Meningen
Hier kun je zien welke berichten Baboesjka als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Kabul, City in the Wind (2018)
Van mij een ster meer. Ik heb ‘m gekeken via Picl en ik vind het een erg interessante film. Mooie beelden, hard en rauw, indrukwekkende close-ups en lieve kinderen waarvoor de nare situaties waarin zij opgroeien helaas realiteit zijn. Ook de buschauffeur had mijn interesse. Sterke cinema. 4*
Kao (2000)
Alternatieve titel: Face
Deze viel mij tegen. Best leuke humor, maar soms ook een beetje flauw. Het verhaal boeide mij niet heel erg, al vind ik Masako best een interessant personage. Een kleine voldoende. 3*
Kapsalon Romy (2019)
Alternatieve titel: Romy's Salon
Wat een lieve, ontroerende film. Vita Heijmen speelt ontzettend goed! Zo natuurlijk en geloofwaardig. Ook de rest van de cast doet het goed, en de film keek erg fijn weg. De tijd ging snel voorbij en ik heb geen saai moment ontdekt. Ik vind ook dat er veel gebeurt voor in een film van anderhalf uur, vooral naar het einde toe, als ook nog de reis naar Denemarken komt. Anderzijds vind ik het wel mooie gebeurtenissen en was de film zonder dat misschien leger geweest, en een niet al te lange speelduur past goed bij deze tedere, ingetogen film. Prachtig in beeld gebracht. Een 9. 4,5*
Katie Says Goodbye (2016)
Grappig, ik had deze film en "Me and Earl and the dying girl" uit de bibliotheek meegenomen, zonder dat ik wist dat Olivia Cooke in beide films een hoofdrol speelt. Wat is zij een sterke actrice. Ze kan zich goed in haar personages inleven. Ik houd van dit soort kleine, vrij rustige films. Het is best voorspelbaar, maar dat stoorde mij niet. De film bleef mij boeien, en een hoopvol eind. Het moet je ding zijn. Ik houd er wel van. 4*
Kauwboy (2012)
Prachtige film! Het verhaal interesseerde mij van begin tot eind, ik vind het acteerwerk heel goed, ik vind het altijd leuk als dieren ook een rol spelen en qua beeld ziet het er mooi uit. Ik ben echt geraakt. Een aangename verrassing. 4,5*!
Keeper (2015)
Ik vond ‘m nogal saai. Enerzijds keek het prima weg, anderzijds sleepte het mij niet erg mee. Het verhaal leefde voor mij niet genoeg. Het voelde voor mij iets te vlak gebracht, ondanks ik het acteerwerk goed vind en het mij soms wel raakte. Redelijk. Een kleine voldoende. 3*
Kids Are All Right, The (2010)
Voor een paar euro via marktplaats gekocht. Ik heb me er erg mee vermaakt. Ik vind het een heerlijk verhaal met fijne, subtiele humor. Het keek makkelijk weg en het sleepte mij mee. Het is niet erg zwaar en emotioneel, wat ik ook wel even fijn vond, en ik ken niet veel films over lesbische stellen met donorkinderen. Ik vind het onderwerp goed gekozen. Het acteerwerk vind ik ook goed. Julianne Moore heeft wat mij betreft zoiets moois in haar uiterlijk, uitstraling en doen en laten. Eén van mijn favoriete actrices. Er zijn misschien dingen die beter hadden gekund, zoals de donorvader die ineens uit beeld verdwijnt, maar ik heb me er niet erg aan gestoord. Geen miskoop ! 4,5*
Killing of a Sacred Deer, The (2017)
Ik kwam 'm tegen in de bieb en ik had ook gezien dat hij binnenkort tijdens de Haagse Hoogtepunten (filmhuis Den Haag) wordt gedraaid, dus ik was benieuwd. Ik vind de dialogen fijn. De aparte manier waarop ze praten past denk ik wel bij de film en het verhaal. Het maakt het mystieker. Een heel sterke film vind ik het niet. Het acteerwerk is goed en het boeide mij wel, maar ik was niet enorm onder de indruk en ik vond het niet heel spannend. Het is oké en ik ben blij dat ik 'm gezien heb, maar voor mij is het geen hoogtepunt. 3,5*
Kinderen met Kopzorgen (2013)
Alternatieve titel: Troubled Children
De tweede keer dat ik deze documentaire gezien heb. Het is een herkenbare wereld. Als kind zat ik in dezelfde situatie. Naar de GGD, GGZ, testen doen, gesprekken voeren. Je bent jong en je ondergaat het, met tegenzin of zonder gemaar. Ik vind het geen overdonderende of heel bijzondere documentaire. Het voelde vrij neutraal. Ik vind het altijd interessant om een kijkje te krijgen in de wereld van de geestelijke gezondheidszorg, zowel met kinderen als volwassenen. Ondanks de documentaire zeven jaar geleden is gemaakt, voelde het best actueel. Ook nu hoor je veel over kinderen met bijvoorbeeld ADHD of autisme. Ik denk dat psychische problemen nu nog meer bespreekbaar zijn in de maatschappij, en dat zie ik als iets positiefs, want het is niet gek en meer openheid kan helpen. Wat mij betreft is dit dus een interessante documentaire, onderhoudend en enigszins leerzaam, soms ontroerend, maar ik heb geen wow-gevoel. 3,5*
Kishibe no Tabi (2015)
Alternatieve titel: Journey to the Shore
Ik vind het een heel bijzondere film. Mooi, origineel, gevoelig, boeiend en een film die je even buiten de werkelijkheid plaatst. Ik kijk graag naar Japanse films en dit is zeker één van de beste die ik heb gezien. Een 9. 4,5*
Kollektivet (2016)
Alternatieve titel: The Commune
Geen film waarvan ik van tevoren dacht: die moet ik echt zien, maar achteraf ben ik wel blij dat ik 'm gezien heb. Een redelijk interessant verhaal met goede acteerprestaties. Vooral de dochter vind ik fijn en ingetogen, en het kleine jongetje is schattig. Hoe het met hem zou aflopen kon ik al voorspellen. Het is een film vol gevoel, maar die gevoelens kwamen niet altijd op mij over. Het is geen film die mij erg heeft geraakt. De jaren zeventig sfeer komt goed over en de muziek past er uitstekend bij. Ik geef het geheel 3,5*.
