• 8.345.699 stemmen

Releasedatum: 6 februari 2014

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Marina

"Immigrant who wants a better life."

Italië 1948. De 10-jarige Rocco groeit op in een prachtig maar arm bergdorpje in Calabrië, tot zijn vader op een dag beslist om op zoek te gaan naar een betere toekomst voor zijn gezin. Hij vertrekt naar België, om daar geld te verdienen in de steenkoolmijnen, en dan naar zijn geboorteland terug te keren. Maar al vlug laat hij zijn gezin overkomen en zo wordt de jonge Rocco van de ene dag op de andere een migrant. De grauwe mijnstreek in Limburg, de ijzige winters, het racisme en de vreemde taal en cultuur zijn een domper op de levensvreugde van de kleine jongen. Rocco wil zijn zoals de andere kinderen en iemand worden en iets betekenen in het leven.

image

Signor Ficchi

avatar van daredevil666

daredevil666

belchinees schreef:

Ik heb niets met Rocco of zijn muziek, het kijken van deze film verandert daar ook niets aan, maar als bij het verschijnen van de credits het volgende door je hoofd gaat; "Hoe? Nu al?", dan heb je genoten van de film mag ik zeggen. Ik meen ook dat de film waarschijnlijk wel op het perfecte moment stopt; iedereen zal dat kunnen beamen.

Kwestie van verhaallijn weet ik niet in hoeverre alles waargebeurd is, maar voor mij was het wel soms wel wat te toevallig allemaal. Stoorde me niet mateloos, maar toch.

Ik heb hem vooral gekeken voor Matteo (die daarnet ook aanwezig was - #fanboy), en Luigi. Ook de jonge Rocco werd goed vertolkt by the way. Dat jongetje mag dat nog doen.

Hij mocht langer geduurd hebben!

Brix

Nu op toer door de Nederlandse filmhuizen zie ik.

avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

Het scenario is bij momenten echt een rommeltje, de dialogen rammelen net iets te vaak, Evelien Bosmans spreekt duidelijk nep-Limburgs, Warre Borgmans doet niet eens de moeite om Limburgs te praten, Chris Van den Durpel is belachelijk miscast in de rol van 'aan sigaren lurkende manager', de rivaliteit met Renaat komt amper uit de verf en over het einde ga ik het dan nog niet eens hebben. Maar voor de rest is Marina een ongelooflijk charmante film, waardoor je die fouten wel door de vingers durft zien. Matteo Simoni en Luigi Lo Cascio spelen allebei fantastisch (uit hun vader-zoon-dynamiek had nog véél meer gehaald kunnen worden) en ook de jonge Rocco is bijzonder sterk, de beginscènes in Italië zijn wondermooi (alsof je naar Cinema Paradiso 2 aan het kijken bent), net als de beelden in de mijn, en het Limburg van de jaren 50 is geweldig gereconstrueerd. Hier had nog veel meer ingezeten, nu is het vooral een erg aangename rit.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ja, leuk. Ziet er behoorlijk waarheidsgetrouw uit, en geeft een goed tijdsbeeld van de jaren '50, met de eerste Italiaanse gastarbeiders, de mijnen die nog volop draaiden, en de kneuterigheid.

Hiervoor wist ik niet veel meer van Rocco Granata dan deze remix (okay, beetje gechargeerd), dus ik vond het leuk om wat meer over hem te weten te komen.

avatar van Pacino74

Pacino74

Typische Stijn Coninx-film die na Daens en Soeur Sourire nog eens het oude bekrompen Vlaanderen weergeeft, deze keer vertaalt in de aversie tegen de Italiaanse gastarbeiders uit de jaren 50. Matteo Simone is overtuigend als Rocco Granata en speelt het grootste gedeelte van de film in het (voor hem ongekende) Italiaans al is de hese imitatie op sommige momenten iets te opvallend. Naast ook nog mooie vertolkingen van Luigi Lo Cascio en Donatella Finocchiaro als de moeder en vader lijkt de vertolking van Evelien Bosmans als Helena iets te gemaakt en niet authentiek genoeg. Toch 3*

avatar van Tiany

Tiany

Was een beetje bang om er aan te beginnen, toch niet teveel gezang of zeemzoete romantiek ? Maar op aanraden van m'n kleindochter, die deze film over het leven van Rocco Granata reeds 2 keer had gezien, toch maar eens gekeken en ik vond het zeer de moeite, geen flauw gedoe maar een zeer interessant en mooi verhaal.

