Les Ogres (2015)

Frankrijk

geregisseerd door Léa Fehner
met François Fehner, Marion Bouvarel en Marc Barbé

Familie, werk, liefde en vriendschap lopen dwars door elkaar bij de licht excentrieke leden van het Franse Tsjechov Cabaret. Het rondtrekkende theatergezelschap strijkt met hun caravans neer in havengebieden en andere desolate plekken, waar ze hun hele hebben en houwen met elkaar delen. Het drama verplaatst zich met gemak van het toneel naar de echte wereld, gestimuleerd door de bacchanalen die zich regelmatig in het kampement afspelen. Zonder enige reserve vertellen de leden elkaar de pijnlijke waarheid, niets blijft ongezegd. De terugkeer van een oude vlam en de komst van een baby halen oude wonden open.

Vanaf 9 juni in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Verhoeven
Deed me qua sfeerschepping wat denken aan het werk van Cassavetes. Of zoals een Fransman schreef:
Un peu Renoir, un peu Pialat, un peu Cassavetes, un peu Kechiche, un peu Fellini, ...
Kortom verwacht veel schreeuwende / huilende / zeurende personages die in en uit het 'theater' lopen.

Helaas vaak zo over-the-top dat de (prachtig geschoten) film aan kracht inboet. Aan acteertalent geen gebrek, maar dat kun je ook iets subtieler aanwenden.

avatar van ohkino
Veel drama, de gekkigheid kent geen grenzen, maar ook meeslepend drama met hele mooie scenes. Alleen de slotscene vond ik wat onbevredigend. Ik vond het een leuke zomerfilm die geen minuut verveeld.

ohkino schreef:

VerveelT !!!!!!! gewoon tegenwoordige tijd-geen deelwoord

Pedant jongetje die frans123, die vergeet hier iets over deze film te zeggen.

Doe ik dus wel. Want ik vond het een schitterende film. Met schitterende acteurs. Een verhaal is er nauwelijks, maar ik er twee uur ademloos naar zitten kijken. Al is het begin even doorbijten. Maar dan krijgt die troupe je te pakken met al hun gekte en levenslust en theaterliefde. En al die kinderen die moeiteloos in dat gezelschap hun weg vinden. Als een film een feest is, dan is dit een feest. En Adèle Haenel is natuurlijk weer prachtig, vooral als ze boos kijkt. Haar babybuik zal wel authentiek zijn geweest, toch? De baby zelf niet denk ik. Die relatiecrisis van die twee oude mensen, vond ik toch best heftig. Al met al prachtig drama over doorzetten tot je niet meer kunt. Omdat je niet anders kan.

Film over een bont, rondreizend, theatergezelschap.
Een verhaal van A tot Z steekt er niet in, wel een pak aan afzonderlijke, soms elkaar rakende, menselijke belevenissen dat een even groot pak aan boeiende, doorgaans grappige, en ook niet betekenisloze scènes oplevert : de consultatie bij de gynaecoloog, het bekvechterij tussen François en Marion, de sodomie-scène en de gevolgen ervan, de "stokers"-attitude van Déloyal en de screwball-scène die er op volgt en niet te vergeten de "wie is de vader ?"-scène in de kliniek..
In het begin wat verwarrend (een haastige handcamera !) maar al vlug zijn de verhaallijntjes en de karakters gemakkelijk te volgen. Moeilijk doen ze trouwens niet. "Eigenlijk willen we niets", zingen ze in het slot en daar straalt uiteindelijk veel optimisme en onbezorgdheid uit en veegt alle drama's van tafel.
Kleurrijke personages, kleurrijk, genietbaar filmpje. Geen zuiver drama.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Het gaat over theater, dansen etc...
Prima acteerwerk...
Af en toe onrustige camerabeweging...
Goed kwaliteit HD breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Leuk dat ik deze film gevonden heb en toegevoegd...

avatar van Valii
Wat een fijne, broeierige film. Heb regelmatig hardop zitten lachen om de absurde gebeurtenissen van dit rariteitenkabinet. Overigens ook prachtig geschoten en overtuigend geacteerd.

avatar van 93.9
Totaal onnodig deze lengte. Alleen als een verhaal dusdanig complex of veel te vertellen heeft is zo’n lengte gerechtvaardig. Natuurlijk staat er nergens dat een film dan 90-100 minuten moet duren, maar gevoelsmatig is dat wel de fijnste lengte.
Zaten mooie stukken in., maar ook een paar missers. Die enelaatste lange scene met die man en dochter van dat theater deed me niets en kon ik amper plaatsen.
Goed editwerk was beter geweest