Carol (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Todd Haynes
met Cate Blanchett, Rooney Mara en Kyle Chandler

1950, New York. Therese, een vrouw van in de twintig, werkt in een warenhuis en verlangt naar een ander, meer vervullend leven wanneer ze de verleidelijke oudere vrouw Carol ontmoet. De twee vrouwen krijgen een relatie, maar Carol zit verstrikt in een liefdeloos huwelijk en is bang om de voogdij over haar dochter kwijt te raken in geval van een scheiding.

avatar van Fisico
Degelijke film deze Carol, dat zeker, maar ik heb niet de indruk dat ik binnen een paar maanden me er nog veel zal van herinneren. Het verhaal en opbouw is nogal braafjes en doodgewoon. De film had behoorlijk wat succes tijdens diverse awards. Diverse nominaties ook tijdens de grote Oscars, maar geen enkele verzilvering. Het valt me ook op dat hij zelfs niet op de longlist stond voor beste regisseur of beste film. Dit vat voor mij ook alles samen: uitstekende acteerprestaties van Blanchett en Mara, maar dat was het dan ook wat mij betreft.

Geen film die er echt bovenuit springt. Het thema over homoseksualiteit is al veelvuldig aan bod gekomen in Hollywood, of het nu het heden of in de jaren 50 of 60 is, doet er niet toe. En ja, juridische en sociale rechten kwamen voor deze mensen vaak in een verdomhoekje terecht. Ook voor Carol... Voor mij ergens zwevend tussen 3,0* en 3.5*.

avatar van K. V.
Ook me eens aan deze gewaagd en het was niet mis, maar erg bijzonder was hij nu ook niet. Er werd nochtans uitstekend geacteerd en verder zag hij er prima uit.
Voor mij mocht hij misschien iets korter geweest zijn, maar saai werd het nooit.
Geen misse film, maar ook niet waw.

avatar van IH88
“My angel. Flung out of space.”

Carol is mij bij herziening een stuk beter bevallen. Het is allemaal ontzettend stijlvol en sfeervol, en vooral de score is briljant. Regisseur Todd Haynes weet de jaren 50 op fantastische wijze tot leven te wekken, met prachtige decors en kostuums. En onder die stijlvolle buitenkant zit ook wel een mooi liefdesverhaal verscholen, maar ik blijf moeite houden om helemaal meegesleept te worden in de relatie tussen Carol en Therese.

De eerste woordloze ontmoeting in het warenhuis is een weergaloze scene, maar daarna wordt het steeds iets minder. Het tweede gedeelte (de road trip) is langdradig en soms gewoonweg saai. Blanchett is goed, maar ze wordt hier toch wel overtroffen door Rooney Mara. Ze weet met een blik al zo ongelooflijk veel te zeggen... Carol eindigt ook erg sterk, en de laatste scene met die blik tussen Carol en Therese (en de score) is pure filmmagie.

avatar van AC1
AC1
Sorry, maar ik ga niet akkoord met de vele posters hierboven, want voor mij voelde de slotscène aan alsof de studio aandrong op een 'happy end'. De voice over en Carol die uiteindelijk toch haar zin krijgt ... Meh ... De film had moedig moeten eindigen met Rooney die flirt met dat meisje op het feestje.

avatar van clubsport
Blanchet en rooney spelen allebei heel overtuigend hun rol , de sountrack weet het dramatische nog eens extra aan te dikken wat dat betreft past de score er perfect bij .

En de eindscene met die blik tussen hen beiden is mooi gedaan ( daar moet ik IH88 gelijk geven).

avatar van Baboesjka
Wat is Cate Blanchett charmant en elegant in deze film. Ik vind haar erg goed gecast. Ook Rooney Mara speelt haar rol goed en de twee vrouwen sleepten mij mee in hun liefdesverhaal. Alles daaromheen, met de mannen en de scheiding en dergelijke, vond ik minder interessant. Wel heel mooi, sfeervol en stijlvol in beeld gebracht, mooie muziek en voelbare emoties. 3,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooi romantisch liefdesverhaal, dat uit de massa opvalt door de twee sterke actrices en de heerlijke 50's setting. Mooi gemaakt en zeer sfeervol. De liefde tussen 2 vrouwen werd eerder al vooral gebracht tussen jonge vrouwen als een coming of age. Of tussen twee vrouwen met een leeftijdsverschil. Nu is het tussen twee vrouwen in een nog conservatiever tijdperk dan waar we nu in leven en het gewoon voor vrouwen in het algemeen moeilijker was. Een pareltje dat de tijd zeker zal doorstaan en misschien nog beter wordt met de jaren.