Marina verbreekt (TV) kijkcijferrecord van Titanic

Pagina niet gevonden - deredactie.be

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Interessante film over het leven van zanger Rocco Granata. Ondanks dat ik alleen het liedje ´Marina´ vaag ken en Rocco Granata helemaal niet, toch leuk om te zien, dus ook voor een jonger publiek de moeite om te kijken!

avatar van killerfreak

killerfreak

Aangrijpende film met een bijzonder sterke vertolking van Matteo Simoni. Terecht (levend) eerbetoon aan Rocco!

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Ben nu niet bepaald een fan van de muziek van Rocco Granata, maar als ik deze naar het schijnt waarheidsgetrouwe biografie bekijk krijg ik heel veel respect voor die man. Ik had niet verwacht dat ik de film zo goed zou vinden. Petje af voor Rocco, die zelf een cameo heeft in de film en natuurlijk ook voor Matteo Simoni.

Sympathieke prent.

avatar van Quentin

Quentin

Aandoenlijk verhaal inderdaad, maar de uitwerking laat te wensen over. Plot is nogal truttig en plichtmatig, laatste akte slaat zelfs de plank mis. Technisch ook nogal onbeholpen, budgettaire beperkingen zijn behoorlijk duidelijk en de eindsequentie is lachwekkend goedkoop. Verder wel een fijne Italiaanse cast, vader en moeder doen het stukken beter dan Simoni.

avatar van Metalfist

Metalfist

Buona sera signorina, buona sera

Marina is me altijd bijgebleven dankzij een interview met Matteo Simoni waarin hij zei dat hij het zo jammer vond dat een "eenvoudig" rolletje zoals die van Smos in Safety First heel wat meer lof toegewezen kreeg dan een rol zoals die van Rocco Granata waar hij erg veel tijd en moeite heeft ingestoken. Ik parafraseer momenteel, heb het interview nog wel ergens liggen denk ik, maar op een manier begrijp ik hem ook wel. Hoog tijd echter om eens effectief te gaan zitten voor zijn performance.

De reden waarom dit altijd wat links is blijven te liggen is omdat ik me pas recent terug ben beginnen interesseren in de Vlaamse film en dat in het verleden Stijn Coninckx niet meteen mijn favoriete regisseur was. Er straalt uit zijn films altijd wel een zekere degelijkheid, maar echt pakken doen ze nooit naar mijn gevoel. Marina past perfect in dat straatje doordat de film vooral te lijden heeft onder een paar budgettaire beperkingen. Heel het effect van de eindscène in Carnegie Hall wordt echt teniet gedaan doordat het er gewoon erg kleinschalig uitziet en de film mist algemeen gezien toch wat zijn eigen smoelwerk. Dat neemt echter niet weg dat hier een wel erg vermakelijk sfeertje hangt. Sowieso al een pluspunt dat Coninckx en co het aandurven om zoveel in het Italiaans te draaien, had ik in eerste instantie niet verwacht, en hij weet het ietwat vijandige sfeertje tussen de Italianen en de Vlamingen goed neer te zetten. Met de nodige clichés weliswaar, maar het werkt op zich wel.

Normaal gezien had dit dan ook uitgedraaid op ongeveer een dikke 3.5* maar het is de invulling van Simoni die nog net voor dat beetje extra zorgt. Toegegeven, de gruis op zijn stem ligt er af en toe iets te hard op en toch.. Zo'n scène met de echte Rocco (als accordeonverkoper in Brussel) laat wel zien hoe goed hij het origineel benadert. Sowieso ook een pluim voor de Italiaanse cast met Luigi Lo Cascio (vader Salvatore) en Donatella Finocchiaro (moeder Ida) op kop en qua Vlaamse bijrollen is het wat hit or miss. Voor Evelien Bosmans heb ik een ontiegelijk zwak, maar het is toch een beetje te karikaturaal bij vlagen. Wat Chris van den Durpel hier te zoeken had is me helemaal een raadsel, maar zo'n Wim Willaert bijvoorbeeld is altijd wel degelijk. Toffe soundtrack ook wel. Moet zeggen dat ik een nieuwe appreciatie heb gekregen voor het nummer Marina en ook Buona Sera speelt al gedurende heel de dag door mijn hoofd.

