
Terug naar Morgen (2015)
Alternatieve titel: Sum of Histories
België
Drama / Sciencefiction
90 minuten
geregisseerd door Lukas Bossuyt
met Koen De Graeve, Matteo Simoni en Robrecht Vanden Thoren
De jonge professor Viktor doet een briljante ontdekking: hij vindt een manier om e-mails terug te sturen in de tijd. Zo is hij in staat om het verleden aan te passen. Dit begint als een spannend spel, maar lijkt hem ook een manier om zijn geliefde Lena te helpen. Al snel ontdekt Viktor echter dat je het verleden niet zomaar verandert: elke kleine ingreep heeft grote gevolgen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=31kHg0-DbV8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,8 / 729)trailer (YouTube)iTunes: € 4,99 / huur € 2,99De film begint als een spannend avonturenverhaal (dat wat wegheeft van het boek De zevensprong van Tonke Dragt): een student in het wonderlijke Leuven krijgt bizarre e-mails van een onbekend persoon die blijkbaar in de toekomst kan kijken. Die historie loopt echter verrassend af, en dan zijn we plots 25 jaar verder en werkt een timide professor kwantumfysica met zijn overenthousiaste assistent aan een manier om de tijd te manipuleren. Zo zouden ze elektronen naar het verleden kunnen sturen, en waarom dan niet ineens e-mails?
Meer weggeven van de plot zou het kijkplezier bederven. Want de troef van Terug naar Morgen is dat de klassieke verhaalopbouw wordt ingeruild voor een kronkelend pad vol verrassingen en onverwachte wendingen. Het verwonderende aspect dat de wetenschap biedt, speelt daar een grote rol in, maar ook de schitterend uitgewerkte (en vertolkte) personages, de humor, de tragiek en de fenomenale details (ik wil ook een Einstein- en Hawking-kop!)
Wie spelen met de tijd zegt, zegt ook paradoxen, dus Terug naar Morgen is weer zo'n film die urenlange debatten zal losweken onder de liefhebbers. En dat is nu net waar ik zo enorm van hou. De kans is dus groot dat ik weldra nog eens naar deze film ga kijken. Want deze meeslepende, wervelende, spannende, prachtig in beeld gebrachte, kortom atypische Vlaamse film, is er één waar je láng op kan kauwen.
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.
Dit bepaalde genre heeft enorm veel potentieel en regisseur/schrijver Lukas Bossuyt is niet al te extreem geweest met het science-fiction gedeelte van dit verhaal, waardoor Terug naar Morgen persoonlijker en niet al te “hollywoodiaans” aanvoelt. De Graeve en Simoni schitteren in dit melodramatisch tijdreisverhaal en geven allebei een fantastische prestatie, zelfs als Simoni niet echt overuigd als 45-jarige. Het verhaal lijkt op de oppervlakte ingewikkeld maar word verteld op een simpele en entertainende manier. Terug naar Morgen heeft een unieke sfeer, heerlijke soundtrack en een realistische voorstelling van de toekomst, en mag met trots deel uitmaken van de Vlaamse cinema.
3,5*
- Back to the Future, Twelve Monkeys, Mr. Nobody, Toto le Héros, Donnie Darko. En aan dat lijstje kunnen we nu Terug naar Morgen toevoegen..
Plot doet me ook denken aan The Butterfly Effect. Past die er niet tussen?

Die moet ik nog altijd zien, maar op basis van de plotomschrijving zou ik zeggen van wel

Dan zou ik "the butterfly effect" hoog op mijn lijstje zetten als ik jou was!

Uitstekend scenario en een puike cast, met vele bekende namen uit de hedendaagse filmwereld in Vlaanderen.
Ik had dit resultaat zeker niet verwacht, moet de eerste keer zijn dat ik zo'n goede film zie uit Vlaanderen, in dit genre dan toch, want een goede reputatie in het maken van SF films hebben we toch niet.
Maar het toont wat er tegenwoordig in Vlaanderen wel kan, met het talent dat we tegenwoordig hebben, zoals Koen De Graeve en Matteo Simoni, om er maar 2 te noemen.
Warm aanbevolen deze film, ook voor de romantische zielen, want naast het SF gegeven is dit ook een romantisch verhaal !!
elke kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben !!!
Als filmthema dan ook niet bepaald origineel, maar de manier waarop er geklooid wordt is dat wel.
De film prikkelt de fantasie, is interessant en nog spannend ook.
