Meningen
Hier kun je zien welke berichten Baboesjka als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Off Track (2017)
In het begin vond ik het matig. Ik vond het acteerwerk niet heel sterk, het kwam soms te gespeeld en ingestudeerd op mij over. Later had ik dit minder. Het verhaal vond ik ook steeds beter en boeiender worden, redelijk spannend en afgezien van de nare gebeurtenissen, vond ik het roadmovie-achtige eraan fijn. Ik houd van roadmovies, als ze goed zijn tenminste. Mooi helder beeld. Een 7. 3,5*
Ogres, Les (2015)
Een levendige Franse film. Veel spektakel, drama, gekkigheid en ook wat humor. Ik heb me er prima mee vermaakt en ik heb mij niet gestoord aan de lange speelduur. Het acteerwerk vind ik goed en overtuigend. Mooi, helder beeld. Een 7. 3,5*
Oh Boy (2012)
Alternatieve titel: A Coffee in Berlin
Een redelijk fijne film. Niet geweldig, maar wel prima om eens gezien te hebben. Een paar herkenbare situaties, soms best grappig en qua acteerwerk vind ik het goed. Het zwart/wit vind ik een leuke, bijzondere keuze. 3,5*
Oh Happy Day (2004)
Deze heb ik ook gratis gekregen bij As it is in heaven. Ik vind 'm vermakelijk en hier en daar best grappig. Het acteerwerk vind ik goed en de wijze waarop passend bij de film. De muziek vind ik mooi. Het keek makkelijk weg en ik vind 'm vrij luchtig. Het is geen supersterke film, wat mij betreft, maar wel voldoende. 3,5*
Oh Lucy! (2017)
Alternatieve titel: Ô Rûshî!
Ik ben positief verrast! Toen de film in het filmhuis draaide ben ik er niet naartoe gegaan, ik was bang dat het niet mijn ding zou zijn en dat ik 'm enigszins flauw of oppervlakkig zou vinden, maar nu heb ik 'm van de bieb geleend en ik vind 'm erg goed! Een boeiend verhaal, boeiende personages, goed acteerwerk en fijn uitgewerkt. Hij bevat meer diepgang dan ik dacht en ik heb mij prima vermaakt. Hij duurt niet te lang. Het verhaal is best dramatisch, maar bevat ook (wat mij betreft erg leuke) humor, waardoor het niet te zwaar is. Ruim voldoende! 4*
Okuribito (2008)
Alternatieve titel: Departures
Een film die fijn wegkijkt. Hij verveelde mij nergens, ondanks de lange speelduur. Soms vond ik de hoofdpersoon te komisch of overdreven. Dat vind ik een minpunt. De sfeer kwam best goed op mij over, leuk om een stukje van de Japanse cultuur te zien, en het is geen oppervlakkige film. De dood is al gauw een zwaar thema. Hij wist mij hier en daar echt te raken, maar soms werd het sentiment mij een beetje te veel. Al met al geen slechte film, wat mij betreft. 3,5*
Old Man Who Read Love Stories, The (2001)
Vermakelijk voor een keer, maar niet indrukwekkend. Qua verhaal is het niet helemaal mijn ding. Soms vond ik het erg flauw en ik was niet erg geboeid. Ook vond ik al de flashbacks soms verwarrend. Toch een redelijk geheel. 3*
Olivo, El (2016)
Alternatieve titel: The Olive Tree
Wat mij betreft een mooie film, maar het boeide mij niet van begin af aan. Pas als ze op reis gaan, vind ik de film interessanter worden. Ik voelde Alma's gedrevenheid omtrent de boom niet gelijk. Daarvoor moest ik langer kijken. Toen kon ik het steeds beter begrijpen. Vooral de nostalgie vind ik erg invoelbaar. Het acteerwerk vind ik goed en het beeld is helder en scherp. Een 7. 3,5*
On Chesil Beach (2017)
Ik had het niet direct verwacht, maar het keek fijn weg, het verhaal sprak mij aan, de stijl idem dito, en het acteerwerk vind ik goed. Wel vond ik de flashbacks soms verwarrend en het werd mij niet duidelijk waardoor Florence precies zoveel moeite had met seksualiteit. Ik kan het mij wel voorstellen, maar ik dacht dat er een duidelijke verklaring zou komen, of heb ik wat gemist? Ik dacht dat ze misschien misbruikt is door haar vader, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb het boek niet gelezen. Misschien had ik het dan wel geweten. De sprongen in de tijd op het eind hadden voor mij niet per se gehoeven. Ik vond het eind best mooi, maar ik had het meest met het deel in de jaren zestig, wat gelukkig het grootste deel is. Ik heb laatst de film "Brooklyn" gezien waarin Saoirse ook de hoofdrol speelt, en die film vind ik beter en heb ik 4 sterren gegeven. Deze krijgt 3,5*.
