Zot van A. (2010)

België
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jan Verheyen
met Barbara Sarafian, Veerle Baetens en Kevin Janssens

Tom Reynders, die al een kwarteeuw Sinterklaas gestalte geeft, sterft aan een hartstilstand vlak voor de stoomboot de haven van Antwerpen in zal varen. Jan, een toevallige passant die niets gemeen heeft met de Sint, krijgt per toeval een mijter op het hoofd gezet. De komst van de nieuwe Sint schudt ook andere levens door elkaar, zoals dat van productieassistente Annette, die de televisieopnames rondom de Sinterklaasviering in goede banen moet leiden. En dan is er Anna, de dochter van Tom Reynders. Zij heeft haar man Bruno het huis uit gezet na een slippertje. Bruno heeft spijt en wil haar dan ook terug. Maar op de begrafenis van haar vader valt Anna als een blok voor een Don Juan van achttien. Begrafenisondernemer Fred staat op het punt te trouwen met Alain. Hij vindt Alains trouwdrang echter benauwend en vlucht dan ook in zijn werk en hobby's. Alains jongere zus, Astrid, heeft dan weer last van bindingsangst. Dan loopt ze Paul Boulat, toptennisser en meest begeerlijke vrijgezel van het land, tegen het lijf…

avatar van Humphrey
Niet echt een superfilm, wel aangenaam om volgen. Voorzien van de elementaire humor. Mocht echt niet langer duren want het werd stilaan een routine. 3*.

avatar van horrorfreak23
Ik wilde deze film eigenlijk niet kijken omdat ik wist dat het bijna helemaal hetzelfde is als de film 'Alles is Liefde'. Met uitzondering van enkele details.

Uit nieuwsgierigheid heb ik het dan toch gedaan. Ik moet zeggen dat 'Alles is Liefde' een veel magischere sfeer had.
Wat deze film minder had waardoor hij ook lager scoort bij mij.

Ik heb 'alles is liefde' niet gezien, ben voor de Vlaamse versie gegaan omdat deze op prime kwam en ik vond hem erg leuk. De cast was goed, de sfeer was schattiger dan ik had verwacht door het hele sinterklaas gebeuren. Het viel me achteraf pas op dat in elk koppel iemand's naam met de A begint, logisch natuurlijk als je de titel letterlijk neemt en niet in het dialect.

avatar van ibendb
Goede remake.

Ik heb mij vermaakt met deze Vlaamse film, al hou ik hier normaal gezien niet erg van. Leuk verhaal, een topcast, goede humor en... Sinterklaas! Leuke film. 3*

avatar van Paradise Boy
Naar mijn mening een uiterst geslaagde poging van multitalent Verheyen om een remake te maken van de succesvolle Nederlandse feel good movie. De Vlaamse variant doet zeker niet onder voor het oerhollandse origineel en dat is toch wel een compliment waard.

avatar van witboek
Een gewone Vlaamsche film.

avatar van crowdsurfer
Beetje voorspelbaar maar toch amusant en mooi.

Teleurstellend deze Vlaamse remake van 'Alles Is Liefde', de romantische komedie over een vijftal koppels met liefdesperikelen. Jan Verheyen had het zichzelf ook wel heel gemakkelijk gemaakt: hij heeft niets origineels gedaan met de verhaallijnen, maar een bijna letterlijke kopie gemaakt, vederlicht en eerder braver en van mindere kwaliteit. Dus waarschijnlijk was deze uitgave leuker voor de Belgen dan voor ons.

avatar van 93.9
Met een tamelijk actueel stukje van een geinterviewde Sint op de Amerikaanse TV....

Overigens zwakke remake. De Nederlandse heeft 'het' veeeeeeeeel meer. Nauwelijks sprake van sfeer hier..

avatar van Rafasol
Zoals bijna altijd remakes van Jan Verheyen. En dat origineel heeft al dezelfde insteek van 'Love actually'.
Maar op zich wel heel wat grote namen van ons Belgen-landje. Waaronder de geboren Gentenaar (net als ik) Michel Van Dousselaere, die nu helaas zwaar ziek is (de vervangende, norse sint). Dit alles, samen met mijn ontembare liefde voor Veerle Baetens, doet mij uitkomen op een drietje. De Nederlandse versie zag ik niet en wist dus ook niet dat het wederom gepikt is (zoals ook 'Buitenspel').

Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Fisico
Ik ben niet bekend met de Nederlandse versie “Alles is liefde”, dus vergelijken is niet mogelijk. Wel heeft deze film wat weg van Love actually waarbij via een mozaïekverhaal aparte verhalen op één of andere manier toch met elkaar verbonden zijn. Fijne originele titel wel. Zot van A.: verwijzend naar het Antwerps dialect waarbij de “A” verwijst naar “jou”, maar waarbij de titel ook verwijst naar de slogan van de stad Antwerpen destijds.

Een film waar inderdaad half bekend Vlaanderen aan meedoet. Altijd wel fijn om bekende en favoriete gezichten terug te zien. Sowieso een fijn genietbaar verhaal waarin ook Sinterklaas de nodige aandacht krijgt. Grappig bij momenten. Beetje klef ook met al dat romcom gedoe, maar wel eens leuk.

Een zuivere feel good movie met heel veel voorspelbare en mierzoete elementen, maar ik kon het wel hebben. Een film van Vlaanderen, voor Vlaanderen. Elders mist hij de finesse en de klik om geslaagd te zijn.