Zot van A. (2010)

België
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jan Verheyen
met Barbara Sarafian, Veerle Baetens en Kevin Janssens

Tom Reynders, die al een kwarteeuw Sinterklaas gestalte geeft, sterft aan een hartstilstand vlak voor de stoomboot de haven van Antwerpen in zal varen. Jan, een toevallige passant die niets gemeen heeft met de Sint, krijgt per toeval een mijter op het hoofd gezet. De komst van de nieuwe Sint schudt ook andere levens door elkaar, zoals dat van productieassistente Annette, die de televisieopnames rondom de Sinterklaasviering in goede banen moet leiden. En dan is er Anna, de dochter van Tom Reynders. Zij heeft haar man Bruno het huis uit gezet na een slippertje. Bruno heeft spijt en wil haar dan ook terug. Maar op de begrafenis van haar vader valt Anna als een blok voor een Don Juan van achttien. Begrafenisondernemer Fred staat op het punt te trouwen met Alain. Hij vindt Alains trouwdrang echter benauwend en vlucht dan ook in zijn werk en hobby's. Alains jongere zus, Astrid, heeft dan weer last van bindingsangst. Dan loopt ze Paul Boulat, toptennisser en meest begeerlijke vrijgezel van het land, tegen het lijf…

avatar van Humphrey
Niet echt een superfilm, wel aangenaam om volgen. Voorzien van de elementaire humor. Mocht echt niet langer duren want het werd stilaan een routine. 3*.

avatar van horrorfreak23
Ik wilde deze film eigenlijk niet kijken omdat ik wist dat het bijna helemaal hetzelfde is als de film 'Alles is Liefde'. Met uitzondering van enkele details.

Uit nieuwsgierigheid heb ik het dan toch gedaan. Ik moet zeggen dat 'Alles is Liefde' een veel magischere sfeer had.
Wat deze film minder had waardoor hij ook lager scoort bij mij.

Ik heb 'alles is liefde' niet gezien, ben voor de Vlaamse versie gegaan omdat deze op prime kwam en ik vond hem erg leuk. De cast was goed, de sfeer was schattiger dan ik had verwacht door het hele sinterklaas gebeuren. Het viel me achteraf pas op dat in elk koppel iemand's naam met de A begint, logisch natuurlijk als je de titel letterlijk neemt en niet in het dialect.

avatar van ibendb
Goede remake.

Ik heb mij vermaakt met deze Vlaamse film, al hou ik hier normaal gezien niet erg van. Leuk verhaal, een topcast, goede humor en... Sinterklaas! Leuke film. 3*

avatar van Paradise Boy
Naar mijn mening een uiterst geslaagde poging van multitalent Verheyen om een remake te maken van de succesvolle Nederlandse feel good movie. De Vlaamse variant doet zeker niet onder voor het oerhollandse origineel en dat is toch wel een compliment waard.

avatar van witboek
Een gewone Vlaamsche film.

avatar van crowdsurfer
Beetje voorspelbaar maar toch amusant en mooi.

Teleurstellend deze Vlaamse remake van 'Alles Is Liefde', de romantische komedie over een vijftal koppels met liefdesperikelen. Jan Verheyen had het zichzelf ook wel heel gemakkelijk gemaakt: hij heeft niets origineels gedaan met de verhaallijnen, maar een bijna letterlijke kopie gemaakt, vederlicht en eerder braver en van mindere kwaliteit. Dus waarschijnlijk was deze uitgave leuker voor de Belgen dan voor ons.

avatar van 93.9
Met een tamelijk actueel stukje van een geinterviewde Sint op de Amerikaanse TV....

Overigens zwakke remake. De Nederlandse heeft 'het' veeeeeeeeel meer. Nauwelijks sprake van sfeer hier..

avatar van Rafasol
Zoals bijna altijd remakes van Jan Verheyen. En dat origineel heeft al dezelfde insteek van 'Love actually'.
Maar op zich wel heel wat grote namen van ons Belgen-landje. Waaronder de geboren Gentenaar (net als ik) Michel Van Dousselaere, die nu helaas zwaar ziek is (de vervangende, norse sint). Dit alles, samen met mijn ontembare liefde voor Veerle Baetens, doet mij uitkomen op een drietje. De Nederlandse versie zag ik niet en wist dus ook niet dat het wederom gepikt is (zoals ook 'Buitenspel').

Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Fisico
Ik ben niet bekend met de Nederlandse versie “Alles is liefde”, dus vergelijken is niet mogelijk. Wel heeft deze film wat weg van Love actually waarbij via een mozaïekverhaal aparte verhalen op één of andere manier toch met elkaar verbonden zijn. Fijne originele titel wel. Zot van A.: verwijzend naar het Antwerps dialect waarbij de “A” verwijst naar “jou”, maar waarbij de titel ook verwijst naar de slogan van de stad Antwerpen destijds.

Een film waar inderdaad half bekend Vlaanderen aan meedoet. Altijd wel fijn om bekende en favoriete gezichten terug te zien. Sowieso een fijn genietbaar verhaal waarin ook Sinterklaas de nodige aandacht krijgt. Grappig bij momenten. Beetje klef ook met al dat romcom gedoe, maar wel eens leuk.

Een zuivere feel good movie met heel veel voorspelbare en mierzoete elementen, maar ik kon het wel hebben. Een film van Vlaanderen, voor Vlaanderen. Elders mist hij de finesse en de klik om geslaagd te zijn.

avatar van Metalfist
Ge ze precies den Humo

Als liefhebber van de Vlaamse film kun je niet om Jan Verheyen heen. De meningen zijn verdeeld over deze regisseur en ook ik vind niet alles even goed, maar in de loop der jaren heeft hij wel wat fijne dingetjes gemaakt. Alles Moet Weg blijft een eenzame uitschieter, maar er zit toch altijd wel een zekere vermakelijkheid in zijn oeuvre. Beetje jammer dat hij op een bepaald moment verzandt is geraakt in het remaken van Nederlandse films maar zo'n Team Spirit blijf ik toch een fijne film vinden. Zot van A. is alweer de derde remake van een Nederlandse film maar ook die blijft goed overeind staan.

Het helpt misschien wel dat ik van zowel Team Spirit, Buitenspel alsook van deze Zot van A. het origineel niet heb gezien. Het is in ieder geval wel een titel die de lading erg goed dekt want je kunt hem zowaar op 3 manieren lezen: de slogan van de stad Antwerpen, het Antwerpse dialect voor "Ik zie u graag" en natuurlijk ook de 5 hoofdpersonen/verhaallijnen (Astrid met Paul, Alain met Fred, Annette met Youri, Anna met Bruno en Arno met Lydia) wiens naam allemaal met de letter A beginnen. Het is in ieder geval weer zo'n typische Jan Verheyen film geworden. Kundig gemaakt met een grote ensemblecast en er is weer goed naar andere films gekeken. De vergelijking met Love Actually is al snel gemaakt maar toch heb ik ook voor de Vlaamse variant regelmatig met een dikke glimlach op de lippen gezeten. Niets alles werkt weliswaar even goed (de verhaallijnen worden soms iets te gekunsteld aan elkaar gelinkt, zeker de ontmoeting tussen Astrid en Arno nadat hij die ketting heeft gestolen is wel erg flauw) maar er straalt zoveel plezier af..

Dat komt voor een groot stuk wel doordat Verheyen een degelijke cast bij elkaar heeft gekregen. Michel van Dousselaere is een geweldig cynische Sinterklaas (vreemd trouwens dat er geen enkele cameo is van Jan Decleir? Die zal toch voor eeuwig en altijd de echte sint blijven en daar hadden ze toch iets mee kunnen doen) maar ook Joke Devynck, Koen De Graeve, Veerle Baetens en Mathias Sercu zijn geen kleine namen en daar is hier ook weinig op aan te merken. Zeker de combinatie Sercu en Barbara Sarafian (die eindelijk eens voor iets anders gecast lijkt te zijn dan een hautaine bitch) geeft nog een aantal leuke momentjes. Sowieso wel een fijne mix tussen gerenommeerde namen en wat nieuwe gezichten (zo'n Matteo Simoni zat nog maar aan zijn eerste echt grote rol) maar ook een aantal typische Verheyen regulars (onder andere Warre Borghmans, Tania Kloek en Axel Daeselaire) passeren de revue in kleine bijrollen. Als Antwerpenaar blijft het tenslotte toch ook fijn om de stad een grote hoofdrol te zien hebben.

Ik heb enkel nog maar Het Vonnis te gaan uit de (toen complete) boxset van het oeuvre van Verheyen die ik zo'n 4 jaar geleden heb gekocht. Een aanrader aangezien er ook nog een boek bij zit met telkens een hoofdstuk gewijd aan de film maar vandaag de dag dus wat verouderd aangezien de regisseur alweer 6 films verder is. Af en toe eens een misser maar verder toch redelijk consistent, toch ook maar eens op zoek gaan naar het post-Vonnis werk.