De nodige clichés, voorspelbaar maar geef toe.. Het moet niet altijd zware kost zijn en in dat opzicht is Marina een leuke film in het genre. Kijkt erg vlotjes weg en heeft vooral een aangenaam sfeerbeeld. Misschien toch maar eens terug wat meer van Coninckx gaan zien, maar het is bij Marina toch vooral Matteo Simoni die de show steelt. Blij dat die de laatste tijd wat meer aan het opduiken is in allerlei interessante producties zoals Callboys en De Bende van Jan de Lichte.

Kleine 4*

avatar van Toontje35

Toontje35

Heel leuke film. Zeker na een bezoek aan Beringen (waar de film deels is geschoten). Dan ben je goed op de hoogte van de achtergrond van de Italiaanse mijnwerkers.

Wordt fijn geacteerd. Beetje sullig slot inderdaad

avatar van Alathir

Alathir

Wat een ontzettend mooie biopic. Ik had er al wel eens een stuk van gezien en nu dat die op tv was eens vanaf nul begonnen. Ja dit is nu eens een steengoede film, een film die die Italiaanse sfeer weet te brengen en dan de ontroerende snaar weet te raken. De muziek is ook ontzettend leuk en Matteo Simoni brengt de liedjes van Rocco best wel goed.

Luigi Lo Cascio is natuurlijk ook geen onbekende voor wie La Meglio Gioventu heeft gezien. Al vind ik dit toch een sterkere rol. Magnifiek hoe verslagen hij er bij zit na zijn ongeval in de mijn. Binnen 6 maanden zouden ze hun huis verliezen. Alles was voor niets, heel zijn leven lang heeft hij voor niets gewerkt. Ik had echt medelijden met de arme man. Er zijn geen woorden voor om de gevoelens bij die scène goed te kunnen beschrijven. Wat Rocco daarna doet aan het einde kan je natuurlijk als zoetsappig beschouwen, maar who cares. Ik vond het geloofwaardig en gemeend. Na al die jaren is zijn vader eindelijk trots op hem. Graag meer van dit, wat een parel.

avatar van stefan dias

stefan dias

Aardige film, maar 100 % bekoren kon hij toch niet.

Dat ligt ook aan Rocco zelf: ik heb de wikipedia pagina er nog even op na gelezen en ja, ik onderschat hem blijkbaar wel een klein beetje, maar een onvergetelijk oeuvre heeft hij toch niet nagelaten. Naast die ene (wat toevallige) monsterhit, herinner ik me alleen een draak als 'zomersproetjes' ieder sproetje is een quusje ouaard. Na 'Walk the line' wilde ik (en heb het ook gedaan) me verdiepen in de muziek van Johnny Cash. Deze film laat mij niet meteen kennis maken met een echte artiest.

Het immigratieverhaal was dan wel goed gezien, want dat werkte weer wel.
Maar Stijn Coninx heeft het weer allemaal héél netjes, té netjes, verteld. Met brave sprongetjes en vlekkeloze, veel te propere styling (sorry, dit lijkt een detail, maar dat is het niet). Een film als 'Groenten uit Balen' doet dat veel beter.

Ook wat springerige overgangen: van de barakken zitten ze plots in een pracht van een huis, zonder nauwelijks iets van uitleg. je zou toch denken dat het daar uitstekend naar hun zin hebben. Dan is er weer die scène met het witloof. Alsof er een lijstje met anekdotes afgewerkt moet worden. Jammer, want de Italiaanse cast doet het uitstekend. Die pa kan er natuurlijk ook niet aan doen dat hij van achter hoekje tevoorschijn moet springen om de knop van de radio om te draaien als zijn zoon voor het eerst op de radio gespeeld wordt. En zo zijn er wel meer clichés met grote C. Die bewegende bosjes bij de scène op de boot. De manier hoe heel die affaire haastig afgehandeld wordt is trouwens ook bedroevend. Het scenario is wat slordig…

Toch zijn er goede vertolkingen, met name door de Italianen (en reken Simoni daar maar bij), maar de constant dwaas glimlachende Evelien Bosmans kon echt nergens ook maar één gram erotische spanning of fatal attraction in deze film binnensmokkelen. Onbegrijpelijk dat die love interest zoveel aandacht kreeg.

Ik heb een heel knappe travel van de kompels in het mijngebouw gezien, maar voor het overige was het mager. Er zal er wel flink bespaard zijn op figuranten (en 50's outfits). Het onhandige, ondermaatse einde legde de pijnpunten nog eens nadrukkelijk bloot.

