiki op pad gaat pakt de film enkele minuten wat rust en voelde ik de welbekende magie weer terugkeren, ook dankzij Kawai's muziek. Helaas is dat allemaal niet echt zo mooi als het kan zijn, en bij aankomst in het stadje komt Kiki weer allerlei mensen tegen die luidkeels in lachen uitbarsten etc.

Jammer genoeg niet zo meeslepend als het kan zijn. Een Europees aandoende jeugdfilm, gezien het verhaaltje. Had denk ik meer de moeite waard geweest als ik dit op jonge leeftijd had gezien. Dan had die kat nog wel leuker geweest denk ik bijvoorbeeld (heerlijk droog gebracht telkens). Nu vond ik het een aardig typische kinderfilm met veel drukte om de vaart er in te houden, maar weinig rust en charme om het ook voor ouderen geweldig te maken.

Tegenvaller. 2.5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ghilbi levert opnieuw een feel-good film af met een prachtig verhaal. Gewoon een sterk onderhouden avontuur dat goed uitgewerkt is. Knap hoe het boek dat origineel geschreven werd door een Japanse auteur toch zo'n Westers uiterlijk meekreeg. De makers hebben dingen aangepast of gewoon heel goed verfilmd. Het stadje, het gebruik van heksen en vele kleine dingen in de film zijn immers Europees en niet zo evident in een Japanse verfilming. Ondanks het feit dat Hayao Miyazaki nog bezig was met Tonari no Totoro in 1988 lukte het hem om deels tegelijkertijd hier al aan tewerken zodat deze film in 1989 al uitkwam. De enige keer dat hij zo kort 2 animatiefilms achter elkaar uit bracht.

De film is minder magisch dan zogezegde Ghibli-broertjes Totoro, Laputa of Hotaru no Haka. Maar in het genre van feel-good film (meer stijl Whisper of the heart, Ponyo, ...) is dit weer een sterke film. De muziek klopt, het verhaal is boeiend en naast Kiki hou ik enorm van de cynische Jiji. Prachtige animatie dus. Er zijn betere Ghibli films. Maar niet veel...

avatar van alexspyforever
Een al wat oudere animatie die ik nog niet zo lang geleden voor een eerste maal zag. Ik heb deze nog nooit met NL subs gezien. Ik weet dat er zo een versie op DVD is, maar die was schandalig duur. Nu heb ik de DVD veel goedkoper met Engelse subs gevonden en die is even goed. Ik vond het een heel lief verhaal, eenvoudig met toch een hele mooie moraal. Deze keer geen symboliek waarover ik mijn hoofd moest breken. Een filmpje met een hoge terugkijkwaarde.

avatar van Hansjepansje
Typische Ghibli, en dat bedoe absoluut ik in positieve zin. Miyazaki vertelt deze keer het verhaal van Kiki, een jonge heks die als stage een stad moet zoeken die nog geen heks heeft om zich daar te settelen.

Kiki's Delivery Service is op z'n best als er niet te veel gebeurt en de soundtrack en de sfeer het kunnen overnemen. Het levert weer enkele heerlijke scènes op, zeker als Kiki naar haar vriendin in het bos trekt. De finale had van mij niet gehoeven, voelde iets te Disney aan. Maar ach, dat doet weinig af aan het feit dat dit weer een knap geanimeerde, erg schattige feelgoodfilm is waar je helemaal in kunt wegdromen en ik weer gewoon uitkom op een solide 3.5*.

avatar van Lord Flashheart
Degelijke Miyazaki.

Na zijn op hol geslagen fantasie in Howl's Moving Castle was ik weer even toe aan een meer down to earth Ghibli. De enige fantasie die je in Kiki's Delivery Service aantreft is het gegeven dat er heksen zijn die kunnen vliegen. Verder is het historisch gezien een ratjetoe (een soort mix van technieken van de jaren '20 t/m de jaren '70), maar dat ben ik inmiddels gewend van Miyazaki, al kun je het ook onder fantasy scharen.

