F.C. De Kampioenen - Kampioen Zijn Blijft Plezant (2013)

Alternatieve titel: F.C. De Kampioenen - De Film

België

geregisseerd door Eric Wirix
met Marijn Devalck, Johny Voners en Jaak Van Assche

De Kampioenen worden uitgenodigd door een oude vriend van voorzitter Boma voor een vriendschappelijke wedstrijd in het zuiden van Frankrijk tegen het plaatselijke Saint-Tintin. Wat een leuke reis moest worden, loopt echter helemaal verkeerd met Fernand Costermans als reisleider...

Leuke film is het wel.
Maar de kolder van de Kampioenen is in de serie bijzonder geslaagd, in een film is dat niet zo.
De film duurt 2 uur en dat is te lang om geboeid te blijven kijken naar de grappen van de nochtans goede cast. Zoals gezegd, in de serie werkt het, in de film krijg je al snel de indruk dat men in herhaling valt en dat is ook zo.
Toch eens leuk om te kijken dat wel, maar echt schitterend is het niet.

avatar van K. V.
De eerste seizoenen heb 'k vaak gezien, maar na een zoveelste herhaling ben 'k afgehaakt. 'k zag deze film in de bib liggen en me er toch eens aan gewaagd.
Tja, de film lag wel in de verwachtingen. 'k vond het een vermakelijke famliefilm voor jong en oud. Het niveau ligt in de lijn van de afleverigen, je kan zo al voorspellen wat er allemaal gaat gebeuren of hoe de film zal eindigen, maar storend vond 'k het niet.
De cast was goed op dreef en er kon zeker af en toe een lachje van af.
Tja, voor de fans van de reeks is hij zeker de moeie waard om te bekijken, zelf vond 'k het een prima film om eens mee te pikken via tv of dergelijk, maar om hem in de bios te zien valt hij misschien iets te mager uit qua humor.

Flauwe vertoning.
Voor iemand die "de kampioenen" kent van de TV-reeks en met de personages vertrouwd is, zal wel tot het besluit gekomen zijn dat de halfuur durende afleveringen beter uit de verf kwamen dan deze langspeler, maar wie ze nu voor de eerste keer zag, die moet toch de knop hebben omgedraaid of de zaal verlaten.
Flauwe, onmogelijke grappen stapelen zich in absurditeit gedurende de ganse film op, een beetje spankracht ontbreekt en zelfs echt plezierige momenten zijn er niet, terwijl we ook best het acteerwerk vergeten en eigenlijk de ganse film.

avatar van Hollywood007
Hier heb ik lang op gewacht. Ik zie de serie heel graag en dus was de film iets waar ik echt naar uitkeek. Leuk verhaal en prima einde. Bijzonder grappig ook. Voor de mensen die graag naar de serie kijken is dit echt super!

avatar van filip500
een film gemaakt voor kinderen en door kinderen, tijdverlies!

Gescheld verwijderd.

Toch wel vrij flauwe film. En erg grappig was hij ook niet.
Verhaal was anders wel goed maar kon toch wel leuker worden uitgewerkt.
De speelduur was ook iets te lang.

Voor de fans is dit een heerlijke film. De opbouw is goed gevonden en de apotheose is bevredigend.
Ik heb vooral genoten van de laatste drie kwartier. Alle typetjes zijn zichzelf gebleven.
Geen flauwe film dus.
Ik zou het wel fijner hebben gevonden, mocht er wat meer gevoetbald worden.
Maar dat is wellicht geen sinecure.
Voor wie ik het meest sympathie heb? Moeilijk te zeggen. Ik heb geen 'uitgesproken' favoriet.

avatar van Mike 1984
De film staat los van de serie die maar liefst 21 seizoenen lang de huiskamer vulde. Althans, dit moet je in gedachten houden als je de film bekijkt. Ik ben een zeer trouwe fan van de kampioenen, maar ik vind de film niet geslaagd. De acteurs worden natuurlijk ook een dagje ouder en dat merk je, maar hoewel het verhaal op zich wel leuk is, kan ik me niet vinden in de toch wel langdurige prent. Het zijn ook de details die me storen, zoals het karakter van Carmen. Dit toont weinig gelijkenissen met de serie. Pascale's haar is na 21 jaar totaal anders en ook dat stoort me. Klinkt raar, maar dit kunnen enkel de echte fans begrijpen. Ook Boma was totaal anders. Verder is het allemaal wat langdradig en bij momenten lijkt het wel of de acteurs met tegenzin hun rol speelden. Denkend aan de tweede film die eraan komt, ben ik toch eens benieuwd wat dat zal geven. Ik geef de kampioenen toch net voldoende, maar meer dan 2,5 kan ik dit niet geven. Jammer, want het is toch het vervolg van één van de best bekeken series in België. Hopelijk wordt de tweede film stukken beter.