De regie is strak. Het verhaal heeft geen onnodig en afleidend gedramatiseer in subplotjes. Het verhaal beperkt zich tot een paar simpele hoofdlijnen. En dat is altijd fijn als gedraai met de factor tijd een grote rol speelt in een verhaal. Teveel dramatische afleiding is in dit type film niet altijd goed voor de concentratie en de beleving. Althans, dat is mijn ervaring.
Het tijdskader waarmee wordt gespeeld is daarnaast ook nog eens klein gehouden. De actie speelt zich in een korte afgebakende periode af. Enkel binnen dat tijdskader vinden de veranderingen plaats.
Door die beperking en afbakening blijft het gespeel met diverse tijdslijnen en realiteiten begrijpelijk en overzichtelijk. De film verzandt niet in nodeloze ingewikkeldheid of diepzinnigheid maar blijft gemakkelijk te volgen. De film heeft een frisse uitstraling.
Goed acteerwerk.
Extra sterk punt: de film ziet er écht geweldig uit, en ook best autoloos om in de toekomst te zijn. Gedurfde film dus, zeker naar Vlaamse normen. Ben alvast benieuwd naar wat Lukas Bossuyt nog in zijn mars heeft. Volledige recensie kan je hier lezen: Recensie: Terug Naar Morgen – Popcorn Tales - popcorntales.com
Het verhaal an sich is sterk en wordt leuk uitgewerkt maar valt naar mijn smaak iets teveel in herhaling en lijdt wat onder het toch wel bijzonder matige acteerwerk van een deel van de cast. Daarnaast is het geluid zoals wel vaker met films uit de Benelux tamelijk belabberd.
De film zag er wel erg goed uit en is qua verhaal toch een van de betere Vlaamse films, zeker qua originaliteit. De cast deed het zeker niet slecht en verder was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
Toch wel een aanrader.
Zit goed in elkaar met de nodige wendingen om de nieuwsgierigheid gaande te houden.
Vond het best goed vertolkt.
goed uitgewerkt en verder een prima drama.
Acteerwerk en regie zijn niet speciaal, maar doen het best wel goed. Ze trappen niet in de val om al te komisch te gaan of te absurd. Daardoor komt het verhaal nog beter tot haar recht. Goed van genoten en eigenaardig dat deze film niet zo in de kijker stond... Lukas Bossuyt is wel geen bekende naam, maar de acteurs zijn toch niet onbekend.
Bizar trouwens om Koen de Graeve in zo'n "zakelijke" rol te zien : nog niet zo lang geleden zag ik hem als de alcoholische vader in De helaasheid der dingen... En van Matteo Simoni had ik nog niet gehoord, maar die zal wel een paar harten kunnen breken.
Dit soort plotjes heb ik vaker gezien waarbij een trieste gebeurtenis in het begin de aftrap is naar "wat als...?"
Op zich geen slecht idee te noemen alleen het warrige begin werkt niet echt mee maar ook het acteerwerk van een deel van de cast is matig.
De hele uitvinding zelf blijft erg oppervlakkerig.
Ook de grote climax laat weinig indruk achter.
Het is allemaal zeker niet slecht te noemen vooral niet voor Benelux begrippen maar in het geheel vind ik het niet echt hoogstaand.
Toch niet. De weinig uitdagende uitwerking en de immens melige aanpak maken echter dat Terug Naar Morgen een halve ster moet inleveren. Enorm veel potentieel, onbenut wegens veel te braaf. En ja, de ietwat lachwekkend uitgevoerde veroudering van Matteo kon absoluut niet overtuigen. Nice try!
En ten slotte een verzoek aan de dromers onder ons: Kan zijn, dat ik ergens in een parallelle wereld, op een nog te bepalen datum en waarschijnlijk onder een andere naam, een wellicht totaal verschillende mening over deze film op deze site deponeer. Mocht u dat vermoeden hebben, laat het me dan weten en stuur me een bericht. In de tussentijd benijd ik u.
Neem nu Viktor, doordat zijn Lena niet meer in een rolstoel zit en ze minder close zijn, moet hij door het leven zonder Lena. Om nog maar te zwijgen wat er gebeurt met Tom’s leven. En ook de relatie/vriendschap met Titus heeft zo zijn wijzigingen. Terug naar morgen heeft veel potentieel die het ook aangrijpt. Ik moest eventjes in de film komen om ik net het begin weinig overtuigend vond, nogal goedkoop en makkelijk ook. Nadien beterde dit.