Hoofdpersoon Kiki is een sympathiek karakter, dat voor een keer redelijk is uitgewerkt. Echte binding kreeg ik helaas niet met haar, dat blijft bij Ghibli films toch een zeldzaamheid. De dialogen zijn daarvoor te eenvoudig en de gevoelens van het personage te oppervlakkig. Eigenlijk vond ik het kattenpersonage nog het leukste, in mijn Disney versie vertolkt door de vermoorde Phil Hartman. De Engelse versie is postuum gereleased en aan hem opgedragen.

Enige andere personage dat er uitspringt is de schilderes, die zorgt voor de moraal. Talent zit in je en krijg je niet door ervaring, maar door in jezelf te blijven geloven. Mooie boodschap en een stuk realistischer dan het Amerikaanse 'Everyone is special'. Not. Anders zouden we allemaal schilder, muzikant of acteur kunnen worden. Verder ziet het er uiteraard piekfijn uit en is de soundtrack aangenaam, zoals we van Ghibli gewend zijn.

Ruim voldoende. 3,5*

avatar van Black Math
Na eerder deze dag The Wind Rises herzien te hebben, meteen deze erachteraan geplakt. Miyazaki is eigenlijk net een groot kind met zijn fascinatie voor vliegen, en maakt daarmee erg aantrekkelijke films, want de enorme fascinatie met vliegen die ik in mijn jeugd had ben ik eigenlijk zelf ook nooit helemaal kwijtgeraakt.

In vergelijk met The Wind Rises wordt Kiki's Delivery Service natuurlijk helemaal weggeblazen, maar evengoed blijft dit een erg lieve en luchtige film, waarbij de animatie er zeker mag zijn, zeker bij de vliegscènes. Het enige jammere is dat de film dusdanig luchtig lijkt te zijn, dat veel er makkelijk van vervliegt. Weinig kon ik me er nog van herinneren, en ik vrees dat over enige tijd het meeste van deze kijkbeurt ook vervlogen raakt. Nou ja, dan kan ik hem weer eens herzien. Een halfje erbij: 3,5*.

avatar van Herculaas
Wat een film weer! Na Totoro (4,5), Ponyo (4,0) en Porco Rosso (4,5) mijn vierde Miyazaki. Kiki verlaat het veilige nest en moet leren functioneren in de volwassen maatschappij. Ze verliest het geloof in zichzelf, maar uiteindelijk komt alles natuurlijk weer op zijn pootjes terecht. Prachtig hoe Miyazaki de kindertijd, de natuur, magie en kunst tegenover de wereld van de volwassenen, de stad en techniek stelt.

Kiki gaat over volwassen worden. En over vliegen, Miyasaki's obsessie. De mens probeert wanhopig het luchtruim in te komen, maar alleen of vogel of heks kan dat écht. Voor de rest van ons is het behelpen.

avatar van Insignificance
Lief. En dat kan Miyazaki als geen ander. Een coming of age verhaaltje over een heks die voor het eerst op eigen benen probeert te staan in een prachtig vormgegeven, Noord-Europees aandoend stadje met fleurige lente kleuren en bijna geen vuiltje aan de lucht. Een ontdekkingsreis langs aardige mensen die allemaal klaar staan voor het meisje, al moet ze zich natuurlijk wel aan de verkeersregels houden. Zelfs de oude hond doet niet moeilijk.

Circa driekwart van de film dat Miyazaki het laat bloeien in vriendelijke, goedlachse (oké, er is wel eens een schaterlach te fors) en avontuurlijke sferen met Jiji als schattige en ook grappige sidekick. Pas in het laatste half uur dat Kiki een hoger hobbeltje moet nemen, maar dat mondt al snel uit in een daverende slotfase met iets waar Miyazaki dol op is. Relaxed genieten van al het moois dat de man te bieden heeft. Het is er eentje om te koesteren.

avatar van Vinokourov
Mooie prent en ook sowieso leuk om te zien. Een heksenkind genaamd Kiki is 13 jaar en dat is de leeftijd om op zichzelf te gaan wonen. Samen met haar kat Jiji (wat een tof beest!) vliegt ze naar een Europese stad en probeert zich daar te settelen. Dat lukt wel, want ze zet middels haar vliegkunsten een bezorgservice op.

