Der Kreis (2014)

Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stefan Haupt
met Marianne Sägebrecht, Anatole Taubman en Matthias Hungerbühler

Zürich, 1958. De jonge leraar Ernst Ostertag valt als een blok voor de travestiet Robi Rapp. Hij raakt vervolgens verscheurd tussen zijn burgerlijke bestaan en zijn toewijding voor homoseksualiteit. Ernst wordt lid van de homo-organisatie 'Der Kreis' en doorleeft het hoogtepunt en de uiteindelijke ondergang van de organisatie, welke in heel Europa wordt gezien als de pionier van de homo-emancipatie.

tegelijk een romantische en wat beklemmende film; tegelijk een romance en een documentaire. Tegelijk heden en verleden. DE term schemering is wat hier naar boven komt; en dan niet de rozevingerige dageraad of de schone zonsondergang. Hier geeft het heden de broodnodige lucht aan het verleden. Werkelijk knap werk.

avatar van Zeriel
Ik vond het niet zo'n geslaagde vorm deze halve docu halve film.

Gebaseerd op historische gebeurtenissen en deels drama, deels documentaire (ontroerende interviews) en deels fictie, over onderdrukking en verzet. Een fascinerend portret van het onrecht tegen de gay-gemeenschap, die een dubbelleven leidde, een ondergronds homoblad uitgaf en feesten organiseerde, in het naoorlogse Zwitserland. En een weergave van een jarenlange relatie, die de onderdrukking, de intolerantie en bovendien de terreur en pesterij door de politie overleefde en vijftig jaar later het eerste geregistreerde homopartnerschap in Zwitserland werd. Het geheel werd op een boeiende en uitstekende wijze gemonteerd en de sfeer van de vijftiger jaren werd op een levendige wijze vormgegeven.

avatar van cantforgetyou
Geen goede docu /film. Waarschijnlijk komt het door het vele verwijfde en travestie gedoe in de film. Daar heb ik echt zo weinig mee. Dan kan ik de rest niet serieus meer nemen. Jammer. Want de geschiedenis vind ik wel interessant.

avatar van Captain Sik
gauke schreef:

Zeer goed verwoord Gauke! Juist de combinatie docu/film vond ik zeer mooi gedaan, waardoor het zeer prettig kijken was. Mij heeft deze film in elk geval geraakt!

avatar van Madeliefje
Heel mooi! Interessant onderwerp voor een documentaire, en door -zoals hierboven al wordt genoemd- drama met documentaire te combineren, ontstaat een aansprekende en ontroerende film.