Acteerprestaties waren behoorlijk al was de metamorfose van Simoni echt niét geslaagd. Blijf het vreemd vinden dat deze film zo weinig weerklank kreeg. Wellicht iets te gewaagd voor het doorsnee Vlaame publiek. Fijne afsluiter ook van de film die je verder doet speculeren over de toekomst. Maar ook dan zal er wel iets zijn dat je minder leuk vindt zeker? Ideaal wordt het nooit. Neem je leven in handen, maak er het beste van zonder achterom te kijken!
Als ander minpuntje zou ik ook zeggen dat de metamorfose van Matteo Simone er niet zo goed uitzag. Verder vind ik het altijd wel leuk als er kwantummechanische effecten in films worden gebruikt. Het levert altijd een mindfuck op omdat ze geregeld ingaan tegen je natuurlijke intuïtie. In deze film is het zeker geen overkill, het hoort erbij maar we worden niet overdonderd met wetenschappelijke vaktermen die ze enkel bij hogere natuurkunde zien aan het unief. Het wordt nergens moeilijk of toch niet voor mij, maar de doorsnee Vlaming kan hier inderdaad misschien iets minder mee.
Het was bovenstaande promotie van Taxshelter Caviar Film Financiering dat indertijd mijn aandacht trok. Ik ben altijd wel in de mood voor een science-fiction film en hoewel het natuurlijk volstrekt belachelijk is dat er in heel onze Vlaamse filmgeschiedenis geen enkele film zou zijn die zich in de toekomst afspeelt (The Afterman uit 1985 speelt zich af in 2011 bijvoorbeeld), is het wel één van de weinige science-fiction films die ons landje rijk is. Zoals wel vaker bleef de film wel ergens sluimeren in mijn gedachten maar was het pas met een recente televisie-uitzending dat ik eindelijk de kans had om hier eens voor te gaan zitten.
Tijdreizen is sowieso mijn favoriete subgenre in de science-fiction films en dit debuut van Lukas Bossuyt doet best wel veel goeds. Zeker het begin met Tom en Dimi (en de onfortuinlijke afloop van hun protestactie) is erg sterk en ook het science-fiction stukje an sich werkt goed. Oké, je hebt niet echt het gevoel dat je 25 jaar in de toekomst zit (met uitzondering van een handvol snufjes zoals die GSMs) en ook is de film hier en daar redelijk gaan lenen bij films als The Butterfly Effect, maar ik vind het altijd wel leuk om te zien hoe een kleine verandering een gigantische impact kan hebben op het leven van mensen. Bossuyt laat zich misschien net vangen aan de verandering teveel (vind vooral het stukje waar Tom en Lena een koppel zijn niet zo goed werken), maar maakt veel goed met het einde. Weliswaar iets te voor de hand liggend maar in de handen van Bossuyt werkt het blijkbaar zonder al te veel problemen.
Wel geen idee wie verantwoordelijk is voor de keuze om Tom zowel in het heden als in het verleden door Matteo Simoni te laten vertolken. Op papier is daar niets mis mee aangezien Simoni eigenlijk altijd wel overtuigt, maar hij komt op geen enkel moment echt geloofwaardig over als de ouder geworden Tom. Keerpunt is nog de confrontatie met de volwassen Victor, maar tegen dan is het kalf al verdronken. Zonde omdat Simoni hier voor de rest eigenlijk bijzonder weinig verkeerd doet en vooral genekt wordt door de wat belabberde make-up. Wel tof trouwens om hem hier al met zijn mede-Callboy Bart Hollanders te zien, al spelen die sowieso geregeld wel samen aangezien ze lid zijn van hetzelfde theatergezelschap. Verder nog een paar goede bijrollen van Koen De Graeve (volwassen Viktor), Robrecht Vanden Thoren (Titus) en een onweerstaanbare Charlotte Anne Bongaerts als Griet, de vriendin van Tom.
Interessant debuut, zoveel is zeker. Er is niet echt veel te vinden van nieuwe projecten waar Lukas Bossuyt mee bezig is, maar hopelijk blijft het hier in ieder geval niet bij. Een regisseur met potentie en van mij mogen er gerust wat meer science-fiction films bijkomen. Onbestaand is het genre niet in het Vlaamse filmlandschap, maar het is inderdaad wel wat ondervertegenwoordigd.
3.5*