PS. Ik ben trouwens oprecht blij dat heel veel mensen wel van deze film genoten hebben. (of toch meer dan ik, want een voldoende haalt hij wel net)

avatar van Lakte

Lakte

• 1910 stemmen

Hele goeie Vlaamse film! Dat had ik niet verwacht toen ik de poster voor het eerst zag. Vond de film erg verrassend, leefde heel erg mee met de hoofdpersoon Rocco, las dat de echt Rocco ook een klein rolletje in de film had, hij was de oude man die de arcodeon aan de jonge Rocco verkocht.

Vond het echt een topfilm, verhaal is erg goed, de acteur zijn goed en het werd allemaal op een mooi tempo gedaan, irriteerde me maar aan 2 puntjes en dat was dat je een keer een hele moderne lantaarnpaal uit deze tijd zag en nieuwbouwhuizen op de achtergrond. Voor de rest een top film!! ?

Vond de acteur die de vader van Rocco speelde trouwens heel erg goed!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Fijne film van baron Stijn Coninx over het leven van Rocco Granata, een Italiaanse migrantenjongere wiens vader het zout op de patatten trachtte te verdienen in de Limburgse steenkoolmijnen. Rocco daarentegen voelt er niets voor om zijn gezondheid te verprutsen en zoekt een uitweg via de muziek tot grote ergernis van zijn vader.

Matteo Simoni doet het uitstekend als de jonge Rocco Granata en de Italiaanse sfeer met Vespa’s en dergelijke meer wordt mooi weergegeven tesamen met de heersende rivaliteit met de Vlamingen. Leuk om ook zoveel Italiaans te mogen horen in de film, komt alvast de geloofwaardigheid ten goede. Ook het leven in de mijnen en de noeste arbeid die er geleverd werd, doet een mens nadenken dat we het vandaag toch beter/makkelijker hebben. Onder de grond was er een groot samenhorigheidsgevoel. Boven de grond was het eerder een “wij” tegen “zij” sfeer. Leuk om ook de echte Rocco Granata even te zien opduiken in de film. De film bevat enkele uitstekende scènes zoals het ongeval in de mijn.

De film is wat mij betreft een mooi eerbetoon aan de echte Rocco. En Marina blijft al bij al wel een catchy song. Geen idee hoeveel Marina’s er destijds en later geboren werden door dit liedje, maar ik wil ze alvast niet allemaal te eten geven. Mooi!

avatar van shrink

shrink

• 1961 stemmen

Verrassend 'lief' filmpje die goed wegkijkt.

avatar van AnyaH

AnyaH

Mooi uitgewerkte biografie over het leven van Rocco Granata. Matteo Simoni heeft de rol goed gespeeld en hij ziet er prettig uit. Ik ken de liedjes, ben geen fan van deze muziek, maar kan de film zeker waarderen. De film was wel uitermate braaf, ik had als regisseur iets meer vuurwerk erin gestopt. En ik vind de actrice die Helena speelt geen knappe vrouw, maar ja, wie weet dat mannen daar anders over denken..... Haar rol was lief gespeeld, maar ook dubbel. Ze ging in 1e instantie voor de minder leuke jongen, maar voor het grote geld, mede gedwongen door haar vader. Al met al een mooie biografische prestatie!

avatar van stratmans

stratmans

grappige interessante documentaire over Rocco

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Ik kende Rocco Granata niet. Toch was ik benieuwd naar deze film. Hij heeft helaas niet veel indruk op mij gemaakt. Het verhaal heeft mij niet omver geblazen en het acteerwerk vond ik soms wat overdreven, te gespeeld. Dan geloof ik het niet genoeg. De hese stem vond ik niet erg prettig en de muziek is niet helemaal mijn ding, maar het klonk wel lekker. Het beeld vind ik er mooi uitzien. Ik vind het een redelijke film, ik zou ‘t zeker niet slecht noemen, maar mij pakte het niet echt. Zesje. 3*

Brix

Vandaag voor de derde keer bekeken, en wederom zeer genoten van deze prachtige film, waarin plaats is voor een lach en een traan.

Knap acteerwerk van sommige acteurs en actrices.

Goed getroffen sfeer ook, en fraai gefilmd.

Waardering met een halve * verhoogd.

avatar van T.O.

T.O.

• 1970 stemmen

Net als bij Daens, die ik niet lang geleden zag, weet Coninx er weer een meeslepend geheel van te maken. Dat heeft met name te maken met zijn klassieke stijl denk ik, die voor sommige kijkers wat te braaf zal zijn. Dat deerde mij echter niet. Het niveau van Daens wordt overigens niet helemaal gehaald, iets dat voornamelijk aan het acteerwerk ligt.