Carol (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Todd Haynes
met Cate Blanchett, Rooney Mara en Kyle Chandler

1950, New York. Therese (Rooney Mara), een meisje van in de twintig, werkt in een warenhuis en verlangt naar een ander, meer vervullend leven wanneer ze de verleidelijke vrouw Carol (Cate Blanchett) ontmoet. De twee vrouwen krijgen een relatie, maar Carol zit verstrikt in een liefdeloos huwelijk en is bang om de voogdij over haar dochter kwijt te raken in geval van een scheiding.

110 BERICHTEN 26 MENINGEN
geplaatst: 16 augustus 2016, 11:53 uur [permalink]
nope, het is toch echt Carter Burwell MissT, en als je het mij vraagt ook best te herkennen 🙂 Vind het niet heel onvergelijkbaar met de Fargo theme, zelfs.
Maar ik ben met Glass werk daarentegen nog niet heel verschrikkelijk bekend, al heb ik er al wel veel van in huis.

Kun je mij nog vertellen welk nummer van Glass (of van welk album) je bedoelde, lezertje? Ik ben toch echt wel benieuwd!

geplaatst: 16 augustus 2016, 19:46 uur [permalink]
John Milton schreef:

Geen idee, zo een goede kenner van de muziek van Gl;ass ben ik nu ook weer niet. Maar ik herkende iets van hem in de muziek. En de meeste muziek van Glas lijkt ook heel veel op elkaar omdat hij vaak het zelfde trucje toepast. Echt antwoord geven kan ik dus niet, helaas. Wellicht weet MIssT het antwoord.

avatar van MissT

geplaatst: 18 augustus 2016, 17:58 uur [permalink]
Ik bedoel ook niet een specifiek stuk van Glass, ik herkende ook zijn stijl.
Ben overigens geen fan van Glass, mij teveel van hetzelfde riedeltje 🙂

geplaatst: 26 augustus 2016, 23:04 uur [permalink]
Heb hier wel echt heel lang tegen aan gehikt.
Het leek me op zich wel een goed gemaakte film, maar gewoon niet iets waar ik erg veel zin in had.

Dat viel enorm mee. Het Mad Men achtige sfeertje is perfect, de actrices fantastisch en het geheel kijkt ook nog eens prima weg.

avatar van de grunt
geplaatst: 26 augustus 2016, 23:14 uur [permalink]
kos wie vond jij de beste van de 2

geplaatst: 27 augustus 2016, 09:51 uur [permalink]
Tja moeilijk te zeggen.
Van Blanchett wist ik het al maar Rooney Mara heeft me wel enorm verrast.
Speelde echt geweldig.

avatar van eRCee
geplaatst: 27 augustus 2016, 10:03 uur [permalink]
John Milton: het lijkt een beetje op een thema uit Glass' 'Metamorphosis'. Maar welk stukje weet ik niet, moet je even het hele album luisteren denk ik. 🙂

geplaatst: 27 augustus 2016, 10:04 uur [permalink]
Er zijn ergere dingen, ik zal hem eens gaan luisteren eRCee!

avatar van DragQueen
geplaatst: 10 september 2016, 22:54 uur [permalink]
Onderhoudend romantisch drama. Het verhaal is prima uitgevoerd en het acteerwerk van Cate Blanchett en Rooney Mara is sterk te noemen. Het geheel is overigens sfeervol gefilmd. 3,5 Ster.

geplaatst: 22 oktober 2016, 20:25 uur [permalink]
Saai film,sprak me totaal niet aan.er gebeurd werkelijk niets.

geplaatst: 22 oktober 2016, 23:32 uur [permalink]
🙄 Zal ik ooit wennen aan dat soort berichtjes?