Kona fer í Stríð (2018)
Alternatieve titel: Woman at War
Een vermakelijke film. Goed gespeeld, een boeiend verhaal en leuk gedaan met de muziek en de zang tussendoor. Dat voegt iets toe en past er wel bij, vind ik. Ik vind het altijd knap, hoe één persoon twee personen kan spelen in één film, en de hoofdrolspeelster is letterlijk door het slijk gegaan voor de rol. Het is licht komisch, wat ik ook fijn vond. Het duurde even voor ik erin kwam, maar toen keek het vlot weg en had ik een prima tijd. Voldoende. 3,5*
Kongelig Affære, En (2012)
Alternatieve titel: A Royal Affair
Ik vond het niet gelijk interessant, ik moest me zelfs een beetje door het begin heen worstelen, maar hoe langer ik ernaar keek, hoe meer ik erin kwam en hoe beter en boeiender ik het vond worden. Het acteerwerk vind ik erg goed en de aankleding vind ik prachtig. Alicia Vikander vind ik zo’n mooie vrouw! Christian vind ik een personage dat veel leven toevoegt aan de film. Soms vind ik hem best grappig en ik vind het leuk dat hij niet stijfjes is. Ik heb me prima vermaakt met deze film, op de moeilijke start na. Een 7. 3,5*
Kreis, Der (2014)
Alternatieve titel: The Circle
De mix van documentaire en film vond ik in het begin een tegenvaller, maar naarmate ik er langer naar keek, vond ik het gespeelde deel wel iets toevoegen aan de documentaire en andersom. Het verhaal vind ik redelijk interessant. Ik blijf me erover verbazen dat homoseksualiteit als zo'n groot probleem werd, en helaas nog steeds in bepaalde culturen wordt, gezien. Er wordt een misdaad gemaakt van iets dat helemaal geen misdaad is. De film heeft mij echter niet erg geraakt. Misschien komt dat ook doordat ik niet erg in het gespeelde deel kon komen, doordat het steeds overschakelt naar de docu. Ondanks ik de stijl na verloop van tijd meer ging waarderen, kijk ik denk ik toch liever naar het één of het ander. Ik vind het acteerwerk goed en ik vind het mooi in beeld gebracht. Voldoende. 3*
Krigen (2015)
Alternatieve titel: A War
De film is goed gemaakt en het acteerwerk is prima, maar het boeide mij steeds minder. Ik houd meestal niet van oorlogsfilms, vooral niet als er veel geschiet en geweld in voor komt, en ik vind rechtszaken in films ook niet zo interessant. Ik had meer interesse in het gedeelte over de moeder en de kinderen. Toen de film over de helft was, keek ik niet meer echt. Hij stond nog wel aan, maar ik was vooral met andere dingen bezig. Ik verwachtte al een beetje dat het niet mijn ding zou zijn, maar ik wilde hem toch een kans geven. 2,5*
Kris Kras (2014)
Wat een vermakelijke film. Ik houd van roadmovies. Voor een goede roadmovie mag je mij wakker maken. Ik moest er wel even in komen en ik vind het acteerwerk niet altijd even goed, maar naarmate ik langer keek, stoorde dat mij haast niet meer. Ik vind het een avontuurlijke film met een boeiend verhaal en een prima speelduur. Leuk bedacht en uitgewerkt. Jammer dat de gemiddelde score op MM aan de lage kant is. Ik geef 3,5*.
Kûki Ningyô (2009)
Alternatieve titel: Air Doll
Wat een prachtige film! Het bevat veel diepgang, al zou je dat misschien niet direct denken bij een opblaaspop die tot leven komt. Ontzettend goed gespeeld en zeer mooie, dromerige beelden. Het verhaal sprak mij aan en de onrealistische gebeurtenissen stoorden mij niet. Het geeft deze film iets extra wonderlijks en bijzonders, wat mij betreft. Emotioneel wist het mij te raken. Één van de beste Koreedas die ik tot nu toe gezien heb. 4,5*
Kuthoer, De (2019)
Alternatieve titel: The Columnist
Een redelijk vermakelijk verhaal. Ik vind de film niet grappig en niet bijzonder mooi of goed gemaakt. Ook voelde het wat oppervlakkig, ondanks een thema als online haat wel stof bevat om over na te denken. Ik vond het lastig om geboeid te blijven. Dit is geen hoogvlieger voor mij. Een matige 2,5*.