Alles is heel mooi geanimeerd, dat kun je gerust aan de Ghibli-studio toevertrouwen. Op een gegeven moment kreeg ik wel het idee dat er nauwelijks iets van een verhaalijn zich zou ontwikkelen. Alles verliep voor Kiki wel redelijk van een leien dakje op een relatief spannend slot na dan. Een lekker lopend verhaal blijft toch af en toe een minpuntje bij die films van Miyazaki, maar goed heb me prima vermaakt desalniettemin.

avatar van HarmJanStegenga
Magiër Miyazaki. Ja ook deze 'Kiki's Delivery Service' ziet er prachtig uit. Van het begin tot eind erg mooi getekende animaties. Toch doet het me op één of andere manier net wat minder dan voorheen. Misschien komt het door de gewenning van Miyazaki's films, waardoor ik me nu meer op het verhaal of de magie in het verhaal richt. Op dat vlak deed deze film minder met me. Neemt niet weg dat me ik gewoon dik 100 minuten kostelijk heb vermaakt. Dit is gewoon heel makkelijk wegkijken. Solide voldoende dus ook.

avatar van arno74
Leuke film, maar niet zo leuk als ik gehoopt had. Na The Secret World of Arrietty (2010) hoopte ik met deze film iets vergelijkbaars aan te treffen, toch sprak deze mijn fantasie minder aan. Kiki blijft als kinderheks voor mijn gevoel teveel binnen de bekende paden van kinderfilms hangen. Voor kinderen lijkt het me echter een prima film. 3*

avatar van joolstein
Zijn er ook mindere Hayao Miyazaki- films ? Ook deze is weer heerlijk! Ditmaal een prachtige feel-good movie over het meisje Kiki, een 13-jarige heksje, waarvoor de tijd is aangekomen om haar opleiding te voltooien hiervoor moet ze een jaar op zichzelf te gaan wonen. Zo komt ze samen met haar trouwe metgezel, de pratende kat Jiji, terecht in het kustplaatsje Korico. Kiki vind het moeilijk om haar draai te vinden. Maar geholpen door een bakkersfamilie waar ze een kamer mag betrekken lukt het haar om een eigen zaak op te zetten: Kiki’s Delivery Service. Er is dit keer geen epische avontuur maar gewoon het heksje Kiki die we volgen in haar dagelijkse beslommeringen. Tja en de dagelijkse bezigheden van dit meisje toveren een grote glimlach op je gezicht, ook al zijn ze nog zo simpel. Dat meisje met haar grote rode strik pakt je, bij haar eerste keer verschijnen, direct in. Elke logica laat je varen en je dompel je zo onder in haar fantasiewereld. Uiteindelijk stond alles in teken van een prachtig en actievolle finale. Het is een heerlijke kleine coming to age- film over een meisje die toevallig kan vliegen op een bezem. Misschien wel Hayao Miyazaki meest toegankelijke film, echter is dit ook een fantastische film met een eigen visie, een eigen kenmerkende stijl, verrassend en volstrekt origineel! En terugkomend op mijn gestelde vraag aan het begin; begint het erop te lijken dat een onmogelijk opgave is om een film aanwijzen die aanzienlijk minder goed is dan de rest.

avatar van Ste*
Wat een leuke film is dit! Heb 'm een hele tijd uitgesteld omdat ik er nooit zo'n zin in had. Japanse animatiefilms zijn meestal niet zo standaard als bijvoorbeeld een Disney en ik had niet zo'n zin in zoiets 'vaags' als Spirited Away, maar dit is zo'n 'normale' lieve film. Geen gekke fratsen of allerlei snelle avonturen maar gewoon een heel eerlijk lief verhaal over een meisje dat een leven voor zichzelf moet opbouwen.

Een film die op het eerste gezicht misschien heel simpel lijkt, en dat qua plot misschien ook is, maar die wel heel erg veel sfeer en gevoel weet op te roepen. Valt me vaker op aan Japanse animatie dat er veel aandacht wordt besteed aan dingen als de wind, het zonlicht, het geluid van de regendruppels en andere kleine details, waardoor scènes meteen een heleboel extra herkenbare sfeer meekrijgen.

Daarnaast is de stad waar ze terecht komt zo leuk en mooi om te zien, je zou er zo heen willen.

ruime 4*