avatar van Zwolle84
geplaatst: 23 oktober 2016, 00:05 uur [permalink]
Het is ook gewoon feitelijk onjuist; er gebeurt aantoonbaar wel iets.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 12 november 2016, 01:10 uur [permalink]
Lang uitgesteld, uiteindelijk nu toch bekeken, en helaas ik had er een pak meer van verwacht. Eerst en vooral start ik met de positieve punten. De twee hoofdrollen worden uitstekend vertolkt, en ik zie zowel Rooney Mara als Cate Blanchett graag bezig. Veel heb ik beide actrices nog niet aan het werk gezien, maar ik zie beiden ontzettend graag bezig. Cate heeft verder een enorm zwoele stem, en die stem gaf het personage dat ze speelde ook wel kleur en enige aantrekkelijkheid. In dat opzicht slaagt de film zeker en vast, en dit vind ik ook een zeer sterk positieve punt. Verder zit het qua sfeer ook zeer goed, en daar draagt vooral de audio aan bij. Het camerawerk ook met momenten, maar zeker niet altijd en soms was het erg storend of creëerde het ook afstand tussen jou en het medium. Inhoudelijk vind ik het verder niet erg vlot verteld, wellicht deels te wijten aan de montage of de mindere keuzes van scènes. Misschien zou het ook geholpen hebben, mocht men zich meer op een specifiek punt van de film gefocust hebben. Zo zat er wel van alles iets in, en vind ik het geheel uiteindelijk te weinig van alles en te veel van ieder iets. Ook erg storend dat we beginnen met een flashforward. Daar ben ik absoluut geen fan van, integendeel zelfs. Ik vind het geen vlotte film, en die meer leunt op sfeer en acteerprestaties (of zelfs nog meer op appearance) maar daar is niets mis mee.

Zwolle84 schreef:
Het is ook gewoon feitelijk onjuist; er gebeurt aantoonbaar wel iets.

in de film empire van andy warhol gebeurt er dan wel weer letterlijk niets

avatar van Decec
geplaatst: 13 november 2016, 14:35 uur [permalink]
Een goede drama/romantiek film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Ouderwetse opname...
Goed achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...

avatar van tbouwh
geplaatst: 14 november 2016, 12:00 uur [permalink]
Fijn dat dit werkje via het tipper-spel voorbij kwam. Bij het uitkomen had ik Carol min of meer onbewust toch links laten liggen, omdat het verhaal net niet genoeg aansprak.
Ik had beter moeten weten, want ik denk dat de film destijds in kerstsfeer nog iets beter voor me had uitgepakt dan ze nu deed.

Een prima romantisch drama wel, waarin sfeer en acteerwerk m.i. het belangrijkst waren. De belichting, de kostumage, de schitterende score van Burwell en de setting dragen eraan bij dat Carol de vroege fifties haast ademt. Een fijn tijdsbeeld, sterk gevangen door de camera, die de film vanuit de meest subtiele standpunten nog wat extra flair meegeeft.

Helaas moet wel gezegd dat het verhaal mij minder wist te raken dan gehoopt, en ook weinig origineel is (of je moet het gegeven van twee vrouwen hier als origineel beschouwen). De uitwerking is wel goed, omdat Cate Blanchett haar kwaliteit toont en Rooney Mara verrast als het wat schuchtere meisje dat op zoek is naar haar (seksuele) identiteit. Vooral van Mara was ik onder de indruk; het is dan m.i. ook wel terecht dat ze een Oscarnominatie voor haar rol ontving.

Echt goed werd de film nergens, daaraan is vooral het wat conventionele narratief debet. Toch is het door de strakke uitwerking bijna genoeg voor een 7.

Ruim 3*

avatar van fappie
geplaatst: 8 december 2016, 23:51 uur [permalink]
tbouwh schreef:

Yeppers. Ik had er overigens veel meer van verwacht. Vond het wat tegenvallen.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 14 december 2016, 00:44 uur [permalink]
En daar sluit ik me geheel onverwachts ook bij aan, helaas.

geplaatst: 21 december 2016, 16:33 uur [permalink]
Zag van Todd Haynes één film : "Far from Heaven" en deze "Carol" heeft beslist wel wat gemeen : het gebeuren speelt zich ook af in de jaren 50 en de toen heersende taboesfeer speelt ook hier een belangrijke rol.
"Carol" is een tedere film die zijn kracht vindt in het overtuigend acteren van beide hoofdpersonages. Er is een goede en geloofwaardige opbouw van het verhaal, gelukkig geen sensatiegedoe maar veel aandact voor het eenvoiudig overbrengen van emoties.
Meerdere zeer goede scènes waarbij ik zeker de slotscène reken.

geplaatst: 21 december 2016, 16:33 uur [permalink]
Meerdere zeer goede scènes waarbij ik zeker de slotscène reken.

avatar van ohkino
geplaatst: 28 december 2016, 21:14 uur [permalink]
Ja Movsin De slotscène is fenomenaal te noemen, nu hoeft er ook niets meer gezegd te worden. In de film draait alles om het acteerwerk in de complexiteit en de aantrekkingskracht van beide vrouwen, die af en toe behoorlijk kan oplaaien maar ook kan heftig kan neerslaan. De muziek is vaak in de stijl van Philip Glass, een goede keuze omdat dit de scenes tijdlozer maakt weg uit de benepenheid van de jaren 50.