Nino_1993
Wie heeft hier de tekst voor Carmen Geschreven?...Te erg voor woorden..

avatar van Proeneke
Pfff een neppe soepfilm vol nepsoepreclame.
Wat een afgang.

echt triest .

avatar van Proeneke
kappeuter schreef:

Kon het wel begrijpen

De nieuwe slogan: Kampioen zijn blijft irritant!

avatar van J. Clouseau
Niemand had verwacht dat de filmversie van Vlaanderens populairste sitcom een onmisbaar stukje filmgeschiedenis zou worden. Maar niemand had ook dit rampscenario verwacht. Iedereen die iets met dit wanproduct te maken heeft, al is het maar in de verste verte, zou zich moeten doodschamen. De infantiele plot vertoont meer gaten dan de verdediging van De Kampioenen, de dialogen zijn om van te huilen (geen wonder dus dat de acteurs er allemaal zo verloren bijlopen) en iedere 'grap' zie je niet alleen van kilometers afstand aankomen, we hebben ze ook allemaal al eens gezien, in afleveringen van de serie of in goeie ouwe dijenkletsers met een dikke en een dunne grapjas of een opvliegende Fransman. En die marteling duurt dan nog eens twee volle uren, die langer aanvoelen dan Titanic, Gone with the Wind, Out of Africa en Jeanne Dielman sámen. En dat voor een reeks die in zijn beginjaren heel wat fijns te bieden had, maar waar de personages en de grappen van toen naartoe zijn, dat weet niemand. Laat ons dus maar zeggen dat ik deze film bekeken heb om een voorbeeld te zien van hoe het niét moet. En dat Johan Museeuw destijds de juiste keuze heeft gemaakt door wielrenner te worden, en geen acteur. Ons belastinggeld vloeit naar een familie luieriken in een paleis, afwezige parlementariërs en supersonisch speelgoed voor grote kinderen die te veel Risk hebben gespeeld, maar ook naar een film als deze. Ik weet niet wat ik het ergste vind.

avatar van Mr-Mcmovie
Ik zeg altijd: de serie bijft beter dan de film.

Iedereen speeld meer op een kinder niveau, maar eigenlijk niet moeilijk want alles moet precies meer voor de kinders zijn dan de serie. Terwijl ik al vond de laatste 3 seizoenen waren al meer voor de jonge kijkers maar dit slaat alles.

Heb wel nu en dan moeten glimlachen maar zeker niet meer dan dat.

Kampioen blijft "soms" plezant.

Een film op kleuterniveau. Beschamend.

avatar van Tom-Hanks
Gewoon niet goed genoeg. Zeker als je de serie hebt gekeken.

avatar van AGE-411
Rommel van eigen bodem waarvan ik gezworen had hem tot het einde der tijden de mijden, maar ik werd spijtig genoeg verplicht hem te kijken.

Ik nam me voor heel goed te zoeken naar positieve punten in de film, maar ik heb die helaas niet gevonden. Wat ik wel zag:
- De acteerprestaties zijn bij de meeste ‘acteurs’ dieptreurig en op de meeste kan ik al jaren niet meer kijken. Niet alleen spelen ze irritante figuren, de acteurs zijn ook irritante figuren. Enkel Johny Voners doet het aanvaardbaar/goed.
- Het plot rammelt langs alle kanten is helemaal niet realistisch.
- Het PP begon ergerlijke vormen aan te nemen. De serie had er amper last van (ook omdat een café sowieso volgestampt zit met logo’s), maar op een gegeven moment in de film lijkt iedereen een verslaving aan ‘Royco Minute Soup’ te hebben.
- Geeneen moment in de film was grappig, of kon ook maar even een glimlach op mijn gezicht toveren. En laat dat nu de hoofdbedoeling te zijn van een komedie. In dat opzicht is de film dus al compleet geflopt in z’n opzet.

Dat alles tezamen kan ik enkel de minimumscore uitdelen.

avatar van Boenga
AGE-411 schreef:

- Het plot rammelt langs alle kanten is helemaal niet realistisch.

Vooral jammer als je bedenkt dat elke aflevering van elke jaargang van de serie zo uit het leven gegrepen is...

avatar van AGE-411
Boenga schreef:

Je hebt gelijk wat de eerste 6 seizoenen betreft. Daar zijn bovenstaande punten van kritiek ook niet op van toepassing.
De laatste 15 seizoenen waren gewoon kopies van de seizoenen er voor.

Bovendien werd de serie een pak kinderachtiger na het vertrek van DDT. De doelgroep was op het laatste duidelijk 6 tot 14 jaar.

avatar van Boenga
AGE-411, ik bedoelde dat eigenlijk toch wel een beetje ironisch, hoor. Inderdaad, de eerste jaren waren zeker de beste, en met inderdaad een belangrijke bijdrage van het DDT-personage.
Maar realistisch... ik vind elke aflevering dichter bij een André Van Duin-sketch aanleunen dan bij een reality-soap (die op zijn beurt meestal ook al niet bepaald als real life overkomt).
Dus als het plot van de film niet realistisch is: helemaal akkoord, maar dat geldt voor elke aflevering.

