Majo no Takkyûbin (1989)

Alternatieve titels: Kiki's Delivery Service | Kiki's Vliegende Koeriersdienst | 魔女の宅急便

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Minami Takayama, Mieko Nobusawa en Rei Sakuma

Kiki is een heks die net 13 jaar oud is geworden. Zoals altijd bij heksen gaat ze op haar 13e weg van huis om zelfstandig te worden. Als ze eenmaal een stad heeft gevonden waar ze wil gaan wonen merkt ze dat het lastig is om zich daar te vestigen en haar beroep uit te oefenen.

De minste film van Miyazaki. Het verhaal vind ik niet al te best maar natuurlijk maakt de magie van Miyazaki alles weer goed. Desondanks geef ik er maar 3* voor.

avatar van manic
Vermakelijk.

deze film is SAAI

avatar van manic
Net zo nikszeggend als mijn recensie, CB.

Alleraardigst filmpje van Miyazaki, in de reeks van Totoro en Porco Rosse. Kalme, rustige feelgood films die op zich weinig actie bevatten ... maar dit doet dan ook totaal niet ter zake. Persoonlijk hoe ik liever van deze Miyazaki, dan de iets prekerigere in Nausicaa en Mononoke, waar hij net iets teveel hamert op ecologische aspecten, en de sfeer stevig links laat liggen.

De typische Ghiblimagie is ook hier weer terug te vinden. Niet z'n beste, maar ook niet z'n slechtste. 4*

PS: wel in't Japans kijken. Maar dat zou je instinctief zowiezo moeten doen.

avatar van Goodfella
Onderhond schreef:

Absoluut oneens. Sowieso valt die ecologische insteek nogal mee, wordt vaak vrij subtiel gebracht, maar die films zitten juist boordevol sfeer! De bossen in Mononoke, die wezentjes, de weilanden in Nausicaa, de muziek... Miyazaki op z'n sfeervolst juist.

En die sfeer mis ik hier een beetje. Het mag wel wat mystieker, iets minder gezapig bovendien. D'r zitten nog genoeg fijne momenten in Kiki, vooral de muziek is weer mooi, maar nee .. dit is me echt wat té braafjes allemaal.

Goodfella; Mystieker? Wow, dan zit je echt totaal verkeerd, weet je. Te braafjes? Wel, goh! Het mag toch wel duidelijk zijn dat Miyazaki dit onderwerp zo realistisch mogelijk probeerde over te laten komen, op de kijkers. Feitelijk is het verhaal vrij fantasieachtig, een klein heksje. Maar ik heb nooit het idee gehad dat er ook maar iets onrealistisch overkwam. Dat is knap.

Je hebt wel gelijk over de sfeer in Mononoke en in die van Nausicaa. Ook hier snap ik niet precies waarom Onderhond vind dat de sfeer daar mist. Ik vond 't ook daar prachtig gedaan.

Maar goed, even over Kiki;

Na mijn kennismaking met Studio Ghibli via Totoro, wilde ik natuurlijk meer, ik ging op zoek naar meerdere producties van Ghibli. Ik kwam uit op verschillende titels, waaronder Kiki's Delivery Service. In deze film merkte ik maar weer hoe onschuldig de hoofdpersonages zijn. De personages zijn in de films van Hayao Miyazaki een van de belangrijkste aspecten. De manier waarop je ziet hoe de personages met de film mee groeien is vaak op geniale wijze uitgevoerd. Ook werd mij hier weer heel duidelijk hoeveel detail er werd gestoken in de verschillende Animaties. De achtergronden waren op tijden fotorealistisch te noemen, de vloeiende en soepel ogende bewegingen, en vooral ook weer de ontwerpen van de personages. Simpel maar zeer uniek.

Ook hier werd ik weer afgeschrikt door mijn vooroordelen die ik had. Een film met als hoofdrolspeelster een meisje al vliegend op een bezemsteel? Sorry, maar dat gaat mij echt te ver. Hoe het Miyazaki lukt om van zoiets, op het eerste gezicht vrij saais, iets volkomen betoverends te maken, is gewoon prachtig.

avatar van Goodfella
Tayama schreef:

En dat maakt dit niet braafjes ofzo? Ik mis hier dus wel de sfeer, kan er echt niks aan doen, volgens mij zit ik daar zelf toch wel aardig goed mee . Vooral jammer dat het grijze gebied tussen goed en kwaad hier zo weinig aandacht krijgt. Je ziet wat gebeurtenissen die er heel leuk uitzien enzo, maar het doet me vrij weinig omdat het verhaal daar simpelweg geen aanleiding toe geeft. Er zit voor mij te weinig in wat dat betreft, emotie ontbreekt wat teveel denk ik.