Onder Invloed (2013)
Alternatieve titel: One Night Stand VIII: Onder Invloed
Wat een leuke film. Ik heb mij prima vermaakt. Het kijkt vlot weg, het verhaal bleef mij boeien en het acteerwerk is helemaal in orde. Toen het net begonnen was, dacht ik: ik weet niet of dit wel mijn ding is, maar die twijfel verdween gauw. Een mooi en sterk werk. 4,5*
One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
Dit blijft één van mijn lievelingsfilms. Het verhaal, de uitwerking, het acteerwerk. Ik vind het allemaal goed. Het is geen vrolijke film, maar de humor maakt het niet te zwaar, wat mij betreft. Psychische problematiek vind ik altijd een interessant onderwerp. Het boek heb ik al lang in mijn bezit, maar nog steeds niet gelezen. De film krijgt van mij in ieder geval 5*.
Only You (2018)
Het deed mij niet heel veel. Het beeld en acteerwerk vind ik goed, en ik kan mij best voorstellen dat je zo graag een kind wilt dat het een obsessie wordt en de tegenslagen moeilijk te verdragen zijn. Echter vind ik het geen zeer beklijvend en bijzonder boeiend verhaal. Het is oké, maar niet meer dan dat, wat mij betreft. 3*
Operasjon Arktis (2014)
Alternatieve titel: Operation Arctic
Mooie film. Een leuk en boeiend verhaal. Ik heb me er niet mee verveeld. Goed gespeeld ook. De ijsbeer zag er in mijn ogen wel gemaakt uit, maar dat maakt de film voor mij niet veel minder goed. Prima vermaak en bovendien best spannend. Een 7. 3,5*
Oranges and Sunshine (2010)
Wat een heftig waargebeurd verhaal. De vertelwijze beviel mij wel, en tranen zijn op zijn plaats in zo'n triest verhaal, al vond ik het soms iets te sentimenteel. Dan voelde het te gespeeld. Qua beeld vind ik het er goed uitzien. Helder. Emily Watson zet wat mij betreft een sterke, kwetsbare rol neer. Betere film dan verwacht. Een 7. 3,5*
Orfeu Negro (1959)
Alternatieve titel: Black Orpheus
Een redelijke film. Het acteerwerk is niet erg goed en het verhaal kon mij niet enorm boeien, maar het was wel vermakelijk voor een keer, en de sfeer heeft wel wat. Een kleine voldoende. 3*
Oskars Amerika (2017)
Wat is dit een mooie, kleine en rustige film. Een leuk en boeiend verhaal, goed geacteerd, voor zover ik dat kan zeggen van de Nederlands ingesproken versie die ik gezien heb, en mooie beelden. Het eind vind ik wel ongeloofwaardig, maar gezien het een speelfilm is, hoeft dat niet per se een minpunt te zijn, wat mij betreft. Fijn om gezien te hebben. 4*
Oude Liefde (2017)
Alternatieve titel: Forbidden Love
Fijne film. Ik vind het echt mooi gemaakt. Ingetogen en kwetsbaar. Het acteerwerk en de dialogen vind ik goed en het verhaal blies mij niet omver, maar ik vond het wel interessant en het eind, als ze met elkaar over alles (proberen te) praten, raakte mij. Ik houd hier wel van. 3,5*