Persoonlijk vond ik het best wel fijn dat de film eens iets anders te bieden heeft, en meer is dan een xl-aflevering. Ik vond met name de sfeer in de film heel leuk, iets wat allicht wel zal te maken hebben met mijn voorliefde voor heel wat films die zich in het landelijke Frankrijk afspelen.

manuel1977
Mijn vrouw merkte op dat er vele scènes geïnspireerd zijn uit films van Louis de Funès, vooral de gendarme films... het is zeer opmerkelijk... maar dan zijn de films van de Funès wel stukken beter! Verhaallijn is wel oké maar helaas vonden wij deze film niet echt geslaagd. Als ik punten mocht geven op 10 zou ik deze film een 3,5 geven.

avatar van krosnicky
Is leuk om te zien een paar leuke grappen meer niet soms wat lang dradig 2 uur was echt wel te lang voor zoon film de serie blijft toch het beste

Idem commentaar als bij het vervolgdeel (of omgekeerd). Past goed bij de serie, niet meer, niet minder.

avatar van Toontje G
Heb vroeger om de serie wel kunnen lachen, vooral in het begin met DDT. De film is echter een grote aanfluiting. Vooral Carmen was zeer irritant. Jammer, hadden niet aan een film moeten beginnen.

avatar van Arapaho85
De film begint nog wel redelijk goed, zo’n beetje waar het laatste seizoen stopte. Maar hij eindigt ongelofelijk slecht, net een kinderfilm van Bassie en Adriaan of Samson en Gert
De acteurs zijn zichtbaar wat ouder geworden (Pascal met wit haar!?) en de personages zijn getransformeerd naar zielige karikaturen… waarom is Doortje nu een oerconservatieve katholieke ‘non’ geworden die op huwelijksreis wil naar Lourdes?? Dat was in de serie toch helemaal niet?

De film is 20 jaar te laat gemaakt en eigenlijk had de serie moeten stoppen toen Jacques Vermeiren er uit stapte.

Wat die kloosterscene van Doortje betreft, het gaat over de orde van de Dochters van liefde van Vincentius a Paulo. Die kenmerkende kap of cornette droegen de nonnen eigenlijk tot 1964 nu draagt men en lichtblauwe hoofdoek. Lachen met religie is goedkope humor maar die nonnen hadden we ook al gezien in de veel betere le gendarme de saint-Tropez films.

avatar van Mac Hammer Fan
Zo fris en vrolijk dat heel wat seizoenen uit het begin van FC De Kampioenen zijn, zo ontgoochelend is deze langspeelfilm. De humor is vaak erg flauw. De acteurs zijn ook een dagje ouder en velen laten een vermoeide indruk. 1,5 - en dan ben ik nog mild.

avatar van hijman1946
kappeuter schreef:

Dikke Duim...en bij deze allemaal de beste wensen voor 2017 .topteam
dat we nog lang genieten van moviemeter

je moet van dit soort films houden de humor is erg flauw maar dat past bij dit soort films.
Ik kijk altijd nog graag naar de serie van F.C De kampioenen en daar zit ook dit soort humor in. Je kan wel zeggen het is voorspelbaar en we kennen het nou wel maar er wordt gewoon goed geacteerd. Sommige Zullen zeggen wanneer stoppen ze nou eens met F.c De kampioenen het wordt nou wel een beetje te veel van het goede. ik denk als de belangrijkste personages er mee stoppen. Ze hebben er zichtbaar nog veel lol in. ga hem gewoon kijken

NRT
Jezus! Dit is slecht. Ik vond dat de eerste acht seizoenen van Fc De Kampioenen prachtig waren. Daarna volgden twee matige seizoenen met BTW, maar er zaten zeker grappige stukken in. Ze herpakten zich met de introductie van Fernand. Hier en daar waren wel slechte afleveringen, maar ik heb mij nog kunnen vermaken. Deze films zijn echter draken. Schandalig dat dit op de serie volgt.

avatar van Fisico
De beste van de drie films denk ik al is de definiëring van "beste" daarom nog niet gelijk aan "goed". De reeks blijft goed, zeker de seizoenen met Jacques Vermeire (zonder Carry Goossens en Walter Michiels). Het is een uitgemolken film - als de seizoenen dat al niet waren. De film voegt erg weinig toe aan de reeks en is zo voorspelbaar.

Na dik twintig seizoen is alles al eens de revue gepasseerd en dat is eraan te zien. Gewoon eens een andere locatie dan het verloederde café. Het snoepreisje bracht het nodige volk naar de zalen. Fans van het eerste uur wellicht. De humor is verouderd en de personages lijken precies een anachronisme.

Wel eens plezant om te zien, maar zeker niets meer. Markske blijft een leuk personage, maar Carmen blijft erg irritant (die roepstem alleen al). Het nonnencomplex van Doortje past binnen haar persoonlijkheid, maar is te expliciet. En het plot rammelt net iets té veel. Een gemiste kans...