(edit: al lijkt een 3 me wel wat te weinig eigenlijk, met toch wat aangename herinneringen in m'n achterhoofd)

avatar van bennie jolink
Net zoals in 'totoro' gebeurt ook in 'kiki' eigenlijk heel erg weinig. Maar terwijl je bij 'totoro' dan in elk geval nog een supergek beest hebt waar je om kan lachen, is het heksje kiki eigenlijk niet leuk genoeg om een hele film door boeiend te blijven.
-zoals hierboven al gezegd, kiki is nogal braafjes.-...

De animaties, tekeningen en muziek zijn wel weer van een abnormaal hoog niveau, en dat maakt de film toch weer leuk om naar te kijken.

ik zie niet in waarom er telkens in een film veel moet gebeuren. het feit dat Miyazaki de kijker kan doen geloven dat heksen bestaan en dat ze op hun 13 een "werkplaats" moeten zoeken maakt dit voor mij al een boeiende film.
Wat de muziek betreft,... Joe Hisaishi is dé meester is prachtige filmmuziek

avatar van bennie jolink
mee eens, mee eens. De enige reden dat Kiki een beetje teleurstelt is dat de 'andere' miyazaki films gewoon NOG veel beter zijn.

bennie jolink schreef:

100% mee eens.

Snufkin
Heb eergister een verzamelbox van de Ghibli Studio binnengekregen. Dit is de tweede film die ik er van zie en ik ben wederom overtroffen door het frisse verhaal en de subtiel gebrachte humor, Jiji is simpelweg onwijs grappig.
4**

avatar van Zavo
Snufkin schreef:
Heb eergister een verzamelbox van de Ghibli Studio binnengekregen.

Welke box is dat en waar heb je die besteld?

Snufkin
Het is een box van de Ghibli Studio, heb hem besteld via marktplaats. Let wel op dat er alleen engelse ondertitel is en de menu's van sommige films alleen in het japans zijn

avatar van AHWA
Wederom een heerlijke film van Miyazaki, komt qua schattigheid en lekker genieten wel in de buurt van Totoro, maar haalt dat niveau nog niet. Ik hou het voorlopig op vier sterren.

Vind Totoro inderdaad ook zeker de betere, maar Kiki blijft toch ook erg lekker.

Misschien meer te vergelijken met Porco, aangezien ook deze film die duidelijk Europese sfeer in zich meedraagt, maar dan op z'n Japans / Ghiblies. Erg lief en warm filmpje, met enkele zeer grappige en aandoenlijke scenes (dat katje!), en een heerlijk feel-good gevoel.

Typisch Ghibli product. Erg mooi gewoon. Na de zoveelste herziening blijven de 4* stevig staan.

avatar van JoeHallenbeck
Inderdaad een fijn filmpje. Gelukkig wat meer humor dan in Nausicaä en Only Yesterday (allebei goede films, maar toch allemaal wat serieuzer). Het plot van heksje dat zich staande moet houden in het dagelijks leven in de 'echte' wereld (ipv een sprookjeswereld), is leuk gevonden.

En Gigi de kat rulez!

Ik sluit me volledig aan bij de mening van goodfella. Ik heb Kiki's Delivery Service nu 2x gezien en ik heb me, ondanks dat het verhaaltje wel erg braaf is, beide keren prima vermaakt.
Maar voor mij ontbrak de magie! De magie die ik wel terug vond in Princess Mononoke en Spirited away, maar helaas niet in Kiki's Delivery Service.

Toch 3*

avatar van Phoenix
My whiskers are crackling!

Hij was weer heel erg cute . Iets minder dan Totoro, die toch iets magischer is en waar de aaibaarheidsfactor iets hoger ligt, maar nog steeds heel erg prettig om naar te kijken.

avatar van danuz
Blijf dit toch echt geweldig vinden. De sfeer die hier wordt neergezet. Een zomerse bries, eentje die je dag weer helemaal goedmaakt. Wat mij betreft misschien wel de mooiste Miyazaki, in ieder geval een stap hoger dan Spirited Away en Howl's Moving Castle. Hier meer realiteit, waarbinnen fantasie goed zijn weg vind. De muziek sluit zich hier perfect bij aan. Zoetsappig misschien, maar zo op zijn plaats, had niet anders gemogen.

Over dit soort magische filmpjes kan ik voor de rest altijd moeilijk schrijven, het is een niet uit te leggen gevoel. Een frisse lente bries. Eentje die je moet voelen

Ik voelde dit koele briesje in ieder geval heel goed, heerlijk zeg.

Fredo Corleone
De film haalt niet het niveau van bijv. Totoro of Spirited Away maar is desondanks erg vermakelijk om naar te kijken.

Erg leuke soundtrack trouwens, weet er iemand hoe dat liedje heet dat je in de opening credits hoort?

avatar van Freud
Heelt charmante film, deed me heel hard denken aan die boekenreeks van Otfried Preusler met De kleine heks en Het kleine spookje. Erg braaf allemaal, maar ik vond ze als kind ongelooflijk goed, en de sfeer werkt betoverend. Ook in deze film dus: veel fantasie, mooi uitgewerkt, een gezapig verhaaltje maar wel geweldig spannend als je erin meegaat. Niet het niveau van Totoro omdat ik een beetje de echt originele elementen miste, maar wel erg leuk om te kijken. Leuke poes ook .

avatar van maxcomthrilla
Wederom weer een heerlijke animatiefilm. De muziek vond ik wat minder, maar alle andere fijne Ghibli elementen waren weer aanwezig. Met name de fijne humor. Bv. Toen die oude man in de auto, de vriendin van Kiki ervan betichtte dat ze zich te mannelijk kleedde. En dat terwijl ze een rok droeg. Verder ook een magische sfeer in deze film en leuk ook dat heksen nu eens een keer niet met het kwaad worden geassocieerd.

Ik heb me erg vermaakt met de opmerkingen van de kat. Heerlijk hoe droog hij af en toe uit de hoek kwam:
Kiki: Oh, what a lot of beautiful buildings.
Cat: Yes, I see a lot of buildings.

Een beetje jammer dat de kat naarmate het einde vorderde wat vergeten werd . Toch een leuke film, die niet kan tippen aan Tonari No Totoro of aan Princess Mononoke. Een kleine 4,5*

avatar van Prudh
Ik vond deze film een kleine tegenvaller. De personages in de Miyazaki's die ik tot nu toe heb gezien stralen meer magie uit dan in deze film, inclusief Kiki zelf. Vergelijk een Kiki met andere creaties uit Ghibli films (de charismatische biggemans uit Porco Rosso, de dappere Chihiro, de schattige zusjes uit Tonoari no Totoro), dan is zij een stuk minder innemelijk en eigenlijk veel gewoner, ondanks dat ze een heks is.

De gebeurtenissen en ontmoetingen waren daarom ook minder bijzonder. Kiki's avontuur is leuk om te volgen, maar laat toch minder indruk achter dan bij de eerder genoemde voorbeelden. De beste momenten in de film zijn daarom ook de momenten waarin haar kattebeest zit; een lekker cynisch mormel die best wat meer op de voorgrond had kunnen treden (zoals zijn encounter met die grote hond, awww ).

Maar omdat de film in vergelijking niet aan mijn verwachtingen voldoet betekend natuurlijk niet dat hij slecht is. Neen, au contraire. Het vergelijkingsmateriaal is natuurlijk niet geheel eerlijk, omdat het allemaal van de meester zelf is. Kiki's Delivery Service is een leuke anime om eens te zien, vooral vanwege het hoge feel-good gehalte. 3,5*

avatar van Tenshinhan
Ik vind hem persoonlijk wat minder dan de gemiddelde “Miyazaki”. Op Kiki na vind ik de karakters niet interessant genoeg en ik vind hem gewoon niet zo speciaal aanvoelen als de andere Miyazaki’s. Maar goed, de film is prachtig geanimeerd, is lekker sfeervol, heeft lekkere muziek en is gewoon een alleraardigste feel good film.

Ik hoe het op 3.5 sterren tot dat ik hem weer eens herzie.

avatar van Linn
Erg lieve feelgood movie, waar gewoon eens een keer geen problemen zijn maar een beetje in de stijl van totoro. Gewoon een leuk, lief, en vrolijk verhaaltje waar je niet veel bij na hoeft te denken en gewoon lekker bij kunt ontspannen 4,5

Weet niet hoeveel keer ik deze film nu al gezien heb, maar het blijft heerlijk luchtig, verveelt daarom ook niet. Gewoon lekker meedromen met de avonturen van Kiki en haar gekke katje. Simpele cinema is vaak mooie cinema, zo blijkt wel weer.

Niet voor mensen die enkel op zwaar drama teren. 4* blijven mooi staan.

avatar van Yak
Yak
Welja zeg, hier word ik nu echt heel erg gelukkig van. De fantastische dromerige sfeer van deze film, in drie woorden Ge! Wel! Dig! Om diep bij in de kussens te kruipen. 4,5*

avatar van Mug
Mug
Walt Disney Pictures komt met een live action verfilming... De Ghibli stal zal door Disney uitgemolken worden ben ik bang de komende jaren.

Kiki's Delivery Service - A live action English language adaptation of Eiko Kadani's book series, which was previously brought to the screen in Hayao Miyazaki's popular late-'80s anime film of the same name. Jeff Stockwell (The Dangerous Lives of Altar Boys) is writing a screenplay.

bron + vermelding reeds op imdb